Vraag naar aanleiding van...

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Arja »

Ik hoorde in een preek zeggen: we moeten "van God" verlost worden. Is dat een Bijbels uitspraa
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Job »

Arja schreef: 19 jun 2023, 23:46 Ik hoorde in een preek zeggen: we moeten "van God" verlost worden. Is dat een Bijbels uitspraa
Wat was de context?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door -DIA- »

Van onze afgoden zeker
Maar zeker door God met een hoofdletter.
Anders begrijp ik het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Job »

Mogelijk van Gods eisende gerechtigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 19 jun 2023, 23:46 Ik hoorde in een preek zeggen: we moeten "van God" verlost worden. Is dat een Bijbels uitspraa
Misschien is er bedoeld: we moeten "van God vandaan" verlost worden, in de zin dat de verlossing volledig van God komt.

Maar dat is helemaal afhankelijk van de context waarin het gezegd is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Adagio »

Arja schreef: 19 jun 2023, 23:46 Ik hoorde in een preek zeggen: we moeten "van God" verlost worden. Is dat een Bijbels uitspraak
Een ouderwetse preek
"Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft."
"Want ons schild is van den HEERE, en onze koning is van den Heilige Israëls", waarvan 1773 gemaakt heeft "Want God is ons ten Schild in ’t strijdperk van dit leven, en onze Koning is van Isrels God gegeven.”
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 19 jun 2023, 23:52 Mogelijk van Gods eisende gerechtigheid.
Gezien de context van de preek, is dat geloof ik wat bedoeld wordt. Maar het wordt overigens niet als een rechtzinnige uitspraak beschouwd.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_SAT6jk58M
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door windorgel »

Arja schreef:Ik hoorde in een preek zeggen: we moeten "van God" verlost worden. Is dat een Bijbels uitspraa
In het oud-Nederlands betekent 'van' toch 'door'? Ik hoor dat op die manier geregeld.
Door God verlost, lijkt me Bijbels.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Online
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Wim Anker »

Wat is het nut van het topic "ik mis" op een discussieforum?

Waar zou iemand die inhoudelijk en verdiepend wil discusieren uberhaupt een topic "ik mis" lezen?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door DDD »

Ik denk dat zo'n onderwerp vooral mensen aanspreekt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in andere mensen. Die graag weten wat een ander beweegt en wat een ander voelt en denkt.

Ik lees zo'n draadje dus om een ander beter te leren kennen en om nieuwe inzichten op te doen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Terri »

Ik las dat een predikant de directe link legt tussen de preekstoel en de rechterstoel van Christus.
M'n wenkbrauwen fronsten zich, kun je dit zo stellen?
Het doet mij wat Rooms aan eigenlijk.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Arja »

Terri schreef: 29 jun 2023, 14:09 Ik las dat een predikant de directe link legt tussen de preekstoel en de rechterstoel van Christus.
M'n wenkbrauwen fronsten zich, kun je dit zo stellen?
Het doet mij wat Rooms aan eigenlijk.
Ik snap vaag wel waarom het gezegd wordt. Jij? De preekstoel en de rechterstoel van Christus hebben een indirecte relatie maar het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen het onderwijs dat plaatsvindt op de preekstoel en het uiteindelijke oordeel dat plaatsvindt voor de rechterstoel van Christus.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door refomart »

Terri schreef: 29 jun 2023, 14:09 Ik las dat een predikant de directe link legt tussen de preekstoel en de rechterstoel van Christus.
M'n wenkbrauwen fronsten zich, kun je dit zo stellen?
Het doet mij wat Rooms aan eigenlijk.
Preken is geen mensenwerk, maar het spreken van Gods woord tot de gemeente. Zie daarvoor de HC in het bijzonder vraag en antwoord 83 en 84.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Terri »

Arja schreef: 29 jun 2023, 18:33
Terri schreef: 29 jun 2023, 14:09 Ik las dat een predikant de directe link legt tussen de preekstoel en de rechterstoel van Christus.
M'n wenkbrauwen fronsten zich, kun je dit zo stellen?
Het doet mij wat Rooms aan eigenlijk.
Ik snap vaag wel waarom het gezegd wordt. Jij? De preekstoel en de rechterstoel van Christus hebben een indirecte relatie maar het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen het onderwijs dat plaatsvindt op de preekstoel en het uiteindelijke oordeel dat plaatsvindt voor de rechterstoel van Christus.
Inderdaad een soort ( zoals jij ook schreef) indirecte relatie, maar ik vind het te veel eer voor een mens, met z'n eigen interpretaties vaak.....

Tegelijk denk ik aan deze tekst: "Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen".
Als hij b.v deze tekst bedoeld, kun je de gedachtegang enigszins meemaken. Maar een preek op zich heeft niet de status van een rechterstoel van Christus.
Dan krijg je echt brokken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Arja »

Terri schreef: 29 jun 2023, 18:59
Arja schreef: 29 jun 2023, 18:33
Terri schreef: 29 jun 2023, 14:09 Ik las dat een predikant de directe link legt tussen de preekstoel en de rechterstoel van Christus.
M'n wenkbrauwen fronsten zich, kun je dit zo stellen?
Het doet mij wat Rooms aan eigenlijk.
Ik snap vaag wel waarom het gezegd wordt. Jij? De preekstoel en de rechterstoel van Christus hebben een indirecte relatie maar het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen het onderwijs dat plaatsvindt op de preekstoel en het uiteindelijke oordeel dat plaatsvindt voor de rechterstoel van Christus.
Inderdaad een soort ( zoals jij ook schreef) indirecte relatie, maar ik vind het te veel eer voor een mens, met z'n eigen interpretaties vaak.....

Tegelijk denk ik aan deze tekst: "Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen".
Als hij b.v deze tekst bedoeld, kun je de gedachtegang enigszins meemaken. Maar een preek op zich heeft niet de status van een rechterstoel van Christus.
Dan krijg je echt brokken.
Ja, precies. Dan wordt het zweverig.
Plaats reactie