Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Als christen hoor je in NL alleen te stemmen op een partij die de christelijke belangen verdedigt.

Ja
17
52%
Nee
16
48%
 
Totaal aantal stemmen: 33

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 14 sep 2023, 10:54 Ik zeg toch 'Ik zou het niet weten'? Ik stem SGP omdat die partij het dichtst bij mijn politieke opvattingen staat. Omdat andere partijen verder staan van mijn opvattingen stem ik daar niet op. Daar maakt iedereen een eigen afweging in. In andere landen, zonder uitgesproken christelijke partij zullen christenen ook een keuze maken. Ook daar zal iedereen een eigen afweging maken. Is dit een antwoord op je vraag?
Uit verschillende berichten kunnen we duidelijk waarnemen dat er onder ons 'een soort van diversificatie' is opgetreden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 10:49 De genderideologie. Die is nog totaal overwoekerd en daar is zelfs geen begaanbaar pad.

Bekijk deze bijdrage maar eens: https://m.youtube.com/live/c3wv177OMwQ? ... TYuKJNEq0f
Ik ben niet zo geïnteresseerd in deze onderwerpen, zeker niet met betrekking tot de relatie tussen overheid en burger en de inrichting van de maatschappij.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 14 sep 2023, 10:57
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 10:49 De genderideologie. Die is nog totaal overwoekerd en daar is zelfs geen begaanbaar pad.

Bekijk deze bijdrage maar eens: https://m.youtube.com/live/c3wv177OMwQ? ... TYuKJNEq0f
Ik ben niet zo geïnteresseerd in deze onderwerpen, zeker niet met betrekking tot de relatie tussen overheid en burger en de inrichting van de maatschappij.
Heeft de overheid niet de plicht om de zonden te straffen, en de rechte weg aan te wijzen? Ik moet me haasten om des tijds wille, (voor de duidelijkheid: de tijd waarin wij leven) dat ik de mens die anders geaard is hiermee niet afwijs.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:00
Heeft de overheid niet de plicht om de zonden te straffen, en de rechte weg aan te wijzen? Ik moet me haasten om des tijds wille, (voor de duidelijkheid: de tijd waarin wij leven) dat ik de mens die anders geaard is hiermee niet afwijs.
Nee, die rol heeft de overheid niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 14 sep 2023, 10:54
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 10:20
Ad Anker schreef: 14 sep 2023, 10:11
GerefGemeente-lid schreef:
Ik had jou ook nog een vraag gesteld. Kun je daar eerst antwoord op geven voordat je mij vervolgvragen stelt?
Ik zou het niet weten. Heb nooit anders dan SGP gestemd.
Er zijn hier mensen die beweren dat dit wel mogelijk is. @HHR zegt echter dat het zonde is. Ik ben benieuwd hoe jij daarover denkt.

Waarom kan dit volgens jou wel of waarom niet?
Ik zeg toch 'Ik zou het niet weten'? Ik stem SGP omdat die partij het dichtst bij mijn politieke opvattingen staat. Omdat andere partijen verder staan van mijn opvattingen stem ik daar niet op. Daar maakt iedereen een eigen afweging in. In andere landen, zonder uitgesproken christelijke partij zullen christenen ook een keuze maken. Ook daar zal iedereen een eigen afweging maken. Is dit een antwoord op je vraag?
Nee. Je draait om mijn vraag heen. Ik heb het over de politiek in Nederland, dat als eerste.
Mijn vraag is dan vervolgens aan jou: kun je als christen, volgens jou, stemmen op een partij die abortus toestaat, en dit zoveel mogelijk wil toestaan door dit op alle terreinen zoveel mogelijk te maken en te verruimen. Dat is mijn vraag. En ik vraag dan ook nog waarom jij dat wel of niet vindt kunnen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 14 sep 2023, 11:03
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:00
Heeft de overheid niet de plicht om de zonden te straffen, en de rechte weg aan te wijzen? Ik moet me haasten om des tijds wille, (voor de duidelijkheid: de tijd waarin wij leven) dat ik de mens die anders geaard is hiermee niet afwijs.
Nee, die rol heeft de overheid niet.
Jawel, zie artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Die staat ook in de forumregels.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 14 sep 2023, 11:03
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:00
Heeft de overheid niet de plicht om de zonden te straffen, en de rechte weg aan te wijzen? Ik moet me haasten om des tijds wille, (voor de duidelijkheid: de tijd waarin wij leven) dat ik de mens die anders geaard is hiermee niet afwijs.
Nee, die rol heeft de overheid niet.
Zou een volk niet veel sneller de rechte weg verlaten als de overheid dat promoot? Zie ook de koningen (regeringen) in Israël en Juda? We lezen 'die Israël zondigen deed' en: Hij wandelde niet in de geboden des Heeren' enz. We zien daarin dat het volk dan snel meegaat. Een tegenstem wordt dan ook wel 'een beroerder Israëls', of 'een profeet die niets dan kwaad over mij profeteert'. Of hebben deze passages ons niets (meer) te zeggen?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 sep 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 10:17
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 09:38
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 09:16
CvdW schreef: 14 sep 2023, 09:14 Als je op grond van de Bijbel overtuigd bent dat een vrouw niet op een plaats hoort waar ze 'regeert' dan heeft dat consequenties.
De vrouwelijke personen bij de SGP dienen dan ook op te stappen dan wel weggestuurd te worden.
Als iedereen overtuigd is van deze Bijbels gegronde gedachte dan zullen vrouwen zich vanzelf terugtrekken.
Het gaat immers om een Bijbels zicht op gezin, kerk en samenleving? Als we daaraan zouden vasthouden zou er zegen te verwachten zijn. En wat... als we dit loslaten?
Waarover verschillende meningen bestaan.
Hoe zou het toch komen dat het Woord van God een struikelblok wordt? Dit te onderzoeken lijkt me ten eerste van wezenlijk belang om van eenheid te spreken. Dan hebben we het vanzelf niet over menselijke gedachten en karakters.
Ik zie geen struikelblok. Wel menselijke invulling.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:12
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 10:17
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 09:38
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 09:16

Als iedereen overtuigd is van deze Bijbels gegronde gedachte dan zullen vrouwen zich vanzelf terugtrekken.
Het gaat immers om een Bijbels zicht op gezin, kerk en samenleving? Als we daaraan zouden vasthouden zou er zegen te verwachten zijn. En wat... als we dit loslaten?
Waarover verschillende meningen bestaan.
Hoe zou het toch komen dat het Woord van God een struikelblok wordt? Dit te onderzoeken lijkt me ten eerste van wezenlijk belang om van eenheid te spreken. Dan hebben we het vanzelf niet over menselijke gedachten en karakters.
Ik zie geen struikelblok. Wel menselijke invulling.
Dan is de vraag wel gerechtvaardigd hoe u de Bijbel leest?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:14
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:12
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 10:17
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 09:38 Waarover verschillende meningen bestaan.
Hoe zou het toch komen dat het Woord van God een struikelblok wordt? Dit te onderzoeken lijkt me ten eerste van wezenlijk belang om van eenheid te spreken. Dan hebben we het vanzelf niet over menselijke gedachten en karakters.
Ik zie geen struikelblok. Wel menselijke invulling.
Dan is de vraag wel gerechtvaardigd hoe u de Bijbel leest?
Met mijn ogen en ik kom daarmee tot een andere conclusie.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 11:08 Nee. Je draait om mijn vraag heen. Ik heb het over de politiek in Nederland, dat als eerste.
Mijn vraag is dan vervolgens aan jou: kun je als christen, volgens jou, stemmen op een partij die abortus toestaat, en dit zoveel mogelijk wil toestaan door dit op alle terreinen zoveel mogelijk te maken en te verruimen. Dat is mijn vraag. En ik vraag dan ook nog waarom jij dat wel of niet vindt kunnen.
Ik zou dat voor mezelf zeker niet kunnen verantwoorden. Mijn opvatting is dat abortus moord is, dus een partij die moord legaliseert krijgt mijn stem niet. Ik vind dat omdat ik geloof dat God Zijn goede wetten heeft gegeven als heilzame leefregel. En daar staan in dat moord niet goed is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 14 sep 2023, 11:22
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 11:08 Nee. Je draait om mijn vraag heen. Ik heb het over de politiek in Nederland, dat als eerste.
Mijn vraag is dan vervolgens aan jou: kun je als christen, volgens jou, stemmen op een partij die abortus toestaat, en dit zoveel mogelijk wil toestaan door dit op alle terreinen zoveel mogelijk te maken en te verruimen. Dat is mijn vraag. En ik vraag dan ook nog waarom jij dat wel of niet vindt kunnen.
Ik zou dat voor mezelf zeker niet kunnen verantwoorden. Mijn opvatting is dat abortus moord is, dus een partij die moord legaliseert krijgt mijn stem niet. Ik vind dat omdat ik geloof dat God Zijn goede wetten heeft gegeven als heilzame leefregel. En daar staan in dat moord niet goed is.
Juist. Dat is een antwoord op mijn vraag. Dank.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 10:46 ::bye @Inwoner.
Is dit werkelijk de manier waarop we op een reformatorisch discussieplatform met elkaar omgaan?
Denk je niet dat als je daadwerkelijk meedoet in de politiek, of dat nou op plaatselijk, regionaal of landelijk niveau is, je met vragen zoals door mij gesteld geconfronteerd wordt?
En dan zeg je "ik negeer jou voortaan"?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 14 sep 2023, 11:25
GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 10:46 ::bye @Inwoner.
Is dit werkelijk de manier waarop we op een reformatorisch discussieplatform met elkaar omgaan?
Denk je niet dat als je daadwerkelijk meedoet in de politiek, of dat nou op plaatselijk, regionaal of landelijk niveau is, je met vragen zoals door mij gesteld geconfronteerd wordt?
En dan zeg je "ik negeer jou voortaan"?
Valt wel mee hoor. Binnenkort wordt er gewoon weer op je gereageerd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:18
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:14
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:12
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 10:17

Hoe zou het toch komen dat het Woord van God een struikelblok wordt? Dit te onderzoeken lijkt me ten eerste van wezenlijk belang om van eenheid te spreken. Dan hebben we het vanzelf niet over menselijke gedachten en karakters.
Ik zie geen struikelblok. Wel menselijke invulling.
Dan is de vraag wel gerechtvaardigd hoe u de Bijbel leest?
Met mijn ogen en ik kom daarmee tot een andere conclusie.
En hiermee hebben het kardinale punt van de verdeeldheid in de kerken en ook op dit forum.
Laat de Bijbel in alles ons richtsnoer mogen zijn. Dan gaan we een rechte weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie