Omtzigt

Wat denken jullie: Wat gaat Omtzigt doen?

Hij richt een eigen partij op
12
43%
Hij verlaat de politiek
7
25%
Hij sluit zich aan bij een bestaande politieke partij
5
18%
Functie elders
2
7%
Anders
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 28

MGG
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
MGG schreef: 29 jul 2023, 20:51
Maanenschijn schreef: 29 jul 2023, 19:42
MGG schreef:
Loyaliteitsvraagstukken. Het is de Nederlandse politiek niet de Turks-Nederlandse of Nederlands-Turkse politiek. Sowieso ben ik een voorstander van het afschaffen van dubbele paspoorten.
Loyaliteit is toch niet het wel of niet hebben van een paspoort, lijkt me.
Veel meer in welke mate je je verbonden weet aan een land en daar trouw aan bent.

Voor mij is een paspoort een boekje in de la, handig en noodzakelijk als ik buiten de EU wil reizen en een leuk naslagwerk van alle visa en stempeltjes. Ik voel me Nederlander, maar niet door het bezit van het paspoort of het hebben van de nationaliteit.
Mee eens dat het meer is dan een paspoort.
Rond de Turkse verkiezingen en voetbal zien we dat de loyaliteit van vele niet of niet volledig bij Nederland ligt. Waarom zou een vertegenwoordiger van Nederland zijn/haar tweede nationaliteit willen behouden.
Van een vertegenwoordigd bij iPhone verwacht ik ook dat hij privé geen Samsung telefoon gebruikt.
In dit geval gaat het meen ik om een Koerdische vluchtelinge. Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.

Ik weet niet wat in dit geval de redenen zijn om paspoort te houden. Ik weet dat het in sommige landen om mogelijkheid tot bezoek gaat of recht op erfenis, bezit van familieland of emotionele redenen. Een beetje zoals sommige Amerikanen heel erg aan hun Ierse of Scandinavische wortels hangen zonder ook maar een loyaliteit te hebben aan het huidige Ierland of Noorwegen of de regeringen daar.

Mijn zoons hebben twee nationaliteiten vanaf hun geboorte en mochten ze de politiek in willen en ze moeten daarvoor hun paspoort opgeven verandert dat echt niets aan hun loyaliteit. Ollogren was een zelfde verhaal.
De Koerdische kwestie is een belangrijk punt in het Midden-Oosten. Hoewel we de Koerden weer aan de kant geschoven hebben nadat IS verslagen was.
De omgang met Turkijke is al extreem gecompliceerd door o.a. Navo, Rusland, Midden-Oosten, democratie en toetreden EU.
Dat Wilders zijn vrouw uit Hongarije komt, is politiek gezien minder spannend. Weten we überhaupt of zij twee nationaliteiten heeft?

Ik ben tegen het afgeven van de Nederlandse nationaliteit als iemand al een nationaliteit heeft. Vanzelfsprekend begrijp ik dat mensen het wel handig vinden om meerdere nationaliteiten te hebben.
HersteldHervormd
Berichten: 6177
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:46
HersteldHervormd schreef: 29 jul 2023, 21:37
parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.
Is de PVV dan echt rechts? Volgens mij zijn ze vooral anti-islam en willen ze uit de EU. Het economische programma is zo ongeveer gepikt van de SP.
Het was wat te gemakkelijk van me. Politiek hebben ze wel veel gemeen met Orban en co. En nee ik verdenk Wilders niet van verdeelde loyaliteit. Maar ik doe het ook niet bij een gevluchte Koerd uit Turkije die vast houdt aan haar paspoort. Wel zie ik bij Wilders meer waarschuwingsvlaggen.
Ik denk als je de PVV en Orban echt goed duidt, je ziet dat er grote verschillen zijn. De PVV ligt eigenlijk meer in de lijn van Pim Fortuyn.
Orban is behoorlijk rechts maar ook zeer conservatief.

Voordat FVD in de kamer kwam was de PVV nog wel wat rechtser, maar sinds ze die stemmen kwijtgeraakt zijn aan FVD en JA21 vind ik de PVV niet perse meer rechts te noemen. Ik vind de VVD rechtser.

Er zijn natuurlijk ook overeenkomsten:

Kritisch op de Islam, multiculturele samenleving en de Europese Unie
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef: 31 jul 2023, 08:50
parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:46
HersteldHervormd schreef: 29 jul 2023, 21:37
parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.
Is de PVV dan echt rechts? Volgens mij zijn ze vooral anti-islam en willen ze uit de EU. Het economische programma is zo ongeveer gepikt van de SP.
Het was wat te gemakkelijk van me. Politiek hebben ze wel veel gemeen met Orban en co. En nee ik verdenk Wilders niet van verdeelde loyaliteit. Maar ik doe het ook niet bij een gevluchte Koerd uit Turkije die vast houdt aan haar paspoort. Wel zie ik bij Wilders meer waarschuwingsvlaggen.
Ik denk als je de PVV en Orban echt goed duidt, je ziet dat er grote verschillen zijn. De PVV ligt eigenlijk meer in de lijn van Pim Fortuyn.
Orban is behoorlijk rechts maar ook zeer conservatief.

Voordat FVD in de kamer kwam was de PVV nog wel wat rechtser, maar sinds ze die stemmen kwijtgeraakt zijn aan FVD en JA21 vind ik de PVV niet perse meer rechts te noemen. Ik vind de VVD rechtser.

Er zijn natuurlijk ook overeenkomsten:

Kritisch op de Islam, multiculturele samenleving en de Europese Unie
Die laatste punten zijn natuurlijk wel waarop PVV vooral hamert en waarom ze stemmen krijgen. Mijn punt is niet zozeer dat ik Wilders op een of andere manier verdenk van verdeelde loyaliteit vanwege zijn vrouw, maar dat er eigenlijk nog minder redenen zijn om Yeşilgöz (of Aboutaleb) te verdenken van verdeelde loyaliteit. Ollongren is weer in ander verhaal, maar ik denk dat niemand zich zorgen maakt om gedeelde loyaliteit met Zweden, Noorwegen of Luxemburg om maar wat landen te noemen.

En MGG. Sommige mensen hebben nu eenmaal 2 of meer nationaliteiten vanaf de geboorte (door geboorteplaats of door verschillende nationaliteiten van ouders). En ja, ik vind het wel logisch dat iemand die jaren in Nederland woont, werkt en sociaal actief is, ook politiek kan meedoen en Nederlander kan worden. Eventueel wel met verplicht inleveren van oude nationaliteit. Nederland is trouwens al vrij streng. Ik had waarschijnlijk zelf de Zweedse nationaliteit aangevraagd als ik niet mijn Nederlandse had moeten opgeven daarvoor (Nederland staat toe om oude nationaliteit te behouden als je Nederlander wordt, maar niet om een andere nationaliteit aan te nemen terwijl je Nederlander bent, tenzij het om de nationaliteit van je partner gaat, of om het land waar je geboren bent: Onze zoons kunnen na hun 18e wel Zweeds worden als ze daar weer gaan wonen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

Ik hoorde van de week het volgende over Mona Keijzer (op de wijs van..)
Mona, Mona ga naar SGP...
Ze lijkt alleen niet te willen :modo
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Omtzigt

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef: 09 aug 2023, 16:50 Ik hoorde van de week het volgende over Mona Keijzer (op de wijs van..)
Mona, Mona ga naar SGP...
Ze lijkt alleen niet te willen :modo
Ik waardeer haar bijzonder als conservatief, en hadden we die maar meer in de politiek. In dat opzicht zal ze jonge SGPers wellicht aanspreken. Maar het staatkundig-Gereformeerde erfgoed moet de SGP niet laten verwateren door ongemerkt over te gaan naar een generiek conservatisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Omtzigt

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef: 09 aug 2023, 16:50 Ik hoorde van de week het volgende over Mona Keijzer (op de wijs van..)
Mona, Mona ga naar SGP...
Ze lijkt alleen niet te willen :modo
Hetgeen dan weer perfect past bij het desbetreffende lied van E&R ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9263
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: 09 aug 2023, 16:59
parsifal schreef: 09 aug 2023, 16:50 Ik hoorde van de week het volgende over Mona Keijzer (op de wijs van..)
Mona, Mona ga naar SGP...
Ze lijkt alleen niet te willen :modo
Ik waardeer haar bijzonder als conservatief, en hadden we die maar meer in de politiek. In dat opzicht zal ze jonge SGPers wellicht aanspreken. Maar het staatkundig-Gereformeerde erfgoed moet de SGP niet laten verwateren door ongemerkt over te gaan naar een generiek conservatisme.
Ik denk ook niet dat het heel serieus bedoeld is. Verder hoop ik dat Keijzer wel bij een partij terecht komt. Misschien samen met Omtzigt voor enkele zetels.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8305
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Omtzigt

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef: 29 jul 2023, 21:37
parsifal schreef: 29 jul 2023, 21:15
Ik verwacht daar minder loyaliteitsproblemen dan zeg bij een rechts populistische politicus met een Hongaarse vrouw.
Is de PVV dan echt rechts? Volgens mij zijn ze vooral anti-islam en willen ze uit de EU. Het economische programma is zo ongeveer gepikt van de SP.
Nah nee, niet echt.
https://partijgedrag.nl/moties_wizard.php
Online
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

Zou Mona Keijzer met Omtzigt een partij gaan vormen?
Piet Puk
Berichten: 5477
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Omtzigt

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 14 aug 2023, 10:37 Zou Mona Keijzer met Omtzigt een partij gaan vormen?
Het zou mij niet verbazen
Online
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

De volgende populistische partij in opkomst :jongle
Piet Puk
Berichten: 5477
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Omtzigt

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 14 aug 2023, 10:40 De volgende populistische partij in opkomst :jongle
En het fatsoenlijk regeren van Nederland weer een stukje moeilijker
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Omtzigt

Bericht door HHR »

Welnee, dat zou dan weer een grote en stabiele midden partij worden.
Het CDA van vroeger zeg maar.
Ik hoop echt dat ze het gaan doen.
Online
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

Piet Puk schreef: 14 aug 2023, 10:43
merel schreef: 14 aug 2023, 10:40 De volgende populistische partij in opkomst :jongle
En het fatsoenlijk regeren van Nederland weer een stukje moeilijker
Dat denk ik dus ook.
HHR schreef: 14 aug 2023, 10:46 Welnee, dat zou dan weer een grote en stabiele midden partij worden.
Het CDA van vroeger zeg maar.
Ik hoop echt dat ze het gaan doen.
Of ze het gaan doen, maakt mij weinig uit. Ik voorzie echter geen grote en stabiele partij op het midden, maar meer een partij die zich laat leiden door de waan van de dag en one liners. Net zoals vele andere partijen.
Bertiel
Berichten: 4656
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door Bertiel »

Omzigt en Keizer zijn toch geen mensen van de oneliners, maar van het principe en de inhoud lijkt me?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie