Beker Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: 16 jun 2023, 09:33 Zijn hier mensen die lid zijn in een grote gemeente? Denk aan Barneveld of Opheusden? Zou het daar anders zijn als in Rijssen? Of wil men weer iets zoeken tegen Rijssen? Ja sorry, de beleving van de praktijk kan zo'n vraag wel eens doen stellen... Dat is de ervaring hier.
Op Pinksteren kwamen 3000 zielen tot bekering. Het is niet waarschijnlijk dat die 3000 uit 1 beker hebben gedronken.

Wel blijven we het dichtste bij de schrift als we veronderstellen dat meerdere personen één beker hebben gedeeld (zie de instelling van het avondmaal en de brief aan de Korinthiers). Daarnaast is dit ook de praktijk die de vroege kerk van de apostelen heeft overgeleverd, en wat door de eeuwen heen de praktijk is gebleven.

Wat dat betreft blijft de gemeente in Rijssen dus dicht bij de gang van zaken die we uit de schrift (en daarnaast uit de kerkgeschiedenis) kunnen afleiden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jun 2023, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Bertiel »

je zegt zelf dat 1 beker de inzetting is, maar als je eigen kerk zich daar niet aan houdt, dan ga je dat verdedigen? :bobo
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 16 jun 2023, 09:40 je zegt zelf dat 1 beker de inzetting is, maar als je eigen kerk zich daar niet aan houdt, dan ga je dat verdedigen? :bobo
In mijn eerdere posting schreef ik:
J.C. Philpot schreef:Het principe is dan niet dat je in een megakerk met 800.000 leden (in Zuid Korea) slechts 1 beker mag gebruiken (dat zouden lange diensten worden). Maar wel dat verschillende avondmaalsgangers 1 beker delen. Daarmee blijf je dichter bij de schriftgegevens, als dat je cupjes gaat gebruiken.
Volgens mij ben ik redelijk consistent in wat ik schrijf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Orchidee »

MGG schreef:
Orchidee schreef: 15 jun 2023, 23:52 Van een bijzaak word weer eens een hoofdzaak en wet gemaakt.
Hoe bijzonder...
Dit is absoluut niet waar!!! Het is duidelijk een persoonlijke zaak en absoluut geen wet!

Ik zei bewust nog: 'Voor alle duidelijkheid. Ik wil kerkenraden die andere keuzes gemaakt hebben niet (ver)oordelen.'

Hoe verdeel je Christus Zijn instellingen onder in hoofd- en bijzaken?
Voor jou persoonlijk is het idd een hoofdzaak.
Maar het is géén hoofdzaak om je druk om te maken.....
Beter om het HA echt op waarde te schatten; Ik voor u, Hij voor mij...
Proeft en smaakt...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Uiteindelijk is het de vraag wat je zwaarder laat wegen: zo dicht mogelijk bij de schriftgegevens blijven, en de praktijk van 20 eeuwen kerkgeschiedenis continueren. Of ons aanpassen aan de hygiëne-eisen van deze tijd.

Ik zou zeggen: laat factor 1 het zwaarste wegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 16 jun 2023, 09:42
Bertiel schreef: 16 jun 2023, 09:40 je zegt zelf dat 1 beker de inzetting is, maar als je eigen kerk zich daar niet aan houdt, dan ga je dat verdedigen? :bobo
In mijn eerdere posting schreef ik:
J.C. Philpot schreef:Het principe is dan niet dat je in een megakerk met 800.000 leden (in Zuid Korea) slechts 1 beker mag gebruiken (dat zouden lange diensten worden). Maar wel dat verschillende avondmaalsgangers 1 beker delen. Daarmee blijf je dichter bij de schriftgegevens, als dat je cupjes gaat gebruiken.
Volgens mij ben ik redelijk consistent in wat ik schrijf.
excusez moi, ik reageerde op Dia
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Orchidee schreef: 16 jun 2023, 09:46
MGG schreef:
Orchidee schreef: 15 jun 2023, 23:52 Van een bijzaak word weer eens een hoofdzaak en wet gemaakt.
Hoe bijzonder...
Dit is absoluut niet waar!!! Het is duidelijk een persoonlijke zaak en absoluut geen wet!

Ik zei bewust nog: 'Voor alle duidelijkheid. Ik wil kerkenraden die andere keuzes gemaakt hebben niet (ver)oordelen.'

Hoe verdeel je Christus Zijn instellingen onder in hoofd- en bijzaken?
Voor jou persoonlijk is het idd een hoofdzaak.
Maar het is géén hoofdzaak om je druk om te maken.....
Beter om het HA echt op waarde te schatten; Ik voor u, Hij voor mij...
Proeft en smaakt...
Wat je schrijft is niet waar. Nivea!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Orchidee »

Als ik jou standpunten verkeerd interpreteer: mijn oprechte excuses!
Ik persoonlijk dacht dat ik je wél begrijp maar verschillen we van mening.
Dat mag
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Orchidee schreef: 16 jun 2023, 10:10 Als ik jou standpunten verkeerd interpreteer: mijn oprechte excuses!
Ik persoonlijk dacht dat ik je wél begrijp maar verschillen we van mening.
Dat mag Afbeelding
Geen probleem. Het is voor mij absoluut geen hoofdzaak. Als kerkenraad zou ik niet de vrijmoedigheid hebben om het aan te passen. Gelukkig zit ik niet in de kerkenraad en als lid volg ik de lijn van de kerkenraad. (Ook als besloten wordt om over te stappen op cupjes)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Zijn we in Rijssen nu sinds mensenheugenis fout? Opnieuw de vraag: Zijn hier mensen die lid zijn in een grote gemeente? Denk aan Barneveld of Opheusden? Zou het daar anders zijn als in Rijssen? Ik kan me dat niet voorstellen.
Waar men al niet over valt als men iets zoekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door DDD »

Het gaat er gewoon om dat je niet consequent schrijft. Dat is alles. Met groot of klein heeft niet zoveel te maken, want in heel veel GG gebruikt men twee bekers.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 16 jun 2023, 10:33 Het gaat er gewoon om dat je niet consequent schrijft. Dat is alles. Met groot of klein heeft niet zoveel te maken, want in heel veel GG gebruikt men twee bekers.
Als er dan naar gevraagd wordt, lijkt het alsof men dat vreemd vond, en een tegenstelling als we afzonderlijke bekers of zelfs druivensap afwijzen. Hier is niets veranderd, en zo leek het wel, naar het mij voorkwam. Wel was het zo dat we noodgedwongen in de coronaperiode een tijdlang geen Avondmaal konden houden. Dat was wel ingrijpend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 16 jun 2023, 08:47
Tiberius schreef: 16 jun 2023, 08:28
MGG schreef: 15 jun 2023, 22:14
Tiberius schreef: 15 jun 2023, 22:12
Daar gaat de vraag van Dennis over waarop jij reageert.
Ik had mijn reactie al aangepast, maar ik vind je vraag wat suggestief. Ik ben altijd voorstander van een gemeenschappelijke beker. Ongeacht griep, corona en andere besmettelijke ziektes.
Voor- of tegenstander, dat is prima. Maar om dan het argument 'het is Christus' instelling' te gebruiken, dan ga je veel te ver.
Je zegt wel: Ik wil kerkenraden die andere keuzes gemaakt hebben, niet veroordelen, maar dat is doe je daarmee impliciet wel.
1.1 Dat we Avondmaal houden is toch puur omdat Christus het ingesteld heeft?
Ja.
MGG schreef: 16 jun 2023, 08:471.2 Hoe we Avondmaal houden is niet zomaar tot stand gekomen. We volgen zoveel mogelijk Christus Zijn voorbeeld.
Dat vind ik mooi. Zeker omdat jullie ook aanliggen, ongezuurd brood met bittere sauzen gebruiken, enz. :super
Maar nodig is dat niet, het gaat om de betekende zaak.
MGG schreef: 16 jun 2023, 08:471.3 Ik neem aan dat je punt 1.1 en 1.2 onderschrijft. Op grond daarvan vind ik het zeer bijzonder dat je het argument 'het is Christus Zijn instelling' veel te ver vindt gaan.
Het Avondmaal is Christus' instelling. Brood en wijn ook.
Maar het gebruik van de beker minder. Het avondmaalsformulier spreekt ook van ' en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet en zich ondereenvermengt; alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn'
Er staat niets over 1, 2, 10 of nog meer bekers. Alleen maar: één wijn.
MGG schreef: 16 jun 2023, 08:472. Dat wil jij erin lezen. Het gaat overduidelijk om een persoonlijke mening en dat geef ik expliciet aan.
Dat kan. Maar door je persoonlijke mening in te kleuren met het feit dat 1 beker ook Christus' instelling is, ga je veel verder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef: 16 jun 2023, 09:23
Erskinees schreef: 15 jun 2023, 15:45 - In de meeste gemeenten waren al twee bekers. De symboliek van één beker is daar nooit geweest. Dat bedenken we nu opeens. Ook het formulier wijst daar niet op.
- Als je het element van eenheid toch zo fijn vindt, dan kun je ook bedenken dat de wijn uit dezelfde kan komt.
- Ik heb wel eens gehoord dat "drinkt allen daaruit" ook vertaald kan worden met "drinkt allen daarvan". Dat geeft e.e.a. ook weer een andere lading. Daarmee ben je dus niet in overtreding met cupjes of kleine bekers.
- Mijn gemeente wil ook in de toekomst weer terug naar de twee bekers. Ik vind dat erg jammer en ook wat viezig.
Eens met alle vier de punten!
Ja ik dus ook.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Ik lees dit zo van een afstand en het moet mij van het hart dat ik de aanvallen op MGG wel heel ongefundeerd vind.
Al meerdere malen is hij nu beschuldigd van zaken die hij niet geschreven heeft. Ook nu weer:
MGG schreef:Ik ben altijd voorstander van een gemeenschappelijke beker.
Tiberius schreef:Maar door je persoonlijke mening in te kleuren met het feit dat 1 beker ook Christus' instelling is, ga je veel verder.
Waar MGG spreekt over 'gemeenschappelijke beker', past Tiberius dit aan in '1 beker'.
Ik kan mij toch niet voorstellen dat Tiberius het verschil niet kent tussen 'gemeenschappelijk' en '1'.
(Philpot heeft dit verschil trouwens al heel duidelijk toegelicht en ik verwacht dat MGG het daar mee eens is.)

Het woord 'gemeenschappelijk' moet trouwens gelezen worden als tegenstelling tot de praktijk van afzonderlijke, individuele bekers, waar de openingspost over ging.
Zo moeilijk is het toch niet...
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 jun 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie