Die gekomen zijnde

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Die gekomen zijnde

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Verklaring Evangelie van Johannes: John Charles Ryl:

Wanneer de Heere in dit Schriftgedeelte spreekt van het "komen" van de Heilige
Geest, moeten wij zorgen, dat wij zijn bedoeling niet misverstaan. Enerzijds moeten
wij bedenken, dat de Heilige Geest in de dagen van het Oude Testament van de
aanvang af - in alle gelovigen was. Niemand was ooit van de macht van de zonde
verlost en tot een heilige gemaakt dan alleen door de vernieuwing des Heilige Geestes.
Abraham, Izak, Samuel, David en al de profeten zijn wat zij waren, geworden door de
werking van de Heilige Geest.
Anderzijds moeten wij niet vergeten, dat na Christus' hemelvaart de Heilige Geest op
enkele mensen werd uitgestort met veel groter kracht, en op de natiën van de wereld
met veel ruimer invloed dan Hij ooit tevoren was uitgestort. Het is deze verhoogde
kracht en invloed, die de Heere in de voor ons liggende verzen op het oog heeft. Hij
bedoelt dat na zijn eigen hemelvaart de Heilige Geest in de wereld "komen" zou met
zo'n uitgebreid toenemende kracht, dat het schijnen zou, alsof Hij voor de eerste maal
gekomen en nooit tevoren in de wereld geweest was.
De moeilijkheid om de wondervolle uitspraken van de Heere te dezer plaatse te
verstaan, is ontegenzeggelijk zeer groot. Het mag wel betwijfeld worden, of wel ooit
iemand de volle betekenis van zijn woorden geheel gevat heeft, en of er niet op de
bodem iets ligt, dat niet geheel is ontvouwd. De gewone, oppervlakkige verklaring,
dat de Heere slechts bedoeld zon hebben, dat het werk des Geestes bestaat in het
zaligen van individuele gelovigen en in hen te overtuigen van hun eigen zonden, van
Christus' gerechtigheid en van de zekerheid ten laatste van het oordeel, zal
doordenkenden bezwaarlijk bevredigen. Het is een kortafsnijdende en onbevredigende
manier om zich van moeilijke Schriftuurplaatsen af te maken. Het bevat ongetwijfeld
een voortreffelijke en gezonde leer; maar het geeft niet de volle betekenis van 's
Heeren woorden. Het is waarheid, doch niet de waarheid van de tekst. Het zijn niet de
individu's, welke Hij zegt dat de Heilige Geest overtuigen zal, maar de wereld.
Laat ons zien, of wij een voller en meer voldoende uitlegging kunnen vinden.
Eerst, onze Heere wilde waarschijnlijk ons tonen, wat de Heilige Geest wilde
doen aan de wereld van de ongelovige Joden. Hij wilde hen overtuigen "van zonde,
gerechtigheid en oordeel".
Hij wilde de Joden overtuigen "van zonde". Hij wilde hen noodzaken, in hun
eigen gemoed te gevoelen en te erkennen, dat zij door het verwerpen van Jezus van
Nazareth een grote zonde hadden begaan en aan zwaar ongeloof schuldig waren.
Hij wilde de Joden overtuigen "van gerechtigheid". Hij wilde hun op het geweten
drukken, dat Jezus van Nazareth geen bedrieger of verleider was, zoals zij gezegd
hadden, maar een heilig, rechtvaardig en schuldeloos persoon, die God als zodanig
erkend had, door Hem in de hemel op te nemen.
Hij wilde de Joden overtuigen "van oordeel". Hij wilde hen noodzaken te zien,
dat Jezus van - Nazareth de duivel en al diens heir had overwonnen en veroordeeld, en
verhoogd was tot - Vorst en Zaligmaker aan de rechterhand van God..
Dat de Heilige Geest na de Pinksterdag de Joodse natie zo overtuigde, blijkt duidelijk
uit de Handelingen van de Apostelen. Hij was het die de eenvoudigen Galileesche
vissers zo'n macht gaf in het getuigen van Christus, dat hun tegenstanders tot zwijgen
gebracht werden. Zijn bestraffende en overtuigende macht was het, die hen bekwaam
maakte om "Jeruzalem met hun leer te vervullen" (Hand. 5: 28). Niet weinigen van het
volk werden tot zaligheid overtuigd, zoals Paulus, "en een grote schaar van de
priesters werd den gelove gehoorzaam" (Hand. 6: 7). Duizenden meer, mogen wij
redelijkerwijze geloven, werden verstandelijk overtuigd, al hadden zij geen moed om
er voor uit te komen en het kruis op te nemen. De gehele toon van het Joodse volk
tegen het einde van de Handelingen van de Apostelen is geheel anders dan in het
begin. Een uitgebreide bestraffende en overtuigende invloed, zelfs waar die niet tot
zaligheid leidde, schijnt over hen te zijn heengegaan. Zeker was dit gedeeltelijk wat de
Heere in deze verzen op het oog had, toen Hij zei: "De Heilige Geest zal bestraffen en
overtuigen".

Ten andere behoren wij de troostvolle belofte, daarin voorkomende, dankbaar in
gedachtenis te houden: "De Geest der Waarheid," zei de Heere tot Zijn zwakke en nog
onvolleerde volgers, "zal u in al de waarheid leiden." Deze belofte was zowel voor ons
als voor hen. Wat wij tegenwoordig tot onze vrede en heiligmaking nodig hebben te
weten, dat is de Heilige Geest bereid ons te eren. Natuurlijk is in deze belofte niet
begrepen alle waarheid in wetenschap, natuur en wijsbegeerte. Maar in alle
Schriftuurlijke waarheid, die werkelijk nuttig en voordelig is, en die ons verstand kan
vatten en dragen, is de Heilige Geest bereid en gewillig ons te leiden. Laat ons dan bij
het lezen in de Bijbel niet vergeten, om het onderricht van de Heilige Geest te bidden.
Het moet ons niet verwonderen, als wij bevinden, dat de Bijbel een duister boek is en
zwaar om te verstaan, wanneer wij niet geregeld licht zoeken bij Hem, door wie hij
eerst is ingegeven. In deze is het, als in vele andere dingen: "wij hebben niet, omdat
wij niet bidden" (Jak. 4,: 2).
AANTEKENINGEN.
8. En Die gekomen zijnde. - Lightfoot merkt aan, (lat "de Heilige Geest zich van de
Joodse natie vierhonderd jaren verwijderd had." Vandaar, dat dit "komen" een
bijzondere betekenis had.
Zal de wereld overtuigen van.... oordeel. - Deze uitdrukking is misschien eens van de
moeilijkste in het gehele Evangelie van Johannes. Men zal haar waarschijnlijk nooit
geheel verstaan, voordat de Heere komt. Er is iets in, dat alle Schriftverklaarders in
verlegenheid schijnt te brengen. De meest gewone uitlegging is, dat hier beschreven
werden de gewone werkingen des Heilige Geestes in het zaligen van zondaren. Hij is
het, die de mensen overtuigt, dat zij zondaars zijn; hen overtuigt, dat zij gezaligd
moeten worden door Christus' gerechtigheid en niet door hun eigen; en hen overtuigt,
dat er een toekomstig oordeel is. Ongetwijfeld is dit waar; maar het is mij niet
duidelijk, dat dit de waarheid van de tekst is. Inwendige overtuiging is zeker niet de
betekenis van het woord, hier door "overtuigen" vertaald. Het is meer een weerleggen
door bewijzen, overtuigen door onweerlegbare bewijsvoeringen als een advocaat.
Gelovigen en Gods volk worden niet gezegd de voorwerpen te zijn van 's Geestes
werk van de overtuiging.
Het is "de wereld", die moet overtuigd worden; en deze "wereld" wordt in deze laatste
rede des Heeren gedurig in tegenstelling genoemd met Christus' volk. Had de Heere
eenvoudig gezegd: "De Heilige Geest zal uw hoorders overtuigen van hun eigen
zonden, van mijn toegerekende gerechtigheid en van een dag des oordeels," het zou
duidelijk genoeg zijn geweest. Maar in de volgende verzen worden er verscheiden
dingen bijgevoegd, die waarlijk niet met deze wijze van uitleggen stroken. Mij dunkt,
deze uitspraak van de Heere moet aldus worden opgevat: "Na de Pinksterdag zal de
Heilige Geest, de grote Voorspraak van Mij en mijn volk, in deze wereld komen met
zo'n machtige kracht, dat Hij de mond van uw vijanden zal tot zwijgen brengen,
overtuigen en stoppen, en hen noodzaken, hoewel onwillig, heel anders over Mij en
Mijn zaak te denken, dan zij nu doen. In het bijzonder zal Hij hen dan overtuigen van
hun eigen zonde, van Mijn gerechtigheid en van de overwinning die Ik op de satan
behaald heb. In bet kort, Hij zal een verpletterende Advocaat (voorspraak) zijn, die de
wereld niet za] vermogen te weerstaan of te weerspreken."
Dat dit was een van de uitwerkingen van de Heilige Geest, die op de Pinksterdag
neerdaalde, blijkt zo herhaaldelijk in de Handelingen van de Apostelen, dat het
overbodig is teksten aan te halen. In de eerste hoofdstukken van de Handelingen blijkt
het duidelijk, dat van de Pinksterdag af een bijzondere, weerhoudende,
onweerstaanbare kracht het werk van de Apostelen vergezelde, welke de ongelovige
Joden, in spijt van hun aantal en invloed, niet konden weerstaan. En dit werk des
Heilige Geestes beperkte zich niet tot de Joden. Overal waar de Apostelen en hun
medearbeiders kwamen, vergezelde hun dezelfde overtuigende kracht en dwongen
zijzelf s de Heidenen het Christendom te erkennen als een groot feit, zelfs wanneer
deze niet geloofden. De befaamde brief van Plinius aan Trajanus is hiervan een klaar
bewijs.
Men verlieze niet uit het oog, dat de Heere Zijn discipelen moed inspreekt tegen de
wereld, door hun de Trooster te beloven, die het werk van een advocaat zal verrichten,
door hun vijanden te weerleggen en te overtuigen. - Mijn opvatting wordt
gerechtvaardigd, als men let op de ontzaglijke verandering, die in de toestand van "de
wereld" binnen weinige eeuw na het Pinksterfeest heeft plaatsgegrepen. Over zonde,
Christus en oordeel waren de gevoelens van de mensen geheel veranderd, zelfs
wanneer zij onbekeerd waren. - Scott tekent aan: "Het verdient opgemerkt te worden,
dat een aanmerkelijk groot gedeelte van het menselijk geslacht sedert de uitstorting
van de Heilige Geest, na de hemelvaart van onze lieer, er toe gebracht is, zulke
gevoelens te vormen over zonde, gerechtigheid en een toekomstig oordeel, als
waarvan de wereld tot op die tijd niet het minste begrip had, zodat er een veel hogere
standaard van zedelijke begrippen onder talrijke volken is opgericht, dan al wat
tevoren bedacht was."
9. Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven. - Dit vers, dunkt mij, wil zeggen: de
Heilige Geest zal eerst en voor alles de wereld van zonde overtuigen, door mijn
vijanden te doen inzien, hoewel te laat, dat zij, door in Mij niet te geloven, een groeten
misslag en een zware zonde begaan. Hij zal maken, dat »ij ten laatste zullen voelen
dat, met Mij te verwerpen, zij Een verwerpen, die zij hadden behoren te geloven.
10. En van gerechtigheid. - Mij niet meer zien. - Dit vers, dunkt mij, wil zeggen: de
Heilige Geest, in de tweede plaats, zal de wereld overtuigen aangaande Mijn
gerechtigheid, dat Ik rechtvaardig was en niet een bedrieger of misleider. En dit zal
Hij doen, nadat Ik de wereld heb verlaten, wanneer de Joden Mij niet langer kunnen
zien en geen begrip van Mij kunnen maken. Gij weet, Ik ga tot de Vader, en gij zult
Mij niet meer zien. Maar nadat Ik zal zijn heengegaan, zal de Heilige Geest Mijn
vijanden overtuigen, noodzaken te gevoelen, dat Ik een rechtvaardig Persoon ben en
onrechtvaardig ter dood ben gebracht. Zelfs de hoofdman. die Christus gekruisigd zag,
verklaarde: "Deze mens was rechtvaardig" (Luk. 23: 47).
11. En van oordeel. - geoordeeld is. - Dit vers wil, mijns inziens, zeggen: de Heilige
Geest eindelijk, zal de wereld overtuigen aangaande het oordeel, en satans door
overmacht overweldigde macht omverwerpen, door overal een nieuw Koninkrijk,
Mijn Gemeente, te stichten door de heidense tempels van hun aanbidders te
ontledigen, de kracht van de afgoderij te fnuiken en uitgestrekte gedeelten van de
wereld van haar heerschappij te verlossen. - De "overste dezer wereld" betekent
natuurlijk de duivel (Joh. 12: 31; 14: 30). Hoe groot zijn macht over het mensdom was
voordat Christus in de wereld kwam, en hoe groot een verandering Christus' dood en
opstanding in de algemenen toestand van het mensdom heeft teweeggebracht, zijn
dingen, die wij in deze tijd moeilijk kunnen bepalen. Het schijnt mij toe, dat dit
oordeel over de duivel datgene is, wat in Openb. 12: 7 - 17 en Luk. 10: 18 voorspeld
is.

12. Nog vele dingen.... nu niet dragen. - Dit gezegde schijnt te doelen op de hogere,
vollere en diepere inzichten, welke de Heere ongetwijfeld Zijn discipelen gedurende
de veertig dagen tussen zijn opstanding en hemelvaart gegeven heeft, toen Hij met hen
gedurig sprak "van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan" (Hand. 1: 3).
13. Hij zal u in al de waarheid leiden. - Hier geeft de Heere een nieuwe belofte
aangaande de Heilige Geest. Hij zal leiden in de volle kennis van al de leerstellingen
des Evangelies, in al de waarheid die zij nodig hadden te weten. "In al DE waarheid,"
dat is: de waarheid Christus betreffende. –
Poole merkt op, dat het Griekse woord "leiden" een nadrukkelijke betekenis heeft,
namelijk de wil buigen naar de waarheid.
Want Hij zal van zichzelf niet spreken ... gehoord hebben.... spreken. - Hier vangt een
reeks aan van dingen, die aangaande de Heilige Geest gezegd worden, waar onze
zwakke vermogens niet op kunnen ingaan. De bedoeling van dit gezegde schijnt te
zijn om de nauwe en innige eenheid aan te duiden, welke bestaat tussen de Heilige
Geest en de twee andere Personen in de Drie-eenheid. Hij zal van zichzelf niet
spreken, onafhankelijk van Mij en Mijn Vader. Hij zal alleen zulke dingen spreken,
als Hij van ons zal horen. De uitdrukkingen "spreken" en "horen" zijn gebezigd naar
onze zwakheid. Letterlijk "spreekt" of "hoort" de Heilige Geest niet. Zij willen dus
zeggen: zijn onderwijzingen en leidingen zullen zijn van Een, die op het innigst
verbonden is met de Vader en de Zoon.
En de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. - zo deed de Heilige Geest, toen Hij
Paulus, Petrus, Judas en Johannes ingaf te profeteren. In dit gezegde is waarschijnlijk
opgesloten de verwoesting van Jeruzalem, de opheffing van de Mozaïsche
instellingen, de verstrooiing van de Joden, de roeping van de Heidenen, enz.
14. Die zal Mij verheerlijken. - Het derde, dat van de Heilige Geest gezegd wordt, is:
Hij zal Christus verheerlijken. Alle godsdienstonderwijs, dat niet strekt om Christus te
verheerlijken, mist geheel zijn doel.
Hij zal het uit het Mijn nemen, en.... u verkondigen. - Dit is het vierde, dat van de
Heilige Geest gezegd wordt. Hij zal de waarheid uit Christus nemen en die de
discipelen openbaren. –
Alford aan: "Dit vers is beslist tegen alle bijvoegingen en beweerde openbaringen, na
en buiten Christus; het is het werk des Heilige Geestes, de dingen aangaande Christus
te getuigen, en niet iets nieuws of iets buiten Hem te doen."
15. Al wat de Vader. - Mijne; daarom, enz. - De bedoeling van dit diepe gezegde dient
zeker om de volstrekte eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest te
verzekeren in de openbaring van de waarheid aan de mensen. Er bestaat zo'n nauwe
eenheid tussen de Vader en de Zoon, dat de Heilige Geest de dingen van de Een niet
kan tonen of eren, zonder die van de Ander.
Dit en het voorafgaande vers zijn wel geschikt om de Bijbellezer te verootmoedigen
en hem te doen gevoelen hoe weinig hij nog van de volle bedoeling van sommige
gedeelten van de Heilige Schrift verstaat.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Posthoorn »

Dit zegt de Korte Verklaring erover:
En dan zal de Geest het pleit voeren voor de zaak van Christus, (Joh.) 14:16. Hij zal de wereld op de drie kardinale punten, hier genoemd, in het ongelijk stellen en haar overtuigen, dat ze ongelijk heeft met haar vijandschap tegen Christus en zijn Kerk, zelfs al meende ze daarmee God te dienen, vs 2. (...) Welke uitwerking deze arbeid van den H. Geest hebben zal, wordt hier niet gezegd. Soms bekeering, soms verharding en eeuwig oordeel, Hand. 2:22 41; 7:51 57; 9:1 6.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Terri »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Dank je dat je dit aandacht geeft, opmerkelijk.

Wij hadden daar nl gisteren een preek over, maar volgens mij kwam het niet helemaal tot z'n recht wat hier werkelijk bedoeld wordt. De preek was daar te kort voor, want er staat best iets heel bijzonders. Door jou (en de combi met de preek bij ons) ben ik er in gedoken en kom tot de conclusie dat ik deze verzen nooit goed begrepen heb.

Ik lees bv in de studiebijbel dat hier sprake is van een soort rechtszaak tussen de Heere Jezus en de Joden, daarom zou de vertaling voor de Heilige Geest ook beter zijn Pleitbezorger, of Advocaat, ipv Trooster.
Het lijkt te gaan over hoe de Heilige Geest de Joden zal overtuigen van wie werkelijk de Heere Jezus is en ze overtuigen van wat ze gedaan hebben.
En dat zien we gebeuren op de Pinksterdag als ze uitroepen: 'wat moeten wij doen'! De Heilige Geest bediend zich van de discipelen, van hun getuigenis in woord en daad.

Van zonde: de vijandige houding tegenover de Heere Jezus.
Van gerechtigheid: het feit dat ze Christus verwierpen, zal als onrecht ontmaskerd worden.
Van oordeel: niet hun recht om Christus te oordelen was juist, maar juist zij riepen het oordeel over zichzelf af door wat ze deden en er zou ook openbaar komen dat de satan door het uitroepen van de Heere Jezus aan het kruis, 'het is volbracht' veroordeeld worden en uitgebannen.

En inderdaad, ik heb hier, zoals het in de studiebijbel staan en op nog veel meer plaatsen, nog nooit een preek over gehoord. Ja gisteren dan, maar zoals ik zei, kwam dat niet echt uit de verf.
Daar was het een soort korte samenvatting van: "de Heere Jezus had gelijk".
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Beluister de preek CGK Renswoude van Donderdag 25 mei. Prof.dr. A. Baars. Hij doet recht aan de hele tekst.

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=999
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Posthoorn »

Misschien beter om te citeren wat jou relevant lijkt, @huisman!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Vaak is dat afhankelijke van de situatie of boodschap die iemand wil overbrengen. Iemand kan het specifieke aspect van het overtuigen van de wereld van zonde, gerechtigheid en oordeel in vers 8 als relevant beschouwen zonder de verdere uitleg van Jezus. Dit kan vooral het geval zijn wanneer men de nadruk wil leggen op het begrip van zonde.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?
Dat komt allereerst door het feit dat dit de genadegaven zijn die in de gelovigen gewerkt worden door de Heilige Geest.

Overigens heb ik ooit wel een mooie preek over dit gedeelte gehoord, die de verzen uitlegde vanuit het gezichtspunt van het eerste deel van vers 14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

Vooral in een prediking waarin de heilshistorische context goed meegewogen wordt ten opzichte van de heilsordelijke, zal dit toch echt aan de orde komen. In Hervormde kringen vind ik dat accent wel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef: 30 mei 2023, 18:40 In Hervormde kringen vind ik dat accent wel.
In de bevindelijk gereformeerde kringen uiteraard ook, zeg ik nog maar even ten overvloede erbij.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 29 mei 2023, 11:52 Misschien beter om te citeren wat jou relevant lijkt, @huisman!
Misschien beter om te luisteren naar de preek die ik plaatste, @Posthoorn!



(Ben trouwens nu voor een korte vakantie in Zeeland en heb dus andere prio’s dan het RF.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef: 30 mei 2023, 18:33
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Heb je ook een verklaring voor mijn bevindingen dat sommigen met alle macht en kracht de nadruk leggen op vers 9 en vers 10 en 11 uit het oog verliezen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Valcke »

Ik hoorde vanmiddag op weg naar huis juist een preek van afgelopen zondag over deze tekst (Stornoway Schotland, Free Church Continuing) met een zuivere uitleg (zoals ik deze daarnet ook verkort gaf):

The Threefold Reproof of the Holy Spirit: https://www.sermonaudio.com/sermoninfo. ... 1822117251
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2023, 19:43
Valcke schreef: 30 mei 2023, 18:33
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Heb je ook een verklaring voor mijn bevindingen dat sommigen met alle macht en kracht de nadruk leggen op vers 9 en vers 10 en 11 uit het oog verliezen?
Dat staat in een groter geheel waarin de toepassing van het werk van Christus (en in het bijzonder geloof en rechtvaardigmaking) verduisterd is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef: 30 mei 2023, 19:48
GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2023, 19:43
Valcke schreef: 30 mei 2023, 18:33
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Heb je ook een verklaring voor mijn bevindingen dat sommigen met alle macht en kracht de nadruk leggen op vers 9 en vers 10 en 11 uit het oog verliezen?
Dat staat in een groter geheel waarin de toepassing van het werk van Christus (en in het bijzonder geloof en rechtvaardigmaking) verduisterd is.
Zou je dit wat nadere duiding kunnen geven? Ik ben wel benieuwd of er verklaringen of redenen zijn waardoor dit ontstaat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie