De kleine lettertjes van het Evangelie

Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 25 mei 2023, 14:06
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 12:30
huisman schreef: 25 mei 2023, 12:11
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 12:04
huisman, heb je echt niet door dat dit alleen maar een beschouwelijke beschrijving is van het werk van Christus? Zegt God dat wij het moeilijk moeten maken? Hoe verging het de vrouw die met dure olie Zijn voeten zalfde. Moest ze een hoge drempel over? Was ze niet zondig genoeg in eigen ogen?
Dit is geen beschouwing maar Gods openbaring aan ons door Zijn Woord. Ik wilde wel dat jij kon spreken met de vrouw die Jezus voeten zalfde. Dan zul je zien hoe plat en menselijk je spreekt over genade. Ik hoor niets over het kruis. Bij jou heeft de liefde Gods geen enkele diepgang en is zalig worden een werk van de mens.

Volgens mij is er zelfs een heel grote afstand tussen jou en de opvattingen van dr. G.A, van de Brink.

Ik laat het hier bij want ik wil graag praten over deze zaken op grond van de Schrift en niet n.a.v. wat losse opvattingen van een forummer.
Je bedoelt dat je theologie wil horen: ik moet eerst de zondige doodstaat van de mens benadrukken, want anders mag ik het woord genade niet in de mond nemen. Maar hoeveel woorden heeft Jezus aan zonde gewijd tegen haar? Waarom moet ik hier theologische waarheden neerzetten? Het gaat mij om het Evangelie.
Als jij de Bijbel aanhalen ‘theologie’ vindt ben je wel erg ver afgedreven. Je wordt steeds radicaler. Nu vergelijk je het wonder van zalig worden met een muntje in de collectezak gooien.

Ik vind het prima dat er een paar forummers jou nog een beetje bijvallen maar denk dat ze dat met steeds meer moeite doen. Ben benieuwd of bv @Psalm en @Bertiel jouw postings van vandaag kritiekloos kunnen overnemen.
Ik maak inderdaad die vergelijking, vanwege de overeenkomst in wat God doet en wat de mens doet. Dus wie doet de munt in de collectezak? Papiergeld mag natuurlijk ook :-).
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Mannetje »

De mens is niet lichamelijk dood, wel geestelijk. En daar zit het verschil in.

Toen Adam zondigde, verloor hij niet het vermogen om te ademen, te lopen, te praten. (Al is ook in al die dingen heel veel veranderd, denk ik, maar dat gaat buiten de discussie)
Wel verloor hij het vermogen om God te dienen, zoals Hij het waard is. Hij verloor zijn vermogen om God lief te hebben boven alles.
Kortom, hij stierf de geestelijke dood, maar nog niet de lichamelijk dood, al werd hij daaraan wel onderworpen.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 20:20Mijn inziens door beide te laten staan en dat krijg je door onderscheid te maken tussen wet en evangelie. Want natuurlijk moet alles gepreekt worden. Maar als wet en evangelie vermengd worden dan krijg je zoiets als: je bent des doods schuldig, daarom bekeer je, maar denk erom dat kun je niet, dat moet je gegeven worden. Bid er daarom maar veel om. Dat werkt lijdelijkheid in de hand, want dan moet je maar wachten op een wonder. Als je een duidelijk een onderscheid maakt tussen wet en evangelie, dan krijg je: Je bent zondig, en als er niets gebeurt dan ga je verloren. Uit jezelf is er geen redding mogelijk. Maar o wonder, er is een Verlosser die jou redding wil geven. En dat werkt Hij door Zijn Geest. Kom daarom tot Hem, bekeer je en geloof, Hij zal je rust geven. Op deze manier laat je de wet de wet en genade genade. Ik kan er veel meer van zeggen, maar ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.
Hier ben ik het geheel mee eens. Waar ik tegen ageer is de gedachte: en dús kun je het ook, je hoeft het alleen maar te doen. En ja, dat laatste is waar. Maar... hóé doen we dat dan? En hier gaan de wegen uiteen. Want dan (b)lijkt dat er een achterliggend verschil is in visie op wat bekering nu in feite is.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 17 mei 2023, 08:04
clements schreef: 17 mei 2023, 06:42 Inderdaad heb ik een fout gemaakt. Aanvankelijk schreef ik 35 maal deze Naam voor de hele Dordtse belijdenis en 15 keer voor het vijfde hoofdstuk. Toen ben ik gaan schrappen omdat het artikel te lang was en heb ik een fout gemaakt. Sorry. Het moet dus 15 zijn.
Mooi dat dit wordt gecorrigeerd. Mag ik vragen of er ook een rectificatie in de Saambinder komt, immers vele mensen lezen RF niet?
Zoals je van een keurig blad als de Saambinder mag verwachten, is dit gebeurd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:Maar o wonder, er is een Verlosser die jou redding wil geven. En dat werkt Hij door Zijn Geest
Dank voor je antwoord! Waardeer ik. Ik sluit me bij Posthoorn aan. Alleen deze zin, wat werkt de Heilige Geest precies? En heeft dat werk een plaats in de prediking?
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Ad Anker schreef: 25 mei 2023, 21:46
Cyrillus schreef:Maar o wonder, er is een Verlosser die jou redding wil geven. En dat werkt Hij door Zijn Geest
Dank voor je antwoord! Waardeer ik. Ik sluit me bij Posthoorn aan. Alleen deze zin, wat werkt de Heilige Geest precies? En heeft dat werk een plaats in de prediking?
@Anker @Posthoorn
Ik hoop dat ik jullie beide in een reactie kan antwoorden. Wij weten niet hoe de Heilige Geest werkt. Ik verbaas me er dan ook over dat de rechterflank dat vaak helemaal denkt te kunnen beschrijven of zelfs voorschrijven. Ik beperk me ertoe dat ik weet dat de Heilige Geest in je hart getuigt: Jezus is mijn! De Heilige Geest werkt dus het geloof. Soms op hoop tegen hoop, als een Esther wellicht, maar toch. Als mensen moeten we ons dus niet druk maken hoe de Heilige Geest precies werkt. Het gaat erom wat Hij werkt. Het enige dat in een huwelijk van belang is dat je weet dat je partner van je houdt. Hoe dat in elkaar zit, wie zal het zeggen? Door juist de werking van de Heilige Geest proberen te beschrijven, worden kleine lettertjes in de hand gewerkt. Dus het is voldoende om in de prediking te zeggen dat Hij werkt, wellicht soms zelfs iets van het hoe, maar het past juist hier om eerder te zwijgen. Is het niet opvallend dat de Heilige Geest juist een bescheiden, maar essentiële plaats inneemt in de Bijbel? Hoe vaak (beter: weinig) wordt er tot de Heilige Geest gebeden in de Bijbel?
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Posthoorn schreef: 25 mei 2023, 21:11
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 20:20Mijn inziens door beide te laten staan en dat krijg je door onderscheid te maken tussen wet en evangelie. Want natuurlijk moet alles gepreekt worden. Maar als wet en evangelie vermengd worden dan krijg je zoiets als: je bent des doods schuldig, daarom bekeer je, maar denk erom dat kun je niet, dat moet je gegeven worden. Bid er daarom maar veel om. Dat werkt lijdelijkheid in de hand, want dan moet je maar wachten op een wonder. Als je een duidelijk een onderscheid maakt tussen wet en evangelie, dan krijg je: Je bent zondig, en als er niets gebeurt dan ga je verloren. Uit jezelf is er geen redding mogelijk. Maar o wonder, er is een Verlosser die jou redding wil geven. En dat werkt Hij door Zijn Geest. Kom daarom tot Hem, bekeer je en geloof, Hij zal je rust geven. Op deze manier laat je de wet de wet en genade genade. Ik kan er veel meer van zeggen, maar ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.
Hier ben ik het geheel mee eens. Waar ik tegen ageer is de gedachte: en dús kun je het ook, je hoeft het alleen maar te doen. En ja, dat laatste is waar. Maar... hóé doen we dat dan? En hier gaan de wegen uiteen. Want dan (b)lijkt dat er een achterliggend verschil is in visie op wat bekering nu in feite is.
In aanvulling op het antwoord op Ad hierboven: we doen dat door te geloven, door ons over te geven aan Christus. Je hoeft alleen maar 'amen' te zeggen. De stokbewaarder had ook niet veel tijd nodig. Maar sommige mensen doorlopen een lange weg, anderen worden krachtdadig bekeerd. Dat is aan de Geest. Maar elke vorm van voorschrift is een kleine letter. Er blijft gelden: God werkt beide, het willen en het werken. Wij kunnen dus 'amen' zeggen. Anders zou God liegen als Hij oproept tot geloof en bekering.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Toch begrijp ik het nog niet. Wat is het 'amen zeggen' dan? Is dat bekering? Is dat geloven? Wanneer 'zeg je amen'?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 22:05
Posthoorn schreef: 25 mei 2023, 21:11
Cyrillus schreef: 25 mei 2023, 20:20Mijn inziens door beide te laten staan en dat krijg je door onderscheid te maken tussen wet en evangelie. Want natuurlijk moet alles gepreekt worden. Maar als wet en evangelie vermengd worden dan krijg je zoiets als: je bent des doods schuldig, daarom bekeer je, maar denk erom dat kun je niet, dat moet je gegeven worden. Bid er daarom maar veel om. Dat werkt lijdelijkheid in de hand, want dan moet je maar wachten op een wonder. Als je een duidelijk een onderscheid maakt tussen wet en evangelie, dan krijg je: Je bent zondig, en als er niets gebeurt dan ga je verloren. Uit jezelf is er geen redding mogelijk. Maar o wonder, er is een Verlosser die jou redding wil geven. En dat werkt Hij door Zijn Geest. Kom daarom tot Hem, bekeer je en geloof, Hij zal je rust geven. Op deze manier laat je de wet de wet en genade genade. Ik kan er veel meer van zeggen, maar ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.
Hier ben ik het geheel mee eens. Waar ik tegen ageer is de gedachte: en dús kun je het ook, je hoeft het alleen maar te doen. En ja, dat laatste is waar. Maar... hóé doen we dat dan? En hier gaan de wegen uiteen. Want dan (b)lijkt dat er een achterliggend verschil is in visie op wat bekering nu in feite is.
In aanvulling op het antwoord op Ad hierboven: we doen dat door te geloven, door ons over te geven aan Christus. Je hoeft alleen maar 'amen' te zeggen. De stokbewaarder had ook niet veel tijd nodig. Maar sommige mensen doorlopen een lange weg, anderen worden krachtdadig bekeerd. Dat is aan de Geest. Maar elke vorm van voorschrift is een kleine letter. Er blijft gelden: God werkt beide, het willen en het werken. Wij kunnen dus 'amen' zeggen. Anders zou God liegen als Hij oproept tot geloof en bekering.
Als je het niet verder uitlegt komt het wat maakbaar over.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Thea schreef: 25 mei 2023, 11:53 Sorry, maar ik vind het zo eindeloos.
Ik zou er dan gewoon niet teveel in opgaan. Zonde van je tijd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Veel van die vragen aan Cyrillus zou je ook aan allerlei bijbelteksten kunnen stellen. Je moet bijbelteksten wel vanuit een enorm schematisch denken lezen, om daar niet dezelfde vraagtekens bij te hebben.

Het zijn allemaal dingen die je helemaal niet nieuwsgierig behoeft te onderzoeken, zoals onze geloofsbelijdenis ook zegt. Als je oprecht gelooft in Jezus als Redder van de wereld, dan word je behouden. Dat oprechte geloof blijkt uit de vruchten.

Zo heel eenvoudig is dat en zo moeilijk tegelijk, want van nature zijn we niet zo te spreken over het idee dat er van ons helemaal niets nodig is. De problemen daarbij zitten echter niet in definitiekwesties en uitvoerige zelfontledingen aan de hand van willekeurige andere ervaringen.

De kenmerkenprediking was bedoeld om kleintjes mee te nemen, maar is in de handen van minder geestelijke mensen soms verworden tot een moerasveld vol mijnen op weg naar de hemel. Dat is niet bijbels. De weg naar de hemel is wel smal, maar het is geen mijnenveld, waar je tot aan je dood onzeker bent of je de eindstreep haalt.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Het is eigenlijk heel eenvoudig: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Daarin zie je duidelijk dat het bij God begint. Maar God geeft (pure genade: een gift!) de mens mét het geloof ook de kracht om Zijn Woord aan te nemen, Hij geeft de zekerheid en Hij geeft de dankbaarheid, blijdschap en vreugde die onlosmakelijk met het geloof verbonden zijn. Dat gaat niet buiten de mens en zijn vrije wil om. God wil geen slaven, Hij wil kinderen die uit vrije wil bij God willen horen. Natuurlijk, als we terugzien dan zien we altijd dat het bij God begon. Maar dat hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen of een tegenstelling van te maken. Laat dat gewoon staan en ga dat niet wegtheologiseren met strakke kaders en schema's. We moeten geloven als een kind: eenvoudig dus. Met al die kleine lettertjes is het ingewikkeld geworden.

God weet precies wat eenieder persoonlijk nodig heeft en daarom bewerkt de Heilige Geest bij iedereen zijn/haar eigen proces. En daarom is Gods Woord ook zo dik: ál die verschillende verhalen moesten erin, zodat iedereen zich wel ergens in kan/mag herkennen. Wij moeten dat niet allemaal gaan optellen en tot voorwaarden gaan maken. Als iedereen dezelfde weg tot het geloof had, hadden we maar een dunne Bijbel gehad.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Onbekende schreef: 25 mei 2023, 23:46 Het is eigenlijk heel eenvoudig: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Daarin zie je duidelijk dat het bij God begint. Maar God geeft (pure genade: een gift!) de mens mét het geloof ook de kracht om Zijn Woord aan te nemen, Hij geeft de zekerheid en Hij geeft de dankbaarheid, blijdschap en vreugde die onlosmakelijk met het geloof verbonden zijn. Dat gaat niet buiten de mens en zijn vrije wil om. God wil geen slaven, Hij wil kinderen die uit vrije wil bij God willen horen. Natuurlijk, als we terugzien dan zien we altijd dat het bij God begon. Maar dat hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen of een tegenstelling van te maken. Laat dat gewoon staan en ga dat niet wegtheologiseren met strakke kaders en schema's. We moeten geloven als een kind: eenvoudig dus. Met al die kleine lettertjes is het ingewikkeld geworden.

God weet precies wat eenieder persoonlijk nodig heeft en daarom bewerkt de Heilige Geest bij iedereen zijn/haar eigen proces. En daarom is Gods Woord ook zo dik: ál die verschillende verhalen moesten erin, zodat iedereen zich wel ergens in kan/mag herkennen. Wij moeten dat niet allemaal gaan optellen en tot voorwaarden gaan maken. Als iedereen dezelfde weg tot het geloof had, hadden we maar een dunne Bijbel gehad.
Mooi verhaal maar helaas niet naar de Schrift. Misschien fijn voor mensen die overeind zijn gebleven maar voor ' stokbewaarders' een mager en flinterdun verhaal. Wie het vatten kan vatte het......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Psalm »


huisman schreef:
Onbekende schreef: 25 mei 2023, 23:46 Het is eigenlijk heel eenvoudig: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Daarin zie je duidelijk dat het bij God begint. Maar God geeft (pure genade: een gift!) de mens mét het geloof ook de kracht om Zijn Woord aan te nemen, Hij geeft de zekerheid en Hij geeft de dankbaarheid, blijdschap en vreugde die onlosmakelijk met het geloof verbonden zijn. Dat gaat niet buiten de mens en zijn vrije wil om. God wil geen slaven, Hij wil kinderen die uit vrije wil bij God willen horen. Natuurlijk, als we terugzien dan zien we altijd dat het bij God begon. Maar dat hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen of een tegenstelling van te maken. Laat dat gewoon staan en ga dat niet wegtheologiseren met strakke kaders en schema's. We moeten geloven als een kind: eenvoudig dus. Met al die kleine lettertjes is het ingewikkeld geworden.

God weet precies wat eenieder persoonlijk nodig heeft en daarom bewerkt de Heilige Geest bij iedereen zijn/haar eigen proces. En daarom is Gods Woord ook zo dik: ál die verschillende verhalen moesten erin, zodat iedereen zich wel ergens in kan/mag herkennen. Wij moeten dat niet allemaal gaan optellen en tot voorwaarden gaan maken. Als iedereen dezelfde weg tot het geloof had, hadden we maar een dunne Bijbel gehad.
Mooi verhaal maar helaas niet naar de Schrift. Misschien fijn voor mensen die overeind zijn gebleven maar voor ' stokbewaarders' een mager en flinterdun verhaal. Wie het vatten kan vatte het......
Ik krijg soms bijna het idee dat jij flink van dit topic geniet en lekker aan het trollen bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Onbekende schreef: 25 mei 2023, 23:46 Het is eigenlijk heel eenvoudig: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Daarin zie je duidelijk dat het bij God begint. Maar God geeft (pure genade: een gift!) de mens mét het geloof ook de kracht om Zijn Woord aan te nemen, Hij geeft de zekerheid en Hij geeft de dankbaarheid, blijdschap en vreugde die onlosmakelijk met het geloof verbonden zijn. Dat gaat niet buiten de mens en zijn vrije wil om. God wil geen slaven, Hij wil kinderen die uit vrije wil bij God willen horen. Natuurlijk, als we terugzien dan zien we altijd dat het bij God begon. Maar dat hoeven we niet tegen elkaar uit te spelen of een tegenstelling van te maken. Laat dat gewoon staan en ga dat niet wegtheologiseren met strakke kaders en schema's. We moeten geloven als een kind: eenvoudig dus. Met al die kleine lettertjes is het ingewikkeld geworden.

God weet precies wat eenieder persoonlijk nodig heeft en daarom bewerkt de Heilige Geest bij iedereen zijn/haar eigen proces. En daarom is Gods Woord ook zo dik: ál die verschillende verhalen moesten erin, zodat iedereen zich wel ergens in kan/mag herkennen. Wij moeten dat niet allemaal gaan optellen en tot voorwaarden gaan maken. Als iedereen dezelfde weg tot het geloof had, hadden we maar een dunne Bijbel gehad.
Mooi verhaal maar helaas niet naar de Schrift. Misschien fijn voor mensen die overeind zijn gebleven maar voor ' stokbewaarders' een mager en flinterdun verhaal. Wie het vatten kan vatte het......
Je kunt beter wat zinnigs zeggen dan dit soort vreemde geheimtaal met een stichtelijk slot.
Gesloten