Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

CvdW
Berichten: 2977
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 09:34
Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:15
Adagio schreef: 01 mei 2024, 08:21 Tussen haakjes, hebben wij zelf wel behoefte om God te dienen zoals Hij dat wil? Elke week horen we Gods geboden...
Ik begrijp je niet. Welk punt wil je maken?
Heel simpel: het volk Israël kon niet leven tussen de heidenvolken van Kanaän. Die moesten door de Heere uitgeroeid worden, bij de inname van het beloofde land. Het volk moest afgezonderd leven. De Heere had dat bevolen. We kunnen vandaag de dag nog zien wat die ongehoorzaamheid door niet apart te willen leven, voor Israël betekent en betekend heeft.

Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven. Daar valt vrijheid van onderwijs dus ook onder.
Ik kan je volgen. Betekent niet van de wereld leven als onderwijsinstelling niet leven van overheidsgeld, maar van ouders, kerk, legaten enz.?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 09:34
Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:15
Adagio schreef: 01 mei 2024, 08:21 Tussen haakjes, hebben wij zelf wel behoefte om God te dienen zoals Hij dat wil? Elke week horen we Gods geboden...
Ik begrijp je niet. Welk punt wil je maken?
Heel simpel: het volk Israël kon niet leven tussen de heidenvolken van Kanaän. Die moesten door de Heere uitgeroeid worden, bij de inname van het beloofde land. Het volk moest afgezonderd leven. De Heere had dat bevolen. We kunnen vandaag de dag nog zien wat die ongehoorzaamheid door niet apart te willen leven, voor Israël betekent en betekend heeft.

Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven. Daar valt vrijheid van onderwijs dus ook onder.
Die vrijheid van onderwijs wordt ons wel verleend door die wereld. Het is niet dat wij dat voor onszelf geregeld hebben.
Dat afgezonderd leven van het oude Israël is geen voorbeeld voor ons. Ik neem tenminste niet aan dat je iedereen die het niet met je eens is, gaat uitroeien.
In onze tijd vraagt God dat niet van ons. Integendeel. We worden nu juist gestraft voor ons afgezonderd leven. We hebben ons afgezonderd van de wereld en nu luistert die niet naar ons.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12148
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Herman »

refo schreef: 01 mei 2024, 11:56 Het is niet dat wij dat voor onszelf geregeld hebben
Los van de context is dat natuurlijk vanuit historisch oogpunt onjuist, met dank aan die vermaledijde gereformeerde Kuyper.
ejvl
Berichten: 5762
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door ejvl »

huisman schreef: 01 mei 2024, 11:29

Het gaat mij om het grenzeloze vertrouwen wat onze @Ambtenaar heeft in de overheid en haar rapporten/onderzoeken. Dit terwijl zijn collega ambtenaren verantwoordelijk zijn voor nogal wat misstappen de laatste jaren. Daar is deze Schiphol/stikstof casus opnieuw een voorbeeld van. Groningen en de kinderopvang affaire zijn de meest ernstige voorbeelden van een falende overheid die op basis van onderzoeken de burger verpulverde. Het onderzoek naar de ‘Bulgarenfraude’ heeft als katalysator gewerkt om de menselijke maat volkomen uit het oog te verliezen.

Ik ben trouwens geen fan van een klakkeloze gelijke behandeling. Alleen gelijke gevallen dienen gelijk behandeld te worden.
Niemand spreekt over grenzeloos vertrouwen en niemand spreekt over rapporten/onderzoeken blindelings volgen.
Maar je kunt niet zomaar 2 rapporten/onderzoeken aan de kant schuiven of zeggen, daar heb ik geen vertrouwen in, als er ernstige fouten in het verleden zijn gemaakt in een aantal zaken.
Net zo min als je kunt zeggen, 10 christenen uit die kerk zijn schijnheilig dus alle christenen zijn schijnheilig of niets uit die kerk neem ik meer serieus.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6689
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 01 mei 2024, 11:56 Die vrijheid van onderwijs wordt ons wel verleend door die wereld. Het is niet dat wij dat voor onszelf geregeld hebben.
Het wordt gedoogd. Gelukkig krijgen we waarschijnlijk een rechts kabinet en zijn NSC en BBB ertegen, maar vrijwel alle andere partijen zijn juist voor de afschaffing hiervan.
Verder verwijs ik naar de opmerking van @Herman:
Herman schreef: 01 mei 2024, 12:12
refo schreef: 01 mei 2024, 11:56 Het is niet dat wij dat voor onszelf geregeld hebben
Los van de context is dat natuurlijk vanuit historisch oogpunt onjuist, met dank aan die vermaledijde gereformeerde Kuyper.
refo schreef: 01 mei 2024, 11:56Dat afgezonderd leven van het oude Israël is geen voorbeeld voor ons. Ik neem tenminste niet aan dat je iedereen die het niet met je eens is, gaat uitroeien.
In onze tijd vraagt God dat niet van ons. Integendeel. We worden nu juist gestraft voor ons afgezonderd leven. We hebben ons afgezonderd van de wereld en nu luistert die niet naar ons.
Ik schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 09:34 Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven.
Dat is wat anders dan jij er van maakt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6689
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef: 01 mei 2024, 11:43
GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 09:34
Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:15
Adagio schreef: 01 mei 2024, 08:21 Tussen haakjes, hebben wij zelf wel behoefte om God te dienen zoals Hij dat wil? Elke week horen we Gods geboden...
Ik begrijp je niet. Welk punt wil je maken?
Heel simpel: het volk Israël kon niet leven tussen de heidenvolken van Kanaän. Die moesten door de Heere uitgeroeid worden, bij de inname van het beloofde land. Het volk moest afgezonderd leven. De Heere had dat bevolen. We kunnen vandaag de dag nog zien wat die ongehoorzaamheid door niet apart te willen leven, voor Israël betekent en betekend heeft.

Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven. Daar valt vrijheid van onderwijs dus ook onder.
Ik kan je volgen. Betekent niet van de wereld leven als onderwijsinstelling niet leven van overheidsgeld, maar van ouders, kerk, legaten enz.?
Nee. Want ik schreef dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven.
merel
Berichten: 9972
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeeuw
Berichten: 11699
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 01 mei 2024, 11:26
Zeeuw schreef: 01 mei 2024, 11:07
DDD schreef: 01 mei 2024, 10:23 Dat is een ergernis apart. Ik zou ook graag met het vliegtuig op vakantie gaan, maar ik doe dat niet omwille van het milieu. Veel mensen zijn het daar in theorie wel mee eens, maar vinden dat de overheid het dan anderen ook moet verbieden of in ieder geval naar werkelijke schade belasten.

Dus het is te hopen dat dat laatste er in ieder geval snel van komt.
Ik hoor zelden mensen die het daar mee eens zijn.
Ik wel. En sta er net zo in als DDD.
Dat is mooi. Ik hoor het zelden om me heen, maar ik verkeer niet in frequent vliegende kringen. Laatste keer dat wij vlogen is al weer bijna 15 jaar terug. Het wordt wel weer eens tijd.
Zeeuw
Berichten: 11699
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 01 mei 2024, 11:29
Zeeuw schreef: 01 mei 2024, 10:37
huisman schreef: 01 mei 2024, 10:17
Zeeuw schreef: 01 mei 2024, 10:01 Dat voor een vliegveld wel de stikstofregels worden versoepeld en voor een eenvoudige boer niet. Niet uit te leggen inderdaad.
https://nos.nl/artikel/2518690-nrc-kabi ... r-schiphol
Precies, heb je het gelezen? ‘De ambtenaren werkten bewust traag’ Dat is onze betrouwbare overheid die met een rapport in haar hand denkt aan bewijsvoering te doen.
Ik kan je een onthutsend boekje open doen over de duurzaamheidsonderzoeken binnen de luchtvaart. Wij zijn een groene luchthaven volgens de laatste onderzoeken. :humhihi Het is maar wat en hoe je onderzoekt . Wat de onderzoeksopdracht is en wat een organisatie/overheid voor uitkomst wil.

Ik geef weinig tot niets voor al die peperdure onderzoeken.

De vakantievluchten zijn trouwens volkomen overboekt. Luchtvaartmaatschappijen proberen overal toestellen te huren maar alles zit vol. Tot zover ons klimaat bewuste volkje die maar klaagt over Schiphol . :)
Schiphol interesseert me niets, maar jij had het over de tranen in de ogen van de boer. Ik geef ook niet zoveel om de onderzoeken, maar ben wel fan van gelijke behandeling.
Het gaat mij om het grenzeloze vertrouwen wat onze @Ambtenaar heeft in de overheid en haar rapporten/onderzoeken. Dit terwijl zijn collega ambtenaren verantwoordelijk zijn voor nogal wat misstappen de laatste jaren. Daar is deze Schiphol/stikstof casus opnieuw een voorbeeld van. Groningen en de kinderopvang affaire zijn de meest ernstige voorbeelden van een falende overheid die op basis van onderzoeken de burger verpulverde. Het onderzoek naar de ‘Bulgarenfraude’ heeft als katalysator gewerkt om de menselijke maat volkomen uit het oog te verliezen.

Ik ben trouwens geen fan van een klakkeloze gelijke behandeling. Alleen gelijke gevallen dienen gelijk behandeld te worden.
Dat eerste begrijp ik. Mijn overheidsvertrouwen heeft de laatste jaren ook zeker geen duw ten goede gekregen.
Dat laatste begrijp ik ook. Laat ik het dan beter zeggen: alle gevallen dienen rechtvaardig behandeld te worden.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 01 mei 2024, 09:20 En jij weet het beter dan de onderwijsraad? https://www.onderwijsraad.nl/actueel/ni ... te%20maken.
Misschien moet je eens goed lezen wat de Onderwijsraad schrijft over segregatie en dan met name ook over reformatorisch onderwijs. Reformatorisch onderwijs draagt gemiddeld bij aan extra segregatie. Eruit springen algemeen bijzondere scholen (scholen onder een privaat bestuur maar zonder een godsdienst als grondslag) en vrije scholen (antroposofisch). Deze dragen relatief veel bij aan segregatie naar opleiding en inkomen van ouders. En ook de bijdrage van protestants-christelijk en rooms-katholiek scholen valt op. Deze dragen in het algemeen beduidend minder dan gemiddeld bij aan extra segregatie.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 01 mei 2024, 09:21 Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
Als je enkel het onderwijsbeleid aanpast, dan is inderdaad de vermindering van segregatie miniem. Het zal in combinatie moeten gaan met het aanpassing van het woonbeleid, zodat je wijken krijgt die meer evenwichtig van aard zijn. Dus een combinatie van verschillende type woningen.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 01 mei 2024, 09:27 Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.

Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Ik kan je reactie helaas niet anders typeren dan als populistisch.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 13:50
huisman schreef: 01 mei 2024, 09:27 Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.

Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Ik kan je reactie helaas niet anders typeren dan als populistisch.
Deze reactie is dan ook weer typisch voor een gemiddelde ambtenaar. Enfin we blijven in een kringetje..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 01 mei 2024, 09:48 Maar zou je jouw theorie willen toepassen in Hongarije?
Waarom zou ik moeten nadenken over toepassing van mijn idee in Hongarije? Dat is een gemankeerde rechtsstaat met een autocraat aan de leiding. En dan kom je gemakkelijk terecht in een ongewenste situatie.
Er zijn niet zoveel metingen over methoden van onderwijs op de "gevoelige kwesties" en als je jouw weg zou gaan is er al helemaal weinig ruimte voor goed beleid, omdat veranderingen in beleid noodzakelijkerwijs massaal zijn en er weinig ruimte is om foute keuzes te identificeren (ze gaan overal in, dus negatieve gevolgen kunnen aan andere oorzaken worden toegeschreven).
Ik zie niet in wat goed beleid in de weg zou staan als je mijn idee van openbaar onderwijs in de praktijk zou brengen. Het punt is nu juist dat beleidsvorming vaak ook ondoorzichtig is en lobbyisten te veel ruimte krijgen.

De laatste tijd zie je hier en daar artikelen verschijnen over realistisch rekenen. De prestaties van Nederlandse leerlingen zijn achteruit gegaan t.o.v. vroeger in vergelijking met andere landen. De komende 10 jaar zul je dus een verandering gaan zien in het rekenonderwijs.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 01 mei 2024, 09:48 Nietemin zitten we nu in een andere discussie over segregratie en verschillen. De overheid heeft de afgelopen jaren continue verzuimd te vernemen wat er in het land leeft en nodig is. De minima's en modale inkomens zijn al tijden lang de dupe van een elitair en overheersend klimaat waar ambtenaren vaak zonder te horen besluiten nemen. En dan raar opkijken als protestpartijen verkiezingen naar hun hand zetten. Hoe zou dat toch komen he....
Ambtenaren nemen geen besluiten, behalve binnen kaders waartoe ze door de volksvertegenwoordiging zijn gemachtigd. Er is dus altijd sprake van democratische controle. Een nogal populistische visie van jou op de overheid, wat mij betreft.
Plaats reactie