“Vraag er maar veel om.”

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef: 12 sep 2023, 16:30 Er is geen pasklaar antwoord. Want ieders situatie is anders.
Is het werkelijk nood dat iemand onbekeerd is? Of is het inderdaad onwil onder het mom van onmacht?
Dat maakt nogal uit voor het te geven antwoord.
Klopt inderdaad.
Een serieus pastoraal advies kan je alleen maar in een bepaalde situatie geven. Het antwoord van Erskine is een goed beginpunt, evenals paragraaf 16 van hs1 van de Dordtse leerregels.
Daarom is het verstandig om eerst goed uit te vragen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

tja schreef: 12 sep 2023, 16:44 een verwijt ( vermoedelijk richting mij)
Niet direct richting jou, maar vooral richting @Bertiel. Ik haast me er bij te zeggen dat dit wel onbewust zal zijn, maar dan nog vind ik het wel een verwijt waard.

Het is een buitengewoon kwalijke zaak om met een uit het verband gerukt citaat van een Erskine je eigen gelijk te willen halen, terwijl uit de context zeer duidelijk blijkt dat dit echt in een heel ander verband is weergegeven.

Dat reken ik @Bertiel aan. En ik hoop op een excuses, aangezien het de discussie behoorlijk heeft vertroebeld en wellicht ook eventuele meelezers.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 12 sep 2023, 16:48 Het antwoord van Erskine is een goed beginpunt
Je bedoelt dan wel het citaat van @KDD, neem ik aan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Bertiel »

refomart schreef: 12 sep 2023, 16:05
Dat je Erskine niet kunt volgen is logisch. Het citaat is helemaal uit zijn verband gerukt en leidt zo tot een volkomen verkeerde conclusie. Overigens is dit een beproefde methode om een valse leer toe te dekken.

De verzekering des geloofs is een verhandeling gebaseerd op de volgende tekstwoorden uit Hebr. 10:
19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs,


De nadruk in het betoog valt op het 22e vers.
In de inleiding worden de verzen 19-21 als grond gelegd onder vers 22. Zonder de verzoening in en de bediening door Jezus Christus is er geen toegang mogelijk. Die toegang wordt ons in het evangelie ontsloten door middel van de prediking en in het hart gewerkt door de Heilige Geest.

Na de beschrijving wat het betekent om toe te gaan, gaat Erskine in gesprek met zijn lezers/gehoor. In de eerste plaats met hen die tegenstaan en later met hen die in moedeloosheid verkeren.

Nadat Erskine nut en noodzaak van het gebruik van de middelen heeft behandeld ziet hij nog steeds onwilligen. En daarmee zijn wij gekomen aan het kader van het door Bertiel geplaatste citaat.
Hij vervolgt dan met het volgende: Gij zult mogelijk steeds blijven aanhouden en tegenwerpen: Al de pogingen van een natuurlijk mens zijn steeds maar natuurlijke en zondige daden; zal God dan ooit met zijn almachtige kracht, met de pogingen en werkzaamheden van de natuur samenspannen?
Ik antwoord: Schoon God niet verbonden is om met de pogingen van de natuur samen te spannen, zodanig is nochtans zijn genade, liefde en goedwilligheid jegens de mens op aarde, zodanig is de kracht van zijn begeerte naar onze zaligheid, zulk een welbehagen heeft Hij in het geloven van een zondaar, zulk een achting heeft Hij voor hetgeen Hij zelf geboden heeft, dat wij menigmaal bevinden, dat Hij dadelijk de arme, hulpeloze zondaar in zijn onmachtige pogingen naar de gehoorzaamheid, welke Hij van hem vordert, te hulp komt.
…..
Dan volgt de door Bertiel geciteerde tekst.

Kortom het gaat om het weerleggen/antwoorden van die personen die de oproep van de prediking tegenstaan en naast zich neerleggen met het argument dat zij onmachtig zijn om aan de oproep te voldoen. Die mensen wijst hij op Gods goedheid en Gods gebondenheid aan Zijn geboden. Om dan te besluiten met de aansporing om te volharden in de eerder door hem voorgestelde weg in afhankelijkheid en lijdzaamheid.
De tekst van Erskine kan dus niet als argument dienen om de arminiaanse leer van de zelfwerkzame mens te ondersteunen.
Dit staat in het stuk over de kentekenen van het zwakste geloof, je kletst maar wat weg en GGLid volgt je klakkeloos! ::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:40
Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:34
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:32
Zeeuw schreef: 12 sep 2023, 16:16 Wat zou jij dan tegen deze mensen zeggen?
Dat ze hun knieën maar buigen moeten en alles voor de Heere moeten neerleggen.
'Ja dominee, dat doen we dus al heel ons leven'. En dan?
Ds. Karens vertelde eens in een preek over een ouderling op huisbezoek die maar in z'n Bijbel bleef bladeren. Toen vroeg op den duur de bewoner, waarom het zolang duurde. "Wel", zei de ouderling, "ik kan nergens in de Bijbel vinden dat God u niet wil bekeren." Vervolgens zei ds. Karens: "Amen."

Wie het vatte kan, die vatte het.
En wat was er nu wezenlijk veranderd voor deze mensen?

Ik ben het helemaal eens dat God dat zeker wel wil. Maar dat deze mensen op geen enkele manier durven geloven dat de Heere hun ook persoonlijk zou willen bekeren. Waarom, daarover heb ik ook wel mijn gedachten, maar het feit an sich vind ik al verdrietig genoeg.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Inwoner »

Wat een geredeneer en ondertussen kan er zoveel hartelijke nood zijn.
En dan zeggen: zeg het zelf maar.
Ik stel de vraag niet voor niets mensen, en mensen zijn niet geholpen bij redeneren.
"Wat moet ik doen om zalig te worden?"
Geloven!
Maar hóé dan?
Ik denk dat via het verstandelijk geloven naar het ware geloven niet de weg is.
En dat je zelf eerst wat moet doen voordat God wat kan doen? Dan zou Hij afhankelijk zijn van ons mensen?
Vragen vragen...
Maar wat zijn de antwoorden?
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 12 sep 2023, 16:58 Wat een geredeneer en ondertussen kan er zoveel hartelijke nood zijn.
En dan zeggen: zeg het zelf maar.
Ik stel de vraag niet voor niets mensen, en mensen zijn niet geholpen bij redeneren.
"Wat moet ik doen om zalig te worden?"
Geloven!
Maar hóé dan?
Ik denk dat via het verstandelijk geloven naar het ware geloven niet de weg is.
En dat je zelf eerst wat moet doen voordat God wat kan doen? Dan zou Hij afhankelijk zijn van ons mensen?
Vragen vragen...
Maar wat zijn de antwoorden?
En Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen.
2 Kronieken 7:14

De HEERE, uw God, is immers genadig en barmhartig, en zal het aangezicht niet van u afwenden als u zich tot Hem bekeert.
2 Kronieken 30:9b

Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
Kolossenzen 3:5

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
2 Petrus 3:9

Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere.
Handelingen 3:19

Ik schep immers geen behagen in de dood van een stervende, spreekt de Heere HEERE, dus bekeer u en leef!
Ezechiël 18:32

En scheur uw hart
en niet uw kleren.
Bekeer u tot de HEERE, uw God,
want Hij is genadig en barmhartig,
geduldig en rijk aan goedertierenheid,
en Hij heeft berouw over het kwaad.
Joël 2:13

En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Handelingen 2:38

Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering.
Matteüs 3:8

Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben.
Lucas 15:7

Leg daarom af alle vuilheid en elke uitwas van slechtheid en ontvang met zachtmoedigheid het in u geplante Woord, dat uw zielen zalig kan maken.
Jakobus 1:21
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:48
Dat reken ik @Bertiel aan. En ik hoop op een excuses, aangezien het de discussie behoorlijk heeft vertroebeld en wellicht ook eventuele meelezers.
Je gaat uit van kwade opzet, zo'n emotionele oproep vertroebelt de discussie net zo goed.
Ik denk dat je makkelijk iemand misverstaat, ook (of misschien wel: zeker) een oudvader. Goed lezen en goed in de context lezen is echt niet eenvoudig.
Inwoner schreef: 12 sep 2023, 16:58 Wat een geredeneer en ondertussen kan er zoveel hartelijke nood zijn.
En dan zeggen: zeg het zelf maar.
Ik stel de vraag niet voor niets mensen, en mensen zijn niet geholpen bij redeneren.
"Wat moet ik doen om zalig te worden?"
Geloven!
Maar hóé dan?
Ik denk dat via het verstandelijk geloven naar het ware geloven niet de weg is.
En dat je zelf eerst wat moet doen voordat God wat kan doen? Dan zou Hij afhankelijk zijn van ons mensen?
Vragen vragen...
Maar wat zijn de antwoorden?
Geloof is een gave van God. Daarom moeten wij het ook niet hebben in onze adviezen over geloof of geloven en hoe we dat dan wel of niet hebben te doen, maar, in het geval van een hartelijke nood, wijzen op Hem, de grote Gever, wijzen op de Zaligmaker, er zijn zoveel prachtige tekstgedeelten die ons leren wie God is, Wie Hij wil zijn voor allen die in nood tot Hem vluchten.

Dat is wat we hebben te doen (met de bede in ons hart of Heilige Geest de ogen wil openen en daardoor het geloof ontsteken) en dan mogen de vrucht daarvan rustig overlaten aan de Heere.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

TSD schreef: 12 sep 2023, 17:04 Je gaat uit van kwade opzet, zo'n emotionele oproep vertroebelt de discussie net zo goed.
Niet waar. Zie hieronder.
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2023, 16:48 Niet direct richting jou, maar vooral richting @Bertiel. Ik haast me er bij te zeggen dat dit wel onbewust zal zijn, maar dan nog vind ik het wel een verwijt waard.
Overigens is het jammer dat @Bertiel blijft volhouden in zijn eigen gelijk, terwijl de post van @refomart duidelijk geen gekletst is. Ik vind dat echt heel kwalijk.
Bertiel schreef: 12 sep 2023, 16:54
refomart schreef: 12 sep 2023, 16:05
Dat je Erskine niet kunt volgen is logisch. Het citaat is helemaal uit zijn verband gerukt en leidt zo tot een volkomen verkeerde conclusie. Overigens is dit een beproefde methode om een valse leer toe te dekken.

De verzekering des geloofs is een verhandeling gebaseerd op de volgende tekstwoorden uit Hebr. 10:
19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs,


De nadruk in het betoog valt op het 22e vers.
In de inleiding worden de verzen 19-21 als grond gelegd onder vers 22. Zonder de verzoening in en de bediening door Jezus Christus is er geen toegang mogelijk. Die toegang wordt ons in het evangelie ontsloten door middel van de prediking en in het hart gewerkt door de Heilige Geest.

Na de beschrijving wat het betekent om toe te gaan, gaat Erskine in gesprek met zijn lezers/gehoor. In de eerste plaats met hen die tegenstaan en later met hen die in moedeloosheid verkeren.

Nadat Erskine nut en noodzaak van het gebruik van de middelen heeft behandeld ziet hij nog steeds onwilligen. En daarmee zijn wij gekomen aan het kader van het door Bertiel geplaatste citaat.
Hij vervolgt dan met het volgende: Gij zult mogelijk steeds blijven aanhouden en tegenwerpen: Al de pogingen van een natuurlijk mens zijn steeds maar natuurlijke en zondige daden; zal God dan ooit met zijn almachtige kracht, met de pogingen en werkzaamheden van de natuur samenspannen?
Ik antwoord: Schoon God niet verbonden is om met de pogingen van de natuur samen te spannen, zodanig is nochtans zijn genade, liefde en goedwilligheid jegens de mens op aarde, zodanig is de kracht van zijn begeerte naar onze zaligheid, zulk een welbehagen heeft Hij in het geloven van een zondaar, zulk een achting heeft Hij voor hetgeen Hij zelf geboden heeft, dat wij menigmaal bevinden, dat Hij dadelijk de arme, hulpeloze zondaar in zijn onmachtige pogingen naar de gehoorzaamheid, welke Hij van hem vordert, te hulp komt.
…..
Dan volgt de door Bertiel geciteerde tekst.

Kortom het gaat om het weerleggen/antwoorden van die personen die de oproep van de prediking tegenstaan en naast zich neerleggen met het argument dat zij onmachtig zijn om aan de oproep te voldoen. Die mensen wijst hij op Gods goedheid en Gods gebondenheid aan Zijn geboden. Om dan te besluiten met de aansporing om te volharden in de eerder door hem voorgestelde weg in afhankelijkheid en lijdzaamheid.
De tekst van Erskine kan dus niet als argument dienen om de arminiaanse leer van de zelfwerkzame mens te ondersteunen.
Dit staat in het stuk over de kentekenen van het zwakste geloof, je kletst maar wat weg en GGLid volgt je klakkeloos! ::bye
Jaja, wat een non-reactie. Waarom kun je niet gewoon toegeven dat jij er ook wel eens naastzit?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door JCM »

Mijn advies zou zijn:

Onderzoek eens grondig waar je eigenlijk om vraagt. Je vraagt 70 jaar om iets. Wat wil je? Wat wil je nu echt van God? Een braver leven? Zekerheid dat je in de hemel komt? Een nieuw hart? Als er inderdaad begeerte is naar een nieuw hart: heb je dan de Bijbel doorgraven om begrijpen en ter harte te nemen wat een nieuw hart is, in tegenstelling tot wat je hart nu is?

Als een dergelijke vraag doordringt en God gebruikt het, kan daar nood en verootmoediging uit voortkomen, en dit kan God gebruiken tot bekering.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Bertiel »

@GG Lid
waarvoor moet ik excuses aanbieden? Ben je wel goed bij je knar?
dit deel gaat niet over mensen die onwillig alle evangeliebeloften tegen staan, maar om hen die vragen hebben m.b,t. hun onmacht.
Het staat helemaal niet geschreven als zijnde onwilligen, dit is puur door reformart verzonnen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 12 sep 2023, 17:28 @GG Lid
waarvoor moet ik excuses aanbieden? Ben je wel goed bij je knar?
dit deel gaat niet over mensen die onwillig alle evangeliebeloften tegen staan, maar om hen die vragen hebben m.b,t. hun onmacht.
Het staat helemaal niet geschreven als zijnde onwilligen, dit is puur door reformart verzonnen
Bewijs dat laatste dan eens? Graag met contextuele uitleg. Ik vind de uitleg van @refomart heel duidelijk en vind het kwalijk dat jij de post van een ander wegzet als een verzinsel.

Ik zou bijna zeggen:
Bertiel schreef: 12 sep 2023, 17:28 Ben je wel goed bij je knar?
En waarom ga je er niet inhoudelijk op in?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Bertiel »

omdat in het hele stuk er geen woord over onwilligen wordt genoemd waarin deze passage staat, en de hele context van het boek ook niet aan onwilligen gericht is.
En bewijs, dan mag je het boek komen lenen ::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 12 sep 2023, 17:33 omdat in het hele stuk er geen woord over onwilligen wordt genoemd waarin deze passage staat, en de hele context van het boek ook niet aan onwilligen gericht is.
En bewijs, dan mag je het boek komen lenen ::bye
Er valt gewoon niet te praten. Maar goed, je blijft niet inhoudelijk, dus vooralsnog kan ik niets met je one-liners. Volgens mij heeft @refomart gewoon gelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Bertiel »

Wil je dat ik het hele boek plaats?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie