“Vraag er maar veel om.”

Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Als je iemand eerlijk behandeld dan is het geen enkel probleem om te reageren.
Maar leg me niet iets in de mond war ik absoluut niet heb gezegd of overtuig inhoudelijk zonder op de man te spelen.
Bedankt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MePaul »

Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Ik ben vergeten een uitnodiging te sturen, maar in Barneveld was in de ochtend een evenwichtige preek met een ruim aanbod van de genade van de Heere Jezus te horen n.a.v. Exodus 2 vers 1 t/m 14.

In de ochtenddienst ging de heer A.M.K. Peters uit Ederveen voor. De Schriftlezing was uit Exodus 2 vers 1 t/m 14. Het ging over Mozes en uiteraard ging het ook over de “meerdere Mozes”. De Heere Jezus werd verkondigd en aan het hart gelegd; het was goed om aanwezig te zijn geweest.
Thema: wat is het?
1ste gedachte: een zoon van gelovige ouders;
2e gedachte: een Hebreeuws adoptiekind.

In de avonddienst ging dominee S.J. Verheij uit Sliedrecht voor. De Schriftlezingen waren uit Job 10: 7-15 en Psalm 139: 13-24. Het ging over het grote wonder van het ongeboren en geboren leven en over de ernst van abortus.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6678
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef: 07 aug 2023, 19:00
GerefGemeente-lid schreef: 07 aug 2023, 14:25
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Kun je dit staven met voorbeelden?

Verder is dit negativisme weer erg jammer. Willen we de oude waarheid nog wel horen, vraag ik me dan af?
Is 'vraag er maar veel om' oude waarheid, bijbelse waarheid of misleidende waarheid?
Laat maar, ik zat deze discussie weer op als een vijandige leer tegen de oude waarheid.

Eens met @HHK en @Herman.

En verder houd ik mijn mond maar weer eens een poosje.

De preken van ds. Hogchem zijn voor menigeen hier vast ook te lijdelijk. Dus die beveel ik maar niet aan.

:bobo
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

1 vraag dan.
Waar in de bijbel vinden we deze oproep als onderdeel van een preek?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 22:57
Job schreef: 07 aug 2023, 22:55
-DIA- schreef: 07 aug 2023, 22:40 Hier is het weer duidelijk. Want om reacties als bovenstaand voel ik me een vreemde op dit forum. We zijn geen eenheid in belijden. Dat is een probleem voor mij en zou voor ons allen een zaak van gewicht moeten zijn.
Immers is het: Ik wil dat ze één zijn, gelijk Wij één zijn.
Eigenlijk is alles aan de Heere vragen tegelijk zeggen: "Ikzelf ben en heb niets". Dat is pijnlijk, het sluit elke activiteit van de mens buiten. Je moet berooid, met je armoede en je lege handen naar God.

De oproep om erom te bidden sluit vermoedelijk niet meer aan bij een geloofsbeleving waarbij mensen zichzelf willen kunnen ontplooien en zelf in Christus willen geloven. Ik ben bang dat het daarom zoveel weerstand oproept.
Juist wel. Want dan is het mijn gebed waarop God reageert.
Het is juist andersom. God nadert ons door woord en Geest.
Verkondiging en schrift zijn de genademiddelen bij uitstek die de Heilige Geest gebruikt.
Maar die genademiddelen drijven als het goed is toch uit naar de Heere? Dan blijft er maar één plek over toch? Door de knieën. Oog in oog met de Heere. Ontfermende ogen en terneergeslagen, beschaamde ogen. En dan niet in eerste instantie: Heere, luister, want Uw knecht spreekt, maar juist dat andere: Spreek Heere, want Uw knecht hoort.

Er wordt gedaan alsof de oproep tot gebed te gering is, zoals Naäman naar de Jordaan keek. Terwijl het zo'n onbegrijpelijk voorrecht is dat de Heere (!) ons (!) dit middel geeft en ons mensjes uitnodigt om Hem te ontmoeten.

En ja, dat er heel, heel veel voor nodig is om werkelijk door de knieën te gaan, dat weet ik helaas bij bittere ondervinding. Maar dat is helemaal mijn eigen schuld en schande. De Heere nodigt ons ruimhartig naar de binnenkamer, daar zal het niet aan liggen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Een genademiddel kan enkel een genademiddel zijn als de genade erin wordt uitgereikt.
Niet als het niet verder komt dan een vrome wens en klinkende beschrijving.

En daar reageer ik op en dat zou ik graag in een apart topic verder in met elkaar willen nadenken: wat is een Bijbelse preek en hoe functioneert het genadekarakter in de prediking.

Ik heb best veel gelezen in mijn leven en dan voornamelijk preken van voor 1800. Daarin klinkt de uitspraak van bid er maar veel om, of een andere variant van och mocht de Heere etc etc niet als enig appèl op de hoorder.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 07 aug 2023, 23:15
Nasrani schreef: 07 aug 2023, 19:00
GerefGemeente-lid schreef: 07 aug 2023, 14:25
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Kun je dit staven met voorbeelden?

Verder is dit negativisme weer erg jammer. Willen we de oude waarheid nog wel horen, vraag ik me dan af?
Is 'vraag er maar veel om' oude waarheid, bijbelse waarheid of misleidende waarheid?
Laat maar, ik zat deze discussie weer op als een vijandige leer tegen de oude waarheid.

Eens met @HHK en @Herman.

En verder houd ik mijn mond maar weer eens een poosje.

De preken van ds. Hogchem zijn voor menigeen hier vast ook te lijdelijk. Dus die beveel ik maar niet aan.

:bobo

Waren het losse preken of een serie die je eigenlijk compleet moet luisteren?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:17 1 vraag dan.
Waar in de bijbel vinden we deze oproep als onderdeel van een preek?
Ik zou geen voorbeeld weten. Maar daarin zie ik nog geen reden om een oproep tot gebed een dooddoener te noemen. Het idee alleen al vind ik goddeloos.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Die uitdrukking komt niet bij mij vandaan al kan ik wel begrijpen dat het enkel oproepen hiertoe in prediking als zodanig ervaren kan worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:39 Die uitdrukking komt niet bij mij vandaan al kan ik wel begrijpen dat het enkel oproepen hiertoe in prediking als zodanig ervaren kan worden.
Nee, klopt. Ik reageerde op een uitspraak van @Orchidee.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Je reageert op mij met een uitspraak die ik niet heb gedaan.
Dat vind ik niet kies
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2615
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:17 1 vraag dan.
Waar in de bijbel vinden we deze oproep als onderdeel van een preek?
Tollenaar in de tempel.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:50 Je reageert op mij met een uitspraak die ik niet heb gedaan.
Dat vind ik niet kies
Nee, ik ben deze discussie ingegaan nav de opmerking van Orchidee dat het dooddoenend is om te zeggen: vraag er maar om. Ik geef aan dat eigenlijk heel erg te vinden. Jij vraagt vervolgens (in het algemeen, niet specifiek aan mij gericht) om aan te tonen waar in de Bijbel in een preek staat: vraag er maar om. Daar heb ik geen voorbeeld van, maar desondanks vind ik het aanwijzen van het gebed nog steeds een zeer ruime, onbevattelijke raad en een Koninklijk aanbod.

Vanzelfsprekend is mijn opvatting dat ik het eigenlijk goddeloos vind om zo te spreken (nl. als dooddoener) over de weg van het gebed, niet op jou gericht, maar wel de conclusie die ikzelf blijf verbinden aan de opvatting dat het in een preek thuishoort.
Laatst gewijzigd door Job op 08 aug 2023, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Een echt hartelijk bidden gebed is geen teken van ongeloof, maar een gevolg van het geloof.

Romeinen 10:
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14a Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Het begint in dit gesprek met een weergave van het bezoek van de hervormde kerk in Garderen door Zeeuw. Inderdaad lijkt het erop dat zijn weergave niet geheel neutraal is, maar een enigszins negatieve lading heeft. Deels door de inhoud van de preek, deels door de manier waarop Zeeuw met de zijnen is opgevangen.
Deze gemeente is volgens mij zowel in uiterlijke als inhoudelijke zin een zeer behoudende gemeente binnen de HHK. Het kan zijn dat Zeeuw met de zijnen zowel uiterlijk als innerlijk wat minder aansluiting heeft ervaren. Dat kan vervolgens best van invloed zijn hoe je de dienst ervaart.
Vervolgens wordt er een zinnetje uit een preek geïsoleerd, namelijk deze: 'Vraag er maar veel om'. Deze knecht van de Heere heeft het Woord gebracht en daarbij gevraagd om de leiding van de Geest. Ik geloof dat wanneer de Heere het Woord zegende in Garderen aan het hart van Zeeuw en de zijnen dit niet uit zijn pen was gekomen. Hij heeft ook veel meer gezegd dan dit zinnetje. Daarom is de kritiek die er komt op de weergave van Zeeuw mijns inziens wel terecht. Met name als je ziet wat het gevolg is. Een bijzonder ongeestelijk gesprek en verwijdering. Dat kan nóóit de bedoeling zijn van het bezoek van een kerkdienst in vakantietijd.
Plaats reactie