De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
7
19%
Het maakt me helemaal niets uit.
1
3%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
11
31%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
17
47%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Henk J »

Weidevogelstand of je eigen schapen lijken mij twee verschillende zaken, maar het klopt dat die lieve katjes echte killers zijn.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 26 sep 2023, 08:18 Ach, dat doen we ook om de weidevogeltjes te behouden. Die, inderdaad zoals gezegd wordt, te vrezen heeft van onze huisdieren. Kortom: selectief.
Snap je punt niet helemaal, er zijn inderdaad boeren die aan intensief weidevogelbeheer doen, gaat goed totdat de vos langs komt.
Mijn punt is dat nogal wat denken dat als je die paar stukken natuur in Nederland zijn gang laat gaan het allemaal vanzelf wel goed komt en dat is niet zo. Het geheel moet gewoon beheert worden, dat doen we hier al eeuwen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 26 sep 2023, 08:21 Weidevogelstand of je eigen schapen lijken mij twee verschillende zaken, maar het klopt dat die lieve katjes echte killers zijn.
Ja klopt. Het eerste kan zichzelf maar moeilijk beschermen, het tweede kun je netjes in een fatsoenlijke omheining doen. Het effent zich uiteindelijk wel uit denk ik. De allergrootste killer is nog steeds de mens.
Online
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 26 sep 2023, 08:26
Zeeuw schreef: 26 sep 2023, 08:18 Ach, dat doen we ook om de weidevogeltjes te behouden. Die, inderdaad zoals gezegd wordt, te vrezen heeft van onze huisdieren. Kortom: selectief.
Snap je punt niet helemaal, er zijn inderdaad boeren die aan intensief weidevogelbeheer doen, gaat goed totdat de vos langs komt.
Mijn punt is dat nogal wat denken dat als je die paar stukken natuur in Nederland zijn gang laat gaan het allemaal vanzelf wel goed komt en dat is niet zo. Het geheel moet gewoon beheert worden, dat doen we hier al eeuwen.
Dat ben ik ook met je eens. We zijn geen land van/voor wilde natuur. Al zijn we bv in Zeeland rond de Oosterschelde bv wel heel erg aan het beheren vaak.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De wolf in Nederland

Bericht door merel »

HHR schreef: 26 sep 2023, 08:21
merel schreef: 26 sep 2023, 08:18


Een normaal beheer komt vanzelf als de wolven in aantallen toenemen.
Punt is dat aantallen nu bewust laag gehouden worden in media.
Betrokkenen, ook boswachters, denken dat er al veel meer zitten. Te veel.
Voor 'te veel' zie ik nergens onderbouwing. We hebben met regelmaat ook te veel wilde zwijnen of herten. Deze worden ook afgeschoten. Dat zal op den duur ook met wolven gebeuren.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Andre »

Wat moet ik doen als ik een wolf tegenkom?
Komt u in de natuur een wolf tegen, blijf dan kalm en houd afstand. Een wolf zal u normaal gesproken niet benaderen. Komt de wolf te dichtbij, ga dan hard praten en maak gebaren. Houd honden aan de lijn.

Geef wolf de ruimte
Wolven zijn van nature schuw en gaan mensen uit de weg. Wolven zien mensen als een mogelijk gevaar. Daarom zult u niet gauw een wolf zien, als u buiten in de natuur bent. Gebeurt dat toch, blijf dan rustig en geef de wolf de ruimte.

Hard praten en gebaren maken
Als de wolf toch te dichtbij komt, kunt u luid praten en gebaren maken. Loop de wolf niet achterna en lok de wolf niet met eten of op een andere manier. Heeft u een hond bij u, houd deze dan aan de lijn.

Laat wolf passeren
Loopt er een wolf op het pad waarop u fietst of loopt? Blijf dan even wachten tot hij gepasseerd is. Het is verstandig om altijd ongeveer 100 meter afstand te houden.

Fiets niet hard weg
In het onwaarschijnlijke geval dat een wolf achter u aankomt terwijl u aan het fietsen bent, stop dan even. Sprint niet weg. Dat triggert het jachtinstinct. Een wolf kan tot wel 60 km per uur rennen en houdt u met gemak bij. Als u stopt, druipt de wolf vaak vanzelf af. Gebeurt dat niet: ga hard praten en maak gebaren.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Andre »

Van iedere soort één in een dierentuin, meer dan genoeg.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 26 sep 2023, 08:35 Voor 'te veel' zie ik nergens onderbouwing. We hebben met regelmaat ook te veel wilde zwijnen of herten. Deze worden ook afgeschoten. Dat zal op den duur ook met wolven gebeuren.
Dat is nog maar de vraag. Het is een beschermde soort.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De wolf in Nederland

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 26 sep 2023, 10:48
merel schreef: 26 sep 2023, 08:35 Voor 'te veel' zie ik nergens onderbouwing. We hebben met regelmaat ook te veel wilde zwijnen of herten. Deze worden ook afgeschoten. Dat zal op den duur ook met wolven gebeuren.
Dat is nog maar de vraag. Het is een beschermde soort.
Dat weet ik. Toch mag de wolf in sommige gevallen, waaronder als zij een gevaar vormen, afgeschoten worden. Dat zal gebeuren als de populatie toeneemt en daardoor te weinig voedsel te vinden is in de bossen. Dan zullen ze zich meer jaren zien in de bewoonde wereld , waardoor het gevaar toe zal nemen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef: 26 sep 2023, 10:48
merel schreef: 26 sep 2023, 08:35 Voor 'te veel' zie ik nergens onderbouwing. We hebben met regelmaat ook te veel wilde zwijnen of herten. Deze worden ook afgeschoten. Dat zal op den duur ook met wolven gebeuren.
Dat is nog maar de vraag. Het is een beschermde soort.
Ook beschermde soorten mogen worden afgeschoten als er geen andere oplossing mogelijk is.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef: 26 sep 2023, 14:12 Ook beschermde soorten mogen worden afgeschoten als er geen andere oplossing mogelijk is.
Klopt, maar niet omdat wat schapen of andere beesten worden doodgebeten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De wolf in Nederland

Bericht door parsifal »

Maar wat zijn de Europese regels voor wolvenjacht? In Zweden is er wel de mogelijkheid om de populatie onder controle te houden door het afschieten van wolven. Zwaar gecontroleerd, maar niet vanwege gevaar voor mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De wolf in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Dit jaar bijna veertig wolvenwelpen geboren in Nederland
https://www.nu.nl/wolf/6282763/dit-jaar ... rland.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie