Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 12:01
huisman schreef: 15 mar 2024, 11:59 Toch moet de beschreven luisterhouding uit Handelingen 17 voorop gaan. Jij legt de “schuld” totaal bij de zender en niet bij de ontvanger. Op beide kan ruis zitten. Om die ruis bij de ontvanger weg te filteren is toch echt nodig om met alle toegenegenheid te luisteren. Daarna komt het onderzoek of het gehoorde naar de Schrift is.
Natuurlijk, huisman. Stel jij de regels maar vast. :hum
Ik ben niet de schrijver van Handelingen 17. Zijn dus niet mijn regels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:33Maar voor werkelijk hongerenden is een korstje droog brood al tot verkwikking. Of niet dan? Laten we positiever reageren op goede zaken.
Helemaal eens. Daarom ben ik ook een fel tegenstander van publiek gezeur over de prediking.
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 15 mar 2024, 12:56
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:33Maar voor werkelijk hongerenden is een korstje droog brood al tot verkwikking. Of niet dan? Laten we positiever reageren op goede zaken.
Helemaal eens. Daarom ben ik ook een fel tegenstander van publiek gezeur over de prediking.
Het dient meestal nergens toe.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef: 15 mar 2024, 12:56
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:33Maar voor werkelijk hongerenden is een korstje droog brood al tot verkwikking. Of niet dan? Laten we positiever reageren op goede zaken.
Helemaal eens. Daarom ben ik ook een fel tegenstander van publiek gezeur over de prediking.
RF lijkt publiekelijk, maar ik zie het toch wel als een besloten groep ofzo.

Waarom is RF openbaar en niet alleen toegankelijk voor leden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Wat peinzend over het beeld van hongerig zijn en droog brood:
Ik denk dat droog brood of eenzijdig voedsel weliswaar in leven houdt, maar dat rijke en gevarieerde maaltijden zorgen voor gezonde groei en meer vreugde, bovendien voorkomt dat tussendoor elders ongezond snacken. :)

En we hebben geen karig God, zo was afgelopen biddag in veel gemeenten te horen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

huisman schreef: 15 mar 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 11:42
huisman schreef:
Posthoorn schreef:Hongerig.
Kun je dat uitwerken? Is dat hetzelfde als in Handelingen 17 : 11 staat ? (alle toegenegenheid, grote bereidwilligheid)
Nee, dat is niet hetzelfde. Je bent hongerig naar het Woord. Maar als je regelmatig stenen voor brood krijgt, kun je niet meer alle toegenegenheid en bereidwilligheid luisteren. :hum

Toch moet de beschreven luisterhouding uit Handelingen 17 voorop gaan. Jij legt de “schuld” totaal bij de zender en niet bij de ontvanger. Op beide kan ruis zitten. Om die ruis bij de ontvanger weg te filteren is toch echt nodig om met alle toegenegenheid te luisteren. Daarna komt het onderzoek of het gehoorde naar de Schrift is.
Volgens mij is dit een misverstand over de interpretatie van het begrip "luisterhouding" en hoe je die in de context van Handelingen 17:11 toepast op de gelovige luisteraar

1. De hongerige hartshouding in de kerk: voornamelijk gericht op de Heere zelf en het ontvangen van onderwijs en geestelijke voeding
2. De Bereaanse hartshouding in de kerk: luisteren met een open mind maar tegelijk gezond kritisch en onderzoekend in je denken, om het te toetsen aan de rest van het Woord van God.

Langere tijd stenen voor brood krijgen? (echt hè, dus in plaats van de Christus wat anders)
1. Personen die hongerig zijn naar het Woord raken teleurgesteld of ontmoedigd als ze langdurig niet worden gevoed met geestelijk voedsel. Je verlangt en verlangt maar waar is Hij die je ziel liefheeft, etc.
2. Mensen met een Bereaanse hartshouding, zullen sneller doorhebben als ze verkeerde dingen te horen krijgen. Hun onderzoekende geest helpt hen om dwalingen en ruis te herkennen.

@huisman, misschien een andere topic maken?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Arja schreef: 15 mar 2024, 14:10
huisman schreef: 15 mar 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 11:42
huisman schreef:
Kun je dat uitwerken? Is dat hetzelfde als in Handelingen 17 : 11 staat ? (alle toegenegenheid, grote bereidwilligheid)
Nee, dat is niet hetzelfde. Je bent hongerig naar het Woord. Maar als je regelmatig stenen voor brood krijgt, kun je niet meer alle toegenegenheid en bereidwilligheid luisteren. :hum

Toch moet de beschreven luisterhouding uit Handelingen 17 voorop gaan. Jij legt de “schuld” totaal bij de zender en niet bij de ontvanger. Op beide kan ruis zitten. Om die ruis bij de ontvanger weg te filteren is toch echt nodig om met alle toegenegenheid te luisteren. Daarna komt het onderzoek of het gehoorde naar de Schrift is.
Volgens mij is dit een misverstand over de interpretatie van het begrip "luisterhouding" en hoe je die in de context van Handelingen 17:11 toepast op de gelovige luisteraar

1. De hongerige hartshouding in de kerk: voornamelijk gericht op de Heere zelf en het ontvangen van onderwijs en geestelijke voeding
2. De Bereaanse hartshouding in de kerk: luisteren met een open mind maar tegelijk gezond kritisch en onderzoekend in je denken, om het te toetsen aan de rest van het Woord van God.

Langere tijd stenen voor brood krijgen? (echt hè, dus in plaats van de Christus wat anders)
1. Personen die hongerig zijn naar het Woord raken teleurgesteld of ontmoedigd als ze langdurig niet worden gevoed met geestelijk voedsel. Je verlangt en verlangt maar waar is Hij die je ziel liefheeft, etc.
2. Mensen met een Bereaanse hartshouding, zullen sneller doorhebben als ze verkeerde dingen te horen krijgen. Hun onderzoekende geest helpt hen om dwalingen en ruis te herkennen.

@huisman, misschien een andere topic maken?
Hoe gaan ambtsdragers om met mensen met een 'Bereaanse harthouding'?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Ararat schreef: 15 mar 2024, 14:38
Arja schreef: 15 mar 2024, 14:10
huisman schreef: 15 mar 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 11:42 Nee, dat is niet hetzelfde. Je bent hongerig naar het Woord. Maar als je regelmatig stenen voor brood krijgt, kun je niet meer alle toegenegenheid en bereidwilligheid luisteren. :hum

Toch moet de beschreven luisterhouding uit Handelingen 17 voorop gaan. Jij legt de “schuld” totaal bij de zender en niet bij de ontvanger. Op beide kan ruis zitten. Om die ruis bij de ontvanger weg te filteren is toch echt nodig om met alle toegenegenheid te luisteren. Daarna komt het onderzoek of het gehoorde naar de Schrift is.
Volgens mij is dit een misverstand over de interpretatie van het begrip "luisterhouding" en hoe je die in de context van Handelingen 17:11 toepast op de gelovige luisteraar

1. De hongerige hartshouding in de kerk: voornamelijk gericht op de Heere zelf en het ontvangen van onderwijs en geestelijke voeding
2. De Bereaanse hartshouding in de kerk: luisteren met een open mind maar tegelijk gezond kritisch en onderzoekend in je denken, om het te toetsen aan de rest van het Woord van God.

Langere tijd stenen voor brood krijgen? (echt hè, dus in plaats van de Christus wat anders)
1. Personen die hongerig zijn naar het Woord raken teleurgesteld of ontmoedigd als ze langdurig niet worden gevoed met geestelijk voedsel. Je verlangt en verlangt maar waar is Hij die je ziel liefheeft, etc.
2. Mensen met een Bereaanse hartshouding, zullen sneller doorhebben als ze verkeerde dingen te horen krijgen. Hun onderzoekende geest helpt hen om dwalingen en ruis te herkennen.

@huisman, misschien een andere topic maken?
Hoe gaan ambtsdragers om met mensen met een 'Bereaanse harthouding'?
Je moet je eerst afvragen of ambtsdragers die houding veel tegenkomen. Niet alle kritiek op de prediking is daar onder te scharen. Vaak heeft het ook het ‘ kittelachtig van gehoor’ in zich. ( 2 Tim 4 : 3).
Natuurlijk gaat dat dan over anderen. Zelf is onze kritiek altijd ‘Bereaans’ :OO3 . Heb ik geluisterd met alle toegenegenheid, met grote bereidwilligheid? Daar begon het in Berea mee. Ik ben bang dat wij dat in 2024 gemakshalve maar overslaan en dan kom je al snel bij 2 Tim 4 : 3 uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door refo »

Dat het met 'grote bereidwilligheid' ontvangen werd, zegt nog niets over de situatie van nu. In Berea was Paulus voor het eerst. Logisch dat je dan niet meteen zegt: zal wel nix wezen.
Als er een nieuwe predikant komt (a.s. zondag is dat bij ons zo), dan kun je inderdaad met open mind naar de kerk gaan. Dan hoor je de predikant aan, maar je moet wel nagaan of de dingen die hij zegt 'zo zijn'.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 15 mar 2024, 12:07
Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 12:01 Natuurlijk, huisman. Stel jij de regels maar vast. :hum
Ik ben niet de schrijver van Handelingen 17. Zijn dus niet mijn regels.
Ik lees in Handelingen 17 geen 'regels'. Het gaat over een specifieke situatie, nl. de prediking van Paulus. Niet over de prediking van ongeacht welke prediker dan ook. Bovendien gaat het hier over mensen die voor het eerst het Evangelie horen. Dus het klinkt wel stoer: niet mijn regels, maar het is wel jouw interpretatie van een Bijbelgedeelte.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Wat is dan wel het criterium om een andere kerk te zoeken waar je gezond voedsel krijgt?
Ik lees over een goede luisterhouding, met honger naar de kerk komen, bidden voor je predikant enz enz.
Er is dan vast wel wat voor je bij lijkt de conclusie te zijn.
Maar er zijn ook onder diegene die dit voorstaan vertrokken naar een andere gemeente.
Leggen we de lat dan voor een ander heel hoog en voor onszelf zijn er allerlei verontschuldigingen waarom we vertrokken zijn?
Ik vind dit lastig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 17:01
huisman schreef: 15 mar 2024, 12:07
Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 12:01 Natuurlijk, huisman. Stel jij de regels maar vast. :hum
Ik ben niet de schrijver van Handelingen 17. Zijn dus niet mijn regels.
Ik lees in Handelingen 17 geen 'regels'. Het gaat over een specifieke situatie, nl. de prediking van Paulus. Niet over de prediking van ongeacht welke prediker dan ook. Bovendien gaat het hier over mensen die voor het eerst het Evangelie horen. Dus het klinkt wel stoer: niet mijn regels, maar het is wel jouw interpretatie van een Bijbelgedeelte.
Apart dat het tweede deel van deze tekst wel graag gebruikt wordt door de kritische luisteraar. Verder lees ik Gods openbaring als geldig voor alle tijden. Dat argument van jou “ in die tijd en in een specifieke situatie” heeft in onze kerken vrouwelijke ambtsdragers opgeleverd.

P.S. ze kenden de Schriften in Berea. Het waren dus geen onwetenden. De tekst staat dichterbij de christelijke gemeente van 2024 dan dat jij voor mogelijk houdt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef: 15 mar 2024, 17:40Ik ben niet de schrijver van Handelingen 17. Zijn dus niet mijn regels.
Ik lees in Handelingen 17 geen 'regels'. Het gaat over een specifieke situatie, nl. de prediking van Paulus. Niet over de prediking van ongeacht welke prediker dan ook. Bovendien gaat het hier over mensen die voor het eerst het Evangelie horen. Dus het klinkt wel stoer: niet mijn regels, maar het is wel jouw interpretatie van een Bijbelgedeelte.
Apart dat het tweede deel van deze tekst wel graag gebruikt wordt door de kritische luisteraar. Verder lees ik Gods openbaring als geldig voor alle tijden. Dat argument van jou “ in die tijd en in een specifieke situatie” heeft in onze kerken vrouwelijke ambtsdragers opgeleverd.
Dat is niet apart; daarbij gaat het over het toetsen aan het Woord. Dat kun je even isoleren van het eerste gedeelte, al naar gelang de omstandigheden. Dat is heel wat anders dan de Schrift tijdgebonden verklaren, wat jij nu suggereert
P.S. ze kenden de Schriften in Berea. Het waren dus geen onwetenden. De tekst staat dichterbij de christelijke gemeente van 2024 dan dat jij voor mogelijk houdt.
Wat wil je daar nu mee zeggen??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik onderschrijf het belang van een goede luisterhouding, een hongerig hart, nederigheid en gebed voor de voorganger. (notie 1)

Tegelijkertijd, en los daarvan, hoort een preek gedegen uitleg van het Bijbelgedeelte te bevatten. Een predikant is tenslotte dienaar des Woords. Het Woord dient dus werkelijk open te gaan, en plaats van dat de gedachten van de predikant bij elk Bijbelgedeelte de boventoon voeren. (notie 2)

Wat mij betreft staan die twee noties naast elkaar, en hoeven die niet tegen elkaar uitgespeeld te worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Marijn_M »

Ik dacht, wow wat een reactie over hoe de zondag was. Gaat het over iets anders.

Wat voor mij super belangrijk is, is de voorbereiding. Ik bid gewoon voor nederigheid, zodat ik niet vast komt te zitten in gedachten dat ik het beter weet. En ook om leerbaarheid, dat ik me wil laten onderwijzen. Maar ik vraag God ook of Hij me wil laten zien of wat ik hoor bijbels is.
Plaats reactie