Beker Heilig Avondmaal

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Beker Heilig Avondmaal

Bericht door dennis »

In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Bertiel »

Oude discussie, al eerder gevoerd.
Ik zie nu veel gemeenten juist weer terugkeren naar de beker, en hoop van harte dat onze gemeente dat ook doet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

dennis schreef: 15 jun 2023, 13:24 In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'
De Bijbel is heel duidelijk. Ik zou als kerkenraad het niet aandurven om Christus Zijn instellingen aan te passen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door merel »

Wij gaan (helaas) ook terug naar de oude situatie.

Voor de duurzaamheid is de oude situatie beter, al dat plastic afval is ook vreselijk. Voor de hygiene vind ik het een achteruitgang.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Erskinees »

- In de meeste gemeenten waren al twee bekers. De symboliek van één beker is daar nooit geweest. Dat bedenken we nu opeens. Ook het formulier wijst daar niet op.
- Als je het element van eenheid toch zo fijn vindt, dan kun je ook bedenken dat de wijn uit dezelfde kan komt.
- Ik heb wel eens gehoord dat "drinkt allen daaruit" ook vertaald kan worden met "drinkt allen daarvan". Dat geeft e.e.a. ook weer een andere lading. Daarmee ben je dus niet in overtreding met cupjes of kleine bekers.
- Mijn gemeente wil ook in de toekomst weer terug naar de twee bekers. Ik vind dat erg jammer en ook wat viezig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 15 jun 2023, 13:47
dennis schreef: 15 jun 2023, 13:24 In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'
De Bijbel is heel duidelijk. Ik zou als kerkenraad het niet aandurven om Christus Zijn instellingen aan te passen.
Maar tijdens coronaperiode zou je dat wel rustig aandurven?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 15 jun 2023, 15:48
MGG schreef: 15 jun 2023, 13:47
dennis schreef: 15 jun 2023, 13:24 In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'
De Bijbel is heel duidelijk. Ik zou als kerkenraad het niet aandurven om Christus Zijn instellingen aan te passen.
Maar tijdens coronaperiode zou je dat wel rustig aandurven?
Hoe bedoel je?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

Precies wat ik zeg: als je vindt dat de Bijbel heel duidelijk is, waarom zou je het als kerkenraad wel aandurven om tijdens de coronaperiode ‘om Christus instelling aan te passen’?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Er waren ook kerkenraden die het toen niet wilden.
-
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Christen »

Als ik denk aan een kind van God dat zoveel uitstraalt in 2023 voor zoveel mensen, en hij en/of kerkenraad houdt nog steeds vast aan kleine bekers.. dan vind ik dat helemaal prima. Iemand met zoveel liefde voor de medemens.. heeft vast zijn reden daarvoor. Wat zou ik daar graag aanschuiven...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 15 jun 2023, 18:58 Precies wat ik zeg: als je vindt dat de Bijbel heel duidelijk is, waarom zou je het als kerkenraad wel aandurven om tijdens de coronaperiode ‘om Christus instelling aan te passen’?
Ik zou dat ook niet durven. Ik vind het mooi dat kerkenraden (hopelijk biddend en in vertrouwen) de keus hebben gemaakt om Christus Zijn voorbeeld te volgen.

Voor alle duidelijkheid. Ik wil kerkenraden die andere keuzes gemaakt hebben niet (ver)oordelen.
Laatst gewijzigd door MGG op 15 jun 2023, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 15 jun 2023, 22:08
Tiberius schreef: 15 jun 2023, 18:58 Precies wat ik zeg: als je vindt dat de Bijbel heel duidelijk is, waarom zou je het als kerkenraad wel aandurven om tijdens de coronaperiode ‘om Christus instelling aan te passen’?
Heb ik ooit gezegd dat ik dat als kerkenraad zou durven?
Daar gaat de vraag van Dennis over waarop jij reageert.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 15 jun 2023, 22:12
MGG schreef: 15 jun 2023, 22:08
Tiberius schreef: 15 jun 2023, 18:58 Precies wat ik zeg: als je vindt dat de Bijbel heel duidelijk is, waarom zou je het als kerkenraad wel aandurven om tijdens de coronaperiode ‘om Christus instelling aan te passen’?
Heb ik ooit gezegd dat ik dat als kerkenraad zou durven?
Daar gaat de vraag van Dennis over waarop jij reageert.
Ik had mijn reactie al aangepast, maar ik vind je vraag wat suggestief. Ik ben altijd voorstander van een gemeenschappelijke beker. Ongeacht griep, corona en andere besmettelijke ziektes.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Orchidee »

Van een bijzaak word weer eens een hoofdzaak en wet gemaakt.
Hoe bijzonder...

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef: 15 jun 2023, 23:52 Van een bijzaak word weer eens een hoofdzaak en wet gemaakt.
Hoe bijzonder...
Ik dacht precies andersom... Hoofdzaak bij de instelling is de gemeenschappelijke beker: Drinkt allen daaruit. Deze woorden kunnen en mogen niet door mensen anders geïnterpreteerd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie