Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 14:29
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 13:40
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 11:36 Er is voor beiden wat te zeggen.
Als ik zie hoe studenten zich aan de studie aan de universiteit begeven en alles zelf betalen, deels er nog parttime bijwerken, geeft dat wel aan hoe krachtig de roeping is.
Een opoffering en een afhankelijk leven.
Tegelijkertijd zie je ook de moeiten en de zorgen die dat geeft bij een latere roeping. Een gezin, eigen huis etc etc, er kunnen dan veel financiële zorgen zijn.

Zou het deels ook daarmee te maken kunnen hebben? Binnen de GG zijn het bijna allemaal late roepingen. Dat vraagt wel om een andere benadering dan bij jonge studenten.
Nog interessanter is de vraag, hoe komt het dat in de (O)GG(iN) het voornamelijk late roepingen zijn en in andere kerkverbanden voornamelijk roepingen in de studententijd.
Weet iemand wat gangbaar was tijdens de reformatie?
Ik heb in mijn klassen diverse mensen die uit interesse theologie willen studeren en misschien predikant willen worden. Wellicht is roeping een term die vanuit diverse invalshoeken ingevuld kan worden.
Eens, dat zie je bij diverse GG predikanten ook die al theologie hadden gestudeerd voor dat men naar de Boezemsingel gingen.
Maar neem bv de HHK die wel dicht bij de GG staat is er ook veelal een vroege roeping. Binnen de CGK ook, als zal dat argument niet overtuigend zijn omdat die veel breder is.
Zou het mogelijk zijn dat een vroege roeping binnen de kerkverbanden ter rechterzijde wat argwanend bekeken wordt?
Nee dat denk ik niet, ik denk dat er een andere invulling aan bekering en roeping wordt gegeven. Een vriend van mij leert voor predikant in de PKN, hij kwam hiertoe omdat andere jobs allemaal niet goed lukten. Zijn vrouw zei, waarom ga je niet voor predikant, ik vind dat wel bij je passen. Dat is een andere gang naar de preekstoel dan dat ik zelf gewend ben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:45
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 14:29
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 13:40
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 11:36 Er is voor beiden wat te zeggen.
Als ik zie hoe studenten zich aan de studie aan de universiteit begeven en alles zelf betalen, deels er nog parttime bijwerken, geeft dat wel aan hoe krachtig de roeping is.
Een opoffering en een afhankelijk leven.
Tegelijkertijd zie je ook de moeiten en de zorgen die dat geeft bij een latere roeping. Een gezin, eigen huis etc etc, er kunnen dan veel financiële zorgen zijn.

Zou het deels ook daarmee te maken kunnen hebben? Binnen de GG zijn het bijna allemaal late roepingen. Dat vraagt wel om een andere benadering dan bij jonge studenten.
Nog interessanter is de vraag, hoe komt het dat in de (O)GG(iN) het voornamelijk late roepingen zijn en in andere kerkverbanden voornamelijk roepingen in de studententijd.
Weet iemand wat gangbaar was tijdens de reformatie?
Ik heb in mijn klassen diverse mensen die uit interesse theologie willen studeren en misschien predikant willen worden. Wellicht is roeping een term die vanuit diverse invalshoeken ingevuld kan worden.
Eens, dat zie je bij diverse GG predikanten ook die al theologie hadden gestudeerd voor dat men naar de Boezemsingel gingen.
Maar neem bv de HHK die wel dicht bij de GG staat is er ook veelal een vroege roeping. Binnen de CGK ook, als zal dat argument niet overtuigend zijn omdat die veel breder is.
Zou het mogelijk zijn dat een vroege roeping binnen de kerkverbanden ter rechterzijde wat argwanend bekeken wordt?
Nee dat denk ik niet, ik denk dat er een andere invulling aan bekering en roeping wordt gegeven. Een vriend van mij leert voor predikant in de PKN, hij kwam hiertoe omdat andere jobs allemaal niet goed lukten. Zijn vrouw zei, waarom ga je niet voor predikant, ik vind dat wel bij je passen. Dat is een andere gang naar de preekstoel dan dat ik zelf gewend ben.
Ik noem HHK en CGK als voorbeeld, jij komt met PKN ;) Ik denk dat het bij HHK en CGK toch anders ligt.
Al vind ik het in de CGK altijd wel wat lastig omdat zowel links als rechts aangenomen wordt. Maar er worden er bijna net zoveel afgewezen als bij de GG. Het zijn echt wel stevige gesprekken. Maar veelal wel jonge mannen. En de roeping is zeker een onderdeel van de weging.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 15:53
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:45
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 14:29
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 13:40

Ik heb in mijn klassen diverse mensen die uit interesse theologie willen studeren en misschien predikant willen worden. Wellicht is roeping een term die vanuit diverse invalshoeken ingevuld kan worden.
Eens, dat zie je bij diverse GG predikanten ook die al theologie hadden gestudeerd voor dat men naar de Boezemsingel gingen.
Maar neem bv de HHK die wel dicht bij de GG staat is er ook veelal een vroege roeping. Binnen de CGK ook, als zal dat argument niet overtuigend zijn omdat die veel breder is.
Zou het mogelijk zijn dat een vroege roeping binnen de kerkverbanden ter rechterzijde wat argwanend bekeken wordt?
Nee dat denk ik niet, ik denk dat er een andere invulling aan bekering en roeping wordt gegeven. Een vriend van mij leert voor predikant in de PKN, hij kwam hiertoe omdat andere jobs allemaal niet goed lukten. Zijn vrouw zei, waarom ga je niet voor predikant, ik vind dat wel bij je passen. Dat is een andere gang naar de preekstoel dan dat ik zelf gewend ben.
Ik noem HHK en CGK als voorbeeld, jij komt met PKN ;) Ik denk dat het bij HHK en CGK toch anders ligt.
Al vind ik het in de CGK altijd wel wat lastig omdat zowel links als rechts aangenomen wordt. Maar er worden er bijna net zoveel afgewezen als bij de GG. Het zijn echt wel stevige gesprekken. Maar veelal wel jonge mannen. En de roeping is zeker een onderdeel van de weging.
Ik weet de procedure bij de HHK niet precies, maar mijn gevoel zegt dat er een ander soort gesprekken zijn dat bij de HHK. Tenminste dan ga ik even uit van de voorbeelden die ik ken. Een goede collega van me is meerdere keren op gesprek geweest bij de CGK maar is die keren ook afgewezen. Twee vrienden van me beiden op gesprek bij de GG geweest, een zelfs 2 keer maar ook afgewezen. Wat ik ervan weet waren er diverse redenen maar in elk geval is de overeenkomst met de CGK (behouden variant) dat de gesprekken stevig waren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Tiberius »

De CGK heeft maar één curatorium, er is geen sprake van een behoudende variant of een andere.
Daar gaat elke admissiaal student langs.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 05 mei 2023, 16:10 De CGK heeft maar één curatorium, er is geen sprake van een behoudende variant of een andere.
Daar gaat elke admissiaal student langs.
Als ze daar langs gaan zijn ze (nog) geen admissiaal student maar willen het graag worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:40
En weer is respect bij jou ver te zoeken. Ik vraag me echt wel eens af waar die houding bij jou vandaan komt.
Waarom moet ik respect opbrengen voor predikanten die niet voldoen aan de eisen die in de kerkorde aan het predikantschap zijn gesteld?

Dat heeft verder niets van doen met de mens achter de predikant.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 05 mei 2023, 15:35

De bijbelse eisen of de door mensen bedachte eis die jij heel belangrijk vindt?
Als het schuurt, dan zijn het altijd door mensen bedachte eisen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 05 mei 2023, 17:21
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:40
En weer is respect bij jou ver te zoeken. Ik vraag me echt wel eens af waar die houding bij jou vandaan komt.
Waarom moet ik respect opbrengen voor predikanten die niet voldoen aan de eisen die in de kerkorde aan het predikantschap zijn gesteld?

Dat heeft verder niets van doen met de mens achter de predikant.
Respect is bij jou afhankelijk van de opleiding, bijzondere wijze van respect geven. Enfin deze gedachtegang van jou is niet nieuw voor me.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 05 mei 2023, 17:22
MGG schreef: 05 mei 2023, 15:35

De bijbelse eisen of de door mensen bedachte eis die jij heel belangrijk vindt?
Als het schuurt, dan zijn het altijd door mensen bedachte eisen.

Jezus koos ook niet of praktisch opgeleide mensen als apostel. De eis universitair geschoolde dominees is puur een eis van mensen. Paulus zou naar onze maatstaven universitair opgeleid zijn. Petrus en Johannes bijvoorbeeld niet.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: 05 mei 2023, 16:03 Ik weet de procedure bij de HHK niet precies, maar mijn gevoel zegt dat er een ander soort gesprekken zijn dat bij de HHK.
Hoewel ik niet weet hoe de gesprekken gaan weet ik wel enigszins hoe de procedure is in de HHK. In principe mag iedereen een studie gaan volgen aan het seminarie, er studeren ook enkele vrouwen. Na verloop van tijd kan men preekconsent aanvragen en daarvoor is een gesprek nodig met de commissie toelating. Deze commissie kan een student dan preekconsent verlenen en dan is het een kandidaat met preekconsent. Na het afronden van de studie kan men dan vragen om beroepbaar gesteld te worden. Ook nu is er weer een gesprek en bij toestemming is men een beroepbare kandidaat.
Voor verdere info: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 05 mei 2023, 17:12
Tiberius schreef: 05 mei 2023, 16:10 De CGK heeft maar één curatorium, er is geen sprake van een behoudende variant of een andere.
Daar gaat elke admissiaal student langs.
Als ze daar langs gaan zijn ze (nog) geen admissiaal student maar willen het graag worden.
Ja dat klopt, maar elke admissiaal student is daar langs geweest. Dus ook (vrijwel) alle predikanten.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:40
Ambtenaar schreef: 05 mei 2023, 15:12
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 14:16

En je noemt je zelf een christen?
Ja. Sommigen predikanten voldoen totaal niet aan de eisen die aan het predikantschap gesteld zijn. Maar omdat ze een zwart pak aan hebben en een bepaalde taal bezigen worden ze blijkbaar geaccepteerd.
En weer is respect bij jou ver te zoeken. Ik vraag me echt wel eens af waar die houding bij jou vandaan komt.
Gewoon, beetje sneu tegen dingen aanschoppen en dat stoer vinden vermoed ik. Meestal gaat dat over als men volwassen wordt. Soms niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 05 mei 2023, 18:42
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 15:40
Ambtenaar schreef: 05 mei 2023, 15:12
pierre27 schreef: 05 mei 2023, 14:16

En je noemt je zelf een christen?
Ja. Sommigen predikanten voldoen totaal niet aan de eisen die aan het predikantschap gesteld zijn. Maar omdat ze een zwart pak aan hebben en een bepaalde taal bezigen worden ze blijkbaar geaccepteerd.
En weer is respect bij jou ver te zoeken. Ik vraag me echt wel eens af waar die houding bij jou vandaan komt.
Gewoon, beetje sneu tegen dingen aanschoppen en dat stoer vinden vermoed ik. Meestal gaat dat over als men volwassen wordt. Soms niet.
Hier zit vermoedelijk een traumatische ervaring achter. Enfin het is goed voor hem te bidden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Job »

MGG schreef: 05 mei 2023, 11:46
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 11:36 Er is voor beiden wat te zeggen.
Als ik zie hoe studenten zich aan de studie aan de universiteit begeven en alles zelf betalen, deels er nog parttime bijwerken, geeft dat wel aan hoe krachtig de roeping is.
Een opoffering en een afhankelijk leven.
Tegelijkertijd zie je ook de moeiten en de zorgen die dat geeft bij een latere roeping. Een gezin, eigen huis etc etc, er kunnen dan veel financiële zorgen zijn.

Zou het deels ook daarmee te maken kunnen hebben? Binnen de GG zijn het bijna allemaal late roepingen. Dat vraagt wel om een andere benadering dan bij jonge studenten.
Nog interessanter is de vraag, hoe komt het dat in de (O)GG(iN) het voornamelijk late roepingen zijn en in andere kerkverbanden voornamelijk roepingen in de studententijd.
Weet iemand wat gangbaar was tijdens de reformatie?
Ik denk dat het roepingstraject anders ervaren wordt.
(...).
Spijker en kop. Het zijn wellicht geen late roepingen, maar bijvoorbeeld het er pas na een lang(er) proces voor durven houden dat het daadwerkelijk een roeping is. Zodra je dat zelf dan uiteindelijk zeker weet, volgt nog de gang naar kerkenraad en vroeger of later naar het curatorium. Al met al kan daar veel tijd in gaan zitten.

Net als in het beroepingswerk en in zekere zin ook de bekering zijn deze vragen terug te voeren op een kardinaal punt: wat ervaren we als het persoonlijk spreken Gods?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 05 mei 2023, 18:53
MGG schreef: 05 mei 2023, 11:46
Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 11:36 Er is voor beiden wat te zeggen.
Als ik zie hoe studenten zich aan de studie aan de universiteit begeven en alles zelf betalen, deels er nog parttime bijwerken, geeft dat wel aan hoe krachtig de roeping is.
Een opoffering en een afhankelijk leven.
Tegelijkertijd zie je ook de moeiten en de zorgen die dat geeft bij een latere roeping. Een gezin, eigen huis etc etc, er kunnen dan veel financiële zorgen zijn.

Zou het deels ook daarmee te maken kunnen hebben? Binnen de GG zijn het bijna allemaal late roepingen. Dat vraagt wel om een andere benadering dan bij jonge studenten.
Nog interessanter is de vraag, hoe komt het dat in de (O)GG(iN) het voornamelijk late roepingen zijn en in andere kerkverbanden voornamelijk roepingen in de studententijd.
Weet iemand wat gangbaar was tijdens de reformatie?
Ik denk dat het roepingstraject anders ervaren wordt.
(...).
Spijker en kop. Het zijn wellicht geen late roepingen, maar bijvoorbeeld het er pas na een lang(er) proces voor durven houden dat het daadwerkelijk een roeping is. Zodra je dat zelf dan uiteindelijk zeker weet, volgt nog de gang naar kerkenraad en vroeger of later naar het curatorium. Al met al kan daar veel tijd in gaan zitten.

Net als in het beroepingswerk en in zekere zin ook de bekering zijn deze vragen terug te voeren op een kardinaal punt: wat ervaren we als het persoonlijk spreken Gods?
En duid je dat positief of negatief?


Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op de laatste vraag in m'n post.
Plaats reactie