Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Het kabinet gaat 'vallen'

Ja
20
48%
Nee
16
38%
Weet ik niet
6
14%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ad Anker »

Geen flauw idee. Volgens GG-lid alles. Maar wellicht kan GG-lid daar wat op zeggen?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door merel »

Timmermans wil christelijke waarden en normen afschaffen en de PVV is een reëel optie om te kiezen. Ik raak het spoor bijster in dit topic.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

merel schreef: 12 sep 2023, 18:53
Philip schreef: 12 sep 2023, 17:31 Ik denk dat BBB qua onderwijs wel redelijk goed zit, ja.

In z'n algemeenheid gaat het meestal om zaken als vluchtelingenbeleid, sociale gerechtigheid, woningbouw, en klimaatrechtvaardigheid.
Alleen zo jammer dat BBB aangeeft geen flauw idee te hebben wat haar ideeën kosten.
Eens. En op heel veel gebieden hebben ze gewoon totaal geen ideeën. Ze roepen maar wat, desgewenst onjuist, want wat boeit het?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Henk J »

Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Ad Anker »

Henk J schreef: 13 sep 2023, 09:29 Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Werk dat eens wat uit? Wat is een gure wind? Wat gaan wij daarvan merken? Wat is ons antwoord daarop?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 09:08
Mannetje schreef: 13 sep 2023, 08:54 Even een zijspoortje over Daniël: dat is echt een heel mooi boek, waar ook in de geschiedenissen een prachtige symmetrie zit

H2 en H7(niet het makkelijkst, maar als je klas het aan kan, doe er wat mee!) gaan over vier rijken en nog Eén. Het is heel mooi om te zien hoe Nebukadnezer de rijken ziet en hoe Daniël ze ziet.
H3 en H6 gaan over staande blijven in de verzoeking
H4 en H5 gaan over de goddeloze die vernederd wordt

Maar inderdaad, wie leeft vanuit het perspectief van Daniël, die hoeft zich veel minder druk te maken.
De profetische hoofdstukken én het apocriefe 13e hoofdstuk zijn ook de moeite waard. Dat perspectief wordt ons uit de Bijbel aangereikt, en niet alleen bij Daniël.
Het 13e hoofdstuk ken ik niet, maar verder ben ik het helemaal met je eens!
-
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door merel »

Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 09:33
Henk J schreef: 13 sep 2023, 09:29 Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Werk dat eens wat uit? Wat is een gure wind? Wat gaan wij daarvan merken? Wat is ons antwoord daarop?
Precies. Wat wordt anders dan dat het nu al is?
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

Wat de VVD wil qua onderwijs is duidelijk:
- het gelijkheidsbeginsel gaat voor op artikel 23
- acceptatieplicht van leerlingen voor scholen
- ouders mogen leerlingen niet langer thuishouden vanwege richtingbezwaren
- schoolbestuurders kunnen ontslagen worden vanwege privé-uitingen die tegen 'vrije waarden' ingaan, bijvoorbeeld als ze zich uitspreken tegen homoseksuele relaties
- toezicht op de catechese door de overheid, zodat jongeren geen 'onvrije waarden' aanleren
- de gemeenteraad kan oprichting van nieuwe scholen verbieden als de richting hen niet aanstaat

En verder zijn ze natuurlijk ook warm voorstander van stervende vluchtelingen in de woestijn (Tunesië-deal) en willen ze sociale huurwoningen vrijwel afschaffen door alle huurders het recht te geven hun sociale huurwoning te kopen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door DDD »

Profesto schreef: 13 sep 2023, 09:09
Welke christelijke normen en waarden wil Timmermans afschaffen?
Dat vraag ik mij nu ook al de hele tijd af. Ik heb dat mogelijk gemist, of mensen zien het recht om met een vervuilende auto naar de kerk te rijden als een christelijke norm?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door DDD »

Philip schreef: 13 sep 2023, 09:54 Wat de VVD wil qua onderwijs is duidelijk:
- het gelijkheidsbeginsel gaat voor op artikel 23
- acceptatieplicht van leerlingen voor scholen
- ouders mogen leerlingen niet langer thuishouden vanwege richtingbezwaren
- schoolbestuurders kunnen ontslagen worden vanwege privé-uitingen die tegen 'vrije waarden' ingaan, bijvoorbeeld als ze zich uitspreken tegen homoseksuele relaties
- toezicht op de catechese door de overheid, zodat jongeren geen 'onvrije waarden' aanleren
- de gemeenteraad kan oprichting van nieuwe scholen verbieden als de richting hen niet aanstaat

En verder zijn ze natuurlijk ook warm voorstander van stervende vluchtelingen in de woestijn (Tunesië-deal) en willen ze sociale huurwoningen vrijwel afschaffen door alle huurders het recht te geven hun sociale huurwoning te kopen.
Het ging over Timmermans. Maar goed: een acceptatieplicht is geen vervolging. Ik vind het niet juist en ook een onnodige belemmering voor de sociale integratie van minderheidsgroepen, maar anderzijds is er wel ook iets voor te zeggen, omdat onderwijs immers bekostigd wordt uit algemene middelen.

Dat de rechten van het individu in zekere zin vóór de rechten van de groep gaan, lijkt me een goed juridisch uitgangspunt, mits dat de groepsrechten niet onaanvaardbaar inperkt. Dat hangt er dus heel erg vanaf hoe je dat invult.

Schoolbestuurders mogen nu al ontslagen worden als ze tegen de vrije waarden ingaan. Gaat het om ontslag door de overheid?

De laatste bepaling vind ik heel vreemd, want onlangs is er nog een kamermeerderheid geweest om meer ruimte te geven voor nieuwe scholen, ongeacht de richting daarvan. Maar goed, ik vraag me af of dat wel goed is samengevat.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 09:33
Henk J schreef: 13 sep 2023, 09:29 Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Werk dat eens wat uit? Wat is een gure wind? Wat gaan wij daarvan merken? Wat is ons antwoord daarop?
Acceptatieplicht voor reformatorische scholen zowel qua leerlingen als leraren, de lessen burgerschap zal de overheid zelf willen invullen, de nieuwe transgenderwet kan ook op warme instemming rekenen van deze partijen waarbij het Bijbels onderscheid tussen man en vrouw volledig weggepoetst wordt. Wie daar wel voor opkomt zal het lastiger krijgen in de toekomst, kijk maar wat er in landen als Engeland en Canada speelt op dit gebied.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

DDD schreef: 13 sep 2023, 10:03 Schoolbestuurders mogen nu al ontslagen worden als ze tegen de vrije waarden ingaan. Gaat het om ontslag door de overheid?

De laatste bepaling vind ik heel vreemd, want onlangs is er nog een kamermeerderheid geweest om meer ruimte te geven voor nieuwe scholen, ongeacht de richting daarvan. Maar goed, ik vraag me af of dat wel goed is samengevat.
Het gaat inderdaad om ontslag door de overheid tegen de wil van de school in om privé-uitlatingen van een schoolbestuurder.

Het instemmingsrecht van de gemeenteraad staat expliciet genoemd, nota bene met de opmerking erbij dat er draagvlak moet zijn in de samenleving voor de school. Waarschijnlijk is dit bedoeld tegen islamitische scholen.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Philip »

Henk J schreef: 13 sep 2023, 10:18
Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 09:33
Henk J schreef: 13 sep 2023, 09:29 Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Werk dat eens wat uit? Wat is een gure wind? Wat gaan wij daarvan merken? Wat is ons antwoord daarop?
Acceptatieplicht voor reformatorische scholen zowel qua leerlingen als leraren, de lessen burgerschap zal de overheid zelf willen invullen, de nieuwe transgenderwet kan ook op warme instemming rekenen van deze partijen waarbij het Bijbels onderscheid tussen man en vrouw volledig weggepoetst wordt. Wie daar wel voor opkomt zal het lastiger krijgen in de toekomst, kijk maar wat er in landen als Engeland en Canada speelt op dit gebied.
Waaruit blijkt dat PvdA/GL de lessen burgerschap zelf wil invullen? En hoezo raakt de transgenderwet ons? Andere landen zijn niet zonder meer vergelijkbaar met Nederland.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door parsifal »

Henk J schreef: 13 sep 2023, 10:18
Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 09:33
Henk J schreef: 13 sep 2023, 09:29 Op het gebied van genderideologie en bij het reformatorisch onderwijs gaat er een gure wind waaien als Timmermans het voor het zeggen krijgt. Zal overigens weinig anders zijn bij de VVD en D66.
Werk dat eens wat uit? Wat is een gure wind? Wat gaan wij daarvan merken? Wat is ons antwoord daarop?
Acceptatieplicht voor reformatorische scholen zowel qua leerlingen als leraren, de lessen burgerschap zal de overheid zelf willen invullen, de nieuwe transgenderwet kan ook op warme instemming rekenen van deze partijen waarbij het Bijbels onderscheid tussen man en vrouw volledig weggepoetst wordt. Wie daar wel voor opkomt zal het lastiger krijgen in de toekomst, kijk maar wat er in landen als Engeland en Canada speelt op dit gebied.
Acceptatieplicht van leerlingen zal denk ik niet tot grote problemen leiden. Zoiets heb je in Zweden al en de Christelijke scholen die er nog zijn behoudenbhun profiel wel (maar zelfs met acceptatieplicht en andere beperkingen willen de meeste Zweedse partijen af van confessionele scholen).

Reformatorische scholen zijn in de ogen van meeste mensen zo extreem dat ze hun kinderen er niet aan willen wagen. Ik denk wel dat je mogelijk de kinderen van zeg Rooms-Katholieke vluchtelingen op school krijgt. Voor veel van hen staat reformatorisch echt dichter bij dan vaagchristelijk of seculier.

Dat er bij onderwijzend personeel niet meer op levensstijl en geloof zou mogen worden gesellecteerd is wel het einde van vrijheid van onderwijs en legt echt een visie bloot waarbij de overheid (die door meerderheid bevolking is gekozen) bepaalt welke levensbeschouwing via school wordt meegegeven en niet meer de ouders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Valt het kabinet of valt het kabinet niet?

Bericht door Profesto »

Profesto schreef: 12 sep 2023, 23:25 In het programma slaan ze geregeld de plank helemaal mis, o.a. bij Asiel en Migratie. Het hele hoofdstuk gaat over asiel, terwijl dat maar een klein aandeel is van de instroom. Het is een utopie om de instroom te verminderen met de maatregelen die BBB nu voorstelt.

Het recept dus om ontevreden kiezers nog ontevredener te maken. Met dank aan alle mensen die makkelijk meegaan in makkelijke frames.
Ter illustratie even dit twitterdraadje waarin de uitspraken van Mona Keijzer naast de werkelijkheid worden gehouden.
Plaats reactie