“Vraag er maar veel om.”

Zeeuw
Berichten: 11724
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 08 aug 2023, 08:55
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:52
Job schreef: 08 aug 2023, 08:43
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Dat is weer jouw interpretatie. Kom maar eens koffie drinken op de Veluwe. Dan hebben we het er over.
Als je oprecht niet wist dat dit de gangbare gevolgtrekking is van wat je hebt neergeschreven, dan is mijn welgemeende advies: geen tijd voor koffie, maar spijker je jargon bij. Want hier berokken je schade mee.
Of wijzig je eigen interpretatie van ‘gangbaar’. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik agree to disagree voor vandaag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Je staat nog helemaal achter je post over je zondag, Zeeuw? Of zou je hem, met de wetenschap van nu, wellicht anders formuleren?

Ik kan me dat wel voorstellen, namelijk.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Nasrani »

merel schreef: 08 aug 2023, 08:06
Nasrani schreef: 08 aug 2023, 07:33 Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
'Bid er maar veel om'is toch vooral negatief als vervolgens wordt aangegeven dat God heel misschien op den duur bij een enkele dat zal verhoren? 'Bid er maar om, want God zal dit gebed verhoren', is een andere insteek.

Het komt wel negatief over.
Afgelopen zondag hadden we een preek over het gebed nav Matth. 6.
Het eerste punt was bidden als een heiden en daar kwam het 'bid er maar veel om' aan de orde. Zie mijn eerdere post voor iets uit die preek. En dan de tegenstelling wat Jezus leert om God als Vader aan te spreken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11724
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 08:47
Job schreef: 08 aug 2023, 08:43
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 08:39
Job schreef: 08 aug 2023, 08:38
Jouw eigen post was scherp, Zeeuw. Niet tof om dan de scherpe reacties van reageerders de schuld te geven van de discussie.
We hebben een andere interpretatie van scherp blijkbaar.
Ieder die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is weet dat het kwalificeren van een preek met: "Goede voordracht, veel waarheden" eigenlijk betekent: qua inhoud was het "mwa".
Natuurlijk, en dat weet Zeeuw drommels goed. Dat werkt een reactie in de hand. Het is goed dat hij Garderen heeft uitgekozen, terwijl er in de regio waar hij verblijft toch wel wat linksig geörienteerde HHG's te vinden zijn waar hij zich beter thuis zou hebben gevoeld wellicht. De keuze die hij maakte is prima, de afdronk via Refoforum kwalijk. Dat is mijn mening hierover. Het feit dat hij zich bewust is wat zo'n post kan doen en er vervolgens toch voor kiest dit hier naar voren te brengen is schadelijk voor ds. Zoet, voor hemzelf, voor diverse forummers (waaronder ik). En dat is gewoon niet goed.
Ik maak eigenlijk helemaal geen bewuste keuze naar welke kerk ik ga. Dit was gewoon de dichtstbijzijnde van de kerk waar ik zelf lid van ben. Ik heb me dus vooraf ook niet verdiept in oriëntatie/hokjes oid. Wat anderen blijkbaar wel doen als ze een dienst kiezen.
De rest van je post laat ik aan jezelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33371
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Op zich vind ik deze discussie inclusief de argumenten niet verkeerd, behoudens een enkele te scherpe uitschieter dan.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat het aan de naam van een (mij verder onbekende) dominee wordt gekoppeld. Dat vind ik niet kunnen.
Het gaat om iemand die door een gemeente 'mitsgaders door God zelf geroepen is' (zoals het formulier het uitdrukt), die ongetwijfeld biddend gezocht heeft welke boodschap hij van Godswege aan de gemeente mag verkondigen.

Wees daarom terughoudend om in dergelijke gevallen iemands naam of gemeente te noemen hier op het forum.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 09:25Ik maak eigenlijk helemaal geen bewuste keuze naar welke kerk ik ga. Dit was gewoon de dichtstbijzijnde van de kerk waar ik zelf lid van ben. Ik heb me dus vooraf ook niet verdiept in oriëntatie/hokjes oid. Wat anderen blijkbaar wel doen als ze een dienst kiezen.
De rest van je post laat ik aan jezelf.
Oké Zeeuw. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Je zit in Lunteren, ik vraag me dan af of Garderen echt de dichtstbijzijnde HHG is, maar dat kan ik moeilijk inschatten.
Verder reageer je vrij selectief op mijn berichten, maar dat staat je vrij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Hoewel de oproep om 'maar veel te vragen om een nieuw hart' goed gebruikt kan worden is het gevaar wel groot dat het niet gekoppeld wordt aan de gewilligheid van de Heere om te verhoren én aan de verantwoordelijkheid om je te bekéren. Los van hoe betreffende predikant het verwoord heeft begrijp ik wel de moeite met deze oproep als het dus inderdaad meer een 'misschientje' is.

'Smeek er maar om' klinkt in mijn oren toch meer als een bedelen om genade, vanuit het besef dat je het niet verdiend heb.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Op zich vind ik deze discussie inclusief de argumenten niet verkeerd, behoudens een enkele te scherpe uitschieter dan.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat het aan de naam van een (mij verder onbekende) dominee wordt gekoppeld. Dat vind ik niet kunnen.
Het gaat om iemand die door een gemeente 'mitsgaders door God zelf geroepen is' (zoals het formulier het uitdrukt), die ongetwijfeld biddend gezocht heeft welke boodschap hij van Godswege aan de gemeente mag verkondigen.

Wees daarom terughoudend om in dergelijke gevallen iemands naam of gemeente te noemen hier op het forum.
Je hebt gelijk. Overigens heb ik van genoemde predikant een de onderwijzende, bevindelijke preek met goede tekstuitleg beluisterd, die in de preekluisterkring is geplaatst. Die ook mijn genoemde punt niet bevestigd :).

Ik zoek nog even hoe in dat topic te reageren, zonder dat preek en predikant gefileerd worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11724
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 09:36
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 09:25Ik maak eigenlijk helemaal geen bewuste keuze naar welke kerk ik ga. Dit was gewoon de dichtstbijzijnde van de kerk waar ik zelf lid van ben. Ik heb me dus vooraf ook niet verdiept in oriëntatie/hokjes oid. Wat anderen blijkbaar wel doen als ze een dienst kiezen.
De rest van je post laat ik aan jezelf.
Oké Zeeuw. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Je zit in Lunteren, ik vraag me dan af of Garderen echt de dichtstbijzijnde HHG is, maar dat kan ik moeilijk inschatten.
Verder reageer je vrij selectief op mijn berichten, maar dat staat je vrij.
Ah, oh nee. Het park waar we heen gingen bleek 2 vestigingen te hebben. We stonden in Lunteren, maar bleken Garderen geboekt te hebben :-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Nasrani schreef: 08 aug 2023, 09:21
merel schreef: 08 aug 2023, 08:06
Nasrani schreef: 08 aug 2023, 07:33 Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
'Bid er maar veel om'is toch vooral negatief als vervolgens wordt aangegeven dat God heel misschien op den duur bij een enkele dat zal verhoren? 'Bid er maar om, want God zal dit gebed verhoren', is een andere insteek.

Het komt wel negatief over.
Afgelopen zondag hadden we een preek over het gebed nav Matth. 6.
Het eerste punt was bidden als een heiden en daar kwam het 'bid er maar veel om' aan de orde. Zie mijn eerdere post voor iets uit die preek. En dan de tegenstelling wat Jezus leert om God als Vader aan te spreken.
Ik vraag me af of deze toepassing terecht is. Het gaat niet in Matth. 6 om het veel bidden, maar om de veelheid van woorden, gebabbel, staat er letterlijk in Matth. 6. De Baälpriesters maakten met elkaar veel kabaal en bleven roepen, vanwege het verkeerde godsbeeld, een onbereikbare god.
Het is goed om na te denken over de functie van het gebed. Het is niet dat we God daarmee bewegen iets te doen, dat is heidens bidden. Dus de uitspraak kán bijdragen aan een heidens godsbeeld. Dat moeten we zeker uit blijven leggen. Het hangt niet af van het vele gebed.
Het is namelijk echt wel Bijbels dat aanhoudend bidden een opdracht is.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 09:48
Nasrani schreef: 08 aug 2023, 09:21
merel schreef: 08 aug 2023, 08:06
Nasrani schreef: 08 aug 2023, 07:33 Jullie vergeten het woordje veel. En daargaat het volgens mij om.
De oproep tot gebed is zeer bijbels.
Maar een opmerking als bid er maar veel om, is dat niet. Jezus waarschuwt in Mattheüs 6 zelfs daarvoor. Denk ook aan de Baälpriesters op de berg bij Elia... die moesten het maar blijven vragen. Dat is altijd het kenmerk geweest van de afgoden. Hun volgelingen moeten er veel om vragen en voor doen en dan is het nooit zeker of ze het ook krijgen.
Dat beeld kan ook ontstaan als we van kinds af aan de opmerking bid er maar veel om meekrijgen.
'Bid er maar veel om'is toch vooral negatief als vervolgens wordt aangegeven dat God heel misschien op den duur bij een enkele dat zal verhoren? 'Bid er maar om, want God zal dit gebed verhoren', is een andere insteek.

Het komt wel negatief over.
Afgelopen zondag hadden we een preek over het gebed nav Matth. 6.
Het eerste punt was bidden als een heiden en daar kwam het 'bid er maar veel om' aan de orde. Zie mijn eerdere post voor iets uit die preek. En dan de tegenstelling wat Jezus leert om God als Vader aan te spreken.
Ik vraag me af of deze toepassing terecht is. Het gaat niet in Matth. 6 om het veel bidden, maar om de veelheid van woorden, gebabbel, staat er letterlijk in Matth. 6. De Baälpriesters maakten met elkaar veel kabaal en bleven roepen, vanwege het verkeerde godsbeeld, een onbereikbare god.
Het is goed om na te denken over de functie van het gebed. Het is niet dat we God daarmee bewegen iets te doen, dat is heidens bidden. Dus de uitspraak kán bijdragen aan een heidens godsbeeld. Dat moeten we zeker uit blijven leggen. Het hangt niet af van het vele gebed.
Het is namelijk echt wel Bijbels dat aanhoudend bidden een opdracht is.
Ik denk dat je een terrecht punt noemt. Wat is ons beeld van God. Is hij onbereikbaar en een God van willekeur of geloven we in een God die het gebed verhoord.

In mijn omgeving kom ik best vaak de term 'bid er maar veel om' tegen. Bij doorvragen blijkt vaak dat mensen dan inderdaad het beeld van een onbereikbare en willekeurige god hebben.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10455
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:40
HersteldHervormd schreef:
Bevindelijk schreef: 31 jul 2023, 10:08 Wat wil je daarmee zeggen?
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Zeker, ik vraag me af of jij het verschil wel weet.
Wat een denigrerende opmerking!
Natuurlijk weet ik het verschil!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6231
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef: 08 aug 2023, 10:58
HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:40
HersteldHervormd schreef:
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Zeker, ik vraag me af of jij het verschil wel weet.
Wat een denigrerende opmerking!
Natuurlijk weet ik het verschil!
Excuses, het was niet zo bedoeld. Ik was het knipoogje terug vergeten toe te voegen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef: 08 aug 2023, 11:01
Orchidee schreef: 08 aug 2023, 10:58
HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:40 Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Zeker, ik vraag me af of jij het verschil wel weet.
Wat een denigrerende opmerking!
Natuurlijk weet ik het verschil!
Excuses, het was niet zo bedoeld. Ik was het knipoogje terug vergeten toe te voegen.
:haha
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10455
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie