Een tijd van verwarring

gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: 08 aug 2023, 12:42 Ik zie wel verband hiertussen, zoals ik al opmerkte, maar het wel de vraag of we dat in het algemeen opmerken. De Gay Pride is vreselijk, maar de wereldomspannend gevolgen van wat wij teweeggebracht hebben is ook iets wat heel de wereld en de mensheid raakt. Door ons ingrijpen in de schepping is de wereld in nood.
Ik vind dat echt geen vergelijking. Beseffen we wel hoe we God in het aangezicht slaan met de uitbrekende zonden die we bedrijven, en ook de zonde van het ongeloof. Dat het klimaat een beetje warmer wordt is daarmee niet te vergelijken. Vooral als we in de Bijbel lezen dat hitte en koude elkaar altijd blijven afwisselen.

Dan nog wat. In de seculiere media lezen we bijna niets anders dan het veranderen van het klimaat. Moeten we dan op RF ook nog eens plat gebombardeerd worden met zulke berichten. Laten we op RF focussen wat er voor christenen in deze tijd het meeste relevant is, het geloof in Jezus.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door CvdW »

Het lijkt mij goed om nuchter te zijn.
Eeuwen geleden waren er veel minder mensen op aarde. Wie weet nog van de ijsschotsen in de Westerschelde of de dichtgevroren rivier de Waal? IJsbrekers zorgde voor doorgaan voor de vrachtschepen.
Inderdaad de temperatuur over de wereld is gestegen. Logisch, er wonen nu rond de acht miljard mensen op aarde. Denk verder aan het koelwater van verschillende bedrijven in de rivieren en zeeën, enz..
Moeten we rustig verder slapen? Nee, dat niet. Wel Gods Woord lezen en daar acht op slaan.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door MePaul »

gallio schreef: 08 aug 2023, 12:56
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 12:42 Ik zie wel verband hiertussen, zoals ik al opmerkte, maar het wel de vraag of we dat in het algemeen opmerken. De Gay Pride is vreselijk, maar de wereldomspannend gevolgen van wat wij teweeggebracht hebben is ook iets wat heel de wereld en de mensheid raakt. Door ons ingrijpen in de schepping is de wereld in nood.
Ik vind dat echt geen vergelijking. Beseffen we wel hoe we God in het aangezicht slaan met de uitbrekende zonden die we bedrijven, en ook de zonde van het ongeloof. Dat het klimaat een beetje warmer wordt is daarmee niet te vergelijken. Vooral als we in de Bijbel lezen dat hitte en koude elkaar altijd blijven afwisselen.

Dan nog wat. In de seculiere media lezen we bijna niets anders dan het veranderen van het klimaat. Moeten we dan op RF ook nog eens plat gebombardeerd worden met zulke berichten. Laten we op RF focussen wat er voor christenen in deze tijd het meeste relevant is, het geloof in Jezus.
Misschien is het veranderen van het klimaat iets waar we het inderdaad niet te veel over moeten hebben. We moeten het wel hebben over het milieu/de leefomgeving, hoe veel we consumeren, hoe extreem onze westerse manier van leven is, dat we een rommel van de schepping maken die God ons heeft toevertrouwd. Dat is wel degelijk iets wat een grote zonde is tegenover God. We moeten rentmeesters zijn en als we dat niet doen en alleen ons eigen plezier op het oog hebben dan is het wel degelijk heel heftig. God die ons zo bijzonder gemaakt heeft (Psalm 139) wilt ook dat wij de aarde (Gods schepping) netjes en leefbaar houden door bescheiden en matig te leven. Hoe je dat invult is aan de individu zelf maar doe het wel biddend met een open Bijbel.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:27
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 10:07
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:00 Nu kan ik weer niet verder...
Want?
Ik kan gewoon een keer niet meer.
Hebt u gelezen (ander topic) over de warmste julimaand ooit wereldwijd? Ziet overeenkomst met dit topic? Is verwarring onder de mensen niet iets wat met de 'verwarring' in de natuur heeft te maken. Even doordenken.
Uiteindelijk heeft alles met elkaar te maken. Het lijkt me toch handig om on topic te blijven en niet alles met elkaar te verbinden. Ik probeer uw gedachtegang te volgen en wil daarbij de verwarring niet groter maken.

Het helpt mij in tijden van verwarring (bij mezelf), terug te gaan naar mijn begin. Ik lees dan graag het doopformulier: https://www.online-bijbel.nl/liturgie/formulier/1/
De verwijzingen naar bijbelteksten en het gebed helpen me om te zien waar het eigenlijk om gaat: “ Wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid.”

Als wij geen navolgers zijn/worden dan is de uitkomst van de verwarring precies dezelfde als die van de “buitenwereld.”
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door refo »

8 Al deze dingen worden zo moede, dat het niemand zou kunnen uitspreken; het oog wordt niet verzadigd met zien; en het oor wordt niet vervuld van horen.
9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:00 Nu kan ik weer niet verder...
DIA, wanneer kun je hier op het forum wel verder? Wat is je wens?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door -DIA- »

---knip--- Houd je aan de forumregels aub.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 08 aug 2023, 15:51
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:00 Nu kan ik weer niet verder...
DIA, wanneer kun je hier op het forum wel verder? Wat is je wens?
Sorry, dit soort flauwekul gaan we hier niet doen.
Iedereen kan zich gewoon aan de forumregels en normale fatsoensregels houden, anders volgen er sancties.
Daarom hebben we hier een bericht plus enkele reacties geknipt, plus een afkoelban uitgedeeld
.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Christen »

2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:34
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:27
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 10:07
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:00 Nu kan ik weer niet verder...
Want?
Ik kan gewoon een keer niet meer.
Hebt u gelezen (ander topic) over de warmste julimaand ooit wereldwijd? Ziet overeenkomst met dit topic? Is verwarring onder de mensen niet iets wat met de 'verwarring' in de natuur heeft te maken. Even doordenken.
Uiteindelijk heeft alles met elkaar te maken. Het lijkt me toch handig om on topic te blijven en niet alles met elkaar te verbinden. Ik probeer uw gedachtegang te volgen en wil daarbij de verwarring niet groter maken.

Het helpt mij in tijden van verwarring (bij mezelf), terug te gaan naar mijn begin. Ik lees dan graag het doopformulier: https://www.online-bijbel.nl/liturgie/formulier/1/
De verwijzingen naar bijbelteksten en het gebed helpen me om te zien waar het eigenlijk om gaat: “ Wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid.”

Als wij geen navolgers zijn/worden dan is de uitkomst van de verwarring precies dezelfde als die van de “buitenwereld.”
Wat een mooie post!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 08 aug 2023, 18:31
Job schreef: 08 aug 2023, 15:51
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 10:00 Nu kan ik weer niet verder...
DIA, wanneer kun je hier op het forum wel verder? Wat is je wens?
Sorry, dit soort flauwekul gaan we hier niet doen.
Iedereen kan zich gewoon aan de forumregels en normale fatsoensregels houden, anders volgen er sancties.
Daarom hebben we hier een bericht plus enkele reacties geknipt, plus een afkoelban uitgedeeld
.
Ik probeer te achterhalen waar ik flauwekul verspreid in dit berichtje. Ongetwijfeld helaas vaak, maar hier kan ik het even niet ontdekken.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door rian »

gallio schreef: 08 aug 2023, 12:56
-DIA- schreef: 08 aug 2023, 12:42 Ik zie wel verband hiertussen, zoals ik al opmerkte, maar het wel de vraag of we dat in het algemeen opmerken. De Gay Pride is vreselijk, maar de wereldomspannend gevolgen van wat wij teweeggebracht hebben is ook iets wat heel de wereld en de mensheid raakt. Door ons ingrijpen in de schepping is de wereld in nood.
Ik vind dat echt geen vergelijking. Beseffen we wel hoe we God in het aangezicht slaan met de uitbrekende zonden die we bedrijven, en ook de zonde van het ongeloof. Dat het klimaat een beetje warmer wordt is daarmee niet te vergelijken. Vooral als we in de Bijbel lezen dat hitte en koude elkaar altijd blijven afwisselen.

Dan nog wat. In de seculiere media lezen we bijna niets anders dan het veranderen van het klimaat. Moeten we dan op RF ook nog eens plat gebombardeerd worden met zulke berichten. Laten we op RF focussen wat er voor christenen in deze tijd het meeste relevant is, het geloof in Jezus.
Meestal ben ik hier op het forum een meelezer, omdat ik mij nog te jong en niet voldoende onderbouwd voel om aan sommige discussies deel te nemen. Maar in dit verband moest ik denken aan het boekje van ds. Vergunst over Prediker 'Levenswijs'.
'We maken een hype van het thema klimaatverandering, maar het is altijd al zo geweest. Warm, droog, koud, nat. Het is nu niet anders dan vroeger. De wereld erkent dit ook, want er wordt nu niet gesproken over de opwarming van de aarde, maar over klimaatverandering. In werkelijkheid is het namelijk geen opwarming. Als men Prediker 1:6 had gelezen had men geweten dat klimaatverandering al sinds het begin van de aarde ontstaat. Zij komt en het gaat weer, allemaal ijdelheid zegt de Prediker.
Er zijn altijd nieuwe oplossingen die eigenlijk oude oplossingen zijn in een nieuw jasje. Er is uiteindelijk niks nieuws onder de zon.'
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Christen »

De mensen zullen God lasteren vanwege de hitte. Ik zal die zin in de context nog eens opnieuw lezen. Ik denk dat er wel degelijk wat aan de hand is (als je soms wetenschappelijke series bekijkt etc.) en ik maak me zorgen voor het nageslacht.. en ik probeer daarom meer bewuste keuzes te maken zover als dat mogelijk is - en dat valt best tegen-, dan dat ik vroeger in mijn onkunde niet heb gedaan.

Alleen begint alles met het enige nodige.. dan zorgt de Heere soms op ongedachte wegen voor al het andere. Ik verbaas me nog elke dag over wie God is en wil zijn nu in 2023. Ik hoop dat mee te geven aan het nageslacht en allen die hun dichtbij en verre naasten zijn.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door DDD »

Geen idee waar ds. Vergunst zijn klimaatdeskundigheid vandaan heeft, maar een citaat dat uitstekend past in dit draadje.

Dominees kunnen zich maar beter houden bij onderwerpen waar ze enig zicht op hebben, denk ik. Of er wat nader op studeren, met advies van gemeenteleden die wat meer verstand van zaken hebben.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door HHR »

Ik begrijp ds Vergunst wel.
Het heeft echt kenmerken van een hype.
Onverantwoord veel geld wil men er tegen aan gooien. Iedereen is er mee bezig, een nieuw verdienmodel wordt gecreëerd.
Het krijgt welhaast religieuze trekjes.
Het is overigens opvallend dat de wetenschap in de wereldwijde klimaatverandering kritiekloos gevolgd wordt door veel christenen.
Terwijl we als christenen toch regelmatig echt wel gezond kritisch zijn op diezelfde wetenschap.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een tijd van verwarring

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 11 aug 2023, 08:06 Ik begrijp ds Vergunst wel. Het heeft echt kenmerken van een hype.
Dat komt omdat je de afgelopen 50 jaar het nieuws niet hebt gevolgd. De effecten van fossiele energiebronnen zijn al enkele decennia bekend.
Onverantwoord veel geld wil men er tegen aan gooien.
Misschien is het nog wel veel duurder om de gevolgen te mitigeren.
Het is overigens opvallend dat de wetenschap in de wereldwijde klimaatverandering kritiekloos gevolgd wordt door veel christenen.
Dat is niet opvallend, dat is gezond verstand.
Terwijl we als christenen toch regelmatig echt wel gezond kritisch zijn op diezelfde wetenschap.
Dat is meestal onwetenschappelijke kritiek.
Plaats reactie