Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Ja
29
37%
Nee
38
49%
Ik ben vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Terri »

Heldere berichten. Goed om te lezen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Met zulke redeneringen zou ook het oproepen tot alleen de SV-GBS te gebruiken, ook in privé-situaties, een zondige en wetticistische oproep zijn. En voor mensen die de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente als een middelmatige zaak zien, hetzelfde. Ik denk dat het niet zo zwart wit ligt, maar ik ga de Institutie hier nog eens op nalezen, want ik kan me voorstellen dat ik iets over het hoofd zie.

Ik blijf erbij dat de grote woorden die in het eerste artikel gesproken werden, minstens zo twijfelachtig zijn dan de toch relatief voorzichtige toon in dit artikel. En in een kerkverband als de GGiN, waar ouderling zijn wel degelijk iets van een verwaardiging inhoudt, is het mijns inziens best relevant voor de lezers om zo'n feit te vermelden.

Daarnaast moeten wij andere mensen niet te snel van manipulatie beschuldigen. De grens tussen manipulatie en overtuigingskracht is dun. Maar zonder overtuigingskracht kan er ook nauwelijks een zinnig gesprek gevoerd worden.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 30 dec 2023, 11:35Met zulke redeneringen zou ook het oproepen tot alleen de SV-GBS te gebruiken, ook in privé-situaties, een zondige en wetticistische oproep zijn. En voor mensen die de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente als een middelmatige zaak zien, hetzelfde. Ik denk dat het niet zo zwart wit ligt, maar ik ga de Institutie hier nog eens op nalezen, want ik kan me voorstellen dat ik iets over het hoofd zie.
Je vergelijkt appels met peren. Middelmatige zaken zijn alleen dingen die in de Schrift (en nu specifiek onder de bedeling van het NT) niet verboden of geboden zijn. Dus de zaken die een mens zonder daarin te zondigen mag doen, soms mag doen of juist mag nalaten. De christelijke vrijheid gaat alleen over zulke zaken, niet over man-vrouw en het ambt, want daar is de Schrift juist heel duidelijk in. Ook alle plichten (gebed, Schriftonderzoek, enz enz) vallen niet onder de christelijke vrijheid. Dat zijn zaken die geboden zijn.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 dec 2023, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Maar toch verschillen christenen nogal over wat middelmatige zaken zijn en dat maakt dit dus tot een ingewikkeld criterium.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 30 dec 2023, 12:08 Maar toch verschillen christenen nogal over wat middelmatige zaken zijn en dat maakt dit dus tot een ingewikkeld criterium.
Ja, als je aan de haal gaat met alle rekkelijke opvattingen wel. De Schrift is echter de norm in alles. Dus ook in de zaken die jij en andere mensen middelmatig noemen, maar die dat helemaal niet zijn omdat de Schrift het gebiedt of juist verbiedt. Lees dan eens Calvijn om een goed begrip hierover te krijgen, zou ik zeggen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Mag een kerkenraad dan aanwijzingen geven voor bijvoorbeeld het niet gebruiken van een drumstel op de JV?
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 30 dec 2023, 12:14 Mag een kerkenraad dan aanwijzingen geven voor bijvoorbeeld het niet gebruiken van een drumstel op de JV?
Jahoor. Aangeven dat het niet de bedoeling is de fiets tegen de preekstoel te plaatsen mag ook.

Maar nogmaals, het is off topic.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 dec 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Dat laatste is een louter huishoudelijke kwestie. Dat eerste niet. En ik zie ook geen principieel verschil met de baard-regel. Het zijn allebei middelmatige kwesties, net als rokken en broeken voor dames. Maar een kerkenraad mag daar best in liefde en met wijsheid kaders in aanbrengen.

De consequentie van de opvatting van Valcke is een heel helder (maar mijns inziens niet zuiver) onderscheid tussen dingen die wel of niet middelmatig zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:
DDD schreef: 30 dec 2023, 12:14 Mag een kerkenraad dan aanwijzingen geven voor bijvoorbeeld het niet gebruiken van een drumstel op de JV?
Jahoor. Aangeven dat het niet de bedoeling is de fiets tegen de preekstoel te plaatsen mag ook.

Maar nogmaals, het is off topic.
:)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 30 dec 2023, 12:18 Dat laatste is een louter huishoudelijke kwestie. Dat eerste niet. En ik zie ook geen principieel verschil met de baard-regel. Het zijn allebei middelmatige kwesties, net als rokken en broeken voor dames. Maar een kerkenraad mag daar best in liefde en met wijsheid kaders in aanbrengen.
Waarom? Ik vind het nogal ver gaan om als kerkenraad je te mengen in aangelegenheden die behoren tot de persoonlijke levenssfeer.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Ik vind het ook heel ver gaan, en trouwens ook onjuist en onterecht, maar het ging er nu om of het zondig is.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 30 dec 2023, 12:35 Ik vind het ook heel ver gaan, en trouwens ook onjuist en onterecht, maar het ging er nu om of het zondig is.
Dat zal altijd een subjectief oordeel zijn.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door DDD »

Precies. En dat is niet wat Valcke zegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Herman »

Dat is onjuist. Als er volledige vrijheid zou heersen, dan zou er geen wet meer hoeven zijn. Er is wel een wet en dus zijn zijn er zonden. Zo klaar als een klontje.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 30 dec 2023, 12:37
DDD schreef: 30 dec 2023, 12:35 Ik vind het ook heel ver gaan, en trouwens ook onjuist en onterecht, maar het ging er nu om of het zondig is.
Dat zal altijd een subjectief oordeel zijn.
Onjuist en onterecht is per definitie zondig...... Is dat nu echt zo moeilijk?
Plaats reactie