Thea schreef: ↑19 jul 2023, 17:17
Ik vind het citaat van Trigland wel lastig ( of ik begrijp het niet helemaal). Het lijkt dat hij tegen een welmenend aanbod van genade is. Volgens mij slaat hij daar wel wat in door...
Thea,
Op zich is het niet moeilijk, maar een kwestie van goed lezen. Onderstaand het betreffende citaat uit de WS. Ik heb daarin woorden ‘vet’ gemaakt, om e.e.a. duidelijk te markeren, wat misschien bij het lezen helpt.
In het citaat uit de WS staat het volgende.
"Tegen die algemene voldoening door Christus voor alle mensen kan ook gelden Wat Jacohus Trigland, de grote kampioen tegen de algemene voldoening, zegt in zijn Werken of Schriften, 2e deel, 1639, als hij op fol. 168 een bedenking van de Remonstranten weerlegt. Deze bedenking luidt als volgt: Men zegt, dat men immers ter plaatse waar Christus gepredikt wordt alle mensen vermaant in Christus te geloven, hetwelk ook geschiedt aan degenen, die Christus niet aannemen. En dat daaruit noodzakelijk moet volgen, dat Christus voor meer anderen dan die in Hem geloven, en door Hem zalig worden, gestorven is en vergeving der zonden verworven heeft, — of dat men anders de mensen zou vermanen leugen te geloven, als men hen zou vermanen te geloven, dat Christus voor hen gestorven is, daar het nochtans niet waarachtig zou zijn. Wij antwoorden, zegt Trigland, dat men ter plaatse waar Christus gepredikt wordt, niet alle mensen vermaant, nog mag vermanen, om in Christus te geloven. Maar men moet de mensen eerst vermanen hunne zonden te kennen, en tot dien einde hen daarvan door de Wet overtuigen, opdat zij weten hoe noodwendig Christus hen zij. Het Woord Gods heeft twee delen, de Wet en het Evangelie. Men moet eerst de Wet prediken en dan het Evangelie. Men moet de mensen eerst door de Wet verslaan, en dan door het Evangelie, en door Christus in het Evangelie geopenbaard, vertroosten. Men moet de mensen eerst door de Wet van hunne zonden en van de vervloeking overtuigen, en dan in het Evangelie de Zaligmaker aanwijzen. Die hen van de zonde en de vervloeking verlost, Galaten 3 : 24. Hetwelk ook hier zijn plaats heeft."
Lees voor bedenking maar: verwijt of beschuldiging van de remonstranten richting de contra-remonstranten.
De discussie is of de voldoening door Christus voor alle mensen is. En dan volgen de tegenstellingen, 1 de stelling van de remonstranten, 2 het antwoord daarop van ds. Trigland.
De remonstranten zeiden: ja, de voldoening van Christus is voor alle mensen beschikbaar (ruim en welmenend aanbod). Maar het is aan de mens om dat te geloven. De mens moet geloven. En Contra-remonstranten, jullie zeggen dat niet alle mensen kunnen geloven, dat ze verloren kunnen gaan. Als dat waar is, dan is de vermaning om te geloven een leugen en zou Christus onnodig veel geleden hebben. Van zoiets vreselijks wilden de remonstranten God niet beschuldigen.
Het antwoord van Trigland daarop is het volgende. Waar er gepredikt wordt moet de mens aan zijn schuld worden ontdekt, zodat de mens gaat vragen naar een zaligmaker. Daarmee ontstaat er ruimte voor Gods grote genade (ruim aanbod) en wordt de eigengerechtigheid van de mens afgesneden.
Ds. Trigland is dus helemaal niet tegen een ruim en welmenend aanbod. Maar wil dat aanbod niet laten uitmonden in zelfwerkzaamheid van de mens, maar wil het geheel laten uitkomen in de genade van onze Heere Jezus Christus. Die is gekomen om de zonden te verzoenen. Nu is het onmogelijk om persoonlijk aan die verzoening deel te hebben, als er geen kennis is van die zonde. Dat is de weg waarlangs de Heilige Geest werkt.