Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 13:43
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 13:19 Stel je zou weten dat God hoe dan ook zonde op seksueel gebied voorkomt, zou je dan ook op voorbehoedsmiddelen wijzen?
In een andere context dan. Maar deze hypothese vind ik niet realistisch, dan zou God voor iedere zonde kunnen behoeden.
Hij geeft ons de vrijheid om te kunnen zondigen inderdaad. En in plaats van op Hem te vertrouwen en kracht bij Hem te zoeken gaan we het zelf oplossen. Jakob deed dat ook al.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Fijne he die voorbehoedmiddelen. Refoweb illustreert weer eens dat het om meer gaat dan zwanger worden of niet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... an-vriend/
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 13:59 Fijne he die voorbehoedmiddelen. Refoweb illustreert weer eens dat het om meer gaat dan zwanger worden of niet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... an-vriend/
In dit stukje gaat het helemaal niet om voorbehoedsmiddelen. Ze worden niets eens genoemd. Je doet slechts een aanname.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 14:22
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 13:59 Fijne he die voorbehoedmiddelen. Refoweb illustreert weer eens dat het om meer gaat dan zwanger worden of niet.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... an-vriend/
In dit stukje gaat het helemaal niet om voorbehoedsmiddelen. Ze worden niets eens genoemd. Je doet slechts een aanname.
Klopt, een aanname met een waarschijnlijkheidskans van 99,9%. Maar dat is niet wat ik zeggen wilde met mijn post. Het gaat om meer dan zwanger worden of niet. En daar lijk je nogal aan voorbij te gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:29 Klopt, een aanname met een waarschijnlijkheidskans van 99,9%. Maar dat is niet wat ik zeggen wilde met mijn post. Het gaat om meer dan zwanger worden of niet. En daar lijk je nogal aan voorbij te gaan.
Ik begrijp je punt niet. Wil je beweren dat deze jongelui seks kunnen hebben dankzij voorbehoedsmiddelen? De kans op zwangerschap na seks, waarbij dan de ejaculatie moet plaatsvinden binnen het lichaam van de vrouw, is echt geen 100%.

In mijn omgeving ken ik een aantal voorhuwelijkde zwangerschappen. Zij lieten zich destijds niet weerhouden door een gebrek aan voorbehoedsmiddelen en de zwangerschap was niet het resultaat van enkele keren seks zonder voorbehoedsmiddel.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 14:44
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:29 Klopt, een aanname met een waarschijnlijkheidskans van 99,9%. Maar dat is niet wat ik zeggen wilde met mijn post. Het gaat om meer dan zwanger worden of niet. En daar lijk je nogal aan voorbij te gaan.
Ik begrijp je punt niet. Wil je beweren dat deze jongelui seks kunnen hebben dankzij voorbehoedsmiddelen? De kans op zwangerschap na seks, waarbij dan de ejaculatie moet plaatsvinden binnen het lichaam van de vrouw, is echt geen 100%.

In mijn omgeving ken ik een aantal voorhuwelijkde zwangerschappen. Zij lieten zich destijds niet weerhouden door een gebrek aan voorbehoedsmiddelen en de zwangerschap was niet het resultaat van enkele keren seks zonder voorbehoedsmiddel.
Dat interesseert me niet, Ambtenaar. Waar het om gaat is dat jij doet alsof zwanger worden of niet het enige nadeel is van seks voor het huwelijk. Het stukje maakt duidelijk dat er psychische gevolgen zijn, ook als je niet zwanger wordt. En daar hoor ik je niet over.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door MePaul »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:49
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 14:44
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:29 Klopt, een aanname met een waarschijnlijkheidskans van 99,9%. Maar dat is niet wat ik zeggen wilde met mijn post. Het gaat om meer dan zwanger worden of niet. En daar lijk je nogal aan voorbij te gaan.
Ik begrijp je punt niet. Wil je beweren dat deze jongelui seks kunnen hebben dankzij voorbehoedsmiddelen? De kans op zwangerschap na seks, waarbij dan de ejaculatie moet plaatsvinden binnen het lichaam van de vrouw, is echt geen 100%.

In mijn omgeving ken ik een aantal voorhuwelijkde zwangerschappen. Zij lieten zich destijds niet weerhouden door een gebrek aan voorbehoedsmiddelen en de zwangerschap was niet het resultaat van enkele keren seks zonder voorbehoedsmiddel.
Dat interesseert me niet, Ambtenaar. Waar het om gaat is dat jij doet alsof zwanger worden of niet het enige nadeel is van seks voor het huwelijk. Het stukje maakt duidelijk dat er psychische gevolgen zijn, ook als je niet zwanger wordt. En daar hoor ik je niet over.
1 Korinthe 6 vers 18 (HSV) zegt voldoende: Vlucht weg van de hoererij. Elke zonde die een mens doet, is buiten het lichaam, maar wie hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam. Het feit dat het in zoals de reformatorische kring veel gaat over het 7e gebod is niet voor niks. Ten eerste is dat omdat het vaak een zichbare/openbare zonde is (samenwonen, zwanger worden etc.) en omdat het dus meer is dan zonde tegen God. Het is voor jezelf en voor je omgeving vaak verwoestend.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:49 Dat interesseert me niet, Ambtenaar. Waar het om gaat is dat jij doet alsof zwanger worden of niet het enige nadeel is van seks voor het huwelijk. Het stukje maakt duidelijk dat er psychische gevolgen zijn, ook als je niet zwanger wordt. En daar hoor ik je niet over.
Dat is een van de consequenties. Je moet leven met de lidtekens die jezelf veroorzaakt. Overigens vind ik dit een nogal vreemd meisje, blijkbaar had ze zelf geen enkele moeite met seks en het verwijt lijkt aan haar eigen vriend voorbij te gaan.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 15:04
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 14:49 Dat interesseert me niet, Ambtenaar. Waar het om gaat is dat jij doet alsof zwanger worden of niet het enige nadeel is van seks voor het huwelijk. Het stukje maakt duidelijk dat er psychische gevolgen zijn, ook als je niet zwanger wordt. En daar hoor ik je niet over.
Dat is een van de consequenties. Je moet leven met de lidtekens die jezelf veroorzaakt. Overigens vind ik dit een nogal vreemd meisje, blijkbaar had ze zelf geen enkele moeite met seks en het verwijt lijkt aan haar eigen vriend voorbij te gaan.
Ik denk dat je niet alleen voorbehoedmiddelen moet geven aan je kind, maar ook alvast het adres van een psycholoog. Dat is wel zo praktisch. Kijk, je bent als ouder natuurlijk niet overal verantwoordelijk voor.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: 24 jul 2023, 15:02 1 Korinthe 6 vers 18 (HSV) zegt voldoende: Vlucht weg van de hoererij.
Er staan ook wat verzen voor, die laat je nu buiten beschouwing en die zijn wel relevant in deze context. Het is niet dat ik seks voor het huwelijk promoot of er voor ben,, maar ik vind de aandacht voor dit onderwerp buitenproportioneel. Ik zeg dit maar omdat ik anders weer verwijten krijg.
Het feit dat het in zoals de reformatorische kring veel gaat over het 7e gebod is niet voor niks. Ten eerste is dat omdat het vaak een zichbare/openbare zonde is (samenwonen, zwanger worden etc.) en omdat het dus meer is dan zonde tegen God. Het is voor jezelf en voor je omgeving vaak verwoestend.
Jawel, het is een dankbaar onderwerp om de aandacht af te leiden van andere onderwerpen.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 15:19
Ik denk dat je niet alleen voorbehoedmiddelen moet geven aan je kind, maar ook alvast het adres van een psycholoog. Dat is wel zo praktisch. Kijk, je bent als ouder natuurlijk niet overal verantwoordelijk voor.
Het wordt nu cynisch en daar heb ik geen zin in. Veel succes en wijsheid bij het seksueel opvoeden van jullie kinderen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 15:31
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 15:19
Ik denk dat je niet alleen voorbehoedmiddelen moet geven aan je kind, maar ook alvast het adres van een psycholoog. Dat is wel zo praktisch. Kijk, je bent als ouder natuurlijk niet overal verantwoordelijk voor.
Het wordt nu cynisch en daar heb ik geen zin in. Veel succes en wijsheid bij het seksueel opvoeden van jullie kinderen.
Ik probeerde je te laten zien wat je in werkelijkheid zegt, maar ik begrijp je reactie wel hoor.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door MePaul »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 15:24
MePaul schreef: 24 jul 2023, 15:02 1 Korinthe 6 vers 18 (HSV) zegt voldoende: Vlucht weg van de hoererij.
Er staan ook wat verzen voor, die laat je nu buiten beschouwing en die zijn wel relevant in deze context. Het is niet dat ik seks voor het huwelijk promoot of er voor ben,, maar ik vind de aandacht voor dit onderwerp buitenproportioneel. Ik zeg dit maar omdat ik anders weer verwijten krijg.
Het feit dat het in zoals de reformatorische kring veel gaat over het 7e gebod is niet voor niks. Ten eerste is dat omdat het vaak een zichbare/openbare zonde is (samenwonen, zwanger worden etc.) en omdat het dus meer is dan zonde tegen God. Het is voor jezelf en voor je omgeving vaak verwoestend.
Jawel, het is een dankbaar onderwerp om de aandacht af te leiden van andere onderwerpen.
Het klopt dat de aandacht voor het 7e gebod soms onevenredig is en dat andere onderwerpen minstens zo belangrijk zijn. Echter, het is geen vrijbrief om het daarom maar wat minder serieus te nemen. Iets in de trand van: de aandacht voor onderwerp X is zo groot terwijl onderwerp Y net zo belangrijk is en daar hoor ik ze nooit over, dus we kunnen onderwerp X wel wat minder benadrukken. Zo werkt het in ieder geval niet.

Overigens zijn de andere verzen ook zeer duidelijk zoals 1 Korinthe 6 vers 10.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4150
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk zomaar dat de stellingname van @ambtenaar meer met de praktijk overeen stemt, ook in reformatorische kringen. Daarnaast is die praktijk zeer weerbarstig, ook bij ouders die in het goede liefdevol hebben onderwezen en deze zaken met hun kinderen in gebed brengen.

Het geheel teruglezend komt het op mij over als voornamelijk theoretische discussie en wensdenken.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1542
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Bourdon16 »

Helaas onderscheiden we ons in het geheel niet van de wereld op het gebied van seksualiteit en gezinsvorming.

Wat gaan we allemaal berekenend te werk.
Bij het 1e kind is iedereen blij, na 2 jaar vragen ze waar de 2e blijft. En mochten er daarna nog meer komen dan wordt je voor gek verklaard. Het is immers niet handig met vakantie etc.

Wat Ambtenaar zegt is denk ik gemeengoed in refoland.

Ik zou zo'n prik denk ik niet geven. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Plaats reactie