Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2023, 17:55 Een geordend kerkelijk leven zie jij als een speeltje van de boze. Dat vind ik echt veel te ver gezocht en rieken naar een wetticistische scherpslijperij.
Nee, zo heb ik het niet gezegd. Jammer. Ik zei: dat kan het gemakkelijk worden.
Ik zie dat Job het verder goed uitlegt.

Wat versta je dan onder wetticisme en vooral in het licht van wat we hier bespreken? Die begrijp ik niet zo goed. Zou je dat nog willen uitleggen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 19:08
GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2023, 17:55 Een geordend kerkelijk leven zie jij als een speeltje van de boze. Dat vind ik echt veel te ver gezocht en rieken naar een wetticistische scherpslijperij.
Nee, zo heb ik het niet gezegd. Jammer. Ik zei: dat kan het gemakkelijk worden.
Ik zie dat Job het verder goed uitlegt.

Wat versta je dan onder wetticisme en vooral in het licht van wat we hier bespreken? Die begrijp ik niet zo goed. Zou je dat nog willen uitleggen?
Jij zegt dat een geordend kerkelijk leven het makkelijker kan maken om het een speeltje van de boze te laten worden. Daar ben ik het pertinent mee oneens. De boosheid zit in ons aller hart. Dát is de schuld!

En al die vermeldingen van het ledenaantal van de plaatselijke GG-gemeenten in het betreffende draadje, de afgelopen maanden, vond ik ook grote onzin; begrijp me goed. Maar het bijhouden van die ledenaantallen op zichzelf is geen enkel probleem en moeten we niet als oorzaak zien van allerlei vermeende insiders die er een waardeoordeel aan geven wat meestal ten nadeel is van de plaatselijke predikant of consulent. Het is een teken van de grote afval dat het rechte Woord Gods niet meer wordt geaccepteerd. En daar ligt de schuld en niet in het bijhouden van ledenaantallen.

Dit bericht is ook aan @Job gericht. Innerlijke armoede heeft niets te maken met het bijhouden van ledenaantallen, maar met ons verdorven hart voor God en de drang naar een prediking waarin de mens niet meer op het diepst vernederd en God niet meer op het hoogst verheerlijkt wordt. Men wil een gemakkelijker Evangelie, en daar zit het grootste probleem. Wat dat betreft zouden we de waarschuwingen van @DIA met z'n allen eens wat meer ter harte moeten nemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2023, 20:21 Jij zegt dat een geordend kerkelijk leven het makkelijker kan maken om het een speeltje van de boze te laten worden. Daar ben ik het pertinent mee oneens. De boosheid zit in ons aller hart. Dát is de schuld!
Zeker, zeker, maar daar kan de boze toch een speeltje bij gebruiken?
GerefGemeente-lid schreef:En al die vermeldingen van het ledenaantal van de plaatselijke GG-gemeenten in het betreffende draadje, de afgelopen maanden, vond ik ook grote onzin; begrijp me goed. Maar het bijhouden van die ledenaantallen op zichzelf is geen enkel probleem en moeten we niet als oorzaak zien van allerlei vermeende insiders die er een waardeoordeel aan geven wat meestal ten nadeel is van de plaatselijke predikant of consulent. Het is een teken van de grote afval dat het rechte Woord Gods niet meer wordt geaccepteerd. En daar ligt de schuld en niet in het bijhouden van ledenaantallen.

Nou ja, onzin. Jij was toch wel van mening indertijd dat groei in een bepaalde gemeente door de goede prediking kwam. Jij was wel van mening indertijd dat daling kwam doordat mensen de gezonde leer niet meer kunnen verdragen en daarom vertrekken. Juist dáár leg ik de vinger bij.
GerefGemeente-lid schreef:Dit bericht is ook aan @Job gericht. Innerlijke armoede heeft niets te maken met het bijhouden van ledenaantallen, maar met ons verdorven hart voor God en de drang naar een prediking waarin de mens niet meer op het diepst vernederd en God niet meer op het hoogst verheerlijkt wordt. Men wil een gemakkelijker Evangelie, en daar zit het grootste probleem. Wat dat betreft zouden we de waarschuwingen van @DIA met z'n allen eens wat meer ter harte moeten nemen.
Wie zijn die men?
En hoe zit dat met verheerlijken? Wordt met een opmerking dat in een bepaalde gemeente groei is en dat dit door de prediking (predikant) komt God op het hoogst verheerlijkt? Echt?

Tenslotte: ik heb nog steeds de link met wetticisme niet gevonden. Nog even duidelijk de vraag: Wat is wetticisme als het gaat om terughoudend zijn in het bijhouden van ledentallen binnen een kerkverband?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 21:27 Zeker, zeker, maar daar kan de boze toch een speeltje bij gebruiken?
Dan schuif je het wel heel makkelijk op een ander af. Het boze zit ín ons eigen hart!
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 21:27 Nou ja, onzin. Jij was toch wel van mening indertijd dat groei in een bepaalde gemeente door de goede prediking kwam. Jij was wel van mening indertijd dat daling kwam doordat mensen de gezonde leer niet meer kunnen verdragen en daarom vertrekken. Juist dáár leg ik de vinger bij.
Ik leg daar de vinger niet bij. De ervaring op dit forum en ook in mijn nabije omgeving is dat het dalen van een ledenaantal vaak wordt verbonden met de prediking of het vermeende slechte pastoraat van de dominee. Die wordt daarmee in een kwaad daglicht verplaatst en zo wordt er gegeneraliseerd tot en met. Ik zie dat als een overtreding van het negende gebod en Gods Naam wordt er mee gelasterd. Mijn punt is dat in de meeste gevallen waar er een ledenafname te zien is, dit komt doordat de gezonde keer niet meer verdragen wordt. De prediking van genade door recht (zoek maar op in mijn geschiedenis wat ik daarmee bedoel of lees anders de Saambinder van 6 oktober jl. via GerGemInfo) is voor velen een grote ergernis.

Dat alles betekent, mijns inziens, echter niet dat het bijhouden van ledenaantallen op zichzelf een slechte zaak zou zijn. Daar is niets mis mee. Het punt wat ik heb willen maken is dat jullie daar allerlei conclusies en insinuaties van hoogmoed e.d. aan verbinden.
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 21:27 Wie zijn die men?
Iedereen die een kerkelijke gemeente verlaat waar Gods Woord vrijelijk wordt gepredikt, de Sacramenten worden bediend en waar de Drie Formulieren van Enigheid worden beleden en die vervolgens kritiek uit op de leer die daar verkondigd wordt.
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 21:27 En hoe zit dat met verheerlijken? Wordt met een opmerking dat in een bepaalde gemeente groei is en dat dit door de prediking (predikant) komt God op het hoogst verheerlijkt? Echt?
Ik vraag me af waarom je deze vraag stelt en je niet te rade gaat bij de vele uitlatingen binnen onze gezindte en binnen en buiten dit forum waar Gods knechten oneer worden aangedaan. Maar ik geloof dat de groei in de lengte en diepte zeker benoemd mag worden.
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 21:27 Tenslotte: ik heb nog steeds de link met wetticisme niet gevonden. Nog even duidelijk de vraag: Wat is wetticisme als het gaat om terughoudend zijn in het bijhouden van ledentallen binnen een kerkverband?
Google zegt me dat wetticisme een poging is om gerechtigheid bij God te verkrijgen door je aan bepaalde regels te houden. Dat betekent in dit kader dus dat het gevaar bestaat dat je als gemeente gerechtigheid zou menen te verkrijgen door het ledental niet te bij te houden (als je ziet op anderen die dit wel doen). En het heeft ook het gevaar van een nederige vorm van hoogmoed.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GG-lid, wat een grote woorden en wat een totaal uit z'n verband gerukte conclusies destilleer je uit de bijdragen van Anker en mijzelf. Jammer en geen touw meer aan vast te knopen.

Celine, trek het je niet aan, hier kun jij niets aan doen, dit is refoforumzuurheid. Jij veel plezier en succes met je onderzoek!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2023, 22:39 Dan schuif je het wel heel makkelijk op een ander af. Het boze zit ín ons eigen hart!
Is dat zo? De catechismus heeft het over een driehoofdige vijand. Dat is geen afschuifsysteem toch?
GerefGemeente-lid schreef:Ik leg daar de vinger niet bij. De ervaring op dit forum en ook in mijn nabije omgeving is dat het dalen van een ledenaantal vaak wordt verbonden met de prediking of het vermeende slechte pastoraat van de dominee. Die wordt daarmee in een kwaad daglicht verplaatst en zo wordt er gegeneraliseerd tot en met. Ik zie dat als een overtreding van het negende gebod en Gods Naam wordt er mee gelasterd. Mijn punt is dat in de meeste gevallen waar er een ledenafname te zien is, dit komt doordat de gezonde keer niet meer verdragen wordt. De prediking van genade door recht (zoek maar op in mijn geschiedenis wat ik daarmee bedoel of lees anders de Saambinder van 6 oktober jl. via GerGemInfo) is voor velen een grote ergernis.
Nu generaliseer je volgens mij zelf met hele grote woorden. En daar helpen een paar rechtzinnige zinnen niet tegen.
GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af waarom je deze vraag stelt en je niet te rade gaat bij de vele uitlatingen binnen onze gezindte en binnen en buiten dit forum waar Gods knechten oneer worden aangedaan. Maar ik geloof dat de groei in de lengte en diepte zeker benoemd mag worden.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag maar gaat er handig omheen.
GerefGemeente-lid schreef:Google zegt me dat wetticisme een poging is om gerechtigheid bij God te verkrijgen door je aan bepaalde regels te houden. Dat betekent in dit kader dus dat het gevaar bestaat dat je als gemeente gerechtigheid zou menen te verkrijgen door het ledental niet te bij te houden (als je ziet op anderen die dit wel doen). En het heeft ook het gevaar van een nederige vorm van hoogmoed.
Dat is natuurlijk een beetje raar. Een kerkelijke denominatie is terughoudend in het bijhouden van statistieken en jij concludeert vervolgens dat die kerkelijke denominatie gerechtigheid meent te verkrijgen. Ik vind dat lelijk kwaadspreken.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6500
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 04 mei 2023, 13:23
Posthoorn schreef: 04 mei 2023, 12:10
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 10:51.... uit ten treure besproken.
... uitentreuren... ;)
Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Job schreef: 04 mei 2023, 13:23
Posthoorn schreef: 04 mei 2023, 12:10
Ad Anker schreef: 04 mei 2023, 10:51.... uit ten treure besproken.
... uitentreuren... ;)
Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Job schreef: 05 mei 2023, 11:36
Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Job schreef: 04 mei 2023, 13:23
Posthoorn schreef: 04 mei 2023, 12:10 ... uitentreuren... ;)
Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Hmm, volgens mij zijn je al een pagina of 3 off-topic. Over vervuiling gesproken…apart topic over alle ins en outs voor ledentellingen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Job schreef: 05 mei 2023, 11:36
Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Job schreef: 04 mei 2023, 13:23
Posthoorn schreef: 04 mei 2023, 12:10 ... uitentreuren... ;)
Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Zo'n topic bestaat al:
viewtopic.php?t=14882
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef: 05 mei 2023, 12:01
Job schreef: 05 mei 2023, 11:36
Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Job schreef: 04 mei 2023, 13:23

Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Hmm, volgens mij zijn je al een pagina of 3 off-topic. Over vervuiling gesproken…apart topic over alle ins en outs voor ledentellingen?
:yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Simon0612 schreef: 05 mei 2023, 12:01
Job schreef: 05 mei 2023, 11:36
Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Job schreef: 04 mei 2023, 13:23

Hoe sla je een gesprek dood? :bobo
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Hmm, volgens mij zijn je al een pagina of 3 off-topic. Over vervuiling gesproken…apart topic over alle ins en outs voor ledentellingen?
Al was het niet geheel of topic, toch beter zo. De vragen van Celine kunnen in de andere topic beantwoord worden. Hier kunnen we uitentreuren spreken over voors of tegens als het gaat om bijhouden ledentallen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 05 mei 2023, 13:12
Simon0612 schreef: 05 mei 2023, 12:01
Job schreef: 05 mei 2023, 11:36
Posthoorn schreef: 05 mei 2023, 09:45
Nee hoor. En passant zorg ik dat Ads vakkennis op peil blijft. :)
Dat is bijzonder aardig van je, maar kun je geen apart topic openen waar je alle spelfouten die je opsnort corrigeert? Als je forumleden tagt, weten zij dat ze gesnapt zijn en kunnen ze er op die plek van leren. Maar dan vervuilt het de gesprekken tenminste niet.
Hmm, volgens mij zijn je al een pagina of 3 off-topic. Over vervuiling gesproken…apart topic over alle ins en outs voor ledentellingen?
Al was het niet geheel of topic, toch beter zo. De vragen van Celine kunnen in de andere topic beantwoord worden. Hier kunnen we uitentreuren spreken over voors of tegens als het gaat om bijhouden ledentallen.
:) Waren al je leerlingen maar zo snel he...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het staat in Kerk en Cultuur onder Nieuws, maar zou eigenlijk onder Ethiek moeten staan, @Ad Anker... :langue
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bezwaren tegen bijhouden ledentallen

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 05 mei 2023, 14:30 Het staat in Kerk en Cultuur onder Nieuws, maar zou eigenlijk onder Ethiek moeten staan, @Ad Anker... :langue
Bekende tactiek: geen weerwoord, dan maar grapjes. Dapper! :garde
Plaats reactie