Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Als christen hoor je in NL alleen te stemmen op een partij die de christelijke belangen verdedigt.

Ja
17
52%
Nee
16
48%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:58
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:18
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:14
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:12 Ik zie geen struikelblok. Wel menselijke invulling.
Dan is de vraag wel gerechtvaardigd hoe u de Bijbel leest?
Met mijn ogen en ik kom daarmee tot een andere conclusie.
En hiermee hebben het kardinale punt van de verdeeldheid in de kerken en ook op dit forum.
Laat de Bijbel in alles ons richtsnoer mogen zijn. Dan gaan we een rechte weg.
Helemaal eens.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 12:00
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:58
Zeeuw schreef: 14 sep 2023, 11:18
-DIA- schreef: 14 sep 2023, 11:14
Dan is de vraag wel gerechtvaardigd hoe u de Bijbel leest?
Met mijn ogen en ik kom daarmee tot een andere conclusie.
En hiermee hebben het kardinale punt van de verdeeldheid in de kerken en ook op dit forum.
Laat de Bijbel in alles ons richtsnoer mogen zijn. Dan gaan we een rechte weg.
Helemaal eens.
Nou dan kan er maar één conclusie zijn: één van ons is fout. Of... we lezen de Bijbel anders. Dat betekent: Patstelling: De moderne gedachtegang: "Vaak niet meer onze eigen ingenomen standpunten nakijken of wijzigen: Wat ik denk dat denk ik en daar blijf ik bij."
Dan kunnen we het ook niet helpen dat de gedachte steeds meer boven komt dat de Bereeërs een uitstervend ras lijken... Let wel, ik zeg lijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 12:04
Nou dan kan er maar één conclusie zijn: één van ons is fout. Of... we lezen de Bijbel anders. Dat betekent: Patstelling: De moderne gedachtegang: "Vaak niet meer onze eigen ingenomen standpunten nakijken of wijzigen: Wat ik denk dat denk ik en daar blijf ik bij."
Dan kunnen we het ook niet helpen dat de gedachte steeds meer boven komt dat de Bereeërs een uitstervend ras lijken... Let wel, ik zeg lijken.
Ja, dat is wel een beetje jouw ding he.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door DDD »

Ik ben er een voorstander van om abortus te verbieden. Maar dat is een miniem detail in de Nederlandse politiek. Ik heb geen idee of het eigenlijk Europeesrechtelijk wel is toegestaan. Los daarvan blijft het in de praktijk van alledag een heel ingewikkeld onderwerp. Ik was er onlangs nog over in gesprek met iemand die het persoonlijk raakte, en het is allemaal nog niet zo makkelijk.

Als ik zie hoe Bisschop nu weer idiote dingen roept over de demonstraties op de snelweg (een betere plek voor deze demonstraties kun je haast niet bedenken, namelijk op een weg die haast het schoolvoorbeeld is van de hegemonie van de auto tot recht in het centrum van onze regeringsstad) dan kan ik mij weer moeilijk voorstellen dat christenen op de SGP stemmen. Toch ben ik er niet van overtuigd dat je dat als christen niet mag doen.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen de SGP zoals die nu is en GroenLinks, dan zou ik dat een onmogelijke keuze vinden. Het is maar gelukkig dat kamerlid Bisschop vertrekt, maar helaas vertrekt ook Van der Staaij. Ik hoop dat zijn opvolger één deel van zijn geest ontvangt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Mannetje »

Twee delen...
-
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 14 sep 2023, 11:09 Jawel, zie artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Die staat ook in de forumregels.
Er is al heel veel gezegd over dit artikel. Maar de interpretatie die jij er aan geeft, kom je niet veel tegen.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door refomart »

---knip--- On-topic a.u.b.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Tiberius »

Ook hier on-topic a.u.b.
Laat allerlei quasi-serieuze analyses achterwege a.u.b.
Daarom ook een bericht plus reactie verwijderd.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 14 sep 2023, 08:33
MGG schreef: 14 sep 2023, 08:10
Profesto schreef: 14 sep 2023, 07:48
MGG schreef: 13 sep 2023, 23:29

Is jouw ecologische voetafdruk aanzienlijl lager dan het gemiddelde in Nederland?
Het ironische is dat veel linkse stemmers door hun levensstijl actief helpen om de aarde uit te putten. Wat dat betreft heb ik respect voor de PVDD die inzet op consuminderen. Echt rentmeesterschap vraagt om pijnlijke keuzes en het inleveren van welvaart.
Net als ieder ander vind ik het soms moeilijk om keuzes te maken die zorgen voor wat minder comfort, of keuzes waarmee je jezelf iets beperkt. Toch probeer ik het te doen.
Zo heb ik geen auto, eten we zo duurzaam mogelijk (dat betekent o.a. zo min mogelijk en het liefst helemaal geen vlees) en de laatste jaren proberen we ook qua kleding steeds meer op te letten hoe het geproduceerd is. We maken geen verre reizen waar het vliegtuig voor nodig is en in Europa gebruiken we de bus of de trein om op bestemming te komen.

Wat ik nogal stom vind, is de kift op mensen die in ieder geval in gedachten de goede kant op gaan qua duurzaamheid. Niemand is consequent, keuzes volgen niet altijd idealen. Wees daar niet zo hard voor. Het gaat tenslotte in de verkiezingen om duurzaam beleid en het zoveel mogelijk duurzaam maken van onze levens. Dat is wat mij betreft de taak van de overheid. Om telkens de hypocrisiekaart te trekken als iemand geen duurzame keuze blijkt te maken, is nogal bekrompen en voegt weinig toe, wat mij betreft.
Mooi om te lezen dan jouw levensstijl en idealen bij elkaar passen. Duurzaamheid vind ik zelf vooral een taak van de consument. Het is nogal makkelijk om de bal bij de overheid te leggen.

Het is toch ook hypocriet als idealen en levensstijl elkaar constant tegenspreken? Niemand is 100% consequent, maar ik verwacht dat iedereen probeert om zijn idealen in de praktijk te brengen.
Dat verwacht ik ook, en ik heb de indruk dat dat ook best vaak gebeurt.
Ik denk echter dat het effectiever is, zeker als het gaat om landelijk beleid, om niet op de vierkante meter elke persoon te beoordelen op hypocrisie, maar het in de grotere lijn te bekijken. De overheid kan het veel makkelijker maken om duurzame persoonlijke keuzes te maken. Bijvoorbeeld met goedkoop, kwalitatief goed OV en zo zijn er nog veel meer onderwerpen te bedenken.
De CO2 uitstoot van D66 en PvdA stemmers is hoger dan gemiddeld.
https://www.ioresearch.nl/actueel/duurz ... H_RS7fT6Uk

De overheid kan heel veel, maar ik vind het vooral een taak van de burgers. Plannen zoals bijvoorbeeld accijns op kerosine klinken leuk. Maar de kans op verschuiving van uitstoot is levensgroot.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Profesto »

De overheid heeft vooral een rol in stimuleren, mogelijk maken. En de energietransitie ligt ook voor een groot deel bij de overheid.

Met alleen individuele keuzes maken als burger kom je er niet.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 14 sep 2023, 18:18 De overheid heeft vooral een rol in stimuleren, mogelijk maken. En de energietransitie ligt ook voor een groot deel bij de overheid.

Met alleen individuele keuzes maken als burger kom je er niet.
Binnenkort een paar bijeenkomsten over de netcongestie. Het zou mooi zijn wanneer de overheid wat verder kijkt dan korte termijn.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Profesto »

Precies, heb je als brave burger je gasgestookte verwarming eruit gesloopt, klapt het net eruit. Of haal je alsnog op kolen gestookte energie naar binnen... 😞
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 14 sep 2023, 18:32 Precies, heb je als brave burger je gasgestookte verwarming eruit gesloopt, klapt het net eruit. Of haal je alsnog op kolen gestookte energie naar binnen... 😞
Of je investeert in zonnepanelen en moet betalen voor het terugleveren van stroom etc.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 14 sep 2023, 10:03 Een denkfout die je mijns inziens maakt is dat er zoiets bestaat als het christelijke gedachtengoed. Natuurlijk is er een beperkt aantal opvattingen dat breed gedeeld wordt onder christenen, maar verder is het nogal uiteenlopend. Kijk enkel maar naar het verschil tussen CU en SGP.
Je kunt het natuurlijk allemaal heel breed trekken zodat je inderdaad niet meer van christelijk gedachtengoed kunt spreken. Maar ik mag toch hopen dat wij op dit forum de bijbel op een orthodoxe manier interpreteren. Kijk, als je vrijzinnige opvattingen hebt, dan kan ik mij voorstellen dat je tot andere conclusies komt. Maar op een gereformeerd forum kunnen er maar twee mogelijkheden zijn; de SGP of de CU.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Profesto »

Christenunie heeft een goed programma gepresenteerd zeg!
Plaats reactie