Het duiden van Gods leiding op microniveau

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Job »

Wij christenen zijn er vaak niet vies van om op mondiaal of landelijk niveau de Godsregering te koppelen aan allerlei tekenen der tijden. Oorlogen, een pandemie...we duiden er wat op los. Daar is overigens Bijbelse grond voor en de Heere Jezus veroordeelt het als we niet Bijbels kunnen/willen duiden.

Typisch is echter wel, dat, wanneer iemand over de Godsregering op microniveau begint en daar duiding bij zoekt, dit nogal eens als aanmatigend wordt gezien of zelfs als spotten. En het heeft ook best risico's in zich. Wie zijn wij als kleine mensjes ten opzichte van de Godsregering? Tegelijk gaat er niets (!) buiten Gods voorzienigheid om.

Zie het onderwerp wat Piet Puk vanavond inbracht in het topic Gereformeerde Gemeenten en de reacties daarop. Over dit specifieke onderwerp wil hij het niet meer hebben. Dat begrijp ik wel.

Ik herken de worsteling echter goed.

Ik zou graag meer willen leren van anderen over het omgaan met Gods besturing op het hele kleine niveau van ons leven. Zien/duiden jullie bijvoorbeeld alles alles besturing in jullie leven? Niet alleen als je een examen niet haalt of een geliefde moet verliezen, maar ook als bij wijze van spreken je auto niet start, je nagel afbreekt of je een lekkage hebt? Zelf ben ik geneigd, net als ik Piet Puk zie doen in bewuste topic, overal Gods hand in te zien (naast het volledig nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid zover ik kan uiteraard). De Bijbel is daarbij echter geen handboek op detailniveau.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 29 mei 2023, 23:18 Wij christenen zijn er vaak niet vies van om op mondiaal of landelijk niveau de Godsregering te koppelen aan allerlei tekenen der tijden. Oorlogen, een pandemie...we duiden er wat op los. Daar is overigens Bijbelse grond voor en de Heere Jezus veroordeelt het als we niet Bijbels kunnen/willen duiden.

Typisch is echter wel, dat, wanneer iemand over de Godsregering op microniveau begint en daar duiding bij zoekt, dit nogal eens als aanmatigend wordt gezien of zelfs als spotten. En het heeft ook best risico's in zich. Wie zijn wij als kleine mensjes ten opzichte van de Godsregering? Tegelijk gaat er niets (!) buiten Gods voorzienigheid om.

Zie het onderwerp wat Piet Puk vanavond inbracht in het topic Gereformeerde Gemeenten en de reacties daarop. Over dit specifieke onderwerp wil hij het niet meer hebben. Dat begrijp ik wel.

Ik herken de worsteling echter goed.

Ik zou graag meer willen leren van anderen over het omgaan met Gods besturing op het hele kleine niveau van ons leven. Zien/duiden jullie bijvoorbeeld alles alles besturing in jullie leven? Niet alleen als je een examen niet haalt of een geliefde moet verliezen, maar ook als bij wijze van spreken je auto niet start, je nagel afbreekt of je een lekkage hebt? Zelf ben ik geneigd, net als ik Piet Puk zie doen in bewuste topic, overal Gods hand in te zien (naast het volledig nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid zover ik kan uiteraard). De Bijbel is daarbij echter geen handboek op detailniveau.
Ik denk dat de Heere op veel momenten blijk van Zijn aanwezigheid geeft. Ik heb dat gevoel bv als het een donkere/regenachtige dag is en er komt zomaar 1 zonnestraal door de wolken net waar ik dan rij bv. Of als ik ineens onverklaarbaar gelukkig voel op een 'normaal' moment.
Maar als mijn auto niet start, wat verder geen gevolgen heeft voor mijn dagplanning of iets dergelijks, nee, dan denk ik daar niet zo aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 29 mei 2023, 23:18 Wij christenen zijn er vaak niet vies van om op mondiaal of landelijk niveau de Godsregering te koppelen aan allerlei tekenen der tijden. Oorlogen, een pandemie...we duiden er wat op los. Daar is overigens Bijbelse grond voor en de Heere Jezus veroordeelt het als we niet Bijbels kunnen/willen duiden.

Typisch is echter wel, dat, wanneer iemand over de Godsregering op microniveau begint en daar duiding bij zoekt, dit nogal eens als aanmatigend wordt gezien of zelfs als spotten. En het heeft ook best risico's in zich. Wie zijn wij als kleine mensjes ten opzichte van de Godsregering? Tegelijk gaat er niets (!) buiten Gods voorzienigheid om.

Zie het onderwerp wat Piet Puk vanavond inbracht in het topic Gereformeerde Gemeenten en de reacties daarop. Over dit specifieke onderwerp wil hij het niet meer hebben. Dat begrijp ik wel.

Ik herken de worsteling echter goed.

Ik zou graag meer willen leren van anderen over het omgaan met Gods besturing op het hele kleine niveau van ons leven. Zien/duiden jullie bijvoorbeeld alles alles besturing in jullie leven? Niet alleen als je een examen niet haalt of een geliefde moet verliezen, maar ook als bij wijze van spreken je auto niet start, je nagel afbreekt of je een lekkage hebt? Zelf ben ik geneigd, net als ik Piet Puk zie doen in bewuste topic, overal Gods hand in te zien (naast het volledig nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid zover ik kan uiteraard). De Bijbel is daarbij echter geen handboek op detailniveau.
Ik denk dat daar het probleem zit: er duiding bij zoeken. De één zit het als een werking van God en een ander als een werking van satan.
Beide kan waar zijn. Denk aan Job (die uit de Bijbel). Hij zei: zouden we het goede van God ontvangen en het kwade niet? Terwijl we lezen dat het kwade hem door satan werd aangedaan onder Gods toelating.
Idem bij Farao. Er staat ergens dat God zijn hart verhardde en ergens anders dat Farao zelf zijn hart verhardde.
Of David. In de ene beschrijving staat dat God hem aanporde om te tellen, en in een andere dat satan dat deed.

Volgens mij mag je voor jezelf duiding aan gebeurtenissen geven; maar voor anderen moet je daar mee oppassen, omdat zij dat als spotten zullen ervaren.
Voorop staat dat ieders leven onder Gods voorzienigheid staat. Maar dat neemt onze eigen verantwoordelijkheid niet weg.

Concreet meen ik dat wanneer je iets overkomt, je daar Gods hand/voorzienigheid in mag zien. Terwijl dat niet de verantwoordelijkheid van de veroorzaker wegneemt.
Of nog concreter in het geval van een curatorium: als iemand die door God geroepen wordt, niet toegelaten wordt, is dat Gods voorzienigheid; Hij heeft daar wat mee te zeggen.
Maar het is wel de directe verantwoordelijkheid/ambtelijke zonde van alle deelnemers aan het curatorium; ongeacht hoe vol mededogen er voor hen gebeden wordt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Tiberius »

En voor wat nuchterheid wat dat niet-starten van je auto betreft: dat had ik vroeger ook vaak. Maar toen had ik niet genoeg geld om een goede auto te kopen, dus dan blijf je een beetje in oude barrels rijden die regelmatig weigeren te starten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Bezorgd »

Alhoewel het niet zozeer onder de noemer 'duiding' valt, moet ik vaak denken aan een uitspraak van een Russische Evangelist.
Opgevoed en opgegroeid als atheïst kwam hij tot geloof en het was zijn verlangen God in alles te volgen.
Hij denkt dat elke eerste ingeving in je gedachten het spreken of de leiding van de Geest is.
Deze evangelist handelde daar ook naar. In veel gevallen deed hij het direct , niet zien op de omstandigheden maar luisteren, volgen en doen.
Zo maakt hij heel bijzondere dingen mee. Een zelfde leven zag je ook wel bv in het leven van Corrie ten Boom.

En steeds vaker denk ik dat hij gelijk heeft.
In zoveel gevallen, of het gaat om iets te lezen, iets voor een ander te doen, iemand iets te geven, iemand aanspreken, te bidden, de juiste keuze te maken, blijft het bij een ingeving, en ga je daarna allerlei rationele argumenten bedenken om geen gehoor te geven aan die ingeving en ga je door op de eigen gekozen weg.
Zijn advies is: luister er naar en handel er direct naar. Ik denk dat hij gelijk heeft, en je dan ook veel meer de duiding en leiding van de Heere in je leven zult zien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 30 mei 2023, 08:37 En voor wat nuchterheid wat dat niet-starten van je auto betreft: dat had ik vroeger ook vaak. Maar toen had ik niet genoeg geld om een goede auto te kopen, dus dan blijf je een beetje in oude barrels rijden die regelmatig weigeren te starten.
Maar ook het hebben of niet hebben van geld wordt bestuurd. Geen ding is er te bedenken als God dat niet bestuurde. Zonder de wil van God zouden we nog geen vinger kunnen verroeren. Alles is in de hand Gods, tot het allerkleinste toe. Ook de zonde, die wordt toegelaten, waar wij wel onze verantwoordelijkheid hebben. Immers zijn wij geschapen als een redelijk zedelijk wezen, naar het beeld van God, dat niets kan zo God dat niet zou willen. Dit besluit kan dan ook niet anders inhouden dat God de zonde heeft toegelaten, om Zichzelf te verheerlijken in het bewijzen van genade aan de uitverkorenen en het straffen van de verworpenen. Hij doet immers alles om Zijns Zelfs wil. Zowel de verkiezing als de verwerping hebben tot doel dat God Zich daardoor wil verheerlijken. De val is bij wijze van spreken God niet overkomen. Nee, wat ik al opmerkte, om Zich daardoor te meer te verheerlijken. Neem het maar letterlijk: Al de haren van je hoofd zijn geteld, alle sterren, alle stofdeeltjes zouden er niet zijn als God dat niet gewild had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door huisman »

Job schreef: 29 mei 2023, 23:18 Wij christenen zijn er vaak niet vies van om op mondiaal of landelijk niveau de Godsregering te koppelen aan allerlei tekenen der tijden. Oorlogen, een pandemie...we duiden er wat op los. Daar is overigens Bijbelse grond voor en de Heere Jezus veroordeelt het als we niet Bijbels kunnen/willen duiden.

Typisch is echter wel, dat, wanneer iemand over de Godsregering op microniveau begint en daar duiding bij zoekt, dit nogal eens als aanmatigend wordt gezien of zelfs als spotten. En het heeft ook best risico's in zich. Wie zijn wij als kleine mensjes ten opzichte van de Godsregering? Tegelijk gaat er niets (!) buiten Gods voorzienigheid om.

Zie het onderwerp wat Piet Puk vanavond inbracht in het topic Gereformeerde Gemeenten en de reacties daarop. Over dit specifieke onderwerp wil hij het niet meer hebben. Dat begrijp ik wel.

Ik herken de worsteling echter goed.

Ik zou graag meer willen leren van anderen over het omgaan met Gods besturing op het hele kleine niveau van ons leven. Zien/duiden jullie bijvoorbeeld alles alles besturing in jullie leven? Niet alleen als je een examen niet haalt of een geliefde moet verliezen, maar ook als bij wijze van spreken je auto niet start, je nagel afbreekt of je een lekkage hebt? Zelf ben ik geneigd, net als ik Piet Puk zie doen in bewuste topic, overal Gods hand in te zien (naast het volledig nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid zover ik kan uiteraard). De Bijbel is daarbij echter geen handboek op detailniveau.

Worden als een kind. Als kind zag ik in heel veel (ook heel kleine) gebeurtenissen in mijn leventje Gods leiding of voorzienigheid terwijl ik dat laatste woord toen nog niet kende.
Dat is voor een deel zo gebleven. Als wij werkelijk geloven dat de HEERE alles in ons leven bestuurd (Zondag 10) dan hebben we ook op ‘ microniveau’ een biddend en afhankelijk leven.
De vraag van @Tiberius of het van God komt of van de duivel heb ik nooit zo moeilijk gevonden. Ook als de duivel er mee te maken heeft kan hij dat immers alleen maar doen onder Gods toelating.
Job 1: 10 is mij vaak tot troost geweest. : Daar zegt de satan tegen God: Hebt gij niet een betuining gemaakt voor hem (Job) , en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom.
Als de HEERE die betuining (bescherming) geeft kan de duivel niets.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 29 mei 2023, 23:18 Wij christenen zijn er vaak niet vies van om op mondiaal of landelijk niveau de Godsregering te koppelen aan allerlei tekenen der tijden. Oorlogen, een pandemie...we duiden er wat op los. Daar is overigens Bijbelse grond voor en de Heere Jezus veroordeelt het als we niet Bijbels kunnen/willen duiden.

Typisch is echter wel, dat, wanneer iemand over de Godsregering op microniveau begint en daar duiding bij zoekt, dit nogal eens als aanmatigend wordt gezien of zelfs als spotten. En het heeft ook best risico's in zich. Wie zijn wij als kleine mensjes ten opzichte van de Godsregering? Tegelijk gaat er niets (!) buiten Gods voorzienigheid om.

Zie het onderwerp wat Piet Puk vanavond inbracht in het topic Gereformeerde Gemeenten en de reacties daarop. Over dit specifieke onderwerp wil hij het niet meer hebben. Dat begrijp ik wel.

Ik herken de worsteling echter goed.

Ik zou graag meer willen leren van anderen over het omgaan met Gods besturing op het hele kleine niveau van ons leven. Zien/duiden jullie bijvoorbeeld alles alles besturing in jullie leven? Niet alleen als je een examen niet haalt of een geliefde moet verliezen, maar ook als bij wijze van spreken je auto niet start, je nagel afbreekt of je een lekkage hebt? Zelf ben ik geneigd, net als ik Piet Puk zie doen in bewuste topic, overal Gods hand in te zien (naast het volledig nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid zover ik kan uiteraard). De Bijbel is daarbij echter geen handboek op detailniveau.
Ik denk dat dit per situatie en persoon verschillend is. Wanneer je ergens naar toe wil gaan, waarvan je vanbinnen twijfel hebt of je daar naar toe mag gaan en de auto start niet, kun je dat als bevestiging zien. Maar dat hoeft niet. Belangrijk is dat je van God bevestiging hierin krijgt.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Adagio »

Piet Puk schreef: 30 mei 2023, 13:24 Ik denk dat dit per situatie en persoon verschillend is. Wanneer je ergens naar toe wil gaan, waarvan je vanbinnen twijfel hebt of je daar naar toe mag gaan en de auto start niet, kun je dat als bevestiging zien. Maar dat hoeft niet. Belangrijk is dat je van God bevestiging hierin krijgt.
Ps. 37, zwijg den Heere.
De Baälspriesters hadden wel een god, maar kregen op de Karmel geen bevestiging. Een 'bevestiging' kan bij wijze van spreken ook na iemands sterven op aarde gezien worden. En "de HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil, ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads". Wat moet een zaag dan pochen tegen die hem trekt? Ken de Heere zoals Hij gekend moet worden, daar komt het op aan (Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak, zo zal ik gezond worden.) Wat hebben we verdiend; kan er dan op aarde nog kwaad bij zijn? "Vertrouw op den HEERE en doe het goede; bewoon de aarde en voed u met getrouwheid." "Zwijg den HEERE en verbeid Hem; ontsteek u niet over dengene wiens weg voorspoedig is, over een man die listige aanslagen uitvoert."

Daar dacht ik nog aan Ps. 90: "en bevestig Gij het werk onzer handen over ons". Lees eens wat de kanttekenaren schrijven over dat bevestigen: door Uw genade bestendig en vast maken. Met verwijzing naar Joh. 15, als rank ingeënt in die Wijnstok, dat is eerst en dat is alles, de vruchten zijn dan niet meer onze gedachten, maar (Jes. 55) Zijn gedachten die hoger zijn dan de onze.

Die Jezus hier heeft tot zijn deel
Al had hij ook op aard niet veel
Is rijk genoeg, hij heeft een schat
In Godes rijk, de hemelstad
Genade voor zijn schuld heeft hij
Om niet ontvangen, rijk en vrij
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door -DIA- »

Soms lees iets wat anders klinkt dan wat we hier doorgaans lezen. Af en toe zit er iets bij wat wel ter harte mag worden genomen. Ik denk soms dat de bestraffende man in de poort wel eens te veel ontbreekt. We hebben steeds lering, sturing en correctie nodig. Soms denk wel eens dat we veel te wijs zijn voor eenvoudige woorden.
Ik ga dan mezelf ook niet voorbij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Simon0612 »

Afbeelding
De schrijver strooit met voorbeelden waar kleine bijzonderheden (op microniveau) grote wonderen uitwerkten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Susanna »

Wanneer iemand wedergeboren is mag Hij wandelen in Christus. Dan ontvang je wijsheid en onderscheiding om situaties en gebeurtenissen op een "bovennatuurlijke" manier te begrijpen en te interpreteren. Dit duiden gaat verder dan menselijke logica en begrip; het is de werking van de Geest in je leven.

Alleen als iemand tot geloof gekomen is kan hij of zij Gods leiding duiden. De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Gelovigen dwalen soms ook wel eens in sommige zaken, maar die vergissingen zijn niet essentieel voor hun redding. Dit kan gebeuren wanneer ze niet genoeg aandacht besteden aan het ontwikkelen van het vermogen om goed te kunnen onderscheiden, of het gebed verwaarlozen.

Als kind van de hemelse Vader, gered door het bloed van in Jezus Christus, duid je de dingen ( ook op microniveau ) op een andere manier dan wanneer God NIET jouw Vader is.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef: 30 mei 2023, 17:06 Wanneer iemand wedergeboren is mag Hij wandelen in Christus. Dan ontvang je wijsheid en onderscheiding om situaties en gebeurtenissen op een "bovennatuurlijke" manier te begrijpen en te interpreteren. Dit duiden gaat verder dan menselijke logica en begrip; het is de werking van de Geest in je leven.

Alleen als iemand tot geloof gekomen is kan hij of zij Gods leiding duiden. De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Gelovigen dwalen soms ook wel eens in sommige zaken, maar die vergissingen zijn niet essentieel voor hun redding. Dit kan gebeuren wanneer ze niet genoeg aandacht besteden aan het ontwikkelen van het vermogen om goed te kunnen onderscheiden, of het gebed verwaarlozen.

Als kind van de hemelse Vader, gered door het bloed van in Jezus Christus, duid je de dingen ( ook op microniveau ) op een andere manier dan wanneer God NIET jouw Vader is.
Ik vraag me het af. De tovenaars bij Farao zeiden ook " dit is Gods vinger". Ze zagen wel degelijk de leiding van de HEERE in de tekenen.
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door bombus »

Ja, je kunt zeker Gods besturing in je eigen leven opmerken.
In mijn eigen leven zie ik dat vooral in relatie tot gebeden.
Bijvoorbeeld bij belangrijke keuzes die je moet maken in je leven. Als je dat in je gebeden overgeeft aan God en in afhankelijkheid wilt luisteren wat Gods wil is. Dan kan er een antwoord komen die zo duidelijk is dat je er niet omheen kunt dat het een antwoord is van God.
Ik denk dat je het vooral opmerkt als je ook echt afhankelijk bent van God. En dat is een les.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben zelf vaak bang om gebeurtenissen naar mij toe te redeneren, en daar conclusies aan te verbinden. Ik denk dan: als ik iets graag wil, dan ben ik ook geneigd om de gebeurtenissen zo te interpreteren (Het hart heeft zijn redenen, die het verstand niet kent, Blaise Pascal). Vaak kun je ook zaken op meerdere manieren interpreteren. In mijn omgevingen waren eens wat moeilijkheden. Ik hoorde persoon 1 dit interpreteren als "blijkbaar worden we beproefd, en moeten we in deze weg volharden", terwijl persoon 2 dit interpreteerde als "blijkbaar rust hier geen zegen op. Dit is een teken dat we niet de goede weg nemen". Ik ben daarom terughoudend in het spreken over God's wil en leiding, alsof ik die zomaar zou kunnen verstaan en mij niet in zou kunnen vergissen.

Mijn vrouw is daarentegen veel onbevangener, en ziet veel sneller Gods leiding in haar leven. Toen ik eens een beslissing moest maken ongeveer 10 jaar geleden met betrekking tot een baan, en ik voor mijn gevoel geen duidelijke leiding ontving, zei ze tegen mij: volgens mij heeft de Heere al lang door de gebeurtenissen heen gesproken, maar zie je het gewoon niet. Uiteindelijk heb ik de baan aangenomen nadat in een Lutherse kerk in Duitsland de preek ging over "kom over en help ons", en de preek exact mijn situatie beschreef.

Ik denk dat we het nodig hebben om ons weer te verdiepen in de voorzienigheid Gods. Wat hierover staat in de bijbel, de de belijdenisgeschriften en de oudvaders / puriteinen (bijvoorbeeld het boek van Flavel). En dat de waarheid dat niets bij geval geschied, maar alles door God bestuurd wordt tot in de kleine details toe, weer een plaats krijgt in ons denken en hart. Dan moeten we nog steeds beducht zijn om dingen naar ons toe te redeneren (maar ook beducht zijn om Gods leiding daarin terzijde te schuiven!), al ben ik daar waarschijnlijk te voorzichtig in. Maar dan mag dit alles ook dienen om de Heere in Zijn voor ons onbegrijpelijke Godsbestuur te aanbidden.

Sommige Puriteinen raden overigens ook aan om de leidingen van God in het leven op te schrijven. Zodat je ze later tot verwondering nog kan overdenken, en hiervoor de Heere kunt danken. Gedenkstenen oprichten zeg maar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie