Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Hebben de discussies op Refoforum jouw opvattingen veranderd?

Ik ben over geen enkel onderwerp anders gaan denken
10
26%
Ik ben over kleine onderwerpen anders gaan denken
18
47%
Ik ben over grote onderwerpen anders gaan denken
10
26%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

We discussiëren heel wat af. Ik ben wel eens benieuwd of deze discussies hebben geleid tot veranderde opvattingen. Of leiden de discussies niet tot andere opvattingen en blijft iedereen hetzelfde denken?
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Ik ben inderdaad over een grote zaak heel anders gaan denken.

Het forum heeft voor mij zichtbaar gemaakt dat het geestelijk leven veel beperkter voorkomt dan ik had gedacht.
En ook dat geestelijke kennis bijna geheel ontbreekt.

Het meest erge daarin is dat ik in het algemeen en in het bijzonder op dit forum beide steeds verder zie afnemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Geytenbeekje »

refomart schreef: 26 sep 2023, 16:48 Ik ben inderdaad over een grote zaak heel anders gaan denken.

Het forum heeft voor mij zichtbaar gemaakt dat het geestelijk leven veel beperkter voorkomt dan ik had gedacht.
En ook dat geestelijke kennis bijna geheel ontbreekt.

Het meest erge daarin is dat ik in het algemeen en in het bijzonder op dit forum beide steeds verder zie afnemen.
We hebben hier weleens topics gehad die gingen over het geestelijke leven en wat je erover wilde delen. Geestelijke zaken delen blijft toch meer een privé- in gesloten kring aangelegenheid.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

Ik loop nog niet lang mee, dus kan het lastig beoordelen of het waar is wat jij zegt. Maar dat klinkt niet goed. Over hoeveel jaren praat je dan dat je deze ontwikkeling ziet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refo »

refomart schreef: 26 sep 2023, 16:48 Ik ben inderdaad over een grote zaak heel anders gaan denken.

Het forum heeft voor mij zichtbaar gemaakt dat het geestelijk leven veel beperkter voorkomt dan ik had gedacht.
En ook dat geestelijke kennis bijna geheel ontbreekt.

Het meest erge daarin is dat ik in het algemeen en in het bijzonder op dit forum beide steeds verder zie afnemen.
Dat is best knap. Heb je daarvoor meetinstrumenten?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

@refomart

Ik heb nog wat aanvullende vragen;
1) Denk jij dat refoforum representatief is voor de gehele gereformeerde gezindte?
2) Wat is jouw definitie van geestelijk leven en geestelijke kennis?
3) Wat mis jij bij de forumleden op het gebied van geestelijk leven en geestelijke kennis? Maak het concreet met een aantal voorbeelden.
4) Heb je in je beoordeling rekening gehouden met het punt van Geytenbeekje dat forumleden het geestelijk leven niet op een openbaar forum dumpen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben in de tijd dat ik op het forum zit behoudender, conservatiever en strikter geworden. In hoeverre Refoforum daar aan meegewerkt heeft, durf ik niet te zeggen. Het is niet onmogelijk. Ik ben door refoforum wel minder positief over onze gezindte gaan denken, vanwege de doorwerking van de tijdgeest en relativering die ik waarneem, en anderzeids een veruitwendiging en verstolling, hetgeen mij beide niet positief stemt voor de toekomst van onze gezindte.

Maar er zal altijd een overblijfsel blijven bestaan naar de verkiezing der genade. God houd zelf Zijn Kerk in stand. Daarom is er hoop.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

Het is inderdaad de vraag in hoeverre Refoforum een factor is voor veranderde opvattingen. Je hebt het over de tijdsgeest en de relativering die je ziet toenemen. Ik vind name de relativering interessant. Bedoel je hier relativering in theologische opvattingen of meer over praktische invullingen?

Laatst heb ik ook topics van jaren terug bekeken en het viel mij op dat discussies toen niet perse van een diepgaander niveau waren. Zelf zie ik geen grote verandering.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef: 26 sep 2023, 18:13 Ik ben in de tijd dat ik op het forum zit behoudender, conservatiever en strikter geworden. In hoeverre Refoforum daar aan meegewerkt heeft, durf ik niet te zeggen. Het is niet onmogelijk. Ik ben door refoforum wel minder positief over onze gezindte gaan denken, vanwege de doorwerking van de tijdgeest en relativering die ik waarneem, en anderzeids een veruitwendiging en verstolling, hetgeen mij beide niet positief stemt voor de toekomst van onze gezindte.

Maar er zal altijd een overblijfsel blijven bestaan naar de verkiezing der genade. God houd zelf Zijn Kerk in stand. Daarom is er hoop.
Deze woorden zijn mij uit het hart gegrepen en zo gevoel ik dat ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Ad Anker »

refomart schreef: 26 sep 2023, 16:48 Ik ben inderdaad over een grote zaak heel anders gaan denken.

Het forum heeft voor mij zichtbaar gemaakt dat het geestelijk leven veel beperkter voorkomt dan ik had gedacht.
En ook dat geestelijke kennis bijna geheel ontbreekt.

Het meest erge daarin is dat ik in het algemeen en in het bijzonder op dit forum beide steeds verder zie afnemen.
Ik vind het heel bijzonder dat het forum daarvoor je graadmeter is.

Ik ben niet zozeer anders gaan denken. Ik sta wat minder scherp in discussies, heb in het verleden veel gediscussieerd over het aanbod van genade, daar denk ik nu wel anders over. Ook zou mijn felheid anti-HSV ook niet nog eens doen.

Ik heb heel erg geleerd om alles niet te serieus te nemen op dit forum en ik wantrouw mensen die angstvallig anoniem willen blijven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 26 sep 2023, 19:03 Ik heb heel erg geleerd om alles niet te serieus te nemen op dit forum
Juist. Moeten we alles van jou dan ook niet meer serieus nemen? :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Psalm schreef: 26 sep 2023, 17:45 @refomart

Ik heb nog wat aanvullende vragen;
1) Denk jij dat refoforum representatief is voor de gehele gereformeerde gezindte?
2) Wat is jouw definitie van geestelijk leven en geestelijke kennis?
3) Wat mis jij bij de forumleden op het gebied van geestelijk leven en geestelijke kennis? Maak het concreet met een aantal voorbeelden.
4) Heb je in je beoordeling rekening gehouden met het punt van Geytenbeekje dat forumleden het geestelijk leven niet op een openbaar forum dumpen?
Ik heb mijn waarneming over de afgelopen 30 – 40 jaar gedeeld. Ik geef daar geen argumenten voor, omdat het mijn waarneming is.
Ik ga ook geen analyse geven van de ontwikkeling van de gereformeerde gezindte of de ontwikkeling van het forum. Het is mijn ervaring dat die gelijk wordt weg gemodereerd. Op dit forum mag niet alles gezegd worden.

Uiteraard weeg ik het punt van Geytenbeekje mee. Hij/zij heeft mij echter niet helemaal begrepen. Het hebben van geestelijk leven brengt nog niet mee dat men de persoonlijke bevinding gaat uitdragen. Geestelijk leven brengt wel met zich mee een spreken met eerbied over God, het buigen onder zijn wet en rechten, en daaruit een spreken met kracht en overtuiging. Niet een spreken om het gelijk, of om de discussie (waarvoor dan een ‘dikke’ huid vereist is, want zo gaat dat op een discussieforum). Het is, vanuit dat geestelijk leven, een spreken als een getuigenis dat zijn oorsprong van Boven heeft.

Voor mij is dit forum zeker niet representatief voor de gereformeerde gezindte. Het merendeel wil van een bewuste rechtvaardigmaking niet weten en is daaruit voor mij links en nog linkser. Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda. In mijn opvatting is dat het woord ‘christen’ misbruiken. Dergelijke praktijken verraden een leven onder een vreemde vlag, personen die een dergelijke opvatting uitdragen behoren niet meer tot de gereformeerde gezindte.

Tot slot. Vragen vind ik prima. Ik ben allergisch voor bevelen, zoals: Maak!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

refomart schreef: 26 sep 2023, 19:19 Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda.
Wat bedoel je hier precies mee?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Ad Anker schreef: 26 sep 2023, 19:03 Ik heb heel erg geleerd om alles niet te serieus te nemen op dit forum en ik wantrouw mensen die angstvallig anoniem willen blijven.
Dan zou ik heel snel leren dat de digitale wereld bestaat uit anonimiteit. Mensen zijn hier vervangen door een account. Via dat account geven ze meningen door die behoren bij de hoedanigheid die door hen aan dat account gekoppeld is. Maar nooit kan in een digitaal account de anonimiteit worden opgeheven. Eenvoudig omdat de persoon zelf ontbreekt, die valt niet te digitaliseren.
IT-ers proberen dat wel anders voor te stellen, maar dat is slechts bedrijfsblindheid. Helaas zie deze foute opvatting ook binnen justitie binnendringen. Gemakzucht om het eigen onvermogen niet onder ogen te hoeven zien.

Hoewel het verboden is, toch de volgende opmerking. Dit forum staat op een zekere grondslag. Alles wat op dit forum plaatsvindt heeft daaruit dezelfde grondslag. Wordt de activiteit op het forum niet serieus genomen, dan wordt ook die grondslag niet serieus genomen!
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Henk J »

Echt anders gaan denken ben ik niet, wel probeer ik me evenwichtiger en voorzichtiger uit te drukken. Soms lees je een post van jezelf terug en denk je: 'niet zo vreemd dat dit verkeerd begrepen wordt.' Verder heb ik me verbaasd over de breedte van de gereformeerde gezindte, hoewel er natuurlijk mensen actief zijn die niet echt meer binnen de gereformeerde gezindte vallen.
Plaats reactie