Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Carsten »

Kunt u aantonen dat hij dat wel preekt? Wij wensen geen tijd te verdoen aan oppervlakkige preken.
Er zijn tal van zaken die bij echt gereformeerd horen: zoals de 5 punten van het Calvinisme die zou u toch moeten kennen. Wij noemen; o.a. De totale verdorvenheid van de mens en de verkiezing van eeuwigheid.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Carsten »

Tiberius schreef: 28 okt 2023, 20:35 Dat komt denk ik door het taalgebruik. Bij missionair preken gebruik je zoveel mogelijk gewone spreektaal. Als mensen dat niet gewend zijn, vinden ze dat al gauw niet diepgaand.
Maar dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Op zich gaat het ons niet om specifieke woorden maar om de zaken. Maar het is ook een list van de duivel om alles beetje bij beetje te verwateren en zo velen te beïnvloeden door de wereldse geest en tijdgeest.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Tiberius »

Carsten schreef: 28 okt 2023, 22:35
Tiberius schreef: 28 okt 2023, 20:35 Dat komt denk ik door het taalgebruik. Bij missionair preken gebruik je zoveel mogelijk gewone spreektaal. Als mensen dat niet gewend zijn, vinden ze dat al gauw niet diepgaand.
Maar dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Op zich gaat het ons niet om specifieke woorden maar om de zaken. Maar het is ook een list van de duivel om alles beetje bij beetje te verwateren en zo velen te beïnvloeden door de wereldse geest en tijdgeest.
Ik vermoed dat jij de gereformeerde leer in gewone spreektaal niet herkent, omdat je oudere taal gewend bent.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Carsten »

Wat is uw definitie van de Gereformeerde Leer?
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door DDD »

Carsten schreef: 28 okt 2023, 22:32 Kunt u aantonen dat hij dat wel preekt? Wij wensen geen tijd te verdoen aan oppervlakkige preken.
Er zijn tal van zaken die bij echt gereformeerd horen: zoals de 5 punten van het Calvinisme die zou u toch moeten kennen. Wij noemen; o.a. De totale verdorvenheid van de mens en de verkiezing van eeuwigheid.
Natuurlijk kan ik dat aantonen. Maar ík zeg er toch niets van. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat alle preken gereformeerd zijn. Dus ik zou zeggen: noem er ééntje die niet gereformeerd is.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door DDD »

Carsten schreef: 28 okt 2023, 22:56 Wat is uw definitie van de Gereformeerde Leer?
Dat zijn de drie formulieren van eenheid. Zo simpel is dat. Dus ik zou zeggen: noem één preek die daarmee in strijd zou zijn.

Overigens: het ging er hier nu om dat de preken oppervlakkig zouden zijn. Daar geloof ik dus helemaal niets van. Er zijn weinig predikanten die zo goed nadenken over de manier waarop er grondig gepreekt moet worden. Hij heeft daar zelfs een heel boek over geschreven.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door DDD »

Carsten schreef: 28 okt 2023, 22:35
Tiberius schreef: 28 okt 2023, 20:35 Dat komt denk ik door het taalgebruik. Bij missionair preken gebruik je zoveel mogelijk gewone spreektaal. Als mensen dat niet gewend zijn, vinden ze dat al gauw niet diepgaand.
Maar dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Op zich gaat het ons niet om specifieke woorden maar om de zaken. Maar het is ook een list van de duivel om alles beetje bij beetje te verwateren en zo velen te beïnvloeden door de wereldse geest en tijdgeest.
Ik denk eerder dat jouw op weinig gebaseerde oordeel een list van de duivel is. Maar vooralsnog houd ik het op jouw oppervlakkigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Terri »

Tiberius schreef: 28 okt 2023, 20:35 Dat komt denk ik door het taalgebruik. Bij missionair preken gebruik je zoveel mogelijk gewone spreektaal. Als mensen dat niet gewend zijn, vinden ze dat al gauw niet diepgaand.
Maar dat heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.
Precies, en idd wat DDD zegt over de 'eerst dit' podcast, echt de moeite waard.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door HHR »

Carsten schreef: 28 okt 2023, 22:32 Kunt u aantonen dat hij dat wel preekt? Wij wensen geen tijd te verdoen aan oppervlakkige preken.
Er zijn tal van zaken die bij echt gereformeerd horen: zoals de 5 punten van het Calvinisme die zou u toch moeten kennen. Wij noemen; o.a. De totale verdorvenheid van de mens en de verkiezing van eeuwigheid.
Wie zijn 'wij' ?
-DIA-
Berichten: 32748
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door -DIA- »

Als ik dit nu een beetje doorlees kun je opmerken hoe een topic compleet anders verloopt dan wat de topicstarter bedoelde.
Er staat boven dit topic: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.
A. Ons denken
B. Ons spreken
C. Wat de tijdgeest met ons doet.

Ik vind het wel jammer dat dit niet opgemerkt wordt, want we leven immers wel in een bijzondere tijd. En in andere tijden was er ook de tijdgeest. Altijd is er de geest van de tijd. Denk bijvoorbeeld aan de 'donkere middeleeuwen'. En wie kan zeggen: Ik ben rein, en niet besmet met de tijdgeest?
Misschien even on-topic? Het is dat ik dit alles 'bij geval' weer onder ogen kreeg, en daarom deze reactie plaats.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door DDD »

Dit gesprek is hier anders buitengewoon op zijn plaats. Het gaat over denken (of niet denken) (s)preken, en over de tijdgeest. Ik had vermoedelijk geen betere titel kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gods woord is tijdloos, God is eeuwig, en zeker heeft de Bijbel ons veel te zeggen in deze tijd, maar als het goed is komt het woord van God, en niet door onze tijdsbril naar ons toe, en ook moeten wij oppassen ons te laten vormen door de tijdgeest in plaats van door Gods woord. Sommige predikanten geven hele geschiedenislessen of preken zelfs de tijdgeest maar Gods woord moet gepreekt worden en niet wat wij graag zouden horen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32748
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door -DIA- »

Laten we het wat concreter benoemen: Zijn wij, die ons christenen noemen ook niet besmet met de tijdgeest?
Noem maar een voorbeeld: Komt een topic over de hoofdbedekking van de vrouw echt 'zomaar uit de lucht vallen'? Ik dacht dat juist zoiets wel tekenend is voor de tijd waarin we leven. Het oude denken moet weg (ook al zeggen we dat natuurlijk niet hardop) en er komt een 'nieuw licht' over veel zaken, als bv. de vrouw in het ambt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: 31 okt 2023, 10:02 Laten we het wat concreter benoemen: Zijn wij, die ons christenen noemen ook niet besmet met de tijdgeest?
Noem maar een voorbeeld: Komt een topic over de hoofdbedekking van de vrouw echt 'zomaar uit de lucht vallen'? Ik dacht dat juist zoiets wel tekenend is voor de tijd waarin we leven. Het oude denken moet weg (ook al zeggen we dat natuurlijk niet hardop) en er komt een 'nieuw licht' over veel zaken, als bv. de vrouw in het ambt.
Klopt steeds meer wereldgelijkvormigheid en veel merken het niet eens op, of vinden het wel positief.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ons denken, ons spreken en de tijdgeest.

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of wij meer bezet zijn met de tijdgeest dan Johannes Calvijn in zijn tijd.
Plaats reactie