Omtzigt

Wat denken jullie: Wat gaat Omtzigt doen?

Hij richt een eigen partij op
12
43%
Hij verlaat de politiek
7
25%
Hij sluit zich aan bij een bestaande politieke partij
5
18%
Functie elders
2
7%
Anders
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Omtzigt

Bericht door Piet Puk »

Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Omtzigt

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Heeft Mark Rutte toch? :livre
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04
Ad Anker schreef: 21 aug 2023, 08:42 Die man die de foto maakte van het document 'Functie elders' is een man die daardoor een grote beweging in gang zette. Wellicht krijgt die fotograaf ook wel een mooie functie in de nieuwe partij.
Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 21 aug 2023, 10:15
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04
Ad Anker schreef: 21 aug 2023, 08:42 Die man die de foto maakte van het document 'Functie elders' is een man die daardoor een grote beweging in gang zette. Wellicht krijgt die fotograaf ook wel een mooie functie in de nieuwe partij.
Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
Het is natuurlijk de vraag of je met boefjes kan samenwerken. Dat is natuurlijk ook lastig. Maar ja, het blijft de politiek natuurlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 10:18
merel schreef: 21 aug 2023, 10:15
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04
Ad Anker schreef: 21 aug 2023, 08:42 Die man die de foto maakte van het document 'Functie elders' is een man die daardoor een grote beweging in gang zette. Wellicht krijgt die fotograaf ook wel een mooie functie in de nieuwe partij.
Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
Het is natuurlijk de vraag of je met boefjes kan samenwerken. Dat is natuurlijk ook lastig. Maar ja, het blijft de politiek natuurlijk.
Boefjes? Zou je dat kunnen uitleggen? Waarom is de rest een boef en hij niet? Iedereen maakt fouten, ook hij.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Omtzigt

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Dat is wel een ding. Ik bedacht ook gelijk dat er veel Nederlanders zijn die geen idee hebben van de notie van het sociaal contract.

Het is wel een beetje een elitaire naam. Maar dat hoeft succes niet te verhinderen. Pim Fortuyn was ook ietwat elitair.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Omtzigt

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 21 aug 2023, 10:26
Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Dat is wel een ding. Ik bedacht ook gelijk dat er veel Nederlanders zijn die geen idee hebben van de notie van het sociaal contract.

Het is wel een beetje een elitaire naam. Maar dat hoeft succes niet te verhinderen. Pim Fortuyn was ook ietwat elitair.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract
Ik zag ook dat mensen het niet zo'n handige naam vinden. NSC. De verspreking met NSB zal vast nog wel eens gaan gebeuren ben ik bang
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Omtzigt

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 21 aug 2023, 10:15
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04
Ad Anker schreef: 21 aug 2023, 08:42 Die man die de foto maakte van het document 'Functie elders' is een man die daardoor een grote beweging in gang zette. Wellicht krijgt die fotograaf ook wel een mooie functie in de nieuwe partij.
Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
Met welke problemen heeft hij zelf ingestemd? Ik dacht dat hij in het CDA ook al een kritische houding had en ook wel afwijkend durfde te stemmen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 10:30
DDD schreef: 21 aug 2023, 10:26
Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Dat is wel een ding. Ik bedacht ook gelijk dat er veel Nederlanders zijn die geen idee hebben van de notie van het sociaal contract.

Het is wel een beetje een elitaire naam. Maar dat hoeft succes niet te verhinderen. Pim Fortuyn was ook ietwat elitair.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract
Ik zag ook dat mensen het niet zo'n handige naam vinden. NSC. De verspreking met NSB zal vast nog wel eens gaan gebeuren ben ik bang
Ach je hebt ook de NSA toch? ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 21 aug 2023, 10:21
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 10:18
merel schreef: 21 aug 2023, 10:15
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04

Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
Het is natuurlijk de vraag of je met boefjes kan samenwerken. Dat is natuurlijk ook lastig. Maar ja, het blijft de politiek natuurlijk.
Boefjes? Zou je dat kunnen uitleggen? Waarom is de rest een boef en hij niet? Iedereen maakt fouten, ook hij.
Het was niet helemaal letterlijk bedoeld, hij ageert natuurlijk zeer sterk tegen de huidige bestuurscultuur. Je kan wel zeggen dat hij aardig gecanceld werd bij het CDA en sowieso in het kabinet. Als hij de vinger op de zere plek legt doet dat natuurlijk zeer. Je kan natuurlijk dan makkelijk zeggen dat iemand niet kan samenwerken, dan ben je van het probleem af.

Maar inderdaad, hij komt wel wat rechtlijnig over. Ik ben benieuwd hoe het gaat bij eventuele samenwerking.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Omtzigt

Bericht door elbert »

Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Een sociaal contract is vrijwel altijd impliciet, dus er bestaan geen documenten van. Hoewel, je zou onze grondwet en onze wetten als zo'n sociaal contract kunnen zien.
Ambtenaar schreef: 18 aug 2023, 07:14
Afwijkend stempatroon
De SGP is de partij waarmee Pieter Omtzigt in stemgedrag met 81 procent het meeste overeenkomt. Kort daarop volgt de BoerBurgerBeweging (80 procent). Zijn stemgedrag komt het minste overeen met FVD (57 procent) en de PVV (63 procent).
Aldus de NRC op basis van onderzoek.
Dan moet Omtzigt maar een lijstverbinding met de SGP aangaan. Omtzigt komt waarschijnlijk mensen te kort om zijn lijst te vullen. Dan kunnen de overige zetels naar de SGP. :)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Omtzigt

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 aug 2023, 11:06
merel schreef: 21 aug 2023, 10:15
HersteldHervormd schreef: 21 aug 2023, 09:04
Ad Anker schreef: 21 aug 2023, 08:42 Die man die de foto maakte van het document 'Functie elders' is een man die daardoor een grote beweging in gang zette. Wellicht krijgt die fotograaf ook wel een mooie functie in de nieuwe partij.
Jij denkt dat zijn populariteit te danken heeft aan zijn underdog positie binnen de politiek die hij had?
Deels wel. Een kritische oppositie is nuttig en nodig. Dat betekent niet dat hij de oplossingen heeft voor de problematiek waar hij trouwens zelf als kamelid mee ingestemd heeft. Daarnaast staat hij niet bekend als iemand die goed kan samenwerken. Dat lijkt mij juist wel nodig bij het oprichten van een partij waar je zelf lijsttrekker van bent/wordt.
Met welke problemen heeft hij zelf ingestemd? Ik dacht dat hij in het CDA ook al een kritische houding had en ook wel afwijkend durfde te stemmen.
met de wetswijziging om de controles bij de belastingdienst mogelijk te maken. Dat is ook onder zijn toezicht gebeurd. De belastingdienst heeft slechts uitgevoerd waar de kamer mee in heeft gestemd. Dat daarna grote problemen zijn ontstaan is duidelijk en ook daarop heeft hij gereageerd.

Al begreep ik ook dat de afwikkeling van de toeslagen affaire zo lang duurt, omdat 50% van de zaken terecht is teruggevorderd. Daarnaast hebben veel ouders in die periode ook boter op hun hoofd gehad. Wij maakten indertijd ook volop gebruik van de kinderopvang en kregen vrijwel jaarlijks controles van de belastingdienst. Om de een of andere manier wilden ze niet geloven dat wij 4 kinderen binnen 5 jaar kregen. Wij merkten wel dat de overheid elk jaar ons inkomen lager inschatte dan wij daadwerkelijk kregen. Hierdoor zou je inderdaad behoorlijk in de problemen kunnen komen. Wij wijzigden zelf elk jaar ons inkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Omtzigt

Bericht door Herman »

merel schreef: 21 aug 2023, 11:56Om de een of andere manier wilden ze niet geloven dat wij 4 kinderen binnen 5 jaar kregen.
Wij krijgen ook elk jaar controle op de toeslagen. Maar of dit de reden is? Een inspecteur heeft toch ook gewoon toegang tot de basisgegevens personen, waarbij je kunt zien hoeveel kinderen iemand heeft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 21 aug 2023, 11:50
Piet Puk schreef: 21 aug 2023, 09:50 Heeft iemand trouwens dat oude Sociale Contract nog toevallig?
Een sociaal contract is vrijwel altijd impliciet, dus er bestaan geen documenten van. Hoewel, je zou onze grondwet en onze wetten als zo'n sociaal contract kunnen zien.
Ambtenaar schreef: 18 aug 2023, 07:14
Afwijkend stempatroon
De SGP is de partij waarmee Pieter Omtzigt in stemgedrag met 81 procent het meeste overeenkomt. Kort daarop volgt de BoerBurgerBeweging (80 procent). Zijn stemgedrag komt het minste overeen met FVD (57 procent) en de PVV (63 procent).
Aldus de NRC op basis van onderzoek.
Dan moet Omtzigt maar een lijstverbinding met de SGP aangaan. Omtzigt komt waarschijnlijk mensen te kort om zijn lijst te vullen. Dan kunnen de overige zetels naar de SGP. :)
Lijstverbindingen mogen toch niet meer? Jammer trouwens, als lijstverbindingen mogelijk zijn zou zelfs een kiesdrempel van zeg 4% niet heel erg slecht zijn (nog steeds niet geweldig).

Ik denk dat Omtzigt wel redelijk wat kundige, maar ontevreden CDAers uit provinciale en gemeentepolitiek kan vinden, daarbij nog wat landelijke politici (Mona Keijzer misschien, ik denk dat inderdaad Nicky Pouw ook wel in het profiel past), Maar ik moet het nog wel zien gebeuren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Omtzigt

Bericht door parsifal »

merel schreef: 21 aug 2023, 11:56 met de wetswijziging om de controles bij de belastingdienst mogelijk te maken. Dat is ook onder zijn toezicht gebeurd. De belastingdienst heeft slechts uitgevoerd waar de kamer mee in heeft gestemd. Dat daarna grote problemen zijn ontstaan is duidelijk en ook daarop heeft hij gereageerd.

Al begreep ik ook dat de afwikkeling van de toeslagen affaire zo lang duurt, omdat 50% van de zaken terecht is teruggevorderd. Daarnaast hebben veel ouders in die periode ook boter op hun hoofd gehad. Wij maakten indertijd ook volop gebruik van de kinderopvang en kregen vrijwel jaarlijks controles van de belastingdienst. Om de een of andere manier wilden ze niet geloven dat wij 4 kinderen binnen 5 jaar kregen. Wij merkten wel dat de overheid elk jaar ons inkomen lager inschatte dan wij daadwerkelijk kregen. Hierdoor zou je inderdaad behoorlijk in de problemen kunnen komen. Wij wijzigden zelf elk jaar ons inkomen.
Fouten maken hoort helaas ook bij het regeren. Daar mag je best vergevingsgezind over zijn. Fouten niet willen herstellen is een ander verhaal en verdoezelen is een ander verhaal. Omtzigt heeft inderdaad fouten gemaakt, maar hij heeft ook heel duidelijk gestreden om daarna weer recht te doen.

En bewust fouten maken waarvan je weet dat de rechter je gaat terugfluiten is wel iets waar wat mij betreft bewindslieden de gevangenis voor in mogen draaien (zoals in Denemarken is gebeurd https://www.theguardian.com/world/2021/ ... ing-asylum). Daaronder vallen liever een dwangsom betalen dan gerechtelijk bevel volgen, maar ook het onmogelijk maken van nareizen, wat zo duidelijk tijd winnen was tot de rechter de regering terug floot).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie