De kleine lettertjes van het Evangelie

Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

Ik heb je samenvatting gelezen.
Ik heb nog nergens onderbouwing vanuit de bijbel gelezen dat hij geen gelijk heeft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Bedankt voor de samenvatting. Fijn dat ds. v d Brink gelijk heeft
Graag Bijbels onderbouwen?
Misschien kun jij jouw bijbelse onderbouwing in de tekst even blauw maken en de onjuiste standpunten rood. Want feitelijk lees ik vooral een samenvatting van een heel rechtzinnige toespraak, maar aan de weerlegging van de vermeende dwalingen ben je duidelijk nog niet toegekomen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Nog een tip die ik heel belangrijk vind: Blijf onder her spreken (typen) rustig, boos worden geeft meteen een naar vervolg.
punt twee: Blijf hoffelijk naar elkaar toe, anders haken wellicht mensen af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

Wie is er boos en wie is er niet hoffelijk?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Wie is er boos en wie is er niet hoffelijk?
Het kan zo toch gebeuren? U denkt er niet over na, want u zegt meteen dat ds. gelijk heeft, zonder dit te onderbouwen naar onze reformatorische leer, en ook (wil ik er meteen aan toevoegen) ook Luther. Je mag het niet in alles met Luther eens zijn, maar voor de kernzaken was Luther recht in de leer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Wat ik me afvraag is, zijn hier in de discussie ook mensen die hebben ervaren dat ze niet kónden geloven? Dat het geheim verborgen was voor hun ogen, totdat de Geest de ogen opende voor de heerlijkheid van het Evangelie, van Christus ín het Evangelie?
Ik heb namelijk de indruk dat dit probleem bij ds. Van den Brink niet ter sprake komt.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Wat ik me afvraag is, zijn hier in de discussie ook mensen die hebben ervaren dat ze niet kónden geloven? Dat het geheim verborgen was voor hun ogen, totdat de Geest de ogen opende voor de heerlijkheid van het Evangelie, van Christus ín het Evangelie?
Ik heb namelijk de indruk dat dit probleem bij ds. Van den Brink niet ter sprake komt.
Dat is juist opgemerkt. Ds. is heel eenzijdig in het noemen van Bijbelteksten, hij lijkt het behoud van mensen op het oog te hebben maar lijkt het recht en de vrijmacht van God te vergeten. Dit is helaas geen unicum, dit komt in onze tijd veel meer voor dan we misschien denken. Hiermee verklaren we in feite de mens belangrijker dan God.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 jul 2022, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Wie is er boos en wie is er niet hoffelijk?
Ik wil echt nadrukkelijk oproepen om inhoudelijk te reageren, en niet stekelig. Ik merk dit op n.a.v. onder andere deze post. Het gaat in dit soort gesprekken snel mis. Dit was ook te zien in het HSV gesprek de afgelopen dagen. Het is heel eenvoudig: on topic, niet op de persoon en inhoudelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Wat ik me afvraag is, zijn hier in de discussie ook mensen die hebben ervaren dat ze niet kónden geloven? Dat het geheim verborgen was voor hun ogen, totdat de Geest de ogen opende voor de heerlijkheid van het Evangelie, van Christus ín het Evangelie?
Ik heb namelijk de indruk dat dit probleem bij ds. Van den Brink niet ter sprake komt.
Het gaat inderdaad mogelijk niet goed in deze lezing omdat het over een onvoorwaardelijk oproep tot geloof gaat en niet om een onvoorwaardelijk aanbod van genade.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bevindelijk »

Posthoorn schreef:Wat ik me afvraag is, zijn hier in de discussie ook mensen die hebben ervaren dat ze niet kónden geloven? Dat het geheim verborgen was voor hun ogen, totdat de Geest de ogen opende voor de heerlijkheid van het Evangelie, van Christus ín het Evangelie?
Ik heb namelijk de indruk dat dit probleem bij ds. Van den Brink niet ter sprake komt.
Op een andere plaats met een ander thema wellicht wel. Het ging hier over het aanbod van genade.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:Wat ik me afvraag is, zijn hier in de discussie ook mensen die hebben ervaren dat ze niet kónden geloven? Dat het geheim verborgen was voor hun ogen, totdat de Geest de ogen opende voor de heerlijkheid van het Evangelie, van Christus ín het Evangelie?
Ik heb namelijk de indruk dat dit probleem bij ds. Van den Brink niet ter sprake komt.
Het gaat inderdaad mogelijk niet goed in deze lezing omdat het over een onvoorwaardelijk oproep tot geloof gaat en niet om een onvoorwaardelijk aanbod van genade.
Daar zou iets inzitten wat genoemd kan worden. Geen mens die onder het Evangelie verkeert heeft een verontschuldiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Wie is er boos en wie is er niet hoffelijk?
Het kan zo toch gebeuren? U denkt er niet over na, want u zegt meteen dat ds. gelijk heeft, zonder dit te onderbouwen naar onze reformatorische leer, en ook (wil ik er meteen aan toevoegen) ook Luther. Je mag het niet in alles met Luther eens zijn, maar voor de kernzaken was Luther recht in de leer.
Ik vat je schrijfsel samen.
Heb namelijk geen onderbouwing van het tegendeel gezien.
En zolang dat het feit is hoef ik echt geen ds uit mijn eigen kerkverband te gaan onderbouwen of hij bijbels preekt of spreekt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Wie is er boos en wie is er niet hoffelijk?
Het kan zo toch gebeuren? U denkt er niet over na, want u zegt meteen dat ds. gelijk heeft, zonder dit te onderbouwen naar onze reformatorische leer, en ook (wil ik er meteen aan toevoegen) ook Luther. Je mag het niet in alles met Luther eens zijn, maar voor de kernzaken was Luther recht in de leer.
Ik vat je schrijfsel samen.
Heb namelijk geen onderbouwing van het tegendeel gezien.
En zolang dat het feit is hoef ik echt geen ds uit mijn eigen kerkverband te gaan onderbouwen of hij bijbels preekt of spreekt
Daar kan ik dus niet op ingaan. U spreekt wat u vindt, maar dat is voor ons niet belangrijk. Het gaat er niet om wat mensen zeggen, maar wat zegt het Woord? U mag dat uw beschuldiging (of uw zienswijze) wel nader onderbouwen, natuurlijk! Dominees zijn (zo weten we toch) niet onfeilbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:
Gerson schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Precies.

Ds. De Kok moest onlangs een zangavond openen in Aagtekerke.

Hij had het volgende voorbeeld: Hij zei tegen het koor: "Als jullie nu straks op het podium moeten komen, zeg je dan: 'Als God wil dat ik daar op dat podium kom, zal Hij er wel voor zorgen?' Nee, natuurlijk niet, je loopt gewoon naar dat podium toe en je gaat gewoon zingen. Welnu, waarom blijft u dan (geestelijk gezien), gewoon op uw stoel zitten, en vlucht u niet tot Jezus?"

Wie het vatte kan, die vatte het.
God eist dus van de mens wat hij nog doen kan?
Sorry, maar dit vat ik niet.
Opvallend dat jij dit blijkbaar niet begrijpt. Ds de Kok schetst met deze vraag (en voornamelijk het antwoord die wij allen hierop eerlijk moeten geven in ons hart) de eis van God en de actieve doodstaat waarin de mens verkeert. Want waarom kiest de vrome kerkmens wel om 2 keer naar de kerk te gaan, tegen de HSV te zijn etc, maar kiest hij er niet voor om den Heere aan te lopen als ene waterstroom? De actieve en volledige doodstaat van de mens haarscherp getekent! Ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet.
Ik moet bij deze discussie denken aan een preek van ds Van Tarsen. Die zei: "38. Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; 39 En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes, door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt. 40 Ziet dan toe, dat over ulieden niet kome, hetgeen gezegd is in de profeten: 41 Ziet, gij verachters, en verwondert u, en verdwijnt; want Ik werk een werk in uw dagen, een werk, hetwelk gij niet zult geloven, zo het u iemand verhaalt." (SV) of
"38 Laat het u dan bekend zijn, mannenbroeders, dat door Hem aan u vergeving van de zonden verkondigd wordt 39. en dat ieder die gelooft, door Hem gerechtvaardigd wordt van alles waarvan u door de wet van Mozes niet gerechtvaardigd kon worden. 40. Pas dan op dat u niet overkomt wat er gezegd is in de profeten: 41. Zie, verachters, verwonder u en verdwijn, want Ik verricht een werk in uw dagen, een werk dat u niet zult geloven als iemand het u vertelt."

Ontzettend ruim als het gaat over Christus een de oproep tot geloof en bekering. Ik ben bang dat een aantal mensen nu het remonstrants zou noemen. En tegelijk vlijm scherp naar mensen die deze boodschap met godsdienstige argumenten naast zich neerleggen. Dat mag heel voorzichtig maken in het oordelen en veroordelen.
Je deelt wel de woorden van ds. De Kok?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

@DIA:
Je onderbouwt zelf je mening toch in het geheel niet? Ik heb gevraagd om je mening en de bijbelse onderbouwing een kleur te geven, dan is tenminste duidelijker wat je bedoelt te zeggen.
Gesloten