Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1529
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef: 29 apr 2023, 15:04
Herman schreef: 29 apr 2023, 10:53 Dat lijkt alleen theoretisch een oplossing van dit probleem. De bestuursroulatie in onze gemeentelijke vrouwenvereniging kent een lagere frequentie dan die in de kerkenraad.
In onze gemeente heb je geen vrouwenvereniging. Wel veel capabele vrouwen die o.a. werkzaam zijn als huisarts, gemeentesecretaris, psycholoog, accountant, jurist, beleidsmedewerker, etc. Voor nu is de kerkenraad tegen de vrouw in het ambt, maar ik vermoed dat ze binnen nu en 10 jaar gaan schuiven.
Ik vind het altijd weer erg om te lezen als dat gebeurd in een gemeente. Laat de mannen verantwoordelijkheid nemen om te dienen in het ambt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12131
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 29 apr 2023, 15:04
Herman schreef: 29 apr 2023, 10:53 Dat lijkt alleen theoretisch een oplossing van dit probleem. De bestuursroulatie in onze gemeentelijke vrouwenvereniging kent een lagere frequentie dan die in de kerkenraad.
In onze gemeente heb je geen vrouwenvereniging. Wel veel capabele vrouwen die o.a. werkzaam zijn als huisarts, gemeentesecretaris, psycholoog, accountant, jurist, beleidsmedewerker, etc. Voor nu is de kerkenraad tegen de vrouw in het ambt, maar ik vermoed dat ze binnen nu en 10 jaar gaan schuiven.
Vooral dit soort mensen geven aan niet beschikbaar te zijn wegens te veel verantwoordelijkheden die hun tijd al vragen. Dus daar zal het openstellen van ambten niet aan bijdragen. 'Gewone' mannen met een goede functie in een 40-urige dienstbetrekking hebben dan vaak weer wel gelegenheid.
DDD
Berichten: 28889
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door DDD »

Ik vind het (uitgezonderd heel kleine gemeenten) ook niet echt dingen die met elkaar te maken hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door refo »

De korte termijn in de oorspronkelijke DKO was vooral om dwaling niet te veel kansen te geven. Het formulier spreekt daar ook over als het gaat over 'één of zeer weinigen' als problematisch.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Hendrien »

Bourdon16 schreef: 29 apr 2023, 15:36
Ambtenaar schreef: 29 apr 2023, 15:04
Herman schreef: 29 apr 2023, 10:53 Dat lijkt alleen theoretisch een oplossing van dit probleem. De bestuursroulatie in onze gemeentelijke vrouwenvereniging kent een lagere frequentie dan die in de kerkenraad.
In onze gemeente heb je geen vrouwenvereniging. Wel veel capabele vrouwen die o.a. werkzaam zijn als huisarts, gemeentesecretaris, psycholoog, accountant, jurist, beleidsmedewerker, etc. Voor nu is de kerkenraad tegen de vrouw in het ambt, maar ik vermoed dat ze binnen nu en 10 jaar gaan schuiven.
Ik vind het altijd weer erg om te lezen als dat gebeurd in een gemeente. Laat de mannen verantwoordelijkheid nemen om te dienen in het ambt.
Wat is een capabele vrouw @Ambtenaar?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Tiberius »

Volgens mij zijn er op dit onderwerp twee soorten mensen:
1. Zij die ouderlingen en diakenen zien als een ambt waarvoor een Goddelijke roeping nodig is.
2. Zij die dat meer zien als een kerkelijke activiteit of rol, waarvoor nu eenmaal mensen nodig zijn.

De tweede groep zal makkelijker concessies doen door vrouwen als ouderling en diaken toe te laten, korte termijn dienen en daarna weer een ander, andere besognes prioriteit geven, enz.

Bij de 1e groep is dat niet, of in ieder geval veel minder, het geval. Zij zullen het ouderling- of diakenschap zeker niet zien als een interim-klusje wat je na 3, 4 of 8 jaar weer los kan laten.
Als je je geroepen weet tot een ambt, zal je dat ook pas weer los kunnen laten wanneer God het loslaat.
Ik denk ook niet dat de Bijbel ruimte laat voor zo’n korte ambtsperiode. De priesters en levieten dienden van hun 30e tot hun 50e jaar, uitzonderingen daargelaten.
Mijns inziens is het ook niet goed als mensen boven hun 70e nog kandidaat gesteld worden voor ouderling of diaken. Mogelijk kunnen ze dan nog wel nuttig en noodzakelijk werk doen in de gemeente, maar dat hoeft niet als kerkenraadslid.
Mannetje
Berichten: 7834
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Mannetje »

Vergeet de vitale 70plusser niet. Het lijkt me goed bij een aftredende broeder dat de kerkenraad serieus overweegt of de vitaliteit er nog is, maar verder zou ik geen grenzen willen stellen.
Juist een redelijk vitale 70plusser heeft vaak overdag tijd voor kerkenwerk.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bezorgd »

Volgens mij heb je heel veel tussenvormen Tiberius.
De vraag is ook wanneer je iets als een roeping ziet.
Bij sommigen is deze uitleg "‘Bent u in uw hart ervan overtuigd, dat u wettig door Gods gemeente, en mitsdien door God zelf, tot deze heilige dienst bent geroepen?’" niet voldoende.

Daarnaast valt het me altijd op, dat de meeste tegenstanders van periodiek aftreden, niet zozeer de roeping als argument gebruiken, maar vaak verwijzen naar het zogenaamde gebrek aan kandidaten.
En dat terwijl men zelf wel al jaren ambtsdrager is.
Eigenlijk is dat een vorm van hoogmoed.

Een beetje nuchterheid is op zijn plek. Dat werd vroeger ook wel gevonden in bevindelijke kring.
Zo adviseerde ds v Reenen zelfs een keer aan een kerkenraad die klaagde over gebrek aan kandidaten: Geen kandidaten? Zet dan het meeste kritische gemeentelid maar eens op het tweetal. Daarna kunnen ze dan vanuit ervaring spreken wat het ambt inhoudt.

Die nuchterheid zijn we wel eens wat kwijt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Tiberius »

Eens, wat betreft die tussenvormen; ik beschrijf de uiteinden van een continuüm.

Ik zou zelf niet zo snel het gebrek aan goede kandidaten als argument gebruiken. Iedereen start als beginner.

Ook eens met Mannetje wat die maximum leeftijd betreft; schuif die dan naar 75, dat gaat vaak nog wel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6680
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens met de woorden van @Tiberius en @Bezorgd.
MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 18:43 Eens met de woorden van @Tiberius en @Bezorgd.
'Als je je geroepen weet tot een ambt, zal je dat ook pas weer los kunnen laten wanneer God het loslaat.
Ik denk ook niet dat de Bijbel ruimte laat voor zo’n korte ambtsperiode. De priesters en levieten dienden van hun 30e tot hun 50e jaar, uitzonderingen daargelaten.'

Hoe kan je het eens zijn met deze woorden als je vindt dat ambstdragers maximaal een x aantal jaar mogen dienen?
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de onderstaande vraag.
Zou jij ook vast willen leggen dat een dominee maar x aantal jaar in een gemeente mag staan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef: 29 apr 2023, 19:09
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 18:43 Eens met de woorden van @Tiberius en @Bezorgd.
'Als je je geroepen weet tot een ambt, zal je dat ook pas weer los kunnen laten wanneer God het loslaat.
Ik denk ook niet dat de Bijbel ruimte laat voor zo’n korte ambtsperiode. De priesters en levieten dienden van hun 30e tot hun 50e jaar, uitzonderingen daargelaten.'

Hoe kan je het eens zijn met deze woorden als je vindt dat ambstdragers maximaal een x aantal jaar mogen dienen?
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de onderstaande vraag.
Zou jij ook vast willen leggen dat een dominee maar x aantal jaar in een gemeente mag staan?
Toch denk je verkeerd.
Voor ouderlingen en diakenen geldt al een max termijn van 3,4 of 5 jaar.
Daarna begint of een nieuw ambtstermijn of niet.
Bij kandidaatstelling is een zittende kandidaat gelijkwaardig aan een kandidaat die (nog) niet in het ambt staat.

Elke ambtsdrager is volledig vrij om bij kandidaatstelling zich niet kandidaat te stellen.
En een kerkenraad is ook volledig vrij om een aftredend ambtsdrager niet kandidaat te stellen.

In jou redenatie zou je dus ook geen verkiezingen moeten houden?
Bertiel
Berichten: 4659
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bertiel »

Wel bizar dat bij het ontstaan van de HHK ds Moerkerken omwille van oa de DKO niet als kerkorde aanhouden de akte van samenvoeging niet van toepassing vond. En juist nu vanuit de GG hierin de DKO het meest met voeten getreden wordt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 29 apr 2023, 20:15
MGG schreef: 29 apr 2023, 19:09
GerefGemeente-lid schreef: 29 apr 2023, 18:43 Eens met de woorden van @Tiberius en @Bezorgd.
'Als je je geroepen weet tot een ambt, zal je dat ook pas weer los kunnen laten wanneer God het loslaat.
Ik denk ook niet dat de Bijbel ruimte laat voor zo’n korte ambtsperiode. De priesters en levieten dienden van hun 30e tot hun 50e jaar, uitzonderingen daargelaten.'

Hoe kan je het eens zijn met deze woorden als je vindt dat ambstdragers maximaal een x aantal jaar mogen dienen?
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de onderstaande vraag.
Zou jij ook vast willen leggen dat een dominee maar x aantal jaar in een gemeente mag staan?
Toch denk je verkeerd.
Voor ouderlingen en diakenen geldt al een max termijn van 3,4 of 5 jaar.
Daarna begint of een nieuw ambtstermijn of niet.
Bij kandidaatstelling is een zittende kandidaat gelijkwaardig aan een kandidaat die (nog) niet in het ambt staat.

Elke ambtsdrager is volledig vrij om bij kandidaatstelling zich niet kandidaat te stellen.
En een kerkenraad is ook volledig vrij om een aftredend ambtsdrager niet kandidaat te stellen.

In jou redenatie zou je dus ook geen verkiezingen moeten houden?
Ik citeerde een stukje tekst van @Tiberius. GGL is het met Tiberius eens, maar ik kan dit niet rijmen zijn eerdere standpunt.
1. Als ambstdragers zich herkiesbaar stellen, dan neem ik aan dat zij nog steeds een roeping ervaren.
2. In theorie zijn kerkenraden volledig vrij om ambstdragers niet herkiesbaar te stellen. In de praktijk denken lang niet alle gemeenteleden hier ook zo over.

Ik heb mij nooit verdiept in de vraag of ouderling/diaken net als predikant een ambt voor het leven is. En daarmee samenhangend of we wel herverkiezing moeten houden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef: 29 apr 2023, 20:56
Bezorgd schreef: 29 apr 2023, 20:15

Toch denk je verkeerd.
Voor ouderlingen en diakenen geldt al een max termijn van 3,4 of 5 jaar.
Daarna begint of een nieuw ambtstermijn of niet.
Bij kandidaatstelling is een zittende kandidaat gelijkwaardig aan een kandidaat die (nog) niet in het ambt staat.

Elke ambtsdrager is volledig vrij om bij kandidaatstelling zich niet kandidaat te stellen.
En een kerkenraad is ook volledig vrij om een aftredend ambtsdrager niet kandidaat te stellen.

In jou redenatie zou je dus ook geen verkiezingen moeten houden?
Ik citeerde een stukje tekst van @Tiberius. GGL is het met Tiberius eens, maar ik kan dit niet rijmen zijn eerdere standpunt.
1. Als ambstdragers zich herkiesbaar stellen, dan neem ik aan dat zij nog steeds een roeping ervaren.
2. In theorie zijn kerkenraden volledig vrij om ambstdragers niet herkiesbaar te stellen. In de praktijk denken lang niet alle gemeenteleden hier ook zo over.

Ik heb mij nooit verdiept in de vraag of ouderling/diaken net als predikant een ambt voor het leven is. En daarmee samenhangend of we wel herverkiezing moeten houden.
Vind je dan ook dat een gemeentelid die met een roeping loopt (ouderling-diaken) zich moet kunnen melden bij de kerkenraad? En dan kandidaat gesteld moet worden?

Of predikant een roeping voor het leven is weet ik ook niet.
Hoe dan met afgezette predikanten? Is de roeping nooit echt geweest? Is dat dan wel een tijdelijke roeping geweest?

Zelf denk ik dat het allemaal niet zo makkelijk bijbels te beargumenteren is. Onze vaderen hebben met het oog op de structuur en orde in de kerk geprobeerd een leidraad mee te geven aan gemeenten.
Het lijkt me goed daar aan te houden.
En dat doen we op de meeste punten. Behalve sommigen gemeenten- kerkverbanden, met periodiek aftreding, dat blijf ik vreemd vinden.
Al is het natuurlijk waar dat de DKO niet de bijbel is.
Plaats reactie