Kleine ergernissen

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

tja schreef: 13 feb 2024, 11:39
huisman schreef: 13 feb 2024, 10:57
tja schreef: 13 feb 2024, 08:31
Henk J schreef: 12 feb 2024, 23:41 Had de hoop inhoudelijk de preek van ds. Van den Brink in Valburg te kunnen bespreken. Helaas, dat topic blijft toch hypergevoelig. Er is een goede aanzet gedaan door een aantal forummers en toch ontaard het in een steekpartij, hoe dat nou elke keer kan :quoi
Ik zou daar graag aan meedoen. (Bespreken, dus niet de steekpartij) maar ik zie ook niet veel kans. (En dat ligt niet alleen aan Cyrillus in mijn optiek)
Ik verbaas mij wel hierover. Dr vd Brink gebruikt zeer harde woorden als hij preken of dissertaties van collega’s bespreekt. Als je dan kritiek hebt op een exegese in zijn preek die sterk afwijkt van betrouwbare Bijbelverklaarders (o.a.Luther, Calvijn,Henry en Ryle) dan is het opeens een steekpartij.
Hoe noem je dan de woordkeuze van dr vd Brink in zijn lezing en boekjes?
Het woord steekpartij haalde ik uit de reactie van HenkJ. Ik herhaalde het enkel om duidelijk te maken waar ik graag wel en niet aan meedoe.
Ik heb er zelf geen moeite mee als iemand harde woorden gebruikt in een gesprek richting mij. Maar ik vind het zeker niet wijs om te doen. Zeker niet in een gesprek dat digitaal plaats vindt.

Ten tweede wil ik zeggen dat ik jou kritiek en die van @Hoopvol op de preek van dr vd Brink niet als een probleem zie. Ik waardeer het dat jullie de moeite nemen om die te beluisteren. ik zou daar graag het gesprek over aan willen gaan, maar het lijkt haast ondoenlijk om dat te doen.

Ten derde sta ik zeker niet altijd achter de bewoordingen die dr vd Brink gebruikt. Ook het hele gebeuren rondom dr Mulder vindt ik onverstandig. Zeker gezien de controverse rondom zijn persoon. Slim zijn en wijs zijn zijn verschillende zaken kun je wel concluderen.

Vervolgens blijft voor mij wel als een paal boven water staan dat de problematiek die hij aansnijd reëel en herkenbaar is voor veel mensen. (En zeker niet alleen voor jongeren)
Ik heb er moeite mee dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.

Ongeacht de toon van de boodschap vind ik dat er een verantwoordelijkheid bij de ontvanger ligt om de kern van boodschap te vinden. Zeker daar waar het om volwassen mensen gaat. En Huisman, het spijt me het te moeten zeggen, maar ook bij jou reacties kost het me best wel eens moeite om de kern te vinden.

Ik zie ook dat Cyrillus vaak nogal fel reageert en ik vind dat niet wijs. Maar hij onderbouwd wel vaak zijn bijdragen.

Ik weet dat ik daar ook altijd voor moet oppassen me niet te laten meeslepen bij zaken die me echt raken.
Helder en bedankt voor je terechte nuance. Dat mij laten meeslepen herken ik ook bij mijzelf. We werken eraan zullen we maar zeggen. ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

tja schreef: 13 feb 2024, 11:39 Ik heb er moeite mee dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.
Waar zie jij dat gebeuren dan? Moeten we dit binnen of buiten het forum vinden?
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Kleine ergernissen

Bericht door tja »

Herman schreef: 13 feb 2024, 11:56
tja schreef: 13 feb 2024, 11:39 Ik heb er moeite mee dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.
Waar zie jij dat gebeuren dan? Moeten we dit binnen of buiten het forum vinden?
beiden
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

tja schreef: 13 feb 2024, 11:58
Herman schreef: 13 feb 2024, 11:56
tja schreef: 13 feb 2024, 11:39 Ik heb er moeite mee dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.
Waar zie jij dat gebeuren dan? Moeten we dit binnen of buiten het forum vinden?
beiden
Dus hier op refoforum zijn er mensen die ten koste van alles' dr. Van den Brink weerspreken? Dat lijkt met niet juist uitgedrukt, of ik snap het niet.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Kleine ergernissen

Bericht door tja »

Herman schreef: 13 feb 2024, 12:01
tja schreef: 13 feb 2024, 11:58
Herman schreef: 13 feb 2024, 11:56
tja schreef: 13 feb 2024, 11:39 Ik heb er moeite mee dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.
Waar zie jij dat gebeuren dan? Moeten we dit binnen of buiten het forum vinden?
beiden
Dus hier op refoforum zijn er mensen die ten koste van alles' dr. Van den Brink weerspreken? Dat lijkt met niet juist uitgedrukt, of ik snap het niet.
Als ik mag kiezen dan kies ik de laatste optie ik schreef namelijk
dat er mensen zijn die ten koste van alles het probleem onder tafel proberen te schuiven zonder er open het gesprek over aan te gaan.
Het maakt mij niet uit of iemand dr van de Brink wel of niet weerspreekt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

tja schreef: 13 feb 2024, 12:19 Het maakt mij niet uit of iemand dr van de Brink wel of niet weerspreekt.
Het gaat mij om de vetgedrukte frase 'ten koste van alles'. Ik vind dat je daarmee een intentie achter de discussie aanduidt die ik niet herken.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Taakbewuste collega's.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 13 feb 2024, 13:12
tja schreef: 13 feb 2024, 12:19 Het maakt mij niet uit of iemand dr van de Brink wel of niet weerspreekt.
Het gaat mij om de vetgedrukte frase 'ten koste van alles'. Ik vind dat je daarmee een intentie achter de discussie aanduidt die ik niet herken.
In feite duldt de Waarheid geen tegenspraak.
Dan is eigenlijk een heilige oorlog geboden.
Ik hoop dat begrepen wordt wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

Dat de enige christelijke (evangelische) boekhandel in ons dorp steeds minder de nieuwe boeken van de onder ons bekende uitgevers op voorraad heeft. Ik woon in een plaats met grote reformatorische kerkelijke gemeenten en moet voor een goed boek het dorp uit of online bestellen. Dat laatste heb ik gistermiddag om 17:00u gedaan bij den Hertog en lag vandaag om 1000u op de mat.
Dat is dan weer geen kleine ergernis het eerste wel.

(Het ging om deze nieuwe uitgave. Ralph Erskine: Tot u is het Woord der zaligheid gezonden)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

In principe zijn alle boeken te bestellen bij de boekhandel. Ze arriveren dan de volgende dag. En voorraden aanleggen is nogal risicovol. De ondernemer schat in hoeverre er vraag naar zal zijn en slaat dan wel of niet exemplaren in.
Maar de consument is ongeduldig geworden. Wat ik hebben wil, MOET en zal ik nu hebben. Dus gaat deze online bestellen bij derden. Als de winkel daardoor sluiten moet, wordt er ook weer geklaagd.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 17 feb 2024, 13:04 In principe zijn alle boeken te bestellen bij de boekhandel. Ze arriveren dan de volgende dag. En voorraden aanleggen is nogal risicovol. De ondernemer schat in hoeverre er vraag naar zal zijn en slaat dan wel of niet exemplaren in.
Maar de consument is ongeduldig geworden. Wat ik hebben wil, MOET en zal ik nu hebben. Dus gaat deze online bestellen bij derden. Als de winkel daardoor sluiten moet, wordt er ook weer geklaagd.
Precies de reden dat ik alles wat ik enigszins fysiek in de buurt kan kopen, daar ook koop.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Gezang »

refo schreef: 17 feb 2024, 13:04 Maar de consument is ongeduldig geworden. Wat ik hebben wil, MOET en zal ik nu hebben. Dus gaat deze online bestellen bij derden. Als de winkel daardoor sluiten moet, wordt er ook weer geklaagd.
Ja precies. Dat zie je dus bij Huisman terug. Want de wss doet de boekhandelaar dit om te overleven. Huisman is nu zelf de mede oorzaak van dit probleem.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

Gezang schreef: 17 feb 2024, 13:29
refo schreef: 17 feb 2024, 13:04 Maar de consument is ongeduldig geworden. Wat ik hebben wil, MOET en zal ik nu hebben. Dus gaat deze online bestellen bij derden. Als de winkel daardoor sluiten moet, wordt er ook weer geklaagd.
Ja precies. Dat zie je dus bij Huisman terug. Want de wss doet de boekhandelaar dit om te overleven. Huisman is nu zelf de mede oorzaak van dit probleem.
Ze hebben zelfs de schrijfsels van dr vd Brink niet meer op voorraad. Dat vind ik dan weer geen ergernis :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

Waarom zou je fysieke winkels in stand houden als het online net zo makkelijk kan?
Dingen veranderen nu eenmaal.

De lantaarns worden 's avonds ook niet meer aangestoken.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Gezang »

huisman schreef: 17 feb 2024, 14:10Ze hebben zelfs de schrijfsels van dr vd Brink niet meer op voorraad. Dat vind ik dan weer geen ergernis :)
Dat is wel echt een gemis. Die moet elke christelijke boekhandelaar wel in de handel hebben.
Plaats reactie