Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

merel schreef: 24 jul 2023, 20:47
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 11:34
Ik laat de beslissing liggen waar die hoort, namelijk bij de jongere. Ik houd een norm voor, en als ze zich niet gehouden voelen zich aan die norm te houden, dan geef ik inderdaad aan wat ze moeten doen om zichzelf te beschermen.

Overigens stijgt de leeftijd waarop jongeren voor het eerst gemeenschap hebben, dat is nu al op volwassen leeftijd, als ik het goed begreep.

Misschien dat jouw kinderen altijd braaf volgden wat jij hen voor hield. De mijne niet en die zijn nog lang niet volwassen.

Weer zo'n huismansiaanse hyperbool. Kan ik niks mee.
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Wat is genant en welke oplossing biedt de wereld?
De pil als oplossing accepteren voor christelijke jongeren die vooruit willen grijpen op het huwelijk. Dat is namelijk wat @Ambtenaar voorstaat.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door merel »

De zonde van gemeenschap hebben voor het huwelijk wordt niet meer of minder erg door het gebruik van anti-conceptie.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door MGG »

Houden jullie bij alcohol, drugs, roken, gemeenschap buiten het huwelijk en andere zaken enkel een norm voor of is het soms ook dringend of misschien dwingend opvoeden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door huisman »

merel schreef: 24 jul 2023, 21:01 De zonde van gemeenschap hebben voor het huwelijk wordt niet meer of minder erg door het gebruik van anti-conceptie.
Jullie hebben blijkbaar geen idee in wat voor wereld je kinderen opgroeien. Ik zal één voorbeeld noemen. Een jonge collega van mij kreeg schurft en de opdracht van de dokter om alle vrouwen in te lichten waar hij de afgelopen maanden intiem mee was geweest. Hij moest meer dan 40 vrouwen bellen.
In deze seksuele losgeslagen maatschappij groeien onze kinderen op. Het beschikbaar stellen van anti-conceptie aan je kinderen maken het ze makkelijk om voor de bijl te gaan. Niet één keer maar vele malen met verschillende partners. Zeker in je jonge jaren als de hormonen je alle kanten opduwen.

Heb het idee dat jij en ambtenaar denken dat het gaat over jongen en meisje met een stabiele verkering die in hun verliefdheid te ver gaan. Nee, sex is tegenwoordig onder jongeren los verkrijgbaar.

Juist in deze tijd is er maar één wapen. Radicaal Bijbels zijn in de opvoeding en met het geloof dat Gods geboden heilzaam zijn en wie die verlaat smart op smart heeft te vrezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door merel »

MGG schreef: 24 jul 2023, 21:11 Houden jullie bij alcohol, drugs, roken, gemeenschap buiten het huwelijk en andere zaken enkel een norm voor of is het soms ook dringend of misschien dwingend opvoeden?
Dat heeft @ ambtenaar al aangegeven. Bij het opgroeien houd je eerst een dwingende norm voor. Naarmate het kind ouder wordt, laat het het kind/ jongere op den duur zelf keuzes maken. Op een gegeven moment zal het zelf keuzes maken inzake seksualiteit, alcoholgebruik en drugsgebruik. Dat is niet als ze 13 zijn.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door merel »

huisman schreef: 24 jul 2023, 21:22
merel schreef: 24 jul 2023, 21:01 De zonde van gemeenschap hebben voor het huwelijk wordt niet meer of minder erg door het gebruik van anti-conceptie.
Jullie hebben blijkbaar geen idee in wat voor wereld je kinderen opgroeien. Ik zal één voorbeeld noemen. Een jonge collega van mij kreeg schurft en de opdracht van de dokter om alle vrouwen in te lichten waar hij de afgelopen maanden intiem mee was geweest. Hij moest meer dan 40 vrouwen bellen.
In deze seksuele losgeslagen maatschappij groeien onze kinderen op. Het beschikbaar stellen van anti-conceptie aan je kinderen maken het ze makkelijk om voor de bijl te gaan. Niet één keer maar vele malen met verschillende partners. Zeker in je jonge jaren als de hormonen je alle kanten opduwen.

Heb het idee dat jij en ambtenaar denken dat het gaat over jongen en meisje met een stabiele verkering die in hun verliefdheid te ver gaan. Nee, sex is tegenwoordig onder jongeren los verkrijgbaar.

Juist in deze tijd is er maar één wapen. Radicaal Bijbels zijn in de opvoeding en met het geloof dat Gods geboden heilzaam zijn en wie die verlaat smart op smart heeft te vrezen.
Ik denk dat wij heel goed weten wat er speelt op dat vlak. Het forum is te openbaar om dat op deze wijze te bespreken. In een persoonlijk gesprek zou dat beter kunnen.

Daarnaast heb ik pubers waar wij veel mee spreken over dit onderwerp. Gelukkig heeft mijn oudste een serieuze vriendenkring waar het onderwerp HpV vaccinatie en seksualiteit onderling besproken is. De uitkomst van de gesprekken stemde mij blij ;)

Ik weet dus goed waar ik het over heb.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door Cyrillus »

merel schreef: 24 jul 2023, 21:31
MGG schreef: 24 jul 2023, 21:11 Houden jullie bij alcohol, drugs, roken, gemeenschap buiten het huwelijk en andere zaken enkel een norm voor of is het soms ook dringend of misschien dwingend opvoeden?
Dat heeft @ ambtenaar al aangegeven. Bij het opgroeien houd je eerst een dwingende norm voor. Naarmate het kind ouder wordt, laat het het kind/ jongere op den duur zelf keuzes maken. Op een gegeven moment zal het zelf keuzes maken inzake seksualiteit, alcoholgebruik en drugsgebruik. Dat is niet als ze 13 zijn.
Ze een keuze laten maken en tegelijkertijd zeggen waar de pil te vinden is en waar de psycholoog? Ja, ja.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 19:37 Er is weinig ruimte voor nuance, Ambtenaar. Of je vertrouwt op God of niet. Satan houdt ook van nuances: Nee, God heeft dat niet zo gezegd, het ligt genuanceerder...je zult de dood niet sterven maar je zult kennen goed en kwaad. Dat ligt net even wat anders.
Ik vraag mij af in hoeverre jij je verbonden weet met de realiteit. Als simpele hervormde was ik tussen de jongens en meisjes van behorend tot Nadere Reformatie en de Putiteinen en de Evangelische en Charismatische beweging zo ongeveer de enige die zich aan de norm heeft gehouden, ondanks het mondelinge belijden van eerder genoemden. Maar wellicht is dat enkel iets van studentenkringen. Dus breek me de bek niet open.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind dat je @Cyrillus een karikatuur maakt van de inbreng van Merel en Ambtenaar.

Ik sta in deze een zeer radicale opvoeding voor. En het is mij tot grote persoonlijke schuld geworden toen het anders ging, als ik er een persoonlijke noot aan toe mag voegen. Maar ik heb ook moeten ervaren dat ik verantwoordelijk ben voor de opvoeding, maar in de uitwerking de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de kinderen ligt.

Zoals al aangegeven leent een openbaar forum helaas zich niet voor verdere verdieping.

Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 24 jul 2023, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 24 jul 2023, 21:22 Jullie hebben blijkbaar geen idee in wat voor wereld je kinderen opgroeien.
Jij woont in de Biblebel, ik in de Randstad. Wat denk jezelf.
In deze seksuele losgeslagen maatschappij groeien onze kinderen op. Het beschikbaar stellen van anti-conceptie aan je kinderen maken het ze makkelijk om voor de bijl te gaan. Niet één keer maar vele malen met verschillende partners. Zeker in je jonge jaren als de hormonen je alle kanten opduwen.
Nee, het zijn niet de voorbehoedsmiddelen die hen voor de bijl laten gaan
Heb het idee dat jij en ambtenaar denken dat het gaat over jongen en meisje met een stabiele verkering die in hun verliefdheid te ver gaan. Nee, sex is tegenwoordig onder jongeren los verkrijgbaar.
Nou, dat was het 25 jaar geleden ook al, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon. En als jongeren een duurzame relatie hebben en toegroeien naar een huwelijk, kan ik begrijpen dat ze gemeenschap hebben. Zeker als ze de leeftijd van 20 gepasseerd zijn.
Juist in deze tijd is er maar één wapen. Radicaal Bijbels zijn in de opvoeding en met het geloof dat Gods geboden heilzaam zijn en wie die verlaat smart op smart heeft te vrezen.
Ik ben niet radicaal, niet zwart-wit en liefhebber van de nuance. Ik kan in de opvoeding dus helemaal niets met dit soort denken.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 24 jul 2023, 21:58
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 19:37 Er is weinig ruimte voor nuance, Ambtenaar. Of je vertrouwt op God of niet. Satan houdt ook van nuances: Nee, God heeft dat niet zo gezegd, het ligt genuanceerder...je zult de dood niet sterven maar je zult kennen goed en kwaad. Dat ligt net even wat anders.
Ik vraag mij af in hoeverre jij je verbonden weet met de realiteit. Als simpele hervormde was ik tussen de jongens en meisjes van behorend tot Nadere Reformatie en de Putiteinen en de Evangelische en Charismatische beweging zo ongeveer de enige die zich aan de norm heeft gehouden, ondanks het mondelinge belijden van eerder genoemden. Maar wellicht is dat enkel iets van studentenkringen. Dus breek me de bek niet open.
Juist omdat ik de realiteit weet. Ik heb er zelf op een heel confronterende manier mee te maken gehad. Als ouderen het hoofd buigen dan is de jeugd verloren. Want dat is wat er gebeurt. De jeugd gaat zijn gang en niemand spreekt ze er op aan. We zijn al blij als ze naar de kerk gaan, dus laten we het maar zo. Waarom zwijgen de dominees, de ouderlingen en de ouders? We weten wat er gebeurt, en we houden onze mond. In een ander draadje ging gaat over levensheiliging, en dit is exact wat ik probeerde duidelijk te maken.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Daarvoor hebben we een christelijke gemeente. Met elkaar God dienen, elkaar scherp houden. In sommige christelijke gemeentes heb je mensen die de gave hebben het contact met de jeugd in stand te houden. Die ze de weg kan wijzen. Maar in een ander draadje is al duidelijk geworden dat ons gemeente zijn een sprookje is. We gaan voor onszelf naar de kerk. De predikanten houden mooie bevindelijke preken, maar ze zeggen niet wat er gezegd moet worden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door DDD »

Dat is echt iets anders. Je kunt heel goed bespreekbaar maken wat er gebeurt en daarover eerlijk je zorgen delen. Maar nu ging het erom hoe je er mee omgaat als iemand die wijze raad in de wind slaat.

En dat is dan toch een heel andere kwestie. Dan kun je wel zeggen: stik er maar in, maar dat lijkt me niet wijs.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Heeft Gods Woord iets te zeggen over seksualiteit of is de tijdgeest de norm?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie