De verkiezende liefde van de Vader

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Arja »

Ik deel een stukje van John Mc Arthur waar ik niet uit kom. Kan iemand me helpen?
De realiteit is dus dat gelovigen slechts een klein onderdeel zijn van een veel groter goddelijk plan. De Vader besloot, vanwege Zijn liefde voor de Zoon, al vóór het begin der tijden om een verloste gemeenschap te kiezen die de Zoon voor eeuwig zou prijzen. En de Zoon, vanwege Zijn liefde voor de Vader, aanvaardde deze liefdesgift van de Vader, en beschouwde haar als kostbaar genoeg om Zijn leven ervoor te geven. De Zoon beschermt degenen die de Vader heeft gekozen om aan Hem te geven, en belooft hen naar de heerlijkheid te brengen volgens het vooraf bepaalde plan van God.

Je bent als gelovige “slechts” door God uitgekozen als gift voor Zijn eniggeboren Zoon. Een gift waarin de Vader Zijn liefde voor Zijn Zoon tot uitdrukking brengt. Een gift die hier op aarde wordt klaargestoomd om de Zoon lief te hebben als volmaakte bruid, aan Hemzelf gelijk, Hem eeuwig dankend voor Zijn offer
3 vragen:

1. Is het zo dat de Vader mensen verkoos vanwege Zijn liefde voor de Zoon?
2. Is het juist om te zeggen dat de Zoon deze liefdesgift als kostbaar genoeg beschouwd om Zijn leven te geven?
3. Ben je als een gelovige slechts een door God uitgekozen gift voor Zijn eniggeboren Zoon?

Please help me. Ik las bij John Owen mooie, diepe dingen over de liefde van de Vader voor Zijn kinderen maar dat vormt nu een tegenstelling met dit stukje. Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Posthoorn »

Ik vraag me af wat de Bijbelse onderbouwing is van deze stellingen. Geeft de Bijbel antwoord op dit soort vragen?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef: 20 sep 2023, 21:07 Ik vraag me af wat de Bijbelse onderbouwing is van deze stellingen. Geeft de Bijbel antwoord op dit soort vragen?
Nee, anders wist ik misschien wel antwoorden. Nu zoek ik en vraag ik.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door DDD »

Volgens mij is dit uitdrukkelijk in strijd met de Bijbel.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door CvdW »

Het eerste gedeelte van 'Het zien op Jezus' van Ambrosius gaat over God de Vader en God de Zoon in de eeuwigheid.
Wellicht is hier iets terug te vinden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef: 20 sep 2023, 21:20
Posthoorn schreef: 20 sep 2023, 21:07 Ik vraag me af wat de Bijbelse onderbouwing is van deze stellingen. Geeft de Bijbel antwoord op dit soort vragen?
Nee, anders wist ik misschien wel antwoorden. Nu zoek ik en vraag ik.
Als de Bijbel geen antwoord geeft, moeten wij het ook niet doen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door DDD »

Maar de Bijbel geeft hierop een overduidelijk antwoord.

God heeft uit liefde tot de verloren mensheid een weg gevonden om weer verzoend te worden. Dat blijkt uit zo ontzettend veel bijbelgedeelten. Zelfs wordt in de bijbel bij wijze van spreken de beraadslaging van God weergegeven, met als vraag: "Hoe zal ik hen onder de kinderen voegen." Niet: hoe kom ik zelf het beste naar voren. Het is godslasterlijk om überhaupt te denken.

God heeft de wereld zo liefgehad, zegt Johannes. Dat zou toch een tekst zijn die iedere theoloog zou moeten kennen. Dan kom je niet tot deze conclusies, mijns inziens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 20 sep 2023, 21:01 Ik deel een stukje van John Mc Arthur waar ik niet uit kom. Kan iemand me helpen?
De realiteit is dus dat gelovigen slechts een klein onderdeel zijn van een veel groter goddelijk plan. De Vader besloot, vanwege Zijn liefde voor de Zoon, al vóór het begin der tijden om een verloste gemeenschap te kiezen die de Zoon voor eeuwig zou prijzen. En de Zoon, vanwege Zijn liefde voor de Vader, aanvaardde deze liefdesgift van de Vader, en beschouwde haar als kostbaar genoeg om Zijn leven ervoor te geven. De Zoon beschermt degenen die de Vader heeft gekozen om aan Hem te geven, en belooft hen naar de heerlijkheid te brengen volgens het vooraf bepaalde plan van God.

Je bent als gelovige “slechts” door God uitgekozen als gift voor Zijn eniggeboren Zoon. Een gift waarin de Vader Zijn liefde voor Zijn Zoon tot uitdrukking brengt. Een gift die hier op aarde wordt klaargestoomd om de Zoon lief te hebben als volmaakte bruid, aan Hemzelf gelijk, Hem eeuwig dankend voor Zijn offer
3 vragen:

1. Is het zo dat de Vader mensen verkoos vanwege Zijn liefde voor de Zoon?
2. Is het juist om te zeggen dat de Zoon deze liefdesgift als kostbaar genoeg beschouwd om Zijn leven te geven?
3. Ben je als een gelovige slechts een door God uitgekozen gift voor Zijn eniggeboren Zoon?

Please help me. Ik las bij John Owen mooie, diepe dingen over de liefde van de Vader voor Zijn kinderen maar dat vormt nu een tegenstelling met dit stukje. Vandaar mijn vraag.
Misschien dat dit een tekst is waar de conclusie vandaan komt?

Johannes 17:24: Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld. (...)
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.


Tegelijkertijd spreekt de schrift over de eeuwige liefde van God voor Zijn uitverkorenen. Dus die twee zaken kunnen gerust naast elkaar staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door DDD »

Maar dat God in Christus mensen liefheeft, is een heel bijbels gegeven. Dat leidt echter niet tot de conclusies in de openingsbijdrage.

Dan denk ik dat je middel en doel verwart.

Christus is de door God gekozen weg tot het leven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 21 sep 2023, 11:28Dan denk ik dat je middel en doel verwart.
Het is niet mijn conclusie. Ik probeer door middel van "reverse engineering" te achterhalen hoe McArthur tot deze conclusie is gekomen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Herman »

Efeze 1 heeft ook een aantal formuleringen die moeilijk te begrijpen zijn. Dus een formulering kan wel kloppen, maar wat is dan de precieze theologische dogma die we juist achten?
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de openingsvragen radicaal moeten worden afgewezen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 21 sep 2023, 11:32
DDD schreef: 21 sep 2023, 11:28Dan denk ik dat je middel en doel verwart.
Het is niet mijn conclusie. Ik probeer door middel van "reverse engineering" te achterhalen hoe McArthur tot deze conclusie is gekomen ;)
Dat had ik heel goed begrepen, maar het kan bij zulke dwalingen inderdaad niet duidelijk genoeg zijn.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door DDD »

Herman schreef: 21 sep 2023, 11:33 Efeze 1 heeft ook een aantal formuleringen die moeilijk te begrijpen zijn. Dus een formulering kan wel kloppen, maar wat is dan de precieze theologische dogma die we juist achten?
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de openingsvragen radicaal moeten worden afgewezen.
Het probleem is niet dat hij zich onduidelijk of moeilijk uitdrukt, maar dat de stellingen onjuist zijn. Omdat ze in strijd zijn met allerlei duidelijke uitspraken van de heilige Schrift.

Het kan natuurlijk dat je mijn argumenten niet overtuigend vindt, maar ik vind het dan weer heel duidelijk. Maar ja, meestal vind je je eigen teksten heel overtuigend en helder. :) Dus een nadere toelichting op jouw onduidelijkheid zou helpend zijn.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Refojongere »

Keller zegt: "Indeed God does want us to glorify Him, not because He wants our praise, but because He wants our joy."

Zeker, God wil dat wij Hem verheerlijken, niet omdat Hij op onze lofuitingen uit is, maar omdat Hij onze vreugde op het oog heeft.

Zo is het met de verkiezing, alles is op Hem gericht, omdat in Hem al onze vreugde is en dat het ons totaal vervuld. Daarom zal God straks alles zijn en in allen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De verkiezende liefde van de Vader

Bericht door Arja »

Het is heel fijn, wat jullie allemaal zeggen. Ik heb er wat aan.

Waar het om draait is dat het een reactie lijkt te zijn op christenen die denken dat alles om hen draait. Dat die mensen fout zitten. "Misschien dacht je wel dat Jezus je zo lief had en niet anders kon dan Zijn leven voor je geven". Dan is de reactie van John Mac Arthur: "Je bent slechts door God uitgekozen als gift voor Zijn eniggeboren Zoon. Een gift waarin de Vader Zijn liefde voor Zijn Zoon tot uitdrukking brengt." (plus stukje dat ik deelde in eerste bericht)

Wat zou een meer Bijbels antwoord zijn, waarin de liefde van God de Vader voor de Zijnen blijft staan?
Plaats reactie