De gemeentezang in post-coronatijd

Hoe is de gemeentezang in je kerkelijke gemeente?

We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona is dit niet veranderd
1
4%
We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona weer het oude tempo
0
Geen stemmen
We zijn tijdens de coronaperiode langzamer gaan zingen dan daarvoor, na corona zijn we sneller gaan zingen dan voor corona
1
4%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona is dit niet veranderd
5
19%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona weer het oude tempo
2
7%
We zijn tijdens de coronaperiode sneller gaan zingen dan daarvoor, na corona zijn we langzamer gaan zingen dan voor corona
1
4%
Het tempo is nooit veranderd en nog steeds niet
17
63%
 
Totaal aantal stemmen: 27

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

Aangezien ik regelmatig om mij heen hoor dat de gemeentezang tijdens de lockdowns zijn veranderd (sneller / langzamer) start ik bij deze een poll.

Voor de begrijpelijkheid, ik onderscheid een drietal momenten:
Vóór corona
Tijdens corona
Ná corona (tegenwoordig)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 22:54 Aangezien ik regelmatig om mij heen hoor dat de gemeentezang tijdens de lockdowns zijn veranderd (sneller / langzamer) start ik bij deze een poll.

Voor de begrijpelijkheid, ik onderscheid een drietal momenten:
Vóór corona
Tijdens corona
Ná corona (tegenwoordig)
Je poll focust uitsluitend op het tempo. Dat lijkt me een onvolledige benadering.

Wat ik vaak hoor, is dat er het goede voorbeeld van de zanggroepen in coronatijd ertoe heeft bijgedragen dat de gemeente nu actiever inzet, niet meer wacht tot de organist het beginakkoord van de nieuwe regel heeft neergezet en dan eens adem gaat halen, maar gewoon op tijd -gelijk met de organist- inzet.

Ik zou dus nog een aantal opties toevoegen, zoals:
-sinds corona wordt er bij ons beter ingezet
-na corona werd er bij ons beter ingezet, maar intussen is dat weer verwaterd
-de zanggroepen in coronatijd zongen precies zoals we vóór corona ook al zongen, dus alles bleef zoals het was
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Is de een na laatste optie toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 23:39
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Is de een na laatste optie toch?
Inderdaad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door -DIA- »

Psalmen hebben een inhoud. Het tempo acht ik niet het belangrijkste.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Piet Puk »

We zijn in ieder geval meer gaan zingen vanwege onbeperkte aerosolenverspreding
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Maanenschijn »

Wij zijn beter gaan zingen. Tempo is het zelfde gebleven, maar de inzet is zeker verbeterd. Ik heb ook liever een goede inzet dan een snel tempo.

Dit is niet zo zeer gekomen door de coronatijd, maar veel meer door het eens per maand zingen na de dienst, waar we met die groep de inzet gelijkt met het orgel laten vallen. In de diensten pakt die groep het ook op en neemt zo de gemeente mee met een goede inzet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 03 aug 2023, 00:04 Psalmen hebben een inhoud. Het tempo acht ik niet het belangrijkste.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
Je projecteert je eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast.
Maar goed, dat heeft niks met gemeentezang in post-coronatijd te maken, dus off topic.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 02 aug 2023, 23:39
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Is de een na laatste optie toch?
De laatste is een beetje raar geformuleerd: "Het tempo is nooit veranderd en nog steeds niet". Als het tempo nooit veranderd is, is "en nog steeds niet" een overbodige toevoeging.
~~Soli Deo Gloria~~
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Mistig »

Tijdens de coronatijd zongen we heel goed in cadans.
Dit hebben we nog lange tijd volgehouden, maar inmiddels is er weer een vertraagde inzet.

Hoewel ons zangtempo niet vervelend is, is dit de laatste jaren naar mijn idee wel langzamer geworden.
Maar dat heeft denk ik dan weer niets met corona te maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door DDD »

Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 03 aug 2023, 09:09 Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Toch denk ik dat het daar niet alleen mee te maken heeft. Maar goed..
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 03 aug 2023, 08:20
-DIA- schreef: 03 aug 2023, 00:04 Psalmen hebben een inhoud. Het tempo acht ik niet het belangrijkste.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
Je projecteert je eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast.
Maar goed, dat heeft niks met gemeentezang in post-coronatijd te maken, dus off topic.
Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maat toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: De gemeentezang in post-coronatijd

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 03 aug 2023, 09:31
Hendrikus schreef: 03 aug 2023, 08:20
-DIA- schreef: 03 aug 2023, 00:04 Psalmen hebben een inhoud. Het tempo acht ik niet het belangrijkste.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
Je projecteert je eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast.
Maar goed, dat heeft niks met gemeentezang in post-coronatijd te maken, dus off topic.
Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maat toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.
Vind je het voorlezen uit de bijbel dan ook vaak te snel gaan? Of het preken?
Plaats reactie