Heiliging in de prediking

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Heiliging in de prediking

Bericht door Arja »

Wanneer is volgens jouw de predikinging van de heiliging in overeenstemming met Gods Woord?

Dit naar aanleiding van dit stukje: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -bijwonen/
Of, als het gaat om heiliging: is de prediking in dat opzicht in overeenstemming met Gods Woord?
Wat is jouw visie hierop? Omdat de reformatoren, de puritienen e.a. hier ook niet allemaal hetzelfde over dachten, hebben wij misschien ook niet allemaal dezelfde visie. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Christus is de heiligmaking van de gelovige.
Dus geen wettische heiligmaking of werkheiligheid achteraf.
Maar wandelen in de goede werken die God heeft voorbereid.

1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing,
31. opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere.

Efeze 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 aug 2023, 13:21 Christus is de heiligmaking van de gelovige.
Dus geen wettische heiligmaking of werkheiligheid achteraf.
Maar wandelen in de goede werken die God heeft voorbereid.

1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing,
31. opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere.

Efeze 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Dus geen evangelische heiligmaking?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door DDD »

Wat is het verschil?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Arja »

DDD schreef: 04 aug 2023, 22:48 Wat is het verschil?
Help jij me maar ::please
J.G.W. zegt: Christus is de heiligmaking van de gelovige. Dus geen wettische heiligmaking of werkheiligheid achteraf. Maar wandelen in de goede werken die God heeft voorbereid.

Als je zegt: christus is de heiligmaking, dan zie ik dat als en identiteit, een staat/status?
Bij evangelische heiligmaking denk in de richting van iemands indentiteit (Gods kind is heilig in Christus) en de voortgaande heiliging? Maar weet niet hoe ik het moet zeggen. beetje zoals de engelse catechismus het zegt: Heiliging is het werk van Gods vrije genade (2 Thessalonicenzen 2:13), waardoor we vernieuwd worden in ons hele wezen naar het beeld van God (Efeziërs 4:23, 24) en steeds meer in staat worden gesteld om te sterven voor de zonde en te leven voor gerechtigheid (Romeinen 6:4, 6; 8:1).

Johann Gottfried Walther zegt het één, maar noemt ook het ander. Wandelen in de goed werken die God heeft voorbereid. Dat vind ik mooi en dat bedoeld ik. Het wandelen is actief en onderhevig aan ups en downs.

Dat andere, wat hij eerst zegt niet. Als je zegt: Christus is mijn heiligmaking, ik heb gezocht, dat komt niet in de Bijbel voor.

Kan jij het ontwarren? Tis ook gewoon omdat ik dit helder wil hebben voor mezelf. Hoe verhoudt zich dit tot gestorven zijn met Christus en het opstaan in Hem en het nieuwe leven leiden. Ik luisterde deze een preek van ds. Stelwagen hierover en dat was heel duidelijk. Maar hij stopte daar waar ik meer over wilde leren: het opstaan in Hem (in nieuwigheid van leven wandelen) "Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden."

Ik heb het idee dat maar weinig preken gaan over het "wandelen in nieuwigheid des levends". Dus alle input is welkom.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zie de Bijbeltekst, wat is het verschil tussen heiliging en heiligmaking?
Ds Stelwagen zat op de lijn van Kohlbrugge ik ken de prediking van ds Stelwagen erg goed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 05 aug 2023, 12:08Dat andere, wat hij eerst zegt niet. Als je zegt: Christus is mijn heiligmaking, ik heb gezocht, dat komt niet in de Bijbel voor.
Dat kun je bijvoorbeeld vinden in 1 Korinthe 1:30:

Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 aug 2023, 15:40 Zie de Bijbeltekst, wat is het verschil tussen heiliging en heiligmaking?
Ds Stelwagen zat op de lijn van Kohlbrugge ik ken de prediking van ds Stelwagen erg goed.
Dit was verhelderend. Dank je wel. Dan heb ik een nieuwe vraag: wat is het verschil tussen Kohlbyrgge en J.C. Ryle precies. Daar ben ik nu beland. Ik deel een citaat van Ryle:
Het zou eenvoudig zijn om aan te tonen dat de leer van heiliging zonder persoonlijke inspanning, door simpelweg "ons over te geven aan God," precies de leer is van de antinomianistische fanatici uit de zeventiende eeuw (waarnaar ik al verwees, beschreven in Rutherfords "Geestelijke Antichrist")*, en dat de neiging daartoe buitengewoon schadelijk is. Bovendien zou het gemakkelijk zijn om aan te tonen dat deze leer volledig in strijd is met de gehele leer van beproefde en goedgekeurde boeken, zoals "De Christenreis" van Bunyan, en dat we er goed aan zouden doen om dat oude boek van Bunyan dan maar in het vuur te gooien! Als Christen in "De Christenreis" zich eenvoudig aan God zou overgeven en nooit zou vechten, worstelen of strijden, dan heb ik de beroemde allegorie tevergeefs gelezen. Maar de simpele waarheid is dat mensen volharden in het verwarren van twee dingen die van elkaar verschillen - dat wil zeggen, rechtvaardiging en heiliging. Bij rechtvaardiging is het woord dat tot de mens gericht wordt: geloof - alleen geloof; bij heiliging moet het woord zijn: "waak, bid en strijd." Wat God heeft gescheiden, mogen we niet vermengen en verwarren. *J.C. Ryle.
Ryle roept niet alleen eenvoudigweg op tot goede werken onder christenen; hij roept hen op om actief te streven naar vooruitgang in hun heiliging. Christenen, volgens Ryle, moeten actief werken aan het volmaken van heiligheid, want zonder heiligheid zal niemand de Heer zien.

:tilt Maar dit is weer iets heel anders dan wat ik lees bij Andrew Murray en beijvoorbeeld Watchman Nee.

Wie heeft hier kennis over en wil dat delen.
Ik zou graag het boek van Ryle lezen en ga op zoek.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Maanenschijn »

Ik las gisteren een preek van Kohlbrugge over de voetwassing. In deze preek ging hij in op de heiligmaking.

In mijn woorden: De heiligmaking komt voort uit de diepste vernedering die de Heere Christus heeft volbracht (het wassen van de voeten) en het gelovig rusten daarop. Wij mensen wil geheel gewassen (=geheiligd) worden, net als Petrus. Maar Jezus bestraft hem. De heiligmaking komt voort uit het geloof in de overnemende schuld door de Borg en is daar een uitvloeisel van. Hij geeft heiligmaking en is geen werk van de mens.

Uit de bundel ‘Lijdenspreken’, tweede preek: ‘De voetwassing’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door DDD »

Dat is helemaal waar. Maar net als bij het geloof, zitten er twee kanten aan. De gelovige wordt heilig gemaakt, én God ziet de gelovige uit genade als heilig door zijn Zoon Jezus.

Maar de mens laat ook de vrucht van de heiligmaking zien. En dat gebeurt middelijk, door gedrag en gedachten. Dat kunnen andere mensen waarnemen, en is niet een soort filter waarmee je naar de werkelijkheid kijkt alleen, maar dat gaat ook over daadwerkelijk goede werken doen, die Christus heeft voorbereid.

Heiliging en heiligmaking zijn twee zijden van hetzelfde proces. Het ene woord laat meer de rol van de heilige Geest zien. Het andere woord meer de activiteit van de mens.

Watchman Nee en Kohlbrugge zijn naar mijn idee wel twee uitersten. Ze benadrukken allebei een belangrijke waarheid over de heiliging, maar misschien beiden wat minder evenwichtig. Al denk ik dat beide accenten belangrijk zijn. Het is het gebrekkige van de mens dat het erop lijkt dat er weinig mensen zijn die er in slagen beide accenten het volle gewicht te geven.

Overigens was Watchman Nee zich wel bewust van zijn eenzijdigheid en zelfs ook van het gevaar van zijn eigen boeken. Zijn navolgers hebben dat zicht niet zo, heb ik het idee, al verdiep ik mij niet zo in extreme heiligheidsbewegingen, omdat ik vaak al zenuwachtig word van de eerste bladzijden. Ik vraag me af of Kohlbrugge zich ook bewust was van zijn eigen eenzijdigheid. Ik ken hem daarvoor veel te weinig, maar soms zijn mensen zich van hun eigen radicaliteit of eenzijdigheid wel bewust, al dan niet naarmate je meer zelfkennis en Godskennis krijgt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Maanenschijn »

Ik dacht maar even het citaat uit Kohlbrugge weer te geven, zodat ik met mijn samenvatting hem niet laat buikspreken.
schreef: Men wil dus een reiniging naar eigen opvatting en begrip, maar die niet overeenkomt met de wil van de Heere Jezus. Eerst de heiligmaking en de goede werken, en dan het geloof. En men begrijpt niet dat in het geloof alles is, en dat dit geloof wel zal uitwerken wat nog ontbreekt. Maar onze Heere bevochtigt intussen slechts de voeten, Hij besprengt de mens met Zijn genade,met de hand van Zijn liefde, en dan noemt Hij hem gewassen, geheel rein`. En daarmee zouden wij toch tevreden moeten zijn. Hij alleen is Rechter over geheel rein zijn of niet rein zijn. Als hij van iemand de voeten heeft gewassen en zegt: Hij is geheel rein', dan kan de duivel met zijn aanklachten immers niets uitrichten. Hij maakt u geheel rein door de kracht van Zijn liefde. Maak u dus geen zorgen over uw heiligmaking en uw volharding, daar heeft Hij al zorg over gedragen. En omdat Hij Zich daarover bekommerd heeft, bevochtigt Hij u de voeten en besprengt u met Zijn genade. In de voeten zijn de gangen tot de dood of het leven.De Heere werkt van beneden naar boven.De onderste delen van het lichaam verzoent hij, en door deze verzoening vervult Hij de bovenste delen met Zijn Geest.

Als u zegt: `'Ik zie deze volmaakte reiniging niet bij mij', dan is mijn antwoord: 'Ik zie er ook niets van bij de discipelen, in de hele paasweek niet, en zelfs nog later ook niet. Toch is ze er geweest; ze is er geweest op de wijze van de Geest. Het is een zaak van het geloof. Zie op het doen, op de hand, op het Woord van de Heere. Ik zie het aan de vrijspraak dat mijn schuld betaald is, hoewel ik arm ben en ze niet betaald heb! Wat heeft de discipelen rein gemaakt? De Heere Jezus bevochtigde hun voeten, met Zijn hart waste Hij hen helemaal, met de macht van Zijn genade die Hem niet berouwde. Hij nam die uit de volheid van de volzaligheid van God die in geheel rein véd n." dle nog in Hem was. Zó zette Hij hen die nog in de wereld waren geheel rein vóór Zich naar de Geest, in Zijn liefde, in een volmaaktheid die de wereld en de ganse hel niet teniet kunnen doen.

Geliefden, hoe bevochtigt de Heere Jezus u de voeten? Hoe wast hij u, hoe wil hij ook ú geheel rein maken? Dit geldt óók degenen die door het woord van Zijn getuigen in Hem zullen geloven, die Hem niet kunnen loslaten. Wel, hoor Zijn Woord! Werp daarom de schoenen van u en strek de voeten van uw hart naar Hem uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door DDD »

Ook het hele citaat is mijns inziens eenzijdig. Het benadrukt geheel dat de heiliging eenzijdig van God
komt enerzijds en anderzijds dat er weinig van terechtkomt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Maanenschijn »

Ja, die indruk heb ik ook. Ik las het met wat verwondering. Naast dat de heiligmaking onmiskenbaar vanuit het geloof en het voortgaande werk van de Heere voortkomt, is het wijken van de zonde en meer en meer leven naar Gods wil en gelijkenis ook een ‘heilige’ plicht. Dat laatste element mis ik in het citaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door DDD »

Ik verwacht dat je dat bij Kohlbrugge ook alleen zult tegenkomen als de tekst dat dwingend voorschrijft.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Heiliging in de prediking

Bericht door Refojongere »

Hoe doden jullie de zonde (Rom.8:13). Ik zoek dan vooral naar praktische antwoorden, hoe jullie dat in de praktijk doen.
Plaats reactie