Dure kleding als christen?

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door CvdW »

Herman schreef: 19 sep 2023, 08:41
CvdW schreef: 19 sep 2023, 06:53 Ik weet dat het even een zijspportje is. Bij de SGP moest men kiezen tussen twee kwaden. 12 koopzondagen of 52 koopzondagen. Ze kozen dan voor 12 koopzondagen om een groter kwaad te voorkomen. Er was een andere optie mogelijk.
Je kunt een politieke afweging niet vergelijken met die van een consument die een keuze kan maken. Dan kan je altijd de beste keuze maken.
Als ik een brood bij bakker 1 koop, hoef ik me toch niet schuldig te voelen dat bakker 2 minder inkomen heeft?
Als christelijke gemeenschap is het goed om elkaar te steunen. Waarom zou ik brood kopen bij de seculiere AH, als een gemeentelid een bakkerij heeft.
Maar laten we maar weer terug gaan naar 'dure kleding als christen'?
Er zijn kledingwinkels die worden gerund door gemeenteleden. Laten we hen ondersteunen, de één zodra de collectie binnenkomt en de ander in de uitverkoop. Zo kunnen dus Woord & Daad winkels ook worden ondersteund.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Maanenschijn »

Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Mannetje »

Maanenschijn schreef: 19 sep 2023, 11:26 Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Het fijne is wel dat het geld in de geloofsgemeenschap blijft, toch?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 19 sep 2023, 11:36
Maanenschijn schreef: 19 sep 2023, 11:26 Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Het fijne is wel dat het geld in de geloofsgemeenschap blijft, toch?
Aha, als dat het criterium is, kan ik je nog wel een bankrekeningnummer mailen.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door TSD »

Mannetje schreef: 19 sep 2023, 11:36
Maanenschijn schreef: 19 sep 2023, 11:26 Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Het fijne is wel dat het geld in de geloofsgemeenschap blijft, toch?
Is dat de bedoeling dan? Of zou dat een doorslaggevende reden moeten zijn? Ik vind van niet.

Redenen om wél bij de huisgenoten des geloofs te kopen is omdat ze het vanwege principes moeilijker hebben dan anderen (bijv. winkel in een dorp/stad met zondagsopening en jij bent dicht). Maar niet zozeer om een eigen "economie" te hebben, lijkt me.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Mannetje »

Ik dacht dat het niet nodig was om bij deze opmerking een ;) te zetten, maar ik zal het alsnog doen. ;)
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Dure kleding als christen?

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:
Maanenschijn schreef: 19 sep 2023, 11:26 Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Het fijne is wel dat het geld in de geloofsgemeenschap blijft, toch?
Zeker. Genoemde ondernemers betekenen vaak veel voor het kerkelijk leven en de kerkelijke inkomsten.

Maar dat geld zou ik ook zonder omweg in de collectezak kunnen doen natuurlijk.

Begrijp me goed hoor: ik gun ondernemers graag een goede business. Ook de refo-kledingverkopers. En ze voorzien in een behoefte, gezien het bestaansrecht en de vergelijkbare kleding die ik rondkijkend aantref.

Maar het argument: kopen bij ‘ons soort mensen’ is niet bedoeld als reclameboodschap of uithangbord voor een bepaalde (dure) kelding stijl. Vind ik. ;)


Edit: ook een knipoogje bij gezet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Bertiel »

Werkt huisgenoten des geloofs enkel van consument naar winkel of ook andersom?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 18 sep 2023, 23:28 Je mag wel dure kleding kopen als het ook echt kwaliteitskleding is.
Misschien kan er een deputaatschap ingesteld worden om te bepalen wat de criteria zijn voor kwaliteitskleding.
Ook merken zoals Thommy Hilfiger zijn mijn inziens overbodig. Vooral omdat het ook nog super lelijke kleding is.
Beauty is in the eye of the beholder.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: 19 sep 2023, 12:08 Werkt huisgenoten des geloofs enkel van consument naar winkel of ook andersom?
Andersom ook. Denk maar aan de uitverkoop.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Bertiel »

Dus de uitverkoop heeft meer voordeel voor de huisgenoten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Job »

TSD schreef: 19 sep 2023, 11:42
Mannetje schreef: 19 sep 2023, 11:36
Maanenschijn schreef: 19 sep 2023, 11:26 Vergelijkend warenonderzoek van mijn vrouw heeft onbetwist aangetoond dat kleren kopen bij huisgenoten des geloofs bijna twee keer zo veel kost dan bij reguliere winkels. Maar niet bijna twee keer zo lang mee gaat.
Het fijne is wel dat het geld in de geloofsgemeenschap blijft, toch?
Is dat de bedoeling dan? Of zou dat een doorslaggevende reden moeten zijn? Ik vind van niet.

Redenen om wél bij de huisgenoten des geloofs te kopen is omdat ze het vanwege principes moeilijker hebben dan anderen (bijv. winkel in een dorp/stad met zondagsopening en jij bent dicht). Maar niet zozeer om een eigen "economie" te hebben, lijkt me.
Dit. En anders beslist niet. Ik loop met een demonstratieve boog om "eigen" ondernemers heen die het breder laten hangen omdat ze breder dan de concurrent vangen. Ik mijd ze vanzelfsprekend dan ook tijdens de uitverkoop - dat hoort er dan natuurlijk wel bij. Want die ene bouwmarkt heeft gelijk: als ze u nu veel korting kunnen geven, vragen ze normaal gesproken veel te veel.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Psalm »

merel schreef: 19 sep 2023, 08:22
Psalm schreef: 18 sep 2023, 23:28 Je mag wel dure kleding kopen als het ook echt kwaliteitskleding is. Maar heel veel dure kleding is geen kwaliteitskleding. Het is gewoon goede marketing. Ik denk dan aan Louis Vouitton, Prada, Gucci etc. Dan is het mijn inziens niet gerechtvaardigd. Ook merken zoals Thommy Hilfiger zijn mijn inziens overbodig. Vooral omdat het ook nog super lelijke kleding is.

Hier wil ik trouwens niet mee zeggen dat je nooit zulke kleding mag kopen. Maar vind het wel goed om daar toch wat terughoudend mee om te gaan. Ik vind het ook veel gezonder als je inderdaad geen dure kleding koopt en gewoon wat bij elkaar scharrelt.

@simon0612 Met behoorlijk positief bedoel ik mooie kleding. Dat er in de Bijbel positief wordt gesproken over mooie kleding. Bij mij staat mooie kleding niet gelijk aan kwalitatieve of dure kleding. En dure kleding is ook niet direct kwalitatieve kleding. Merken zijn niet per definitie mooi. Tommy Hilfiger vind ik heel lelijk bijvoorbeeld.
Ook dit is subjectief. Mijn ervaring met TH is dat deze kleding beduidend langer meegaat dan bv een hoodie van de H&M.

Ik denk dat op grond van de bijbel niet betoogd kan worden dat je geen dure ( ook subjectief) kleding mag kopen. Wel is het mijns inziens zondig om kleding te kopen waarvan je weet dat het onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd is of kleding te kopen die een zware belasting vormen voor het milieu. Daarom probeer ik zo min mogelijk kleding te kopen waar fossiele brandstoffen bij gebruikt worden
( polyester, acryl polyamide). Dat houdt automatisch ook in dat ik vaak duurdere kleding koop. Een wollen trui is nu eenmaal duurder dan een polyester trui.
Ja, dat is zeker subjectief. Mijn ervaring is dat kleding van Tommy Hilfiger niet langer meegaat. Maarja, dat kan bij jou weer anders zijn. Ik weet ook niet of hier betrouwbare testen op zijn gedaan? Dat zou anders wat meer richting geven.

Met het onderstreepte ben ik het eens.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 19 sep 2023, 12:23 Misschien kan er een deputaatschap ingesteld worden om te bepalen wat de criteria zijn voor kwaliteitskleding.
Ja, dat vind ik nou een uitstekend idee. Ik zou dan ook zorgen voor goed toezicht binnen de gemeenten. Dat er in elke gemeente een kerkenraadslid verantwoordelijk is voor het toezicht op de naleving van deze criteria.
Ambtenaar schreef: 19 sep 2023, 12:23 Beauty is in the eye of the beholder.
Precies.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Bonny »

Bertiel schreef: 19 sep 2023, 12:48 Dus de uitverkoop heeft meer voordeel voor de huisgenoten?
Bij vertoon van je refo-pas 25% extra korting?
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie