De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

GGotK schreef:Ds Simons doet ook nog eens een duit in het bekende zakje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHoQ_2UcKBo
Is altijd goed scoren: Een fragmentje er uit halen en dan rondstrooien. Ik vind dat best een lastig onderdeel van dat Youtube account.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef:
GGotK schreef:Ds Simons doet ook nog eens een duit in het bekende zakje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHoQ_2UcKBo
Is altijd goed scoren: Een fragmentje er uit halen en dan rondstrooien. Ik vind dat best een lastig onderdeel van dat Youtube account.
Eens, ik vind dat een preek (of een deel ervan) alleen met toestemming van de dominee op Youtube gezet mag worden. Ik vind het wel netjes dat dit Youtube kanaal de link naar de hele preek in de beschrijving zet. Hierdoor kan iedereen de context waarin het gezegd is beluisteren.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GGotK »

Maanenschijn schreef:
GGotK schreef:Ds Simons doet ook nog eens een duit in het bekende zakje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHoQ_2UcKBo
Is altijd goed scoren: Een fragmentje er uit halen en dan rondstrooien. Ik vind dat best een lastig onderdeel van dat Youtube account.
Deze dominee weet precies hoe dat werkt dus als je zulke dingen van de kansel gaat roepen ben je daar ook zelf verantwoordelijk voor.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

GGotK schreef:
Maanenschijn schreef:
GGotK schreef:Ds Simons doet ook nog eens een duit in het bekende zakje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHoQ_2UcKBo
Is altijd goed scoren: Een fragmentje er uit halen en dan rondstrooien. Ik vind dat best een lastig onderdeel van dat Youtube account.
Deze dominee weet precies hoe dat werkt dus als je zulke dingen van de kansel gaat roepen ben je daar ook zelf verantwoordelijk voor.
Tuurlijk niet. Dat zou fraai zijn. Hij staat geen televisieboodschap in te spreken, waaruit geknipt kan worden.

Als ik allerlei fragmenten van al jouw bijdragen hier op het forum achter elkaar zet, zou het prima mogelijk zijn om jou heel iets anders te laten zeggen dan wat al die zinnen in de context hebben bedoeld. Dan kom ik er niet mee weg met de boodschap: je weet precies hoe het werkt, dus jouw verantwoordelijkheid beste GGotK.

In diverse tv-documentaires zijn fragmenten van een preek getoond en hebben geklonken. Was dat ook de verantwoordelijkheid van desbetreffende predikanten toen? Moet je er dan tegenwoordig van uit gaan dat er stukjes van een preek rond gestrooid worden en daar je preek dan maar op aan passen. Zou fraai zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Anselmus »

GGotK schreef:
Maanenschijn schreef:
GGotK schreef:Ds Simons doet ook nog eens een duit in het bekende zakje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZHoQ_2UcKBo
Is altijd goed scoren: Een fragmentje er uit halen en dan rondstrooien. Ik vind dat best een lastig onderdeel van dat Youtube account.
Deze dominee weet precies hoe dat werkt dus als je zulke dingen van de kansel gaat roepen ben je daar ook zelf verantwoordelijk voor.
'Zulke dingen' als in 'het onvoorwaardelijk evangelie'?
Fides Quaerens Intellectum
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GGotK »

Het is een fragment van 4 minuten waarin de context helder en klaar is. Allereerst reageert deze dominee zelf op een paar zinnen die een andere dominee zou hebben gezegd in een preek, zonder enige context. Als je als dominee al twijfelt om iets te moeten zeggen, hij durfde het in 1ste instantie maar tegen een paar mensen te zeggen, en het dan toch van de kansel zegt dan ben je daar m.i. wel verantwoordelijk voor. Daarna ook nog zeggen dat hij de bewuste dominee nog wil gaan bellen...Beetje omgekeerde volgorde lijkt me.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Erskinees »

Hij noemt toch geen naam of kerkverband om te schoppen? De manier waarop hij het zegt vind ik eigenlijk wel netjes.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik begrijp veel punten die Ds. Simons maakt wel, hij is zo bang voor een voorwaardelijk en verenging van het evangelie en terecht.

Juist als je de HC en de NGB en de DL onderschrijft kun je geen beperkingen zien/willen maken in het evangelie.
Ja alleen de uitverkorenen worden zalig, maar als predikant weet je niet wie dat zijn, jouw opdracht is: Predik het evangelie aan alle creaturen!
Juist omdat zondaren alleen uit genade zalig worden, mag die genade ruim verkondigd worden, van het offer van Jezus Christus heeft grote kracht, en dat zal ieder die gelooft ervaren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Het is een fragment van 4 minuten waarin de context helder en klaar is. Allereerst reageert deze dominee zelf op een paar zinnen die een andere dominee zou hebben gezegd in een preek, zonder enige context. Als je als dominee al twijfelt om iets te moeten zeggen, hij durfde het in 1ste instantie maar tegen een paar mensen te zeggen, en het dan toch van de kansel zegt dan ben je daar m.i. wel verantwoordelijk voor. Daarna ook nog zeggen dat hij de bewuste dominee nog wil gaan bellen...Beetje omgekeerde volgorde lijkt me.
Ik moet zeggen, buiten de inhoud om, dat ik het wel met je eens ben over die volgorde.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het is een fragment van 4 minuten waarin de context helder en klaar is. Allereerst reageert deze dominee zelf op een paar zinnen die een andere dominee zou hebben gezegd in een preek, zonder enige context. Als je als dominee al twijfelt om iets te moeten zeggen, hij durfde het in 1ste instantie maar tegen een paar mensen te zeggen, en het dan toch van de kansel zegt dan ben je daar m.i. wel verantwoordelijk voor. Daarna ook nog zeggen dat hij de bewuste dominee nog wil gaan bellen...Beetje omgekeerde volgorde lijkt me.
Ik moet zeggen, buiten de inhoud om, dat ik het wel met je eens ben over die volgorde.
Ik luister vaker naar ds. Simons, hou van zijn radicaliteit. Deze 4 minuten vond ik wat lastiger te plaatsen omdat ik de context niet heb en ik het zoals ik het hoorde met de bewuste onbekende dominee eens ben, puur op basis van wat ik hoorde.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JanRap »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het is een fragment van 4 minuten waarin de context helder en klaar is. Allereerst reageert deze dominee zelf op een paar zinnen die een andere dominee zou hebben gezegd in een preek, zonder enige context. Als je als dominee al twijfelt om iets te moeten zeggen, hij durfde het in 1ste instantie maar tegen een paar mensen te zeggen, en het dan toch van de kansel zegt dan ben je daar m.i. wel verantwoordelijk voor. Daarna ook nog zeggen dat hij de bewuste dominee nog wil gaan bellen...Beetje omgekeerde volgorde lijkt me.
Ik moet zeggen, buiten de inhoud om, dat ik het wel met je eens ben over die volgorde.
Ik luister vaker naar ds. Simons, hou van zijn radicaliteit. Deze 4 minuten vond ik wat lastiger te plaatsen omdat ik de context niet heb en ik het zoals ik het hoorde met de bewuste onbekende dominee eens ben, puur op basis van wat ik hoorde.
Als predikant van de Protestantse Kerk in Nederland kun je je beter onthouden van het op de kansel aanwijzen van gebreken of eenzijdigheden in preken van andere denominaties. Al betekent dat niet dat ze niet op enig moment ter sprake kunnen komen. Laten we eerst maar als lidmaten van de PKN de balk uit ons eigen oog verwijderen..
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Ik luister vaker naar ds. Simons, hou van zijn radicaliteit. Deze 4 minuten vond ik wat lastiger te plaatsen omdat ik de context niet heb en ik het zoals ik het hoorde met de bewuste onbekende dominee eens ben, puur op basis van wat ik hoorde.
Ik heb vanmiddag de kans gehad de gehele preek te beluisteren. Bij het geheel luisteren denk ik zomaar dat je eenvoudiger het fragment op goede waarde kunt schatten. Het evenwicht is rond minuut 39 weer geheel in balans ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Calvijn1988
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:29

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Calvijn1988 »

JanRap schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het is een fragment van 4 minuten waarin de context helder en klaar is. Allereerst reageert deze dominee zelf op een paar zinnen die een andere dominee zou hebben gezegd in een preek, zonder enige context. Als je als dominee al twijfelt om iets te moeten zeggen, hij durfde het in 1ste instantie maar tegen een paar mensen te zeggen, en het dan toch van de kansel zegt dan ben je daar m.i. wel verantwoordelijk voor. Daarna ook nog zeggen dat hij de bewuste dominee nog wil gaan bellen...Beetje omgekeerde volgorde lijkt me.
Ik moet zeggen, buiten de inhoud om, dat ik het wel met je eens ben over die volgorde.
Ik luister vaker naar ds. Simons, hou van zijn radicaliteit. Deze 4 minuten vond ik wat lastiger te plaatsen omdat ik de context niet heb en ik het zoals ik het hoorde met de bewuste onbekende dominee eens ben, puur op basis van wat ik hoorde.
Als predikant van de Protestantse Kerk in Nederland kun je je beter onthouden van het op de kansel aanwijzen van gebreken of eenzijdigheden in preken van andere denominaties. Al betekent dat niet dat ze niet op enig moment ter sprake kunnen komen. Laten we eerst maar als lidmaten van de PKN de balk uit ons eigen oog verwijderen..

Correct gesproken! Begin eerst bij/met al degene die hij zelf doormiddel van handoplegging in het zadel heeft geholpen. Het is een gemiste kans om op deze manier bepaalde predikanten tegen elkaar uit te spelen. En dan nog aangeven om ‘hem te bellen’. Tikkeltje hoogmoedig.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

JanRap schreef: Als predikant van de Protestantse Kerk in Nederland kun je je beter onthouden van het op de kansel aanwijzen van gebreken of eenzijdigheden in preken van andere denominaties. Al betekent dat niet dat ze niet op enig moment ter sprake kunnen komen. Laten we eerst maar als lidmaten van de PKN de balk uit ons eigen oog verwijderen..
Calvijn1988 schreef:
Correct gesproken! Begin eerst bij/met al degene die hij zelf doormiddel van handoplegging in het zadel heeft geholpen. Het is een gemiste kans om op deze manier bepaalde predikanten tegen elkaar uit te spelen. En dan nog aangeven om ‘hem te bellen’. Tikkeltje hoogmoedig.

Is dat zo? Mag een ouderling niets zeggen als de jeugd buiten het boekje gaat, omdat zijn zoon/dochter eventueel ook niet deugt? Mag een predikant niet waarschuwen tegen een zonde die hij ook in eigen gezin of leven aantreft? Wel toch, als de Waarheid in het geding is?

Ik wil ds. Simons niet verdedigen, maar heb wel de hele preek beluisterd. Nergens (!) noemt hij een ander kerkverband of kerkgenootschap. Hij waarschuwt ernstig tegen lijdelijkheid en daarmee de Heere God de schuld geven van het onbekeerd blijven. Dat doet hij gericht aan zijn eigen toehoorders. En de aanleiding was een preek die hij heeft beluisterd. Volgens mij is daar niks mis mee. Ik vermoed zomaar als hij een preek heeft gehoord met daarin veronderstelde wedergeboorte (ik noem maar een voorbeeld) hij dan niet minder ernstig daar tegen zal waarschuwen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Rido91 »

Ik vond het een hele mooie en evenwichtige preek van ds Simons. Ik heb de hele preek beluisterd. Ik zie zelf wel de toegevoegde waarde in van zulke fragmenten, maar denk dat voordat mensen kritiek geven ze beter de hele preek zouden moeten beluisteren. Mij triggert het in elk geval altijd als ik zo'n fragment zie om de preek te beluisteren.

In elk geval, als je de Dordtse Leerregels onderschrijft kun je het bijna niet oneens zijn hiermee lijkt mij. Deze dominee komt zelf uit een (oud) gereformeerde gemeente (in Nederland), ik weet even niet meer welke van de 3 en is opgegroeid met de leer waar hij tegen waarschuwd om maar passief te wachten tot er een keer een wonder gebeurd in je leven (of althans dit kan in elk geval wel een gevaar zijn die er uit voortvloeit om je maar op de uitverkiezing te beroepen als excuus om nog onbekeerd te zijn.) Ik ben zelf ook opgegroeid bij een Oud Ger Gem dus ik snap zijn punt waar hij tegen waarschuwd zeker en het komt mij ook zeer herkenbaar voor...

Ik vond het bijzonder om pas in een interview met ds Simons te horen hoe de Heere sterk werkt in de gemeente van Valburg!
Gesloten