Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Hebben de discussies op Refoforum jouw opvattingen veranderd?

Ik ben over geen enkel onderwerp anders gaan denken
10
26%
Ik ben over kleine onderwerpen anders gaan denken
18
47%
Ik ben over grote onderwerpen anders gaan denken
10
26%
 
Totaal aantal stemmen: 38

merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 19:36
refomart schreef: 26 sep 2023, 19:30
GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 19:24
refomart schreef: 26 sep 2023, 19:19 Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda.
Wat bedoel je hier precies mee?
Dat die uitspraak ook op het forum is te vinden.
Kun je daarvan een voorbeeld noemen?
Dat is mijn uitspraak om niet op de SGP te stemmen ;)
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door HHR »

Met alle respect Merel, maar ik denk inderdaad dat jij niet tot de oorspronkelijke achterban van RF behoort.
Prima als het wat breder wordt, maar dat is in je postings duidelijk te lezen.
Overigens net als Ambtenaar, en qua opvattingen deels ook DDD. (Zo zie je dat ook binnen een kerkverband er grote verschillen kunnen zijn)

En het gaat me nu niet om mensen/namen weg te zetten, helemaal niet.
Ik denk dat we elkaar als christenen van verschillende kleuren hard nodig hebben in de toekomst.
Maar wel dat de oorspronkelijke achterban een verschuiving waarneemt in de actieve leden op het forum.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9258
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door parsifal »

Vroeger was refoforum echt breder denk ik. Marnix was er, Rose, Lebaoth. Discussies waren breed. Wat er wel minder was, was de vraag of je hier wel hoorde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

HHR schreef: 27 sep 2023, 07:23 Ik denk dat we elkaar als christenen van verschillende kleuren hard nodig hebben in de toekomst.
We hebben elkaar nu ook wel nodig denk ik hoor! ;)
Profesto
Berichten: 799
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Profesto »

HHR schreef: 27 sep 2023, 07:23 Met alle respect Merel, maar ik denk inderdaad dat jij niet tot de oorspronkelijke achterban van RF behoort.
Prima als het wat breder wordt, maar dat is in je postings duidelijk te lezen.
Overigens net als Ambtenaar, en qua opvattingen deels ook DDD. (Zo zie je dat ook binnen een kerkverband er grote verschillen kunnen zijn)

En het gaat me nu niet om mensen/namen weg te zetten, helemaal niet.
Ik denk dat we elkaar als christenen van verschillende kleuren hard nodig hebben in de toekomst.
Maar wel dat de oorspronkelijke achterban een verschuiving waarneemt in de actieve leden op het forum.
Kleine tip: als iedereen elkaar nodig heeft, is het denk ik niet zo handig om anderen in een hokje buiten de piketpaaltjes te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Ad Anker »

parsifal schreef: 27 sep 2023, 07:31 Vroeger was refoforum echt breder denk ik. Marnix was er, Rose, Lebaoth. Discussies waren breed. Wat er wel minder was, was de vraag of je hier wel hoorde.
Ik denk het ook. Vooral de laatste vraag hoor je nu vaker. De verdraagzaamheid neemt af. Dat is wel een verschil.

Al zou ik Refomart wel de vraag willen stellen: welk doel heeft jouw actieve lidmaatschap hier? Het blijft toch echt vrijwillig. Forummers die dikwijls zuchten over het inhoudelijke gehalte zijn vaak juist erg verweven/verbonden met het forum. Voor mij geldt dat ik juist geduldig ben jegens hen.

Daarnaast, een forum had 20 jaar geleden wel een andere plaats in onze gezindte. Digitale schermutselingen kunnen nu ook via andere kanalen gepraktiseerd worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9001
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 27 sep 2023, 05:56Wat bedoel je met veruitwending en verstolling?
Ze liggen in elkaars verlengde.

Veruitwendiging: vasthouden aan uitwendige vormen, levensstijl en godsdienstige gewoonten, zonder dat de inhoud van die vormen ons wezenlijk iets doet, of in meer of mindere mate verstaan of ervaren wordt.

Verstolling: hetzelfde belijden als de vaderen, maar het leven, de warmte en het vuur is eruit verdwenen. Waardoor de substantie niet meer vloeiend, maar hard en koud is geworden.

In beide gevallen ontbreekt de vrees en de liefde tot, de honger naar en de worsteling om God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Inwoner »

Psalm schreef: 27 sep 2023, 07:34
HHR schreef: 27 sep 2023, 07:23 Ik denk dat we elkaar als christenen van verschillende kleuren hard nodig hebben in de toekomst.
We hebben elkaar nu ook wel nodig denk ik hoor! ;)
Volkomen mee eens: in onze gezindte hebben we elkaar nodig. Dat betekent niet dat we dan maar ieder over elkaars bolletje moeten aaien. Ruimte om elkaar te bevragen en de discussiëren moet er altijd zijn. Het onderlinge respect lijkt me in alle lagen wel afgenomen. Dat zie je inderdaad ook hier. Het is niet aan mij om anderen te bevragen of ze hier wel horen of waarom ze lid zijn. De emoticon ::bye zal ik ook nooit gebruiken. Ook al ben je het nóg zo oneens met elkaar, blijf elkaar verdragen en zie de mening los van de persoon.
De vraag blijft wel hangen overigens: in hoeverre is Refoforum een goede afspiegeling van 'Reformatorisch Nederland'? Ik bedoel dat niet met het oog op individuen, maar in het algemeen.
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door HHR »

parsifal schreef: 27 sep 2023, 07:31 Vroeger was refoforum echt breder denk ik. Marnix was er, Rose, Lebaoth. Discussies waren breed. Wat er wel minder was, was de vraag of je hier wel hoorde.
Marnix weet ik, de anderen kan ik me niet herinneren.
Maar dat waren deelnemers in een discussie waar verder veel meer met één mond gesproken werd.
Wat je laatste opmerking betreft, dat is waar. Maar het zou kunnen komen omdat die groep groter geworden is, of zich op een andere wijze mengt in de discussie.
Tegelijkertijd was er vanwege 'ruis' ook een tijd een afgesloten deel op het forum. Waar je meer de diepte in kon met wel min of meer gelijkgestemden, die op de mm de discussie voerden op accenten ;)
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door merel »

HHR schreef: 27 sep 2023, 07:23 Met alle respect Merel, maar ik denk inderdaad dat jij niet tot de oorspronkelijke achterban van RF behoort.
Prima als het wat breder wordt, maar dat is in je postings duidelijk te lezen.
Overigens net als Ambtenaar, en qua opvattingen deels ook DDD. (Zo zie je dat ook binnen een kerkverband er grote verschillen kunnen zijn)

En het gaat me nu niet om mensen/namen weg te zetten, helemaal niet.
Ik denk dat we elkaar als christenen van verschillende kleuren hard nodig hebben in de toekomst.
Maar wel dat de oorspronkelijke achterban een verschuiving waarneemt in de actieve leden op het forum.
Qua kerkelijke achtergrond behoor ik wel degelijk tot de achterban. Het grote verschil met veel mensen op dit forum is waarschijnlijk dat dat mijn omgeving ( familie en vrienden) behoorlijk seculier is. Ook mijn man is niet binnen de reformatorische gezindte opgegroeid. Dat vraagt in het dagelijkse en familiaire leven soms behoorlijk wat van de keuzes die wij maken. Ook in de begeleiding en verantwoording naar onze kinderen toe. Vermoedelijk speelt dat veel minder in gezinnen waar de omgeving ( familie en vrienden) wel gelovig zijn.

Over de essentie van het geloof, waar het volgens mij om gaat in het leven, sta ik niet ver van de meest behoudende op dit forum af.
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 27 sep 2023, 07:37
merel schreef: 27 sep 2023, 05:56Wat bedoel je met veruitwending en verstolling?
Ze liggen in elkaars verlengde.

Veruitwendiging: vasthouden aan uitwendige vormen, levensstijl en godsdienstige gewoonten, zonder dat de inhoud van die vormen ons wezenlijk iets doet, of in meer of mindere mate verstaan of ervaren wordt.

Verstolling: hetzelfde belijden als de vaderen, maar het leven, de warmte en het vuur is eruit verdwenen. Waardoor de substantie niet meer vloeiend, maar hard en koud is geworden.

In beide gevallen ontbreekt de vrees en de liefde tot, de honger naar en de worsteling om God.
Dankjewel voor jouw reactie. Nu is het mij duidelijk.

Ik had mijn bril vanmorgen nog niet op tijdens het tikken van mijn reactie ;)
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door HHR »

Inwoner schreef: 27 sep 2023, 07:50
De vraag blijft wel hangen overigens: in hoeverre is Refoforum een goede afspiegeling van 'Reformatorisch Nederland'? Ik bedoel dat niet met het oog op individuen, maar in het algemeen.
Geen goede afspiegeling.
Hier zitten mensen met stevige meningen, die van debat houden. Soms op het scherpst van de snede, en bovengemiddeld geïnteresseerd in het kerkelijk leven, cultuur en traditie, theologie en geestelijk leven.

I.r.l. is er een overgrote meerderheid: die volgt, zwijgt , ja-knikt , de discussie mijdt. Of nog erger, vanuit sociale druk nog kerkelijk betrokken is.
Profesto
Berichten: 799
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Profesto »

Inwoner schreef: 27 sep 2023, 07:50 De vraag blijft wel hangen overigens: in hoeverre is Refoforum een goede afspiegeling van 'Reformatorisch Nederland'? Ik bedoel dat niet met het oog op individuen, maar in het algemeen.
Ik denk wel eens dat hier het 'redelijke midden' ontbreekt. Of dat mensen die qua opvattingen niet eens zo heel ver van elkaar staan door de eigenschappen van dit forum (enkel schriftelijke communicatie en mede daardoor de neiging om je standpunt stevig neer te zetten) verder van elkaar af lijken te staan dan in werkelijkheid het geval is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 27 sep 2023, 07:54
parsifal schreef: 27 sep 2023, 07:31 Vroeger was refoforum echt breder denk ik. Marnix was er, Rose, Lebaoth. Discussies waren breed. Wat er wel minder was, was de vraag of je hier wel hoorde.
Marnix weet ik, de anderen kan ik me niet herinneren.
Maar dat waren deelnemers in een discussie waar verder veel meer met één mond gesproken werd.
Wat je laatste opmerking betreft, dat is waar. Maar het zou kunnen komen omdat die groep groter geworden is, of zich op een andere wijze mengt in de discussie.
Tegelijkertijd was er vanwege 'ruis' ook een tijd een afgesloten deel op het forum. Waar je meer de diepte in kon met wel min of meer gelijkgestemden, die op de mm de discussie voerden op accenten ;)
Dat afgesloten deel mis ik ook inderdaad; volgens mij heb jij daar trouwens nooit in gezeten. ;)
Daar kon je in ieder geval met elkaar in discussie zonder die persoonlijke aanvallen en rare tussendoor-opmerkingen die je nu vaak leest.
HHR
Berichten: 1014
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 27 sep 2023, 08:01
HHR schreef: 27 sep 2023, 07:54
parsifal schreef: 27 sep 2023, 07:31 Vroeger was refoforum echt breder denk ik. Marnix was er, Rose, Lebaoth. Discussies waren breed. Wat er wel minder was, was de vraag of je hier wel hoorde.
Marnix weet ik, de anderen kan ik me niet herinneren.
Maar dat waren deelnemers in een discussie waar verder veel meer met één mond gesproken werd.
Wat je laatste opmerking betreft, dat is waar. Maar het zou kunnen komen omdat die groep groter geworden is, of zich op een andere wijze mengt in de discussie.
Tegelijkertijd was er vanwege 'ruis' ook een tijd een afgesloten deel op het forum. Waar je meer de diepte in kon met wel min of meer gelijkgestemden, die op de mm de discussie voerden op accenten ;)
Dat afgesloten deel mis ik ook inderdaad; volgens mij heb jij daar trouwens nooit in gezeten. ;)
Daar kon je in ieder geval met elkaar in discussie zonder die persoonlijke aanvallen en rare tussendoor-opmerkingen die je nu vaak leest.
:haha :modo
Plaats reactie