De kleine lettertjes van het Evangelie

Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef: 25 mei 2023, 22:09 Toch begrijp ik het nog niet. Wat is het 'amen zeggen' dan? Is dat bekering? Is dat geloven? Wanneer 'zeg je amen'?
Dat is geloven
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 26 mei 2023, 08:18
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 21:58Is het niet opvallend dat de Heilige Geest juist een bescheiden, maar essentiële plaats inneemt in de Bijbel? Hoe vaak (beter: weinig) wordt er tot de Heilige Geest gebeden in de Bijbel?
We hebben het hier over het wérk van de Heilige Geest, niet over Zijn Persoon.
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 22:05In aanvulling op het antwoord op Ad hierboven: we doen dat door te geloven, door ons over te geven aan Christus. Je hoeft alleen maar 'amen' te zeggen. De stokbewaarder had ook niet veel tijd nodig. Maar sommige mensen doorlopen een lange weg, anderen worden krachtdadig bekeerd. Dat is aan de Geest. Maar elke vorm van voorschrift is een kleine letter. Er blijft gelden: God werkt beide, het willen en het werken. Wij kunnen dus 'amen' zeggen. Anders zou God liegen als Hij oproept tot geloof en bekering.
Hier zit het 'venijn' om het zo maar eens te zeggen. We kunnen het níét. Het is niet zo dat God ons de kracht of macht geeft om het aan te nemen, maar dat we zelf moeten kiezen hoe we die kracht of macht gebruiken. Dat is exact wat de remonstranten zeiden. Hoewel God ons roept, kúnnen we die oproep zelf niet beantwoorden (en we willen het ook niet) van nature.
Pardon?
Laat ik een tekstgedeelte noemen:
Fil.2: 13 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven...
Fil.2: 14 Want het is God , Die in u werkt beide het willen en het werken.
Wat staat hier anders dan dat wij kunnen werken, willen en werken omdat God het geeft?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 26 mei 2023, 00:46
huisman schreef:
Onbekende schreef: 25 mei 2023, 23:46 Het is eigenlijk heel eenvoudig: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Daarin zie je duidelijk dat het bij God begint. Maar God geeft (pure genade: een gift!) de mens mét het geloof ook de kracht om Zijn Woord aan te nemen, Hij geeft de zekerheid en Hij geeft de dankbaarheid, blijdschap en vreugde die onlosmakelijk met het geloof verbonden zijn. Dat gaat niet buiten de mens en zijn vrije wil om. God wil geen slaven, Hij wil kinderen die uit vrije wil bij God willen horen. Natuurlijk, als we terugzien dan zien we altijd dat het bij God begon. Maar dat hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen of een tegenstelling van te maken. Laat dat gewoon staan en ga dat niet wegtheologiseren met strakke kaders en schema's. We moeten geloven als een kind: eenvoudig dus. Met al die kleine lettertjes is het ingewikkeld geworden.

God weet precies wat eenieder persoonlijk nodig heeft en daarom bewerkt de Heilige Geest bij iedereen zijn/haar eigen proces. En daarom is Gods Woord ook zo dik: ál die verschillende verhalen moesten erin, zodat iedereen zich wel ergens in kan/mag herkennen. Wij moeten dat niet allemaal gaan optellen en tot voorwaarden gaan maken. Als iedereen dezelfde weg tot het geloof had, hadden we maar een dunne Bijbel gehad.
Mooi verhaal maar helaas niet naar de Schrift. Misschien fijn voor mensen die overeind zijn gebleven maar voor ' stokbewaarders' een mager en flinterdun verhaal. Wie het vatten kan vatte het......
Ik krijg soms bijna het idee dat jij flink van dit topic geniet en lekker aan het trollen bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Voor de duidelijkheid: Ik geniet totaal niet van dit topic. Vind veel bijdragen van bv @Cyrillus ronduit kinderachtig. Zijn er preken/predikanten aan de rechterkant van onze gezindte die een grondige Bijbelse correctie nodig hebben? Absoluut, maar de wijze waarop hier de correctie wordt aangebracht is niet naar de Schrift en dus levensgevaarlijk.
Door deze forummers wordt letterlijk het Kind met het badwater weggegooid. Gods liefde wordt losgemaakt van Zijn toorn over de zonde. Dan wordt Golgotha onbegrijpelijk. Gods liefde heeft alles te maken met Christus, de Gekruisigde. Met Gods behagen om Zijn Zoon te verbrijzelen om zo vijanden met Hem te verzoenen. God is liefde en niet lievig. Het Evangelie is ook niet lievig. Het is zoals Bunyan verwoordde : Goed nieuws voor de slechtste mensen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef: 26 mei 2023, 09:08
Posthoorn schreef: 26 mei 2023, 08:18
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 21:58Is het niet opvallend dat de Heilige Geest juist een bescheiden, maar essentiële plaats inneemt in de Bijbel? Hoe vaak (beter: weinig) wordt er tot de Heilige Geest gebeden in de Bijbel?
We hebben het hier over het wérk van de Heilige Geest, niet over Zijn Persoon.
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 22:05In aanvulling op het antwoord op Ad hierboven: we doen dat door te geloven, door ons over te geven aan Christus. Je hoeft alleen maar 'amen' te zeggen. De stokbewaarder had ook niet veel tijd nodig. Maar sommige mensen doorlopen een lange weg, anderen worden krachtdadig bekeerd. Dat is aan de Geest. Maar elke vorm van voorschrift is een kleine letter. Er blijft gelden: God werkt beide, het willen en het werken. Wij kunnen dus 'amen' zeggen. Anders zou God liegen als Hij oproept tot geloof en bekering.
Hier zit het 'venijn' om het zo maar eens te zeggen. We kunnen het níét. Het is niet zo dat God ons de kracht of macht geeft om het aan te nemen, maar dat we zelf moeten kiezen hoe we die kracht of macht gebruiken. Dat is exact wat de remonstranten zeiden. Hoewel God ons roept, kúnnen we die oproep zelf niet beantwoorden (en we willen het ook niet) van nature.
Pardon?
Laat ik een tekstgedeelte noemen:
Fil.2: 13 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven...
Fil.2: 14 Want het is God , Die in u werkt beide het willen en het werken.
Wat staat hier anders dan dat wij kunnen werken, willen en werken omdat God het geeft?
God geeft dat we amen kunnen zeggen, betekent dat.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:50
Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 08:43
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:36
Posthoorn schreef: 26 mei 2023, 08:33 Alzo lief heeft God Zijn eigen eer gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft ... ?
Lukas 2: 14
Dit is wel een vorm van makkelijke theologie. Johannes 3:16 staat gewoon in de Bijbel toch? Een bijbeltekst ertegenover zeggen is heel makkelijk. Wat wil je er precies mee zeggen?
Soms denk ik dat '1953' in extreme vorm weer opspeelt, nu in een deel van de GG.
Dat zal vast. Maar de eer van God is belangrijker dan het zaligen van zondaren. Dat God een behagen heeft in het zaligen van zondaren, doet daar niets van af.
Wat een nare opmerking. En zo theoretisch ook.
De eer van God (zo heeft Hij het Zelf gewild) ligt in het zaligen van zondaren. Speel die dingen niet tegenover elkaar uit.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 09:18
Cyrillus schreef: 26 mei 2023, 09:08
Posthoorn schreef: 26 mei 2023, 08:18
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 21:58Is het niet opvallend dat de Heilige Geest juist een bescheiden, maar essentiële plaats inneemt in de Bijbel? Hoe vaak (beter: weinig) wordt er tot de Heilige Geest gebeden in de Bijbel?
We hebben het hier over het wérk van de Heilige Geest, niet over Zijn Persoon.
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 22:05In aanvulling op het antwoord op Ad hierboven: we doen dat door te geloven, door ons over te geven aan Christus. Je hoeft alleen maar 'amen' te zeggen. De stokbewaarder had ook niet veel tijd nodig. Maar sommige mensen doorlopen een lange weg, anderen worden krachtdadig bekeerd. Dat is aan de Geest. Maar elke vorm van voorschrift is een kleine letter. Er blijft gelden: God werkt beide, het willen en het werken. Wij kunnen dus 'amen' zeggen. Anders zou God liegen als Hij oproept tot geloof en bekering.
Hier zit het 'venijn' om het zo maar eens te zeggen. We kunnen het níét. Het is niet zo dat God ons de kracht of macht geeft om het aan te nemen, maar dat we zelf moeten kiezen hoe we die kracht of macht gebruiken. Dat is exact wat de remonstranten zeiden. Hoewel God ons roept, kúnnen we die oproep zelf niet beantwoorden (en we willen het ook niet) van nature.
Pardon?
Laat ik een tekstgedeelte noemen:
Fil.2: 13 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven...
Fil.2: 14 Want het is God , Die in u werkt beide het willen en het werken.
Wat staat hier anders dan dat wij kunnen werken, willen en werken omdat God het geeft?
God geeft dat we amen kunnen zeggen, betekent dat.
Inderdaad :-)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef: 26 mei 2023, 09:08 Pardon?
Laat ik een tekstgedeelte noemen:
Fil.2: 13 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven...
Fil.2: 14 Want het is God , Die in u werkt beide het willen en het werken.
Wat staat hier anders dan dat wij kunnen werken, willen en werken omdat God het geeft?
Dat wordt tegen gelóvigen gezegd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Thea »

De eis van geloven en het onvermogen van de mens sluiten elkaar niet uit. God kan dat eisen op grond van de volmaakte schepping, maar het vermogen om iets goeds voort te brengen zijn we verloren in het paradijs. Dus hebben we een Verlosser nodig. En Die wordt uit genade geschonken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 26 mei 2023, 09:10Voor de duidelijkheid: Ik geniet totaal niet van dit topic. Vind veel bijdragen van bv @Cyrillus ronduit kinderachtig. Zijn er preken/predikanten aan de rechterkant van onze gezindte die een grondige Bijbelse correctie nodig hebben? Absoluut, maar de wijze waarop hier de correctie wordt aangebracht is niet naar de Schrift en dus levensgevaarlijk.
Door deze forummers wordt letterlijk het Kind met het badwater weggegooid. Gods liefde wordt losgemaakt van Zijn toorn over de zonde. Dan wordt Golgotha onbegrijpelijk. Gods liefde heeft alles te maken met Christus, de Gekruisigde. Met Gods behagen om Zijn Zoon te verbrijzelen om zo vijanden met Hem te verzoenen. God is liefde en niet lievig. Het Evangelie is ook niet lievig. Het is zoals Bunyan verwoordde : Goed nieuws voor de slechtste mensen.
Met dit soort algemene beschuldigingen help je de discussie niet echt verder. Niemand voelt zich nl. aangesproken.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:22
refo schreef: 26 mei 2023, 08:18Wat is eigenlijk de bedoeling van God om het Evangelie te laten verkondigen?
Dat het is tot eer van God de Vader en tot verheerlijking van Zijn deugden.
Het spijt me. Maar ik kan dit niet meer christelijk noemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

DDD schreef: 26 mei 2023, 09:46
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:22
refo schreef: 26 mei 2023, 08:18Wat is eigenlijk de bedoeling van God om het Evangelie te laten verkondigen?
Dat het is tot eer van God de Vader en tot verheerlijking van Zijn deugden.
Het spijt me. Maar ik kan dit niet meer christelijk noemen.
Dat is dan weer een stap te ver, omdat alleen al de uitdrukking God de Vader een heel christelijke uitdrukking is. Dus je zult je bewering toch van een bredere toelichting moeten voorzien.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 26 mei 2023, 09:35
Cyrillus schreef: 26 mei 2023, 09:08 Pardon?
Laat ik een tekstgedeelte noemen:
Fil.2: 13 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven...
Fil.2: 14 Want het is God , Die in u werkt beide het willen en het werken.
Wat staat hier anders dan dat wij kunnen werken, willen en werken omdat God het geeft?
Dat wordt tegen gelóvigen gezegd.
Zeker. Het amen zeggen is een gave van God. De gelovigen worden vervolgens aangespoord om 'uws zelfs zaligheid met vreze en beven te werken'. Telkens weer op dit punt blijft Cyrillus wat vaag.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Herman schreef: 26 mei 2023, 09:49
DDD schreef: 26 mei 2023, 09:46
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:22
refo schreef: 26 mei 2023, 08:18Wat is eigenlijk de bedoeling van God om het Evangelie te laten verkondigen?
Dat het is tot eer van God de Vader en tot verheerlijking van Zijn deugden.
Het spijt me. Maar ik kan dit niet meer christelijk noemen.
Dat is dan weer een stap te ver, omdat alleen al de uitdrukking God de Vader een heel christelijke uitdrukking is. Dus je zult je bewering toch van een bredere toelichting moeten voorzien.
Deze uitspraak lijkt mij een schoolvoorbeeld van de uitdrukking: een halve waarheid is een hele leugen.

De kern van Gods bedoeling met het Evangelie is ons in zijn Woord heel duidelijk geopenbaard. En iedere suggestie dat God vooral uit zou zijn op zijn eigen eer is godslasterlijk. Lees alleen maar het boek Jona.

Overigens doe ik niets af aan Gods rechtvaardigheidsbesef (wat wij maar heel gedeeltelijk kunnen vatten). Maar het gaat absoluut véél te ver om dat tegen de uitdrukkelijke uitspraken van de heilige Schrift zo te benadrukken, met weglating van Gods uitdrukkelijke openbaring hierover.

Dus ook met christelijke woorden en op zich juiste uitspraken, kun je ernstig dwalen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

DDD schreef: 26 mei 2023, 10:12 Deze uitspraak lijkt mij een schoolvoorbeeld van de uitdrukking: een halve waarheid is een hele leugen.

De kern van Gods bedoeling met het Evangelie is ons in zijn Woord heel duidelijk geopenbaard. En iedere suggestie dat God vooral uit zou zijn op zijn eigen eer is godslasterlijk. Lees alleen maar het boek Jona.

Overigens doe ik niets af aan Gods rechtvaardigheidsbesef (wat wij maar heel gedeeltelijk kunnen vatten). Maar het gaat absoluut véél te ver om dat tegen de uitdrukkelijke uitspraken van de heilige Schrift zo te benadrukken, met weglating van Gods uitdrukkelijke openbaring hierover.

Dus ook met christelijke woorden en op zich juiste uitspraken, kun je ernstig dwalen.
Ik zie hier nog geen deugdelijke (of voor mij bevredigende) argumentatie. God is soeverein in Zichzelf. Dat is een basisprincipe die ik niet zou loslaten, ook al zou ik dat niet tegengesteld maken aan het Evangelie. Dus dan past het niet om vanuit jouw inzicht daar een nogal groot etiket op te plakken. Dat is op zich ook bedenkelijk.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Dat zijn we dan niet eens. Dat God soeverein is, geeft ons natuurlijk niet het recht om Hem andere motieven toe te schrijven dan die Hij uitdrukkelijk in zijn Woord heeft geopenbaard.

Integendeel, zou ik zeggen.
Gesloten