Koninginnedag

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Koninginnedag

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
fluitje schreef:We gaan zo maar eens op de fiets naar het dorp denk ik zo.
Daar nog veel festiviteiten? Hier zijn ondanks dat het hier erg christelijk veel plaatsen waar je op zo'n als christen niet aan denkt om te komen of niet graag wilt komen.
Wat is er bij jullie dan waar je niet kunt komen, als christen?
Allemaal terrasjes met bandjes en veel gezuip.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Koninginnedag

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Soms vind ik het echt (te) droevig wat je zegt. Zoals nu. Jij woont in een dorp waar iedere zondag de levende verkondiging in vele kerken mag uitgaan. Velen in Rijssen willen leven naar God en zijn geboden (procentueel heel wat meer als in vele burgerlijke gemeenten in ons land)
En je klaagt, je klaagt en je klaagt. Zou je het niet eens anders moeten bekijken? Wat een wonder, wat een zegen, wat een voorrecht dat je in Rijssen iedere zondag (en vaak ook doordeweeks) het Evangelie mag horen in alle vrijheid!! Zou je daar niets eens wat vaker van willen/moeten getuigen? De grote wonderen Gods! Hier op RF, in Rijssen, waar dan ook? God is het zo waard!
Mister heeft natuurlijk wel wat gelijk en DIA drukt zich redelijk hard uit: 'een puur wereldse stad'. Als je het inderdaad vergelijkt met andere plaatsen dan is Rijssen nog heel erg christelijk. Er kan heel veel niet, maar ook heel veel wel en daar legt DIA nu de nadruk op. Toch gaan - gelukkig - nog zat mensen naar de kerk. Toch is er ook heel oppervlakkig christendom of mensen die de naam hebben dat ze christen zijn, maar in de praktijk zijn ze daar niet echt mee bezig. Komt natuurlijk overal voor en ik heb niet het idee dat er veel plaatsen waar men veel met het geloof bezig is(zoals het zou moeten zijn).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koninginnedag

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
fluitje schreef:We gaan zo maar eens op de fiets naar het dorp denk ik zo.
Daar nog veel festiviteiten? Hier zijn ondanks dat het hier erg christelijk veel plaatsen waar je op zo'n als christen niet aan denkt om te komen of niet graag wilt komen.
Wat is er bij jullie dan waar je niet kunt komen, als christen?
Allemaal terrasjes met bandjes en veel gezuip.
Dat vind ik bij jullie nogal meevallen...
Er zijn ook terrasjes zonder bandje, en je kan er ook gewoon appelsap drinken :)
Ik spreek uit ervaring...3 jaar geleden ook nog op een terrasje in Rijssen gezeten en overigens een bakje koffie gedronken met een heerlijk gebakje!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Koninginnedag

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Soms vind ik het echt (te) droevig wat je zegt. Zoals nu. Jij woont in een dorp waar iedere zondag de levende verkondiging in vele kerken mag uitgaan. Velen in Rijssen willen leven naar God en zijn geboden (procentueel heel wat meer als in vele burgerlijke gemeenten in ons land)
En je klaagt, je klaagt en je klaagt. Zou je het niet eens anders moeten bekijken? Wat een wonder, wat een zegen, wat een voorrecht dat je in Rijssen iedere zondag (en vaak ook doordeweeks) het Evangelie mag horen in alle vrijheid!! Zou je daar niets eens wat vaker van willen/moeten getuigen? De grote wonderen Gods! Hier op RF, in Rijssen, waar dan ook? God is het zo waard!
Mister heeft natuurlijk wel wat gelijk en DIA drukt zich redelijk hard uit: 'een puur wereldse stad'. Als je het inderdaad vergelijkt met andere plaatsen dan is Rijssen nog heel erg christelijk. Er kan heel veel niet, maar ook heel veel wel en daar legt DIA nu de nadruk op. Toch gaan - gelukkig - nog zat mensen naar de kerk. Toch is er ook heel oppervlakkig christendom of mensen die de naam hebben dat ze christen zijn, maar in de praktijk zijn ze daar niet echt mee bezig. Komt natuurlijk overal voor en ik heb niet het idee dat er veel plaatsen waar men veel met het geloof bezig is(zoals het zou moeten zijn).
Ah, dat is fijn... :huhu
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Koninginnedag

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Allemaal terrasjes met bandjes en veel gezuip.
Dat vind ik bij jullie nogal meevallen...
Er zijn ook terrasjes zonder bandje, en je kan er ook gewoon appelsap drinken :)
Ik spreek uit ervaring...3 jaar geleden ook nog op een terrasje in Rijssen gezeten en overigens een bakje koffie gedronken met een heerlijk gebakje!
Maar dat was zeker niet op Koninginnedag(of tijdens andere activiteiten als braderie)?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koninginnedag

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Allemaal terrasjes met bandjes en veel gezuip.
Dat vind ik bij jullie nogal meevallen...
Er zijn ook terrasjes zonder bandje, en je kan er ook gewoon appelsap drinken :)
Ik spreek uit ervaring...3 jaar geleden ook nog op een terrasje in Rijssen gezeten en overigens een bakje koffie gedronken met een heerlijk gebakje!
Maar dat was zeker niet op Koninginnedag(of tijdens andere activiteiten als braderie)?
Meivakantie...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Koninginnedag

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Je weet toch wel dat onze stad een puur werelse stad is geworden?
Je merkt nog nauwelijks iets van de glans die er vroeger op deze stad lag...
Hoe de stad vroeger was: daar ben jij evenmin bij geweest als ik. Uit de lectuur die in jouw boekenkast staat, zou je de indruk kunnen krijgen dat het 100 jaar geleden een godvrezend stadje is geweest. Maar je beeld wordt gekleurd door de bronnen die je raadpleegt. De wereld was 100 jaar geleden evengoed aanwezig als nu, al manifesteert het zich nu allemaal wat vrijer. Vroeger gebeurde het meer achter de gordijnen, leek het aan de buitenkant nog heel rechtzinnig - maar waren ze ten diepste geen haar beter dan nu. Misschien is jouw beeld van de stad geïdealiseerd door het feit dat je voorouders hier niet vandaan komen en je het dus slechts van horen zeggen hebt. Mijn grootvader heeft me wel verteld hoe het er in werkelijkheid aan toe ging in de dagen van Mientje Vrijdag.
Gijs schreef:Allemaal terrasjes met bandjes en veel gezuip.
Er waren plaatsen waar je, om een gehoorbeschadiging te voorkomen, met een héél erg grote boog omheen moest gaan. Mensenkinders, wat een herrie, niet normaal. En er waren mensen die te diep in het glaasje hadden gekeken, zeker.
Mister schreef:Jij woont in een dorp waar iedere zondag de levende verkondiging in vele kerken mag uitgaan. Velen in Rijssen willen leven naar God en zijn geboden (procentueel heel wat meer als in vele burgerlijke gemeenten in ons land)
Stad, sinds 1243. Verder helemaal met je eens. Van dichtbij maak ik mee hoe er ook onder de jeugd een grote betrokkenheid is op de dienst des Heeren en op Zijn Woord. En ik vind het dan ook in- en intriest om telkens maar weer te lezen hoe sommige mensen alleen maar klaarstaan met een oordeel over hoe slecht het tegenwoordig allemaal is, en dat niemand meer ziet hoe ernstig het gesteld is (behalve zijzelf dan), en dat het vroeger allemaal veel beter was.

Gott lebet noch.
Seele, was verzagst du doch?
Gott ist gut, der aus Erbarmen
alle Hülf auf Erden tut,
der mit Kraft und starken Armen
Machet alles wohl und gut.
Gott kann besser als wir denken,
alle Not zum besten lenken
Seele, so bedenke doch:
Lebt doch unser Herrgott noch.


Johann Friedrich Zihn (1688)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koninginnedag

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Je weet toch wel dat onze stad een puur werelse stad is geworden?
Je merkt nog nauwelijks iets van de glans die er vroeger op deze stad lag...
Hoe is het fijne goud zo verduisterd...

Maar ondanks het verval en de afval leeft er nog een overblijfsel naar de verkiezing,
maar dat leeft meest in het verborgen....

Het is niet klagen om te klagen, maar er kan helaas niet veel positiefs over worden gezegd.
Dit even terzijde om teveel negatieve reacties te voorkomen...
Oh... ik heb dat heel anders ervaren...
Ben regelmatig in Zuna en Holten op vakantie geweest,en veel in Rijssen gewinkeld en naar diverse kerken geweest, maar ik weet niet wat ik daar meemaak...
Vergeleken bij waar ik woon, is het daar allemaal nog erg gemoedelijk, en wonen er veel christenen...

Verder ben ik het Mister zeer eens!

Za ik eens wat zeggen? Ik ken Zuna en Holten beter als Rijssen bijna... Ik ben zelf een geboren en getogen Holtenaar.
Van oorsprong was mijn vader een Hettische en moeder was een Amoriet.
Door een wonder is mijn opa in contact gekomen met de godzalige Rijssenaren en daar het gevolg van, dat we (zij het
jaren later, na het overlijden van mijn opa) naar Rijssen vertrokken.

Wie in Holten heeft gewoond, en zich daar niet verenigde met de omgeving kon op veel vijandschap rekenen. Het zijn na de
bekering van mijn opa moeilijke jaren geweest in Holten.
En, Holten is niets veranderd. Holten en Rijssen zijn tegenpolen, Holten fel anti-fijn-Rijssen, Anti-SGP, Anti-Kerk, want zelf
laten ze hun moederkerk links liggen en de kinderen worden er vrijwel niet meer gedoopt. Trowuen in de kerk is alleen nog maar
een traditie...
Vandaar dat we Holten moesten verlaten om des geloofs wille. Wij hebben toen een plekje gevonden in Zuna, dichtbij Rijssen.
De mensen in Zuna zijn geoiënteerd op Rijssen. ook kerkelijk, dus dat was een hele verandeming vergeleken met Holten.

Maar om aan te geven wat ik bedoelde...Toen ik jong was ging er wat uit van Rijssen. Dat merkte ook Holten.
Je zag een duidelijk verschil in het straatbeeld. Holten was een modern dorp, meisjes met kortgenkipte haren, broekdragend, toe al
in de vroege jaren 60... Rijssen was heel anders. Alles ademde daar een heel andere sfeer. Mensen waren er netjes gekleed, wat we
als kind vreemd vonden. want we waren daar niet mee opgegroeid.

Toch... Als ik daar nu aan terug denk. Toen lag er over Rijssen nog iets wat zichbaar een ander beeld gaf. Iets zag je nog van de
vromen die deze stad in rijke mate hadden bevolkt. Rijssen was een bijzondere plaats, bekend in heel Twente, Salland en zelfs
in de Achterhoek werd er over dat vreemde Rijssen gesproken.

Wat zie je nu? Van bovenaf werd een fusie met Holten er doorgedrukt. Tegen de wil van de Holtenaren die de SGP vreesden, en tegen
de wil van de Rijssenaren die het seculiere Holten vreesden.

En wat wat zien we nu nog in de praktijk? Het psalmgezang van weleer is veranderd in de popmuziek die nu door de open ramen naar buiten
komt... Hoezo, er is niks veranderd? In de jaren voor de tweede wereldoorlog, die mijn ouders bewust hebben meegemaakt ging er van
Rijssen iets uit. Dat is weg... Er wordt inderdaad nog gepreekt. De waarheid wordt er nog verkondigd. Maar waar zie je de vrucht?
Het Sion Gods is klein geworden, houdt zich meest verborgen, en moet met een heilige walging deze dingen aanzien.
Ja oppervlakkige godsdienst daar heb ik het nu niet over. Dat zal er zelfs in Holten nog wel zijn....

Maar wie had, zeg maar 10 jaar geleden, durven denken dat iets als Elsrock en kermisattracties in onze stad mogelijk zouden zijn?
Niemand. En deze trend zet door. Waar zal het einde zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Koninginnedag

Bericht door Eppo Gremdaat »

Je bent wel erg negatief, Dia. Ga je weleens getuigen door middel van evangelisatiewerk tegen dat `slechte`Holten en dat `slechte`Rijssen? Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. (Je kunt altijd nog verhuizen naar Staphorst!)
Het gaat allemaal wel `off topic`nu.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koninginnedag

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Je bent wel erg negatief, Dia. Ga je weleens getuigen door middel van evangelisatiewerk tegen dat `slechte`Holten en dat `slechte`Rijssen? Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. (Je kunt altijd nog verhuizen naar Staphorst!)
Het gaat allemaal wel `off topic`nu.

Niet negatief, maar realiteit. En parels voor ze zwijnen werpen past niet.
Dat wil niet zeggen dat onze dorpsgenoten ongewaarschuwd zijn gebleven.
En verder: Waar is het bederf tegen te houden? Ik ken mensen in Staphorst,
die dezelfde klachten hebben over Staphorst als de Rijssenaren over Rijssen.
Het dringt allemaal door, ook in de plaatsen die ooit tot de hemel toe verhoogd
waren.
De dominee merkt het nogal eens op: Omliggende plaatsen zullen het minder zwaar
hebben in het oordeel als juist Rijssen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Koninginnedag

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:Het Sion Gods is klein geworden, houdt zich meest verborgen, en moet met een heilige walging deze dingen aanzien.
onwaar. het Sion Gods houdt zich niet verborgen. of zet dat Sion Gods van jou liever een kap over de lamp?
-DIA- schreef:En parels voor ze zwijnen werpen past niet.
of is dit een smoes?, geef mij dan maar de jehova's getuigen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Koninginnedag

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hoe denken je collega`s, vrienden en evt. familie over dit alles wat je uitkraamt, zijn die het met je eens?
Ik vind dit nogal wat, hetgeen je allemaal beweert.
Ben je weleens blij? spring je wel eens uit de band, m.a.w. doe je wel eens iets leuks?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koninginnedag

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Hoe denken je collega`s, vrienden en evt. familie over dit alles wat je uitkraamt, zijn die het met je eens?
Ik vind dit nogal wat, hetgeen je allemaal beweert.
Ben je weleens blij? spring je wel eens uit de band, m.a.w. doe je wel eens iets leuks?
Merk je dan zelf niet op dat de Waarheid, als je daarnaar tracht te leven, weerstand oproept? Dat is hier op een forum dat zich nota bene REFORMATORISCH durft te noemen nog merkbaar. Zie je eigen berichten alleen maar.
Is het dan zo'n goed teken als we op- en meegaan met de 'wereld' ? Assimilatie is de grootste bereidreiging voor christenen. Lees ook eens wa dhr. C.S.L. Janse daarover heeft gepubliceerd. Dat is meer dan duidelijk.
Of zijn we dat alweer vergeten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koninginnedag

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef: Oh... ik heb dat heel anders ervaren...
Ben regelmatig in Zuna en Holten op vakantie geweest,en veel in Rijssen gewinkeld en naar diverse kerken geweest, maar ik weet niet wat ik daar meemaak...
Vergeleken bij waar ik woon, is het daar allemaal nog erg gemoedelijk, en wonen er veel christenen...

Verder ben ik het Mister zeer eens!

Za ik eens wat zeggen? Ik ken Zuna en Holten beter als Rijssen bijna... Ik ben zelf een geboren en getogen Holtenaar
Ik heb hier alleen maar mee willen zeggen dat daar onze vakantieadresjes waren, maar wij waren ook op Rijssen "georiënteerd", qua boodschappen, winkelen en kerken, wij hebben van Rijssen dan ook een goed beeld gekregen, maar vind Zuna en Holten in het geheel niet verkeerd...
Ik kom zelf uit een "heel goddeloze en heidense omgeving" dus heb ik er juist meer oog voor hoe het er in jullie omgeving aan toegaat...(maar goed dat is mijn mening maar hoor)
Wij "kerken, scholen en winkelen" in Rotterdam, dus dan begrijp je misschien een klein beetje, dat ik het bij jullie nogal "gemoedelijk" vind...
Wij moeten niet "van de wereld zijn", maar wel in deze wereld leven en getuigen...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Koninginnedag

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Hoe denken je collega`s, vrienden en evt. familie over dit alles wat je uitkraamt, zijn die het met je eens?
Ik vind dit nogal wat, hetgeen je allemaal beweert.
Ben je weleens blij? spring je wel eens uit de band, m.a.w. doe je wel eens iets leuks?
Merk je dan zelf niet op dat de Waarheid, als je daarnaar tracht te leven, weerstand oproept? Dat is hier op een forum dat zich nota bene REFORMATORISCH durft te noemen nog merkbaar.
Nog maar eens een poging. Dia, er wordt hier geen opstand gepleegd tegen de 'aloude waarheid' Integendeel, ik merk in vele discussies dat we die van harte zijn toegedaan. Wat bij mij weerstand oproept is het (jouw) altijddurende gesomber in de trant van 'het is hier niets, ach wat moet het nog worden, vroeger, dat waren nog eens tijden.' Natuurlijk zijn er ontwikkelingen in de maatschappij en kerk die ons met zorg dienen te vervullen. Gepaard gaande met gebed. Maar bekijk het eens vanuit Gods standpunt (met eerbied gesproken.) Het loopt hem nooit uit de hand. Sterker nog, iedere dag gaat het beter. De vervolmaking van Gods Koninkrijk komt dichterbij, er worden er nog steeds toegedaan tot de gemeente die zalig wordt. Wat een wonder!
Plaats reactie