Financiële zaken op zondag

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:38
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:27
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 20:48 Stel dat je een vakantiehuis hebt (of vul maar in met wat dan ook) en je verhuurt dat ook op zondag, zijn de verzamelde inkomsten dan toegestaan?
Stel dat iemand je dan zondag opbelt, omdat er zich iets voor doet, zoals bijvoorbeeld een CV ketel die het niet doet. Mag je dan dit gaan regelen/oplossen?
Het moet wel heel koud zijn als een dag zonder CV niet kan. Als mijn cv het op zondag niet doet, dan zou ik maandagochtend een monteur bellen.
Een (vakantie)woning huren/verhuren betekent dat je ook voor de zondag geld betaald/ontvangt. Hetzelfde telt voor abonnementen die 24/7 doorlopen en rente op leningen. Ik zou geen Bijbeltekst waarin passieve inkomen op de rustdag afgewezen worden.
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Is de Bijbel niet heel duidelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik stel de vraag hier niet omdat ik de waarheid in pacht heb, ik twijfel er over.
Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Nee. Wat is het verschil tussen het huren van een kamer in een hotel of het huren van een vakantiewoning?
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 aug 2023, 10:39 Nee. Wat is het verschil tussen het huren van een kamer in een hotel of het huren van een vakantiewoning?
In een hotel maak je over het algemeen gebruik van allerhande faciliteiten, bv ontbijt etc, waarvoor mensen aan het werk gaan. Een woning beschikt over het algemeen meer over eigen faciliteiten, als een keuken bv.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:44
merel schreef: 14 aug 2023, 10:39 Nee. Wat is het verschil tussen het huren van een kamer in een hotel of het huren van een vakantiewoning?
In een hotel maak je over het algemeen gebruik van allerhande faciliteiten, bv ontbijt etc, waarvoor mensen aan het werk gaan. Een woning beschikt over het algemeen meer over eigen faciliteiten, als een keuken bv.
Het park waar de vakantiewoning verblijft heeft ook een receptie etc waar mensen aan het werk zijn. Op de camping waar wij verbleven werd ook op zondag ( gelukkig) het sanitair schoongemaakt.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 22:59
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:36
En waarom vind je dat?
Ik kan geen reden bedenken waarom je zou afzien van passieve inkomsten op zondag. Bel jij met je bank dat je voor de zondagen geen rente hoeft te ontvangen?

Verwarming is een eerste levensbehoefte, mocht dat defect zijn in de winter heb ik geen moeite een monteur te bellen voor reparatie.
Verwarming een eerste levensbehoefte? :haha
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 aug 2023, 10:49
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:44
merel schreef: 14 aug 2023, 10:39 Nee. Wat is het verschil tussen het huren van een kamer in een hotel of het huren van een vakantiewoning?
In een hotel maak je over het algemeen gebruik van allerhande faciliteiten, bv ontbijt etc, waarvoor mensen aan het werk gaan. Een woning beschikt over het algemeen meer over eigen faciliteiten, als een keuken bv.
Het park waar de vakantiewoning verblijft heeft ook een receptie etc waar mensen aan het werk zijn. Op de camping waar wij verbleven werd ook op zondag ( gelukkig) het sanitair schoongemaakt.
Zo een vakantiewoning wel ja.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:56
Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 22:59
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:36
En waarom vind je dat?
Ik kan geen reden bedenken waarom je zou afzien van passieve inkomsten op zondag. Bel jij met je bank dat je voor de zondagen geen rente hoeft te ontvangen?

Verwarming is een eerste levensbehoefte, mocht dat defect zijn in de winter heb ik geen moeite een monteur te bellen voor reparatie.
Verwarming een eerste levensbehoefte? :haha
Zo raar is dat toch niet? Afgelopen winter zijn topics volgeschreven vanwege het feit dat mensen hun verwarming niet aan konden/durfden doen vanwege de kosten. Dus ja, verwarming is wel degelijk een eerste levensbehoefte.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door DDD »

Inderdaad, maar niet midden in de zomer. Dat hangt nogal van de temperatuur af. En ook van de vraag of je op voorhand hebt voorzien in noodverwarming. Want je zou de zondag ook prima kunnen doorkomen met een of twee elektrische kacheltjes, denk ik.

Het schoonmaken van een hotel of camping lijken me ook duidelijk noodzakelijke werkzaamheden.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 aug 2023, 11:02
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:56
Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 22:59
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:36
En waarom vind je dat?
Ik kan geen reden bedenken waarom je zou afzien van passieve inkomsten op zondag. Bel jij met je bank dat je voor de zondagen geen rente hoeft te ontvangen?

Verwarming is een eerste levensbehoefte, mocht dat defect zijn in de winter heb ik geen moeite een monteur te bellen voor reparatie.
Verwarming een eerste levensbehoefte? :haha
Zo raar is dat toch niet? Afgelopen winter zijn topics volgeschreven vanwege het feit dat mensen hun verwarming niet aan konden/durfden doen vanwege de kosten. Dus ja, verwarming is wel degelijk een eerste levensbehoefte.
Ja, voor die mensen. Maar ik schat Ambtenaar zo niet in en als je CV in het weekend kapot gaat en je dan persé op zondag een monteur moet gaan bellen en niet tot maandag kunt wachten, dan vind ik dat flauwekul. Trek een trui aan. Doe wat kaarsjes aan.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 11:03
merel schreef: 14 aug 2023, 11:02
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:56
Ambtenaar schreef: 12 aug 2023, 22:59

Ik kan geen reden bedenken waarom je zou afzien van passieve inkomsten op zondag. Bel jij met je bank dat je voor de zondagen geen rente hoeft te ontvangen?

Verwarming is een eerste levensbehoefte, mocht dat defect zijn in de winter heb ik geen moeite een monteur te bellen voor reparatie.
Verwarming een eerste levensbehoefte? :haha
Zo raar is dat toch niet? Afgelopen winter zijn topics volgeschreven vanwege het feit dat mensen hun verwarming niet aan konden/durfden doen vanwege de kosten. Dus ja, verwarming is wel degelijk een eerste levensbehoefte.
Ja, voor die mensen. Maar ik schat Ambtenaar zo niet in en als je CV in het weekend kapot gaat en je dan persé op zondag een monteur moet gaan bellen en niet tot maandag kunt wachten, dan vind ik dat flauwekul. Trek een trui aan. Doe wat kaarsjes aan.
De vraag was mag je voor een kapotte cv in het kader van de zondagsrust een monteur bellen op zondag? Dan kan toch niet het antwoord zijn ; voor A wel, maar B niet.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 aug 2023, 11:08
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 11:03
merel schreef: 14 aug 2023, 11:02
Zeeuw schreef: 14 aug 2023, 10:56 Verwarming een eerste levensbehoefte? :haha
Zo raar is dat toch niet? Afgelopen winter zijn topics volgeschreven vanwege het feit dat mensen hun verwarming niet aan konden/durfden doen vanwege de kosten. Dus ja, verwarming is wel degelijk een eerste levensbehoefte.
Ja, voor die mensen. Maar ik schat Ambtenaar zo niet in en als je CV in het weekend kapot gaat en je dan persé op zondag een monteur moet gaan bellen en niet tot maandag kunt wachten, dan vind ik dat flauwekul. Trek een trui aan. Doe wat kaarsjes aan.
De vraag was mag je voor een kapotte cv in het kader van de zondagsrust een monteur bellen op zondag? Dan kan toch niet het antwoord zijn ; voor A wel, maar B niet.
Het antwoord is simpelweg nee. Jij brengt er een andere situatie in.
Ik bedoelde dat ik voor die mensen verwarming, als je deze weken/maanden niet durft te gebruiken, ga zien als levensbehoefte. Niet voor iemand die het gerust kan betalen en maar 1 dagje in de kou zit.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Thea »

In een hotel kun je op zondag het kaartje aan de deur hangen, dat ze niet hoeven schoon te maken. Ik vind het in ieder geval onzin, dat er ook op zondag schoon gemaakt moet worden.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Adagio »

HHR schreef: 28 jul 2023, 15:33 En als het om de sabbat gaat lees ik vooral voorbeelden in het NT dat er rekkelijk mee omgegaan wordt.
Matth. 24 "Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat." kanttek: Omdat in de winter het vluchten ongeschikt is en de Joden op den sabbat niet ver mochten reizen, zie Hand. 1:12, noch zich van dingen, tot de reis nodig, voorzien.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 08:22
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:38
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:27

Het moet wel heel koud zijn als een dag zonder CV niet kan. Als mijn cv het op zondag niet doet, dan zou ik maandagochtend een monteur bellen.
Een (vakantie)woning huren/verhuren betekent dat je ook voor de zondag geld betaald/ontvangt. Hetzelfde telt voor abonnementen die 24/7 doorlopen en rente op leningen. Ik zou geen Bijbeltekst waarin passieve inkomen op de rustdag afgewezen worden.
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Is de Bijbel niet heel duidelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik stel de vraag hier niet omdat ik de waarheid in pacht heb, ik twijfel er over.
Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Waarom? Het is naar mijn idee hetzelfde principe. Je verdient passief geld op zondag.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 14 aug 2023, 13:53
HersteldHervormd schreef: 14 aug 2023, 08:22
MGG schreef: 12 aug 2023, 22:53
HersteldHervormd schreef: 12 aug 2023, 22:38

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Is de Bijbel niet heel duidelijk? Begrijp me niet verkeerd, ik stel de vraag hier niet omdat ik de waarheid in pacht heb, ik twijfel er over.
Rente en huur is geen werk en valt naar mijn idee niet onder het 4e gebod. Net als dat een teler op zondag geld verdient met zijn groeiende gewassen.
Het ligt er aan welke huur of rente. Een hotelkamer huren of verhuren vind ik van andere aard dan dat je een huis voor een lange tijd verhuurt. Of vind jij van niet?
Waarom? Het is naar mijn idee hetzelfde principe. Je verdient passief geld op zondag.
Door mensen onderdak te geven. Wat is daar mis mee? Stel dat je iemand uit jouw gemeente, die woonruimte zoekt, een huis verhuurt.
Plaats reactie