Financiële zaken op zondag

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 11:10 Het antwoord is simpelweg nee. Jij brengt er een andere situatie in.
Ik bedoelde dat ik voor die mensen verwarming, als je deze weken/maanden niet durft te gebruiken, ga zien als levensbehoefte. Niet voor iemand die het gerust kan betalen en maar 1 dagje in de kou zit.
Bij dit soort zaken heb je altijd mensen die zelf nadenken en tot een afweging komen en mensen die vast zitten in de traditie.
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 14 aug 2023, 14:02
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 11:10 Het antwoord is simpelweg nee. Jij brengt er een andere situatie in.
Ik bedoelde dat ik voor die mensen verwarming, als je deze weken/maanden niet durft te gebruiken, ga zien als levensbehoefte. Niet voor iemand die het gerust kan betalen en maar 1 dagje in de kou zit.
Bij dit soort zaken heb je altijd mensen die zelf nadenken en tot een afweging komen en mensen die vast zitten in de traditie.
Dat klopt. Mensen veel zelf nadenken en daarom verkeerde afwegingen maken. Geeft niet, overkomt mij ook.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 14 aug 2023, 13:53
HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 08:22
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:38

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Is de Bijbel niet heel duidelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik stel de vraag hier niet omdat ik de waarheid in pacht heb, ik twijfel er over.
Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Waarom? Het is naar mijn idee hetzelfde principe. Je verdient passief geld op zondag.
Aha, waarom is het wel geoorloofd om in een verzorgingshuis kok te zijn, maar niet in een restaurant?
Omdat het noodzakelijk is. Een hotelkamer is m.i. niet noodzakelijk. Een dak boven je hoofd wel. Ik vind dat je er echt veel te ruim over denkt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Thea »

Ik vind een hotel op zondag ook wel een lastige. Maar thuis kook je op zondag ook, dus dan werk je in zekere zin toch ook?
Maar er zijn wel hotels, die op zondag geen maaltijden serveren.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef: 14 aug 2023, 14:43 Ik vind een hotel op zondag ook wel een lastige. Maar thuis kook je op zondag ook, dus dan werk je in zekere zin toch ook?
Maar er zijn wel hotels, die op zondag geen maaltijden serveren.
Nee hoor, dan onderhoud je jezelf en eventueel je gezin.
Wij zitten ook wel eens in een hotel op zondag, maar dan maken we geen gebruik van de faciliteiten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 14:52
Thea schreef: 14 aug 2023, 14:43 Ik vind een hotel op zondag ook wel een lastige. Maar thuis kook je op zondag ook, dus dan werk je in zekere zin toch ook?
Maar er zijn wel hotels, die op zondag geen maaltijden serveren.
Nee hoor, dan onderhoud je jezelf en eventueel je gezin.
Wij zitten ook wel eens in een hotel op zondag, maar dan maken we geen gebruik van de faciliteiten.
Slaap je dan in de auto?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door CvdW »

Bij faciliteiten heb ik nooit kamer gelezen. Wel bijvoorbeeld fietsenverhuur.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 13:57
MGG schreef: 14 aug 2023, 13:53
HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 08:22
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53

Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Waarom? Het is naar mijn idee hetzelfde principe. Je verdient passief geld op zondag.
Door mensen onderdak te geven. Wat is daar mis mee? Stel dat je iemand uit jouw gemeente, die woonruimte zoekt, een huis verhuurt.
Ik ben niet tegen passieve inkomsten op zondag. Persoonlijk vind ik onroerend verhuren prima, zolang zondagsarbeid niet (standaard) nodig is.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 14:23
MGG schreef: 14 aug 2023, 13:53
HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 08:22
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53

Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Waarom? Het is naar mijn idee hetzelfde principe. Je verdient passief geld op zondag.
Aha, waarom is het wel geoorloofd om in een verzorgingshuis kok te zijn, maar niet in een restaurant?
Omdat het noodzakelijk is. Een hotelkamer is m.i. niet noodzakelijk. Een dak boven je hoofd wel. Ik vind dat je er echt veel te ruim over denkt.
Een hotelkamer kan ook noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld, omdat je niet op zondag wil reizen en maandag in de VS moet zijn.
Een vakantieverblijf is niet noodzakelijk en ik neem aan dat jij die ook op zondag huurt? Met een watertank hoef je op zondag geen kraanwater te kopen. Volgens mij ben jij net zo ruimdenkend ;).
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Philip »

Adagio schreef: 14 aug 2023, 12:39
HHR schreef: 28 jul 2023, 15:33 En als het om de sabbat gaat lees ik vooral voorbeelden in het NT dat er rekkelijk mee omgegaan wordt.
Matth. 24 "Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat." kanttek: Omdat in de winter het vluchten ongeschikt is en de Joden op den sabbat niet ver mochten reizen, zie Hand. 1:12, noch zich van dingen, tot de reis nodig, voorzien.
Die tekst ziet op de situatie dat vervolging in Jeruzalem uitbreekt. Wanneer er dan gevlucht moet worden, dan kun je op werkdagen in de mensenstroom opgaan. Op de sabbat liggen de wegen verlaten en dan ben je meteen herkenbaar als vluchteling. De tekst zegt dus niets over de zondagsrust.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Adagio »

Philip schreef: 14 aug 2023, 21:19
Adagio schreef: 14 aug 2023, 12:39
HHR schreef: 28 jul 2023, 15:33 En als het om de sabbat gaat lees ik vooral voorbeelden in het NT dat er rekkelijk mee omgegaan wordt.
Matth. 24 "Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat." kanttek: Omdat in de winter het vluchten ongeschikt is en de Joden op den sabbat niet ver mochten reizen, zie Hand. 1:12, noch zich van dingen, tot de reis nodig, voorzien.
Die tekst ziet op de situatie dat vervolging in Jeruzalem uitbreekt. Wanneer er dan gevlucht moet worden, dan kun je op werkdagen in de mensenstroom opgaan. Op de sabbat liggen de wegen verlaten en dan ben je meteen herkenbaar als vluchteling. De tekst zegt dus niets over de zondagsrust.
Mooi mooi. Evenwel was in die tijd al de term 'sabbatsreis' ingeburgerd.
Ex. 16: "Ziet, omdat de HEERE ulieden den sabbat gegeven heeft, daarom geeft Hij u aan den zesden dag voor twee dagen brood; eenieder blijve in zijn plaats; dat niemand uit zijn plaats ga op den zevenden dag."
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Philip »

De tekst uit Exodus ziet ook niet op de sabbatsreis, maar enkel op het niet verzamelen van manna op de sabbat.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Arja »

Philip schreef: 15 aug 2023, 17:10 De tekst uit Exodus ziet ook niet op de sabbatsreis, maar enkel op het niet verzamelen van manna op de sabbat.
Precies. De sabbatsreis komt niet voor in de Bijbel als "wet".

In de Talmoed wel. Er werden wel uitzonderingen gemaakt voor situaties waarin reizen op de sabbat noodzakelijk was voor de gezondheid of om een andere essentiële reden. De rabbijnen erkenden dat het welzijn van individuen voorrang had op de strikte naleving van de sabbatregels.

Er zijn een paar passages waarin de Heere Jezus betrokken is bij discussies over de interpretatie en toepassing van de sabbatwetten die niet letterlijk uit de wet en de profeten genomen waren. In al die teksten benadrukt Hij het belang van barmhartigheid, naastenliefde en de geest van de wet boven strikte naleving.
Plaats reactie