Jona, feit of fictie?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het zijn uiterst gevaarlijke geluiden van Dr. Huijgen.
En wat wil hij ermee bereiken?
Gods woord moet ons onderwijzen, wij hoeven niet het woord te bekritiseren, wij mogen dat niet eens.
Waar is het einde van het ondermijnen van Gods woord?
Dan komt je waar een aantal bekende namen uit de vorige eeuw ook komen, dan wordt het: Gods woord is niet echt gebeurd, maar het is wel waar...
en ergere dingen die ik hier niet zal aanhalen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 15 mei 2023, 14:03
Wim Anker schreef: 15 mei 2023, 14:01 De inleiders zeggen zelf dat het allemaal niet zo relevant is?
Ze vonden het voor die avond niet relevant, omdat dit niet het onderwerp van discussie was. Beide hoogleraren willen de discussie niet vertroebelen door het gesprek te laten gaan over de totstandkoming van de tekst. En wellicht ook omdat dit een precair onderwerp is.
Maar waarom hadden ze het er dan wel over?

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 15 mei 2023, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 13:17
Herman schreef: 15 mei 2023, 13:15
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 12:54
Herman schreef: 15 mei 2023, 12:10
Volgens mij wordt de betekenis van de bijbel niet opeens anders door deze vragen te stellen. Je hebt teksten die letterlijk gelezen worden, maar ook teksten die je figuurlijk of als beeldspraak moet lezen. In Spreuken 7:43 neem je bijvoorbeeld ook niet letterlijk, maar dat is overdrachtelijk bedoelt.

De godsvrees van de zeelieden moeten we wel nemen als eerbied voor God, maar of dat een zaligmakende kennis is, daar zullen de geformeerde uitleggers (mogelijk) van mening verschillen. Het is niet zorgelijk om dat te doordenken en van voor- of tegenargumenten te voorzien.
Dat is een exegese-uitleg en heeft niets te maken met of we de tekst letterlijk of figuurlijk moeten nemen. De profeet Jona is toch qua betekenis van een geheel andere orde dan bijvoorbeeld het boek Hooglied?
Ja, daar gaat dus de discussie over. Waarom zou je wel van Hooglied mogen aannemen dat het wijsheidsliteratuur is en van Jona niet?
Omdat Jona een geschiedkundig Bijbelboek is en Hooglied niet. Dat is toch duidelijk? Of wil je die vraagtekens ook bij de Evangeliën zetten?
Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 15 mei 2023, 14:17 Het zijn uiterst gevaarlijke geluiden van Dr. Huijgen.
En wat wil hij ermee bereiken?
Gods woord moet ons onderwijzen, wij hoeven niet het woord te bekritiseren, wij mogen dat niet eens.
Waar is het einde van het ondermijnen van Gods woord?
Dan komt je waar een aantal bekende namen uit de vorige eeuw ook komen, dan wordt het: Gods woord is niet echt gebeurd, maar het is wel waar...
en ergere dingen die ik hier niet zal aanhalen.
100% eens. Bij de zorgelijke ontwikkeling van dr. A. Huijgen moet ik denken aan het boek van Lindeboom over de ontmanteling van de Gereformeerde kerken. Titel: De theologen gingen voorop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:34Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Ja, maar de historische boeken uit het OT behoren ook tot de profeten, daus dat is geen tegenstelling. De 'profeten' zijn onderverdeeld in de vroege profeten (Jozua, Richteren, Samuël en Koningen) en de late profeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en twaalf kleine profeten).
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: 15 mei 2023, 14:52
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:34Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Ja, maar de historische boeken uit het OT behoren ook tot de profeten, daus dat is geen tegenstelling. De 'profeten' zijn onderverdeeld in de vroege profeten (Jozua, Richteren, Samuël en Koningen) en de late profeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en twaalf kleine profeten).
Weet ik uiteraard, maar daarmee kan je niet zeggen dat alles geschiedkundig is in zulke boeken.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:57
Evangelist schreef: 15 mei 2023, 14:52
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:34Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Ja, maar de historische boeken uit het OT behoren ook tot de profeten, daus dat is geen tegenstelling. De 'profeten' zijn onderverdeeld in de vroege profeten (Jozua, Richteren, Samuël en Koningen) en de late profeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en twaalf kleine profeten).
Weet ik uiteraard, maar daarmee kan je niet zeggen dat alles geschiedkundig is in zulke boeken.
Voor alle profetische boeken geldt dat alles wat zich als historisch aandient, ook als zodanig gelezen is door de kerk der eeuwen. Met andere woorden: het enkele feit dat een boek profetisch is, zegt daarmee niet dat het niet historisch is.
Hartelijke groet,
Evangelist
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:57
Evangelist schreef: 15 mei 2023, 14:52
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:34Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Ja, maar de historische boeken uit het OT behoren ook tot de profeten, daus dat is geen tegenstelling. De 'profeten' zijn onderverdeeld in de vroege profeten (Jozua, Richteren, Samuël en Koningen) en de late profeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en twaalf kleine profeten).
Weet ik uiteraard, maar daarmee kan je niet zeggen dat alles geschiedkundig is in zulke boeken.
Kun je dat Bijbels beargumenteren?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: 15 mei 2023, 15:36
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:57
Evangelist schreef: 15 mei 2023, 14:52
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 14:34Het boek Jona behoort tot de profeten, niet tot de historische boeken.
Ja, maar de historische boeken uit het OT behoren ook tot de profeten, daus dat is geen tegenstelling. De 'profeten' zijn onderverdeeld in de vroege profeten (Jozua, Richteren, Samuël en Koningen) en de late profeten (Jesaja, Jeremia, Ezechiël en twaalf kleine profeten).
Weet ik uiteraard, maar daarmee kan je niet zeggen dat alles geschiedkundig is in zulke boeken.
Voor alle profetische boeken geldt dat alles wat zich als historisch aandient, ook als zodanig gelezen is door de kerk der eeuwen. Met andere woorden: het enkele feit dat een boek profetisch is, zegt daarmee niet dat het niet historisch is.
Klopt, en andersom ook niet, want dan raak je in de cirkelredenering van GG-lid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Bezorgd »

Is Tiberius ook onder de Huijgerianen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik weet het niet. @Herman doet ook al zo onduidelijk.

Welke cirkelredenering bedoel je, @Tiberius?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 16:01 Ik weet het niet. @Herman doet ook al zo onduidelijk.

Welke cirkelredenering bedoel je, @Tiberius?
Die van jou: "Waarom moeten we Jona geschiedkundig lezen? Omdat Jona een geschiedkundig boek is."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 15 mei 2023, 16:00 Is Tiberius ook onder de Huijgerianen?
Nee, ik ben zelf meer een Pauliaan.
Maar ik ben wel van mening dat je zuivere argumenten moet gebruiken en niet met een cirkelredenering op de proppen komen. Ook niet met suggestieve koppen, overigens.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:08
Bezorgd schreef: 15 mei 2023, 16:00 Is Tiberius ook onder de Huijgerianen?
Nee, ik ben zelf meer een Pauliaan.
Maar ik ben wel van mening dat je zuivere argumenten moet gebruiken en niet met een cirkelredenering op de proppen komen. Ook niet met suggestieve koppen, overigens.
:haha Gelukkig maar ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jona, feit of fictie?

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 15 mei 2023, 16:08
Tiberius schreef: 15 mei 2023, 16:08
Bezorgd schreef: 15 mei 2023, 16:00 Is Tiberius ook onder de Huijgerianen?
Nee, ik ben zelf meer een Pauliaan.
Maar ik ben wel van mening dat je zuivere argumenten moet gebruiken en niet met een cirkelredenering op de proppen komen. Ook niet met suggestieve koppen, overigens.
:haha Gelukkig maar ;)
Dat is maar zeer de vraag.
Voor een discussie heb je Huigerianen en Paulianen nodig. :)
Plaats reactie