Financiële zaken op zondag

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 13:00
MePaul schreef: 05 aug 2023, 21:00
Piet Puk schreef: 05 aug 2023, 20:37 Omdat het hier ging over in het buitenland kerken plaats ik het hier:

Ik verbaas me er over dat velen naar het buitenland gaan op vakantie. Waarom? Omdat in mijn beleving als aan vakantie gedacht word de eerste vraag gesteld moet worden: waar kerken we? Waar kunnen we zuiver Gods woord horen? Daarna pas de vraag: waar gaan we dan heen?

Als de volgorde andersom plaats vind, ben ik van mening dat je God op de 2e plaats zet. Eerst de vraag stellen waar gaan we naar toe zal in de meeste gevallen een vraag voor onszelf zijn. We zetten dan de keuze eerder dan wat het belangrijkste in ons leven moet zijn.

Nou heb ik makkelijk praten omdat het buitenland totaal m'n interesse niet heeft. Maar desondanks ben ik van mening dat de volgorde voor een vakantiebestemming dient te zijn: eerst kerk, daarna waar gaan we naar toe.
Ik zoek eigenlijk altijd een dorpskerk op en die zitten eigenlijk overal wel in het buitenland. Ik moet wel eerlijk zijn dat de boodschap vaak heel erg tegenvalt alleen is er vaak wel gelegenheid na de dienst om een bakje koffie te doen en uiteraard biedt dat ook mogelijkheden om te vertellen wie God voor je is en wat het inhoudt om God te dienen en te volgen. Ooit in Belgie een hele mooie preek gehad en die preek ging over het thema "Je kan niet sterven zoals je geboren bent". Dat was een dienst in een Evangelische kerk en ik zal die dienst nooit vergeten. Verder is mijn ervaring dat er in steden zoals Londen Bijbelgetrouwe kerken te vinden zijn. In Duitsland, Belgie en Frankrijk zitten niet zo veel Bijbelgetrouwe gemeentes en dan ga ik vaak naar de eerste de beste protestantse dorpskerk. In Belgie en Frankrijk is het lastig om protestantse kerken te vinden laat staan een Bijbelgetrouwe kerk.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn om naar kerk te gaan? De kerk is toch om onderwijs te krijgen? Niet om te geven bij een kopje koffie?
Als dat het doel is, dan zijn veel reformatorische kerkdiensten daar niet erg geschikt voor. Meestal hoor je meer van hetzelfde. Ik zou ook niet weten waarom dat het doel van de kerkdienst zou zijn, laat staan het enige doel.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 07 aug 2023, 13:12
Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 13:07
GerefGemeente-lid schreef: 05 aug 2023, 21:18 Bijvoorbeeld de vakantieparken van Vakanz, maar ook in andere bekende plaatsen, waar veel refo's zitten, hebben op zondag een kerkelijke samenkomst, met soms ook een voorganger. Dus daar kun je in principe gewoon naar toe.

Het naar het buitenland op vakantie gaan betekent dus niet per definitie dat er geen zuivere bediening van het Woord zou zijn.
Mijn interpretatie van 'tot de gemeente Gods naarstiglijk kome' zoals in de Heidelbergse Catechismus verwoord is in mijn beleving echt anders dan Vakanz doet. Daarnaast moet je maar zien welke voorganger je hebt. En dus is de zuivere bediening van het Woord ook onzeker. Daarnaast vind ik ook nog enkele dingen die hoogstwaarschijnlijk niet door de meesten op Refoforum worden gedeeld, namelijk dat een predikant niet op vakantie behoort te gaan en dus al helemaal niet in zulke diensten behoort voor te gaan.

1. Waarom hoort een dominee niet op vakantie te gaan?
2. Als hij dan toch op vakantie gaat, is niet voorgaan dan beter?
1. Omdat de geloofsleer toch is dat hier geen rust te vinden is. Laat een predikant dit juist in de praktijk uitdragen en laten zien dat juist in bestudering van Gods woord rust te vinden is. Daarnaast is juist de verleiding tot zonde wanneer we elders naar toe gaan groter. Moet een predikant zicht daartoe begeven? Daarnaast is juist de vakantietijd een tijd om de gemeente te waarschuwen tegen de zonde die vakantie met zich mee kan brengen.
2. Als hij op vakantie gaat, kan hij beter voorgaan.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Waarom is de verleiding tot zonde in de vakantie groter? Daar heb ik dan weer geen flauw idee van.

En waarom mocht Jezus dan wel vakantie nemen, in de delen van Cesarea Filippi?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MePaul »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:23
MGG schreef: 07 aug 2023, 13:12
Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 13:07
GerefGemeente-lid schreef: 05 aug 2023, 21:18 Bijvoorbeeld de vakantieparken van Vakanz, maar ook in andere bekende plaatsen, waar veel refo's zitten, hebben op zondag een kerkelijke samenkomst, met soms ook een voorganger. Dus daar kun je in principe gewoon naar toe.

Het naar het buitenland op vakantie gaan betekent dus niet per definitie dat er geen zuivere bediening van het Woord zou zijn.
Mijn interpretatie van 'tot de gemeente Gods naarstiglijk kome' zoals in de Heidelbergse Catechismus verwoord is in mijn beleving echt anders dan Vakanz doet. Daarnaast moet je maar zien welke voorganger je hebt. En dus is de zuivere bediening van het Woord ook onzeker. Daarnaast vind ik ook nog enkele dingen die hoogstwaarschijnlijk niet door de meesten op Refoforum worden gedeeld, namelijk dat een predikant niet op vakantie behoort te gaan en dus al helemaal niet in zulke diensten behoort voor te gaan.

1. Waarom hoort een dominee niet op vakantie te gaan?
2. Als hij dan toch op vakantie gaat, is niet voorgaan dan beter?
1. Omdat de geloofsleer toch is dat hier geen rust te vinden is. Laat een predikant dit juist in de praktijk uitdragen en laten zien dat juist in bestudering van Gods woord rust te vinden is. Daarnaast is juist de verleiding tot zonde wanneer we elders naar toe gaan groter. Moet een predikant zicht daartoe begeven? Daarnaast is juist de vakantietijd een tijd om de gemeente te waarschuwen tegen de zonde die vakantie met zich mee kan brengen.
2. Als hij op vakantie gaat, kan hij beter voorgaan.
Ik ken meerdere dominees van dichtbij en zij gaan allemaal op vakantie. Ik weet van een dominee die altijd 4 weken op vakantie ging. Een dominee heeft ook weleens rust verdiend en juist ook even een paar weken geen preek houden kan geen kwaad. Een dominee preekt veel maar heeft zelf ook voeding nodig; ook weleens goed om onder de kansel te zitten.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door FlyingEagle »

En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet. Zeker als je Jeremia 17:16 leest, vraagt het herder- en leraarschap nogal wat. Als een predikant volgens mij beseft dat je te maken hebt met zielen voor een eeuwigheid en dat het geen uitstel kan lijden: zou een predikant dan echt op vakantie willen gaan?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 07 aug 2023, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HHR »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:50
FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet
Moet je maar nooit met Vakanz of O&S mee gaan ;)
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HHR »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 13:08
HHR schreef: 05 aug 2023, 21:26
Piet Puk schreef: 05 aug 2023, 20:37 Omdat het hier ging over in het buitenland kerken plaats ik het hier:

Ik verbaas me er over dat velen naar het buitenland gaan op vakantie. Waarom? Omdat in mijn beleving als aan vakantie gedacht word de eerste vraag gesteld moet worden: waar kerken we? Waar kunnen we zuiver Gods woord horen? Daarna pas de vraag: waar gaan we dan heen?

Als de volgorde andersom plaats vind, ben ik van mening dat je God op de 2e plaats zet. Eerst de vraag stellen waar gaan we naar toe zal in de meeste gevallen een vraag voor onszelf zijn. We zetten dan de keuze eerder dan wat het belangrijkste in ons leven moet zijn.

Nou heb ik makkelijk praten omdat het buitenland totaal m'n interesse niet heeft. Maar desondanks ben ik van mening dat de volgorde voor een vakantiebestemming dient te zijn: eerst kerk, daarna waar gaan we naar toe.
Jij denkt dat in Openb 7:9 alleen Nederland bedoeld wordt?
Nee, maar de relatie van Openbaring 7:9 met wat ik geschreven heb, snap ik ook niet.
Gods kerk is overal.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

HHR schreef: 07 aug 2023, 14:58
Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:50
FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet
Moet je maar nooit met Vakanz of O&S mee gaan ;)
Precies, jij snapt het. Ik zou me er niet thuis voelen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Thea »

Ik erken dat onze vakantiedrang wel wat doorgeschoten is. Mezelf erbij ingesloten. Ik ken dat principe van PP nog wel van jaren geleden. Maar dat hoor je niet zoveel meer, hoogstens nog in de GGiN/OGGiN.
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:50
FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet. Zeker als je Jeremia 17:16 leest, vraagt het herder- en leraarschap nogal wat. Als een predikant volgens mij beseft dat je te maken hebt met zielen voor een eeuwigheid en dat het geen uitstel kan lijden: zou een predikant dan echt op vakantie willen gaan?
Dan moet een predikant 0 vrije zondagen krijgen.
Vind je ook dat een predikant minimaal een paar doordeweekse avonden in zijn eigen gemeente moet voorgaan?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 07 aug 2023, 15:09
Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:50
FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet. Zeker als je Jeremia 17:16 leest, vraagt het herder- en leraarschap nogal wat. Als een predikant volgens mij beseft dat je te maken hebt met zielen voor een eeuwigheid en dat het geen uitstel kan lijden: zou een predikant dan echt op vakantie willen gaan?
Dan moet een predikant 0 vrije zondagen krijgen.
Vind je ook dat een predikant minimaal een paar doordeweekse avonden in zijn eigen gemeente moet voorgaan?
Niet doordraven, MGG. Als ik zie hoe groot het predikantentekort is in GGiN/OGGiN is het helaas zo dat dat ook de vacante gemeenten bediend zullen moeten worden. Maar ja, eigenlijk zouden er 0 vrije zondagen behoren te zijn.

Ik denk dat het goed is als een predikant ook minimaal 1 avond per week voor zou gaan. Gemeenteleden hebben ook doordeweeks voedsel nodig, lijkt me. Maar gezien de vacante gemeenten begrijp ik goed dat doordeweeks de diensten worden waargenomen in vacante gemeenten.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Piet Puk »

Thea schreef: 07 aug 2023, 15:09 Ik erken dat onze vakantiedrang wel wat doorgeschoten is. Mezelf erbij ingesloten. Ik ken dat principe van PP nog wel van jaren geleden. Maar dat hoor je niet zoveel meer, hoogstens nog in de GGiN/OGGiN.
Ik ben bang dat dit het probleem is van deze tijd. Zien we nog wel wat het betekent om herder- en leraar te zijn?
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door 2e Hans »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 15:16
Thea schreef: 07 aug 2023, 15:09 Ik erken dat onze vakantiedrang wel wat doorgeschoten is. Mezelf erbij ingesloten. Ik ken dat principe van PP nog wel van jaren geleden. Maar dat hoor je niet zoveel meer, hoogstens nog in de GGiN/OGGiN.
Ik ben bang dat dit het probleem is van deze tijd. Zien we nog wel wat het betekent om herder- en leraar te zijn?
Wat een onzin over wel of geen vakantie voor een predikant.

De predikant mag dat helemaal zelf besluiten (uiteraard in overleg met gemeente/kerkenraad) iedere predikant heeft een geweten en wij hoeven daar verder weinig van te vinden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 15:01
HHR schreef: 07 aug 2023, 14:58
Piet Puk schreef: 07 aug 2023, 14:50
FlyingEagle schreef: 07 aug 2023, 14:34 En dominee die niet op vakantie mag gaan, wat een gekkigheid toch weer.
Jij vind het onbegrijpelijk, ik niet
Moet je maar nooit met Vakanz of O&S mee gaan ;)
Precies, jij snapt het. Ik zou me er niet thuis voelen.
Dat denk ik ook niet.
Plaats reactie