Nieuwe bijbelvertaling: EBV24

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Tiberius »

Dat de vertaler 'een zeer nauw met God levend christen' is, geloof ik graag, maar is nog geen criterium voor een goede vertaling.

Dit schrijft bijbelwetenschapper Sam Janse over de EBV24:
'Tijdens het vertalen heeft hij [de vertaler] zich het Hebreeuws eigen gemaakt. Grieks, de taal van het Nieuwe Testament, kent hij niet, maar hij vond een oude Syrische vertaling ervan in Hebreeuwse letters geschreven en heeft die toen maar vertaald.'
en:
'Als de vertaler het zelf niet in de gaten heeft, heeft de uitgever altijd nog de taak om te zeggen: ‘Zo doen we dat niet, maak eerst je cursus Hebreeuws maar af’.'
(https://www.nd.nl/opinie/opinie/1190511 ... ek-maak-ee)

Dus vandaar mijn twijfels.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Floppy »

Tiberius schreef: 07 feb 2024, 08:36 Dat de vertaler 'een zeer nauw met God levend christen' is, geloof ik graag, maar is nog geen criterium voor een goede vertaling.

Dit schrijft bijbelwetenschapper Sam Janse over de EBV24:
'Tijdens het vertalen heeft hij [de vertaler] zich het Hebreeuws eigen gemaakt. Grieks, de taal van het Nieuwe Testament, kent hij niet, maar hij vond een oude Syrische vertaling ervan in Hebreeuwse letters geschreven en heeft die toen maar vertaald.'
en:
'Als de vertaler het zelf niet in de gaten heeft, heeft de uitgever altijd nog de taak om te zeggen: ‘Zo doen we dat niet, maak eerst je cursus Hebreeuws maar af’.'
(https://www.nd.nl/opinie/opinie/1190511 ... ek-maak-ee)

Dus vandaar mijn twijfels.
Wat dat criterium betreft - daar heb je gewoon gelijk in.
Wat Sam Janse zegt doet mijns inziens niet helemaal recht aan het project, waar ik misschien inhoudelijk nog iets meer van weet dan Sam Janse. Mijn bezwaar zou eerder gaan over de eigenzinnigheid waarop soms is vertaald en keuzes zijn gemaakt; en dat is een groot risico bij elk eenmansproject (hij heeft wel bij diverse personen advies ingewonnen). De indruk wordt gewekt dat het een vertaling is die even op een namiddag in elkaar is gezet, dat is echt niet het geval. En dat Janse valt over de prijs die zo laag is komt omdat hij waarschijnlijk niet heeft nagevraagd waarom dat zo is; als hij de moeite had genomen zich iets meer te informeren over het project was zijn commentaar misschien inhoudelijk hetzelfde maar in ieder geval minder badinerend.

Het aardige is wel dat hij nu een Nederlandse vertaling van het Aramese NT heeft opgeleverd. Extreme of uitzonderlijke opvattingen leiden soms tot bijzondere (en ook waardevolle) producten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Tiberius »

Ok duidelijk. Ik zal er eens een paar kopen.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: 07 feb 2024, 09:50 Ok duidelijk. Ik zal er eens een paar kopen.
Hij leest erg vervelend. Is gedrukt op dusdanig dun papier dat de tekst op de achterkant hinderlijk zichtbaar is aan de voorkant.
Inhoudelijk ben ik tot dusverre nog geen schokkende dingen tegengekomen.
~~Soli Deo Gloria~~
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door ZWP »

Hendrikus schreef: 07 feb 2024, 13:31
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 09:50 Ok duidelijk. Ik zal er eens een paar kopen.
Hij leest erg vervelend. Is gedrukt op dusdanig dun papier dat de tekst op de achterkant hinderlijk zichtbaar is aan de voorkant.
Inhoudelijk ben ik tot dusverre nog geen schokkende dingen tegengekomen.
Eens, ook met de leesbaarheid m.n. qua lay-out van de pagina, weinig wit-ruimte, lettertype etc.
De leesbaarheid qua loop van de tekst is wel prima.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Floppy »

ZWP schreef: 07 feb 2024, 13:42
Hendrikus schreef: 07 feb 2024, 13:31
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 09:50 Ok duidelijk. Ik zal er eens een paar kopen.
Hij leest erg vervelend. Is gedrukt op dusdanig dun papier dat de tekst op de achterkant hinderlijk zichtbaar is aan de voorkant.
Inhoudelijk ben ik tot dusverre nog geen schokkende dingen tegengekomen.
Eens, ook met de leesbaarheid m.n. qua lay-out van de pagina, weinig wit-ruimte, lettertype etc.
De leesbaarheid qua loop van de tekst is wel prima.
De leesbaarheid van de iets duurdere versie is aanmerkelijk beter.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door ZWP »

Floppy schreef: 07 feb 2024, 14:07
ZWP schreef: 07 feb 2024, 13:42
Hendrikus schreef: 07 feb 2024, 13:31
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 09:50 Ok duidelijk. Ik zal er eens een paar kopen.
Hij leest erg vervelend. Is gedrukt op dusdanig dun papier dat de tekst op de achterkant hinderlijk zichtbaar is aan de voorkant.
Inhoudelijk ben ik tot dusverre nog geen schokkende dingen tegengekomen.
Eens, ook met de leesbaarheid m.n. qua lay-out van de pagina, weinig wit-ruimte, lettertype etc.
De leesbaarheid qua loop van de tekst is wel prima.
De leesbaarheid van de iets duurdere versie is aanmerkelijk beter.
Ik heb de Luxe Groot Letter Bijbel, afmeting: 20x28cm, 2 kleuren druk.

De topictitel klopt overigens niet: het is EBV, niet EVB.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door Floppy »

ZWP schreef: 07 feb 2024, 14:16 Ik heb de Luxe Groot Letter Bijbel, afmeting: 20x28cm, 2 kleuren druk.

De topictitel klopt overigens niet: het is EBV, niet EVB.
:haha Dan zijn de goedkopere edities een heel stuk erger. :yahoo
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Er is weer een nieuwe bijbelvertaling uit. De EVB24

Bericht door ZWP »

Floppy schreef: 07 feb 2024, 14:55
ZWP schreef: 07 feb 2024, 14:16 Ik heb de Luxe Groot Letter Bijbel, afmeting: 20x28cm, 2 kleuren druk.

De topictitel klopt overigens niet: het is EBV, niet EVB.
:haha Dan zijn de goedkopere edities een heel stuk erger. :yahoo
Ok, die heb ik nog niet goed bekeken.

Vind het wel jammer, want voordat je één woord leest, heb je al letterlijk een beeld van de tekst. Verkeerde bezuiniging misschien... :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nieuwe bijbelvertaling: EBV24

Bericht door J.C. Philpot »

Voor mezelf spreekt de EBV24 mij minder aan (af en toe vergelijk ik wat op mijn telefoon of ereader). Dus houd ik het maar bij primair de SV, met af en toe daarnaast de HSV en diverse Engelse vertalingen.

Al lijkt me de Telos-vertaling ook interessant om met de SV te vergelijken. Die kost echter 27,50 euro voor alleen het NT (dat vind ik niet goedkoop), en is niet op internet te lezen voor zover ik weet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie