Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Plaats reactie
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Bericht door Bertiel »

Ergens in de kanttekeningen wordt er naar ik meen het voorbeeld aangehaald van de pelikaan, die z’n jongen uit zijn borst bloed geeft.
Weet iemand waar dat staat.
Ik ben nog nergens een zoekprogramma tegen gekomen die ook de kanttekeningen doorzoekt, of heb ik niet goed gezocht?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 16 mei 2023, 20:03 Ergens in de kanttekeningen wordt er naar ik meen het voorbeeld aangehaald van de pelikaan, die z’n jongen uit zijn borst bloed geeft.
Weet iemand waar dat staat.
Ik ben nog nergens een zoekprogramma tegen gekomen die ook de kanttekeningen doorzoekt, of heb ik niet goed gezocht?
In de GBS app zoek je ook in de kanttekeningen zoeken. Ik heb even gezocht op pelikaan, borst i.c.m. bloed en op jongen i.c.m. bloed maar ik kan deze kanttekening niet vinden.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Bericht door Zeeuw »

Ik kan ook alleen allerhande verwijzingen naar geschriften vinden, maar geen Bijbelse tekst.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Bericht door Anselmus »

Het wordt vooral als christelijk symbool gebruikt voor Christus. Sanquin (de bloedbank) heeft het eveneens als symbool.

Thomas van Aquino gebruikt dit beeld ook regelmatig en dichte er over.

Hier vind je meer informatie:
https://nazatendevries.nl/Artikelen%20e ... 0kerk.html

Laatst gewijzigd door Anselmus op 16 mei 2023, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Pelikaan die uit zijn borst bloed geeft

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef: 16 mei 2023, 20:03 Ergens in de kanttekeningen wordt er naar ik meen het voorbeeld aangehaald van de pelikaan, die z’n jongen uit zijn borst bloed geeft.
Weet iemand waar dat staat.
Ik ben nog nergens een zoekprogramma tegen gekomen die ook de kanttekeningen doorzoekt, of heb ik niet goed gezocht?
Ik kan bijna niet geloven dat de kanttekenaren dit gebruiken. Het komt dacht ik uit een oud boek (2e eeuw na Christus) met verhalen en beschrijvingen van dieren met symbolische en allegorische betekenissen. Een van de verhalen die in de Physiologus, is het verhaal van de pelikaan. Het beschrijft de pelikaan als een moeder die haar jongen voedt met haar eigen bloed, wat later werd geassocieerd met de symboliek van Christus die zijn bloed gaf voor het heil van de mensheid.

Bekijk ook deze link over psalm 110 en de pelikaan (vers 6) https://dick.wursten.be/hsv_psalm102.htm

Augustinus herhaalt de analogie tussen de zelfopofferende pelikaan (uit dat oude boek) en het offer van Christus aan het kruis, en benadrukt vervolgens de daad van zelfopoffering als moeder door een ander vogelbeeld van Christus naar voren te brengen uit Mattheüs 23:37: "Het komt met Hem overeen dat het vlees van de moeder haar jongen met haar bloed tot leven wekt; het komt goed overeen. Want Hij noemt Zichzelf een hen die over haar jongen broedt."

En dit is ook een goede link: https://www.theschooloftheology.org/pos ... -her-piety


Er is de verwijzing in het gebed van St. Gertrude, dat begint met de woorden:

'Genadige Pelikaan, Jezus Christus,
die ons onwaardigen heeft gereinigd van onze zonden met Uw kostbaar bloed,
ik dank U voor heilige en zoete wonden die U hebt gedragen aan het kruis,
toen Uw eeuwige liefde met haar pijl Uw heilige zijde opende en Uw heilige hart binnenging.
Alle eer aan de heilige wond en heilig bloed en water om al onze zonden weg te wassen'.

Het is een oude legende die voortkwam uit een onjuist geïnterpreteerde werkelijkheid (wat vaak het geval is met legendes) en zo werd het deel van de symboliek van vroege christenen. Ik bedoel met onjuist: een pelikaan doet dat niet volgens mij.
Plaats reactie