De gemeentezang in post-coronatijd

Hoe is de gemeentezang in je kerkelijke gemeente?

We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona is dit niet veranderd
1
4%
We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona weer het oude tempo
0
Geen stemmen
We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona zijn we sneller gaan zingen dan voor corona
1
4%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona is dit niet veranderd
5
19%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona weer het oude tempo
2
7%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona zijn we langzamer gaan zingen dan voor corona
1
4%
Het tempo is nooit veranderd en nog steeds niet
17
63%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 03 aug 2023, 09:31
Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maat toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.
Ik beschuldig je nergens van, ik constateer alleen dat je een nogal vreemde opvatting hebt over meditatief en eerbiedig.
Alsof je alleen maar over de inhoud van iets kunt mediteren wanneeeeeeeeeeer daaaat iiiiiin eeeeeen heeeeeel eeeeeerg laaaaangzaaaaaam teeempooooo gebeurt.
En dat is onzin. Nadenken en praten doe je in een normaal tempo. Wanneer je zo extreem langzaam zingt, gebruik je de melodie als een soort mantra. Een hulpmiddel om in een hogere geestesgesteldheid te komen. Maar dat heeft niets met eerbied te maken, dat is zoeken naar een valse mystiek. Gewone mensen denken en mediteren in een spraaktempo. En dat heeft weer niks met oppervlakkigheid te maken, alleen met wars zijn van valse mystiek.
~~Soli Deo Gloria~~
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef: 03 aug 2023, 08:23
HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 23:39
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Is de een na laatste optie toch?
De laatste is een beetje raar geformuleerd: "Het tempo is nooit veranderd en nog steeds niet". Als het tempo nooit veranderd is, is "en nog steeds niet" een overbodige toevoeging.
Klopt, online maak ik er een potje van🙈
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32748
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 03 aug 2023, 10:59
-DIA- schreef: 03 aug 2023, 09:31
Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maar toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.
Ik beschuldig je nergens van, ik constateer alleen dat je een nogal vreemde opvatting hebt over meditatief en eerbiedig.
Alsof je alleen maar over de inhoud van iets kunt mediteren wanneeeeeeeeeeer daaaat iiiiiin eeeeeen heeeeeel eeeeeerg laaaaangzaaaaaam teeempooooo gebeurt.
En dat is onzin. Nadenken en praten doe je in een normaal tempo. Wanneer je zo extreem langzaam zingt, gebruik je de melodie als een soort mantra. Een hulpmiddel om in een hogere geestesgesteldheid te komen. Maar dat heeft niets met eerbied te maken, dat is zoeken naar een valse mystiek. Gewone mensen denken en mediteren in een spraaktempo. En dat heeft weer niks met oppervlakkigheid te maken, alleen met wars zijn van valse mystiek.
Mijn verantwoording

A. Uw spelling lijkt me niet geheel correct, maar dat kan in dit geval niet anders daar u hier in voor veel neerlandici in nog vreemde en nog zo bekend superlatieven spreekt. Meest, zo men aanneemt, worden dergelijke superlatieven gebruikt als men iemand belachelijk wil maken. Maar hier word onder de moderne neerlandici wellicht verschillend over gedacht.
B. Onzin. Wat is onzin? We lezen de woordjes: On... en zin... Het dus geen zin. Het is dus, zeg maar, dan komen we er dichterbij, hetgeen zich openbaart bij iemand die on-zinnig is. Onzinnig kan zeggen, ja het woord kan ook terugvinden in krankzinnig. Zinnig, wat is dat? Nou, ik denk dus het tegenovergesteld van onzinnig.
Hieruit moet dan wel noodwendig volgen dat hetgeen ik schreef onzinnig was. On-zinnig. Zinnig was het dus niet. Of ben ik mis?
Daar wordt dan de vraag als vanzelf geboren: wat is er onzinnig aan het verwoorden zoals ik dat dat deed, en wat u deed? Is het schijven van woorden als, ik citeer: "wanneeeeeeeeeeer daaaat iiiiiin eeeeeen heeeeeel eeeeeerg laaaaangzaaaaaam teeempooooo" dan wil zinnig? Of kon het misschien zo zijn dat dit ook door de moderne neerlandici ook nader verklaard moet worden. Zoiets, misschien, als men in een zeer overdreven vorm iemand belachelijk, dan wel bespottelijk probeert te maken?
C. U spreekt over, ik citeer: "een hulpmiddel om in een hogere geestesgesteldheid te komen". Heeft het christelijk geloof een hulpmiddel nodig om in een verkeerd toestand te komen? Ik protesteer! Dit is puur laster, of u wist niet wat u in feite schreef. Ik weet het heel goed: Vijanden van de ware bevinding spreken vaker over valse mystiek. Maar zitten hier dan ook vijanden van de ware bevinding? We vragen het ons soms af.
D. Gewoon spraaktempo. Dat is tenminste normaal, mits u uw naaste niet kwetst met in normaal tempo gesproken woorden. Wat dunkt u? Ik zal niets zeggen, maar laat het aan uw verstand en inzicht over of u hier recht doet aan hetgeen ik bedoelde.
Ik heb gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Chrisje72 »

Mistig schreef:
DDD schreef: 03 aug 2023, 09:09 Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Toch denk ik dat het daar niet alleen mee te maken heeft. Maar goed..
Het kan wel heel veel uitmaken. Wij zijn een gemeente die goed in cadans en met het orgel mee kan zingen. We hebben dan ook een organiste en 2 gastorganisten die dat uitstekend begeleiden. We hebben echter ook een organist die steevast de laatste nooit een de pauze erna niet in cadans houdt. Ja, dan gaat de gemeente vanzelf te laat inzetten.
Overigens zingen wij ritmisch.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door merel »

DDD schreef: 03 aug 2023, 09:09 Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Bij ons waren alle organisten op vakantie en hadden we zondag een pianist. Dat ging niet helemaal vlekkeloos. Dat kwam A. omdat een deel van de gemeente niet gewend is met piano te zingen ( in vakantietijd zijn bij ons twee gemeentes samengevoegd) of B de pianist te weinig luistert naar de gemeente en zijn eigen repertoire heeft. Ik ben er nog niet uit welke van beide opties de oorzaak was.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

merel schreef: 08 aug 2023, 08:13
DDD schreef: 03 aug 2023, 09:09 Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Bij ons waren alle organisten op vakantie en hadden we zondag een pianist. Dat ging niet helemaal vlekkeloos. Dat kwam A. omdat een deel van de gemeente niet gewend is met piano te zingen ( in vakantietijd zijn bij ons twee gemeentes samengevoegd) of B de pianist te weinig luistert naar de gemeente en zijn eigen repertoire heeft. Ik ben er nog niet uit welke van beide opties de oorzaak was.
Gemeentezang begeleiden is een bijzonder tak van sport: een synthese van luisteren, mee-ademen en leiding geven. Voor iemand die daar geen enkele ervaring mee heeft, kan dat best lastig zijn. Vaak speelt zo iemand dan gewoon zijn eigen partij, keurig in de maat, en ontbreekt dat kleine stukje flexibiliteit dat het verschil maakt tussen spelen wat er staat en begeleiden.

En een piano is in principe ongeschikt om gemeentezang te begeleiden.
~~Soli Deo Gloria~~
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door 2e Hans »

Pas was ik bij een dienst waar van allerlei pluimage aanwezig was van (oud) ger.gem met allerlei toevoegingen tot evangelisch. Na een aantal psalmen, stond iemand op om de maat aan te geven. Ik heb in tijden niet zo goed kunnen zingen. Een dirigent om allemaal gelijk te zingen: het hielp.

Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Pas was ik bij een dienst waar van allerlei pluimage aanwezig was van (oud) ger.gem met allerlei toevoegingen tot evangelisch. Na een aantal psalmen, stond iemand op om de maat aan te geven. Ik heb in tijden niet zo goed kunnen zingen. Een dirigent om allemaal gelijk te zingen: het hielp.

Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Wat ook helpt: a capella zingen. Ooit viel bij ons de stroom uit en moest er verder worden gezongen zonder orgel. Wát een openbaring: opeens werd er keurig in cadans gezongen, zonder afwachtende inzetten, zonder mensen die vooruit of achteraan zongen, trokken of jaagden. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang om zeep helpen...
~~Soli Deo Gloria~~
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef: 08 aug 2023, 14:27
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Pas was ik bij een dienst waar van allerlei pluimage aanwezig was van (oud) ger.gem met allerlei toevoegingen tot evangelisch. Na een aantal psalmen, stond iemand op om de maat aan te geven. Ik heb in tijden niet zo goed kunnen zingen. Een dirigent om allemaal gelijk te zingen: het hielp.

Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Wat ook helpt: a capella zingen. Ooit viel bij ons de stroom uit en moest er verder worden gezongen zonder orgel. Wát een openbaring: opeens werd er keurig in cadans gezongen, zonder afwachtende inzetten, zonder mensen die vooruit of achteraan zongen, trokken of jaagden. Vaak zijn het de organisten die de gemeentezang om zeep helpen...
Het was wel donker zeker zonder verlichting :)
Verder eens met je, of de gemeentezang goed is valt of staat in de eerste plaats met een goede organist die de gemeente steunt in het zingen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Bert Noteboom?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door 2e Hans »

HersteldHervormd schreef: 08 aug 2023, 14:30
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Bert Noteboom?
Waarom?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

2e Hans schreef: 08 aug 2023, 14:42
HersteldHervormd schreef: 08 aug 2023, 14:30
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Bert Noteboom?
Waarom?
Een suggestie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door 2e Hans »

HersteldHervormd schreef: 08 aug 2023, 15:40
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 14:42
HersteldHervormd schreef: 08 aug 2023, 14:30
2e Hans schreef: 08 aug 2023, 13:44 Als ik ooit ga trouwen, wil ik een dirigent om de lofzang aan te heffen.
Bert Noteboom?

Waarom?
Een suggestie.
Ja, dat snap ik: ik vroeg naar het waarom van die suggestie. Ik ken Bert helemaal niet, vandaar.

Als ik hem google geloof ik niet dat hij echt bij de zang van onze gemeente aansluit.

Hele noten op normaal tempo (niet te langzaam en niet te snel) kom ik niet echt bij hem tegen.

Daarnaast zie ik dat hij voorganger is in een gemeente die totaal anders is dan wat de 3 formulieren verwoorden. Ik snap de suggestie niet.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door DDD »

Nee hoor. Het is een gereformeerde gemeente.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 08 aug 2023, 16:08 Nee hoor. Het is een gereformeerde gemeente.
DDD: ik stel me daar iets anders bij voor, maar ik ben zelf geen gereformeerde gemeente-lid, ik kerk bij een hervormde gemeente.

https://youtu.be/h04iTIARKbY
Terug naar de gemeentezang: want daar ging het over.
Plaats reactie