Kerken in Rijssen

Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door merel »

huisman schreef: 30 jun 2023, 23:05
merel schreef: 30 jun 2023, 22:08
huisman schreef: 30 jun 2023, 16:33 Bedankt voor jullie bijdragen. Ik wacht nog op adviezen van onze bekende Rijssense RF’ers.

Wij gaan dan met enkele van onze kleinkinderen. Dit is tot nu toe ons plan (schiet er maar op :) )

Morgendienst: GG Zuid. Ds. S.W. Janse. (Als wij in Zeeland waren kerkten wij regelmatig bij hem in ‘s Gravenpolder en dat beviel goed.)

Avonddienst: GG Noord. Ds A.T. Huijser.

De preektoon van de predikant uit GG West is voor een CGK’er wat lastig. Inhoudelijk ken ik deze predikant verder niet.

De suggestie om 5 keer naar de kerk te gaan nemen wij niet over net zoals de suggestie om iets geheel anders op te zoeken. :)
Zijn jullie kleinkinderen ook gewend aan dergelijke diensten?
Jazeker , allemaal kleine BhP'ertjes . :)
Ah, dan zijn ze bepaalde gewoontes en gebruiken gewend. Bij mijn kinderen zoud 2x een GerGem dienst niet echt passen.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door merel »

Fransman schreef: 01 jul 2023, 04:46 wij gaan elk jaar met pasen of Pinksteren naar Rijssen. Afgelopen mei Noorderkerk en Westerkerk geweest. Altijd wel wennen aan het zangtempo in Rijssen.
Is dat langzamer dan jij gewend bent?

Ik had pas een begrafenisdienst waar ze snelle hele noten zongen. Die variant had ik nog niet eerder gehoord.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 01 jul 2023, 08:18
Fransman schreef: 01 jul 2023, 04:46 wij gaan elk jaar met pasen of Pinksteren naar Rijssen. Afgelopen mei Noorderkerk en Westerkerk geweest. Altijd wel wennen aan het zangtempo in Rijssen.
Is dat langzamer dan jij gewend bent?

Ik had pas een begrafenisdienst waar ze snelle hele noten zongen. Die variant had ik nog niet eerder gehoord.
Dat vind ik echt een lelijke variant. Helaas doen we dat in onze gemeente ook nogal eens.
Dan zing ik nog liever ritmisch maar wat langzamer. Maar nog liever hele noten en dan aan de langzame kant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Tiberius »

newton schreef: 30 jun 2023, 22:42
Tiberius schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 18:08 Zitplaatsen zijn vrij voor iedereen (zolang je maar niet op mijn plek gaat zitten Afbeelding )
Jij bent ouderling van dienst?
Ik denk niet dat ik heel erg geschikt ben als (geestelijk) leidsman.
Goede opmerking. Juist zulke mensen zijn daarvoor geschikt, niet degenen die zo goed zijn in eigen ogen.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: 30 jun 2023, 14:53
HersteldHervormd schreef: 30 jun 2023, 14:52
huisman schreef: 30 jun 2023, 13:26 Beste RF’ers,

Binnenkort zijn wij in de gelegenheid om op een zondag 2 maal in Rijssen ter kerke te gaan. Welke kerk zou ons het beste passen? Ik heb zelf wel een idee maar jullie suggesties zijn misschien beter.
Ik zou gewoon CGK gaan, zoals je wekelijks doet.
Die heb je niet in Rijssen.
Een voorganger van de huidige GG was overigens wel CGK... Als die lijn doortrekt kom je dus uit in de Noorderkerk... Als dus bij de splitsing van de gemeenten de 'moedertak' volgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door GGotK »

merel schreef: 01 jul 2023, 08:18
Fransman schreef: 01 jul 2023, 04:46 wij gaan elk jaar met pasen of Pinksteren naar Rijssen. Afgelopen mei Noorderkerk en Westerkerk geweest. Altijd wel wennen aan het zangtempo in Rijssen.
Is dat langzamer dan jij gewend bent?

Ik had pas een begrafenisdienst waar ze snelle hele noten zongen. Die variant had ik nog niet eerder gehoord.
Het zangtempo in de GG(iN) in Rijssen is echt niet langzaam te noemen. Dat vind ik altijd wel opvallend.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door DDD »

Waarom is dat opvallend? De GG Rijssen heeft nooit tot de rechterflank van de GG behoord. Vaak is het zo dat zwaardere gemeenten iets langzamer zingen, hoewel ook opleidingsniveau en verstedelijking een rol spelen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 01 jul 2023, 10:27 Waarom is dat opvallend? De GG Rijssen heeft nooit tot de rechterflank van de GG behoord. Vaak is het zo dat zwaardere gemeenten iets langzamer zingen, hoewel ook opleidingsniveau en verstedelijking een rol spelen.
Omdat het ook geldt voor de GGiN en ik Rijssen wel bezie als redelijk conservatief.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door DDD »

Dat klopt voor zover ik weet, echt niet. Als je kijkt naar de predikanten daar, zijn er laatstelijk beeldbepalende uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dat volgens mij niet zeggen. De volksaard is ook best ondernemend, dat speelt misschien ook een rol.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 01 jul 2023, 10:39 Dat klopt voor zover ik weet, echt niet. Als je kijkt naar de predikanten daar, zijn er laatstelijk beeldbepalende uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dat volgens mij niet zeggen. De volksaard is ook best ondernemend, dat speelt misschien ook een rol.
Predikanten zijn voorbijgangers (al duurt dat voorbijgaan soms best lang).
De kerkenraden zijn wel degelijk zeer behoudend.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Job »

Hendrikus schreef: 01 jul 2023, 11:24
DDD schreef: 01 jul 2023, 10:39 Dat klopt voor zover ik weet, echt niet. Als je kijkt naar de predikanten daar, zijn er laatstelijk beeldbepalende uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dat volgens mij niet zeggen. De volksaard is ook best ondernemend, dat speelt misschien ook een rol.
Predikanten zijn voorbijgangers (al duurt dat voorbijgaan soms best lang).
De kerkenraden zijn wel degelijk zeer behoudend.
Als je kijkt naar de predikanten waar preken van worden gelezen in Rijssen-Noord (DIA plaatst ze regelmatig in Hoe was je zondag?) dan geldt dat daar absoluut. Een uiterst consistent beeld. Zo homogeen heb ik het zelf nooit meegemaakt.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 01 jul 2023, 10:39 Dat klopt voor zover ik weet, echt niet. Als je kijkt naar de predikanten daar, zijn er laatstelijk beeldbepalende uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dat volgens mij niet zeggen. De volksaard is ook best ondernemend, dat speelt misschien ook een rol.
Als je alle dominees beziet die in de gemeenten in Rijssen hebben gestaan, dan heeft er juist bij wijze van uitzondering 1 of 2 dominees gestaan die niet echt als een rechterflank getypeerd kunnen worden.

Hendrikus, heb jij nog enige invloed gehad op het zangtempo binnen de GG in Rijssen?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door DDD »

Job schreef: 01 jul 2023, 11:48
Hendrikus schreef: 01 jul 2023, 11:24
DDD schreef: 01 jul 2023, 10:39 Dat klopt voor zover ik weet, echt niet. Als je kijkt naar de predikanten daar, zijn er laatstelijk beeldbepalende uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dat volgens mij niet zeggen. De volksaard is ook best ondernemend, dat speelt misschien ook een rol.
Predikanten zijn voorbijgangers (al duurt dat voorbijgaan soms best lang).
De kerkenraden zijn wel degelijk zeer behoudend.
Als je kijkt naar de predikanten waar preken van worden gelezen in Rijssen-Noord (DIA plaatst ze regelmatig in Hoe was je zondag?) dan geldt dat daar absoluut. Een uiterst consistent beeld. Zo homogeen heb ik het zelf nooit meegemaakt.
Dat is inderdaad waar. Ik had altijd het idee dat dit iets nieuws was, waarmee ik bedoel van de laatste 30 jaar.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Christen »

Tiberius schreef: 01 jul 2023, 09:35
newton schreef: 30 jun 2023, 22:42
Tiberius schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 18:08 Zitplaatsen zijn vrij voor iedereen (zolang je maar niet op mijn plek gaat zitten Afbeelding )
Jij bent ouderling van dienst?
Ik denk niet dat ik heel erg geschikt ben als (geestelijk) leidsman.
Goede opmerking. Juist zulke mensen zijn daarvoor geschikt, niet degenen die zo goed zijn in eigen ogen.
+1
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Christen »

Boekentip Huisman: Elk verhaalt zijn weg en zaken, of over Arend Baan... geschiedenis/theologie.

Cgk'er in GG ik moet wel glimlachen.. is dat erg, zeer erg. Ds Kersten in catechismusverklaring over CGK 3-verbondenleer... die Huisman.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie