Re: Hoe was je zondag [2]?
Geplaatst: 01 apr 2024, 15:22
Ik geloof dat geen van de drie personen van de Drie-eenheid is geschapen of ontstaan is uit een andere, maar dat ze altijd hebben bestaan in een eeuwige relatie met elkaar.
Ik geloof dat geen van de drie personen van de Drie-eenheid is geschapen of ontstaan is uit een andere, maar dat ze altijd hebben bestaan in een eeuwige relatie met elkaar.
Ik had nog niet eerder deze link gelegd. In mijn omgeving hoor ik regelmatig dat de rustdag vooral iets voor het Joodse volk was. Gisteren werd ik mij er weer bewust van dat Gods geboden houden een zaak van liefde is niet mee gaat in redeneringen en creativiteit.Tiberius schreef: ↑01 apr 2024, 14:41Snap ik. Maar wat is er anders aan deze context?
Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Wat voor praktikale consequenties heeft dit nieuwe inzicht voor jou op de huidige invulling van de zondagsrust?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Ik denk dat we hier verschillend kunnen denken, maar voor mij onderstreept dit detail dat er geen rustgebod was voor de zondag. De vrouwen waren in staat om specerijen te kopen voor de zalving van Jezus. De winkels of de markten waren gewoon open.GGotK schreef: ↑01 apr 2024, 16:24Wat voor praktikale consequenties heeft dit nieuwe inzicht voor jou op de huidige invulling van de zondagsrust?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dus jij gaat de zondag net zo houden als vroeger het volk Israël de sabbat? En hoe weet je nu zeker dat dat op zondag mag in plaats van de zaterdag?MGG schreef: ↑01 apr 2024, 15:31Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Hetzelfde woord als in Mattheüs 22:40: Aan deze twee geboden hangt de hele wet en de profeten.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
Het was niet n.a.v. de preek, want die ging over een ander tekst. Onze dominee onderzoekt zaken goed en heb ik niet op inlegkunde kunnen betrappen. Tijdens de schriftlezing kwamen deze gedachten bij mij naar boven.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 14:56Is dit niet een veel beetje inlegkunde?MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .
Aha, excuus voor mijn inlegkunde . En je hebt wat betreft het woord ‘gebod’ het gelijk aan je zijde, las ik net van @Tiberius. Ik ga er ook eens verder over nadenken.MGG schreef:Het was niet n.a.v. de preek, want die ging over een ander tekst. Onze dominee onderzoekt zaken goed en heb ik niet op inlegkunde kunnen betrappen. Tijdens de schriftlezing kwamen deze gedachten bij mij naar boven.Maanenschijn schreef: ↑01 apr 2024, 21:02Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?MGG schreef:Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.
Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
Als tweede neem je aan dat het uit liefde is. Ik wil dat graag met je geloven. Maar er zijn ook hierbij enkele kanttekeningen te zetten. De liefde tot (wel een gestorven) Christus en Meester is dan minder dan de liefde tot het gebod van de sabbatsrust. Dat lees ik er ook niet zo uit en is uit de geschiedenis mogelijk juist andersom te verklaren.
Nogmaals, ik wil je goede gedachten n.a.v. de preek niet verstoren, verre. Maar gezien bovenstaande overwegingen kreeg ik even de indruk van wat inlegkunde .