De kleine lettertjes van het Evangelie

Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Tiberius schreef: 27 mei 2023, 09:31
Cyrillus schreef: 26 mei 2023, 23:12Het wordt wel heel klassiek zo om alleen die teksten te citeren die in je kraam te pas komen. Maar de kamerling heeft het woord zonde in de Bijbel niet een keer in zijn mond genomen.
Ik heb vanwege de hoeveel berichten niet dit hele topic door kunnen nemen, maar dit viel me op.
Letterlijk is het misschien waar wat je zegt, maar als je de hele geschiedenis leest, is het onjuist.
In vers 35 staat namelijk: En Filippus deed zijn mond open, en beginnende van diezelve Schrift (Jesaja 53), verkondigde hem Jezus.
Het is onmogelijk om deze tekst recht te doen, zonder de zonde te benoemen.
Maar goed, misschien bedoel je wat anders.

Edit> Sorry, ik zie dat Huisman dit eerder ook al typte.
Ja, iik heb dit toegelich in een posting: het gaat mij niet om het benoemen van de zonde (uiteraard niet) maar hoe er met de zonde wordt omgegaan. Zoals huisman een bepaalde zwaarte suggereert als noodzaak.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 11:52Zoals huisman een bepaalde zwaarte suggereert als noodzaak.
Om het even voor Huisman op te nemen: Je kunt dit 10x zeggen, maar het is eerlijker om op iemands duidelijke en klare woorden af te gaan. En niet om zelf tussen regeltjes door er iets in te leggen zoals jij doet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Orchidee »

Dat doet @Cyrillis niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Valcke schreef: 27 mei 2023, 11:22
DDD schreef: 27 mei 2023, 10:55 Ik peins er niet over. Ik heb jou altijd eerlijk behandeld, zelfs als je tegen mij tekeer ging zonder te begrijpen wat ik schreef. Ik gaf bovendien antwoord op een vraag van Ad Anker, en die ging over wat er hierboven geschreven staat. Dan kan ik zo'n voorbehoud niet ongeschreven laten.

Het is nu eenmaal zo dat het geregeld voorkomt dat jouw reactie op mij en ook op sommige andere personen mede gebaseerd is op vooroordelen. Ik heb je daar vaak genoeg op gewezen, Terri ook. Dat is niet onaardig, maar eerder bezorgd.
Ik houd veel meer van een stevige en eerlijke reactie, maar gebaseerd op de Schrift en belijdenis - zoals we van Huisman gewend zijn - dan de slappe kost die jij hier bij voortduring laat horen. Bovendien: als je iets tegen Huisman hebt, dan zeg je dat rechtstreeks tegen hem en niet zo even terloops in een discussie met Ad Anker.

Tegen Huisman zeg ik: blijf en laat je niet afschrikken door negatieve reacties! Ik heb niet alles gelezen, maar je inhoudelijke reacties van gisteren en vanmorgen vond ik uitmuntend. Heel waardevol!
Bedankt @Valcke. Maar ook door persoonlijke omstandigheden is de rek er bij mij een beetje uit. Als mensen inhoudelijk op grond van de Schrift met mij van mening verschillen kan dat leerzaam zijn. Deze discussie is verzand in het uitwisselen van meningen en karikaturen. Op argumenten vanuit de Schrift wordt niet ingegaan of nog erger hele Bijbelgedeelten worden neergezet bij de kleine lettertjes.

Ik wacht nog op een reactie van het hoofdbestuur.(moderators) Maar het is denk ik beter dat ik mij voorlopig terugtrek uit deze discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 11:50
huisman schreef: 27 mei 2023, 10:30
Cyrillus schreef: 27 mei 2023, 08:58
huisman schreef: 27 mei 2023, 00:27

De kamerling? Lees even wat hij las in zijn boekrol (Jesaja 53 in bijzonder vers 7) en Filippus verkondigde hem Jezus : Hij is als een schaap ter slachting geleid. En dan niet over zonde spreken? @Cyrillus ik heb met je te doen. Jezus is gekomen om de zonde te verzoenen maar jij vindt dat de zonde onbesproken kan blijven. Dat laat de Heilige Geest niet toe bij allen die Hij tot Jezus brengt. Jij schuift de teksten die ik citeer in één klap bij jouw ‘ kleine lettertjes’ Laat de Bijbel toch het laatste woord hebben en niet een aardse rabbi.
Ik zeg niet dat er niet over zonde gesproken is, ik zeg dat in de Bijbel niet staat dat de kamerling het woord zonde in de mond genomen heeft. Nergens heb ik gezegd dat de zonde onbesproken kan blijven, integendeel. Dit is echt lariekoek. Maar jij gebruikte de zin: " 'Hij brengt die zondaar als een doodschuldige, melaatse zondaar bij Jezus."
Mijn bezwaar hiertegen dat 'zondaar zijn' altijd al superlatief wordt gebracht. Als niet de zwaarste woorden worden gebruikt is het niet goed. Het lijkt bijna of sommigen hiervan genieten. Hiertegenover heb ik gesteld dat in de praktijk geloof en bekering helemaal niet volgens vastgesteld plan verlopen. Vaak met omwegen. Soms helemaal niet zo diep. Zo ook de kamerling: denk je nu echt dat ik niet weet wat er in Handelingen staat? Maar in de Bijbel staat niet dat hij het woord 'zonde' in de mond heeft genomen. Aan Hem is Jezus verkondigd, dus mogelijk kunnen we aannemen dat de kamerling over zonde gesproken heeft. Maar het staat er niet. En we kunnen zeker niet concluderen dat er een gebroken man op de wagen zat, die als een doodschuldige, melaatse man niet meer wist waar hij het zoeken moest. Maar jij suggereert dat dit altijd wel de weg is. Ik wil dus nogmaals naar voren brengen dat wij De Heilige Geest niet de weg moeten voorschrijven.
De Schrift openbaart ons wat het werk/weg van de Heilige Geest is. Dat staat o.a. in Joh 16:7-11 maar op veel meer plaatsten want Zijn werk is veelzijdig, onwederstandelijk en onmisbaar. Weten wij dan alles van Zijn werking. Nee, want er zit ook een verborgenheid in Zijn werk. Ook dat is ons geopenbaard. ( Johannes 3:8 met kanttekening 17)
Probeer altijd mijn opponent te begrijpen. Maar het wordt wel lastig als jij Bijbelteksten wegzet omdat die volgens jou ook als kleine lettertjes kunnen functioneren. Dan gaat de dogma van de ‘kleine lettertjes’ heersen over de Schrift. Jij doet nogal negatief over ‘Theologie’ Wat je daar precies mee bedoeld wordt niet duidelijk uit jouw postings. Maar besef dat jij ook redeneert vanuit jouw theologische perceptie. En die is m.i. zeer eenzijdig en regelmatig niet gereformeerd te noemen.

Voor mij persoonlijk is Jesaja 57: 15 één van de wonderlijkste en mooiste teksten uit het Evangelie. Hoop dat je daar geen kleine lettertjes in ziet.
War jij nu doet, zie ik vaak. Er wordt een weg voorgeschreven, kleine lettertjes worden gebruikt. En als er op bevraagd wordt, dan krijg je vrome Bijbels antwoorden terug. Geen een keer grijp je terug op de door mij aangehaalde zin in jouw posting. Valt je dat zelf niet op? Nogmaals, jij suggereerde een bepaalde zwaarte van zondebesef. Ik zeg dat voorschrijven van 'zwaarte' niet Bijbels is. Verder ben ik ben met je eens dat ik niet altijd theologie als term goed beschrijf. Ik bedoel daarmee, dat het levende Woord (Evangelie!) veranderd wordt in een dode letter, dan wel een schema, dan wel voorschriften. Daarmee wordt God Woord niet meer dan dode kennis.
De Bijbelse standpunten worden genegeerd... Allerlei gevoel, persoonlijke ervaringen en inlegkunde zijn totaal irrelevant tenopzichte van wat God in de Bijbel zegt!
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

MGG schreef: 27 mei 2023, 09:00 Staan in Romeinen 3 kleine lettertjes?
Ik ben benieuwd. Als sommige consequent zijn, dan neem ik aan dat hun in dit hoofdstuk diverse kleine lettertjes zien.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Valcke schreef: 27 mei 2023, 11:22
DDD schreef: 27 mei 2023, 10:55 Ik peins er niet over. Ik heb jou altijd eerlijk behandeld, zelfs als je tegen mij tekeer ging zonder te begrijpen wat ik schreef. Ik gaf bovendien antwoord op een vraag van Ad Anker, en die ging over wat er hierboven geschreven staat. Dan kan ik zo'n voorbehoud niet ongeschreven laten.

Het is nu eenmaal zo dat het geregeld voorkomt dat jouw reactie op mij en ook op sommige andere personen mede gebaseerd is op vooroordelen. Ik heb je daar vaak genoeg op gewezen, Terri ook. Dat is niet onaardig, maar eerder bezorgd.
Ik houd veel meer van een stevige en eerlijke reactie, maar gebaseerd op de Schrift en belijdenis - zoals we van Huisman gewend zijn - dan de slappe kost die jij hier bij voortduring laat horen. Bovendien: als je iets tegen Huisman hebt, dan zeg je dat rechtstreeks tegen hem en niet zo even terloops in een discussie met Ad Anker.

Tegen Huisman zeg ik: blijf en laat je niet afschrikken door negatieve reacties! Ik heb niet alles gelezen, maar je inhoudelijke reacties van gisteren en vanmorgen vond ik uitmuntend. Heel waardevol!
Dat lijkt mij een eerlijke overweging. Jij houdt meer van stevig. Daar twijfel ik geen moment aan.

Je bent ook precies zo zwart-wit als huisman, en hebt evenzeer de neiging om op de persoon te veroordelen, maar bent minder primair en dus meer bezonnen in je reacties. Bovendien formuleer je heel zorgvuldig.

Inhoudelijk ben ik het op het punt van discussie ook nog eens helemaal met je eens en aangezien huisman ongeveer dezelfde standpunten heeft, moet dat ook voor huisman gelden, al vind ik de argumenten lang niet allemaal juist en vind ik mijn mening zelf er moeilijk meer in te herkennen.

Maar het zou goed zijn als je de welwillendheid in het lezen van mensen die het met jou eens zijn ook zou toepassen op de mensen die het niet met jou eens zijn of die je zelfs een gevaar vindt.

En daarnaast ook als je wat milder zou oordelen over mensen die in reactie op dwalingen aan de ene kant, aan de andere kant in hun formuleringen een beetje uit de bocht vliegen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

@DDD, prima om ook mijn postgedrag te evalueren, hoor! Maar volgens mij sprak ik je aan op je uitlatingen richting Huisman op een terloopse wijze via Ad Anker. Dat laat je compleet liggen.

Overigens probeer ik (en ik meen dat ik dat oprecht zeggen kan) weg te blijven van het veroordelen van personen. Ik reageer op de inhoud, dat heb ik ook steeds gedaan richting Cyrillus.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door FlyingEagle »

Valcke schreef:@DDD, prima om ook mijn postgedrag te evalueren, hoor! Maar volgens mij sprak ik je aan op je uitlatingen richting Huisman op een terloopse wijze via Ad Anker. Dat laat je compleet liggen.

Overigens probeer ik (en ik meen dat ik dat oprecht zeggen kan) weg te blijven van het veroordelen van personen. Ik reageer op de inhoud, dat heb ik ook steeds gedaan richting Cyrillus.
Als meelezer in dit topic hele waardevolle postings langs zien komen, bedankt @Huisman e.a.

Maar de manier hoe Cyrillus het punt van dr. Van den Brink verdedigd doet die zaak geen goed, ik krijg er een afkeer van terwijl ik zeker het gevaar van een prediking met kleine lettertjes zie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

@Valcke:
Over dat eerste zie ik het probleem niet. Het tweede ben ik met je eens.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

MGG schreef: 27 mei 2023, 12:23
MGG schreef: 27 mei 2023, 09:00 Staan in Romeinen 3 kleine lettertjes?
Ik ben benieuwd. Als sommige consequent zijn, dan neem ik aan dat hun in dit hoofdstuk diverse kleine lettertjes zien.
Laat ik dan de eerste zijn die op je vraag reageert:

Voluit nee! In de gehele Schrift staan geen kleine lettertjes. Hoe het vervolgens uitgelegd en verkondigd wordt, dát fungeert als kleine lettertjes. Om bij Romeinen 3 te blijven: als we ons enkel daarop focussen, wordt het inderdaad als kleine lettertjes gebruikt, terwijl het dat niet is. Je moet het geheel van Gods Woord nemen.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef: 27 mei 2023, 13:46
MGG schreef: 27 mei 2023, 12:23
MGG schreef: 27 mei 2023, 09:00 Staan in Romeinen 3 kleine lettertjes?
Ik ben benieuwd. Als sommige consequent zijn, dan neem ik aan dat hun in dit hoofdstuk diverse kleine lettertjes zien.
Laat ik dan de eerste zijn die op je vraag reageert:

Voluit nee! In de gehele Schrift staan geen kleine lettertjes. Hoe het vervolgens uitgelegd en verkondigd wordt, dát fungeert als kleine lettertjes. Om bij Romeinen 3 te blijven: als we ons enkel daarop focussen, wordt het inderdaad als kleine lettertjes gebruikt, terwijl het dat niet is. Je moet het geheel van Gods Woord nemen.
Dus een prediking waarin Romeinen 3 niet klinkt is dus ook een prediking met kleine lettertjes?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Mag ik hier ook mijn waardering uitspreken voor de moeilijke maar toch rechte wijze waarop huisman hier te werk gaat. Het is overtuigend genoeg, alleen wordt heel moeilijk als mensen niet overtuigd willen worden. Zo lijkt het mij althans.
PS Ik wil vanzelf ook anderen die hier strijden niet voorbijgaan. Maar een hart onder de riem kan geen kwaad in moeilijke wegen om de waarheid te verantwoorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

Ik ben ook huisman, Valcke en anderen zeer dankbaar voor het geluid wat ze hier laten horen. Ik kan het niet zo onderbouwen en onder woorden brengen, maar ik ben het van harte met hen eens . Ik proef hier een strijd van geesten. Ik vind het echt eng worden. Het lijkt wel of ze elkaar willen .....Dat is nou juist het gevoel wat ik krijg in de discussies met dr vd Brink. Daarom ben ik er zo vuurbang voor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef: 27 mei 2023, 13:41
Valcke schreef:@DDD, prima om ook mijn postgedrag te evalueren, hoor! Maar volgens mij sprak ik je aan op je uitlatingen richting Huisman op een terloopse wijze via Ad Anker. Dat laat je compleet liggen.

Overigens probeer ik (en ik meen dat ik dat oprecht zeggen kan) weg te blijven van het veroordelen van personen. Ik reageer op de inhoud, dat heb ik ook steeds gedaan richting Cyrillus.
Als meelezer in dit topic hele waardevolle postings langs zien komen, bedankt @Huisman e.a.

Maar de manier hoe Cyrillus het punt van dr. Van den Brink verdedigd doet die zaak geen goed, ik krijg er een afkeer van terwijl ik zeker het gevaar van een prediking met kleine lettertjes zie.
Raar. Je bent het eens of niet.

In deze discussie zie je juist dat de kleine lettertjes verdedigd worden en veranderen in dogma.
Het doet je verlangen naar de eerste Pinksterdag. Die zijn woord gaarne aannamen werden gedoopt. Nergens forummers langs de kant die het allemaal te snel vonden gaan.
Gesloten