Hoe was je zondag [2]?

Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mauries06 »

Gisterenochtend ging onze eigen dominee, Ds. van der Bas voor. hij bediende 2x de Heilige Doop. (2x doordat er een splitsing in onze gemeente is door de grootte van de gemeente en dus zijn er 2 diensten in de ochtend in hetzelfde kerkgebouw achter elkaar)
Schriftlezing: Handelingen 2: 22-41
Tekst: Handelingen 2:39
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Thema: Een belofte ook voor de kinderen
1) De inhoud van die belofte
2) De reikwijdte van die belofte

Gisterenmiddag ging Kandidaat D.A. Pater voor. (Ds. van der Bas ging voor in het andere deel va de gemeente in een ander kerkgebouw)
Schriftlezing: Handelingen 1: 12-14 en Handelingen 2: 1-13
Tekst: Handelingen 2: 4
En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
Thema: Gedoopt worden met de Geest
1) Wat vooraf gaat (aanbidding van Christus, Zijn belofte en het gezamenlijke gebed)
2) Wat ervaren wordt (toerusting)
3) Wat het gevolg is (getuigen)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 16:16
simonschenk schreef: 12 jun 2023, 15:48
Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 08:45 In mijn gemeente werd gisteren tijdens de behandeling van de Heidelbergse Catechismus de predikatie gelezen die gehouden is toen destijds minister Grapperhaus op bezoek kwam in de GGiN Barneveld vanwege de corona-maatregelen.
Was een mooie dienst. Luister er nog regelmatig naar. Zuivere waarheid.
Zeker, een katholiek persoon uit leggen wat 'goede werken' zijn. Vandaar dat het me ging dagen dat dit de preek van destijds was :D

Maar goed, los van bovengenoemd geintje, de catechismusverklaring ervaar ik tot nu toe als helder en duidelijk. Ik moet wel wennen aan zijn puntverdeling en aan het gebruik van het woord 'thema'.
Hier word ik dan weer nieuwsgierig van. Op welke manier gebruikt deze dominee het woord thema dan en wat is daar anders aan dan bij een ander? Of is het taalgebruik vernieuwend?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 12 jun 2023, 18:19
Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 16:16
simonschenk schreef: 12 jun 2023, 15:48
Was een mooie dienst. Luister er nog regelmatig naar. Zuivere waarheid.
Zeker, een katholiek persoon uit leggen wat 'goede werken' zijn. Vandaar dat het me ging dagen dat dit de preek van destijds was :D

Maar goed, los van bovengenoemd geintje, de catechismusverklaring ervaar ik tot nu toe als helder en duidelijk. Ik moet wel wennen aan zijn puntverdeling en aan het gebruik van het woord 'thema'.
Hier word ik dan weer nieuwsgierig van. Op welke manier gebruikt deze dominee het woord thema dan en wat is daar anders aan dan bij een ander? Of is het taalgebruik vernieuwend?
Ik ben in het eigen kerkverband gewend om te horen: 'We zetten boven onze overdenking' xx. En dan ten eerste yy etc.

Dan is de woordkeuze 'thema' wat vernieuwend of om in termen van links en rechts te blijven een beetje linksachtig
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ja precies.

Dat dacht ik al. Ik heb het ook wel eens gehoord in een preek. Een dominee zei dat hij iets schreef boven de tekst. Hij schreef alleen niets, wat ik dan weer storend vind, omdat ik het prettig vind als iemand zich zorgvuldig uitdrukt. Als het nu nog een leespreek was, maar dat was het niet.

Nog even los van het feit dat ik er niet zo van gecharmeerd ben als mensen allerlei dingen in de bijbel schrijven en ook de toegevoegde waarde van zo'n beeldspraak niet zie (wat de precieze betekenis ervan is, is me overigens nooit duidelijk geworden).

Dan is het beter om te spreken over 'we zetten boven deze overdenking'. Al vind ik dat ook onduidelijk, want dat kan ook verleden tijd zijn. En bovendien heb ik nog nooit meegemaakt dat een dominee die zoiets zei, daadwerkelijk een overdenking had uitgeschreven. Ik vind dan dat je die indruk ook niet moet wekken.

Zou 'het onderwerp van de preek' ook linksig zijn?
Laatst gewijzigd door DDD op 12 jun 2023, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

:bobo
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Anselmus »

Gisteren een bijzonder mooie zondag gehad, alles viel samen: het Woord, het Sacrament waar Christus Zelf aanwezig was, gemeenschap der heiligen, gezangen en de psalmen. Wat de predikant citeerde werd 's middags gespeeld, wat het orgel speelde werd in de preek aangehaald, fijne gesprekken na de dienst. De Heilige Geest zichtbaar aan het werk in harten van mensen en daarmee ook opbouwend voor de gemeente. Mijn hart zong de hele avond en vandaag ook nog. Op deze momenten ben ik zo dankbaar deel uit te mogen maken van deze gemeente. Ik stel me voor dat het op de nieuwe aarde ook zo zal zijn wanneer Koninkrijk van God helemaal volmaakt is. Dan zelfs geen zonde, verdriet en moeite meer, geen dagelijkse beslommeringen die de focus naar beneden richten. Een groot verlangen om eens, met velen uit de gemeente, bij Christus te zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Christen »

Klinkt uitnodigend... maar van harte gegund!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 12 jun 2023, 18:54:bobo
Last van de warmte? :D
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Gerardus2 »

-DIA- schreef: 12 jun 2023, 08:51 MORGEN:
Ds. M.T. Al-Chalabi
MIDDAG:
Leesdienst: ds. Moerkerken
AVOND:
Ds. M.T. Al-Chalabi

's Avonds later preek beluisterd van ds. A. Geuze, Vriezenveen
maar, hoe was je zondag??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Gerardus2 schreef: 12 jun 2023, 20:05
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 08:51 MORGEN:
Ds. M.T. Al-Chalabi
MIDDAG:
Leesdienst: ds. Moerkerken
AVOND:
Ds. M.T. Al-Chalabi

's Avonds later preek beluisterd van ds. A. Geuze, Vriezenveen
maar, hoe was je zondag??
Het was warm... En ik voelde me benauwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Gerardus2 »

-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:38
Gerardus2 schreef: 12 jun 2023, 20:05
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 08:51 MORGEN:
Ds. M.T. Al-Chalabi
MIDDAG:
Leesdienst: ds. Moerkerken
AVOND:
Ds. M.T. Al-Chalabi

's Avonds later preek beluisterd van ds. A. Geuze, Vriezenveen
maar, hoe was je zondag??
Het was warm... En ik voelde me benauwd.
Benauwd naar lichaam of ziel? Bemoediging meegekregen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Gerardus2 schreef: 12 jun 2023, 21:28
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:38
Gerardus2 schreef: 12 jun 2023, 20:05
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 08:51 MORGEN:
Ds. M.T. Al-Chalabi
MIDDAG:
Leesdienst: ds. Moerkerken
AVOND:
Ds. M.T. Al-Chalabi

's Avonds later preek beluisterd van ds. A. Geuze, Vriezenveen
maar, hoe was je zondag??
Het was warm... En ik voelde me benauwd.
Benauwd naar lichaam of ziel? Bemoediging meegekregen?
Hmm, het lijkt ietwat op een verhoor. Misschien Dia even met rust laten?
Er zijn er veel meer die enkel de liturgie delen, wellicht willen zij van alles vertellen. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 19:30
Tiberius schreef: 12 jun 2023, 18:54:bobo
Last van de warmte? :D
Nee, verwondering over hoe je het in je hoofd haalt om aan de hand van het woord thema of onderwerp van de preek te concluderen dat een prediker linksig is.
En dan de bijdrage van DDD: we zetten boven deze tekst ... Alsof iemand suggereert dat hij dat daadwerkelijk in zijn Bijbel erboven zet.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Christen schreef: 12 jun 2023, 15:08
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 08:51 MORGEN:
Ds. M.T. Al-Chalabi
MIDDAG:
Leesdienst: ds. Moerkerken
AVOND:
Ds. M.T. Al-Chalabi

's Avonds later preek beluisterd van ds. A. Geuze, Vriezenveen

Da's een goede afsluiting dan :).

Mijn man las gisteravond na boekje Leen Potappel nu Arend Baan voor.. kan geen kwaad om de jeugd wat geschiedenis bij te brengen. Hierna kerkgeschiedenis.
Eenzijdig zijn we nooit geweest. ;)
Dat is inderdaad mooi. En eenzijdigheid is ook nooit goed, of het mag gaan over de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben, zoals het eenzijdige Godswerk. De Kerk, en daarin haar leden, moeten toch wel kleur bekennen, en niet gaan zweven tussen allerlei waarheden of wat ook. Alles moet dan zo ingekleurd zijn: Wat zegt het Woord? Zo ben ik er wel achter moeten komen hoe 'veelkleurig' ikzelf ook ben. Het goede te doen vindt ik maar niet en dat is een dagelijkse strijd die ik van mezelf altijd weer verlies. Dan kunnen we wel met jaloezie zien naar Leen Potappel en Arend Baan. Zij zijn erdoor, en zullen nooit terugzien. Er ging wat uit van hun leven. Mensen die nergens aan deden hadden nog achtig voor deze mensen, om het werk Gods dat zo uitblonk in hen. Daarin waaiden ze niet met alle winden mee, en zullen daarin zeker ook de tegenstand hebben ervaren van hen die zich tegen de leer van vrije genade keerden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 13 jun 2023, 07:39
Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 19:30
Tiberius schreef: 12 jun 2023, 18:54:bobo
Last van de warmte? :D
Nee, verwondering over hoe je het in je hoofd haalt om aan de hand van het woord thema of onderwerp van de preek te concluderen dat een prediker linksig is.
En dan de bijdrage van DDD: we zetten boven deze tekst ... Alsof iemand suggereert dat hij dat daadwerkelijk in zijn Bijbel erboven zet.
Er zijn er ook die onder de tekst schrijven...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie