Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 05 mei 2023, 11:36Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Als jij je mond gehouden had, had dit twee posts gekost. Meer niet. En verder corrigeer ik niet alle fouten, maar bij sommige (vak)mensen acht ik het essentieel om het wel even te doen. :) En ik zie dat het inmiddels tot een bevredigend resultaat heeft geleid. :super
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 05 mei 2023, 15:20
GerefGemeente-lid schreef: 05 mei 2023, 14:30 Het staat in Kerk en Cultuur onder Nieuws, maar zou eigenlijk onder Ethiek moeten staan, @Ad Anker... :langue
Bekende tactiek: geen weerwoord, dan maar grapjes. Dapper! :garde
Waarom pas je het niet aan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Bericht door MePaul »

Ik vind dit een mooi topic, want het is goed om alles wat we doen en gebruikelijk vinden te toetsen aan het Woord van God. Heel vaak vragen mensen aan mij hoeveel mensen er belijdenis gedaan hebben in alle wijken of ze vragen of mijn gemeente groeit en dat soort vragen. Ik weet het ledenaantal van mijn kerkelijke gemeente niet en ik weet inderdaad ook niet of dat iets zou toevoegen. Ik zie in veel pkn-gemeentes en in andere kerkverbanden een soort overheidsachtige organisatievorm onstaan en ik vind dat geen positieve ontwikkeling. Alles moet vastgelegd worden, ook de dominees die als gast preken moeten worden vastgelegd worden op papier, er moet een schets zijn van de gemeente, profielschets van de te beroepen predikant etc. Vaak heb ik de indruk dat alles wordt vastgelegd, omdat mensen erg kritisch zijn en ik heb het idee dat de kerk daardoor net een clubje met mensen wordt net zoals alle andere verenigingen en organisaties.

Of ledentallen bijhouden verkeerd is weet ik niet, want structuur en orde is belangrijk, maar ik ben door dit topic wel gaan nadenken en denk zeker dat het de verkeerde kant op kan gaan. Laten we het eerder hebben over de vraag of wij als gemeente en gemeentelid een licht in het donker zijn, een stad op de berg en een levende brief van Christus. Een brief, niet geschreven met inkt, maar door de Heilige Geest.
Plaats reactie