Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bruna »

Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 11:55 In de laatste NaBij wordt meegedeeld dat "Christenen voorop zouden moeten lopen in de energietransitie".
Alweer een blaadje wat ik mijn kinderen ga onthouden, niet nodig dat de geest wordt vergiftigd voor ze de jaren des onderscheids hebben bereikt.
Welke bladen zijn wel verantwoord? Of gooi je alleen dit exemplaar weg?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:27
Job schreef: 30 jun 2023, 12:31
Piet Puk schreef: 30 jun 2023, 12:17
Job schreef: 30 jun 2023, 12:06

Afgaande op wat ik hier zoal lees: die GGiN'ers gaan ons gergemmers nog links inhalen.
Heb het blad er even bij gepakt. Het ligt wel iets genuanceerder, maar niet handig om die quote pontificaal in de spotlights te zetten. De persoon die aan het woord komt is adviseur bij een bedrijf dat adviseert op het gebied van energietransitie. Het zou me hogelijk verbazen als hij zou zeggen: Christenen, begin er niet aan! Sterker nog, dat zou me verbazen.
Quotes isoleren is nooit een goed idee. Tegelijk zegt het wel wat dat dit een thema is in het blad. En bijvoorbeeld het woord "christenen" zou in sommige gereformeerde gemeenten al niet door de eindredactie komen. Ik heb het zelf meegemaakt.
Ik vind dat wel heel bijzonder. En ook ernstig. Het woord christenen komt in zowel de bijbel als in de belijdenisgeschriften als in preken van oudvaders voor, en het is geen best teken als een kerkenraad niet christelijk wil zijn of zijn leden niet wil zien als christenen, zelfs niet in uitwendige zin.
Het is erg op de letter nauwkeurig, maar feitelijk zijn enkel zij christenen bij wie Christus in hun leven centraal staat. Wedergeborenen dus. In dat licht begreep ik op zichzelf wel dat de kerkenraad daar intern voorzichtig mee wilde zijn. "Christelijke kringloopwinkel", "Als christenen willen wij... (op de website)", "christelijke volleybalclub", etc.,; het inhoudsvolle woord is dan als snel aan waarde-devaluatie onderhevig. Al vind ik het ook wel weer jammer als door zulke discussies nog veel belangrijker zaken ondersneeuwen. En vind ik dat je naar buiten toe onze hele groep wel gewoon moet samenvatten met "christenen", want bevindelijk-gereformeerden ofzo, dat zegt een seculier mens denk ik nauwelijks iets. Maar het woord "christenen" als het over onszelf gaat, dat zullen we niet snel tegenkomen in onze kerkbode. Het zal dan altijd zijn: kerkmensen, wij die het zo goed weten, etc.

Naschrift: En vind ik het helemaal verschrikkelijk als mensen door zulke onderscheidingen het gewoon zouden gaan vinden om blijkbaar zonder Christus te leven, of de wetenschap dat een deel van de gemeente dat doet.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:24 Welnee. Die duizenden overlijden juist omdat de energietransitie te langzaam gaat.
Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
We zijn met 20 miljoen mensen dan ook maar een fractie van de wereldbevolking. Maar ik vind een verbetering van 0.00036 graden in twintig jaar wel enorm eigenlijk. :) Als Amerika dan ook zijn best doet, dan zitten we al op 0,00664. Dat begint er een beetje op te lijken.

En als heel Europa meedoet, hebben we het al over 0.36. En dan hebben we het nog niet over allerlei andere landen.

Wat is eigenlijk je probleem met zo'n percentage? Het lijkt mij juist best veel, als ik het zo even bereken.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:40
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:24 Welnee. Die duizenden overlijden juist omdat de energietransitie te langzaam gaat.
Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
sorry, nulletje vergeten. Het is 0, 4 nullen, 36 graad. Dus 0,000036.
Ik begon me al af te vragen of het niet veel te koud zou worden.

Los daarvan: ik hoop dat je vrouw wat verstandiger is, want zulke kortzichtige opvattingen mogen best een beetje bijgesteld worden.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:49
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:24 Welnee. Die duizenden overlijden juist omdat de energietransitie te langzaam gaat.
Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
We zijn met 20 miljoen mensen dan ook maar een fractie van de wereldbevolking. Maar ik vind een verbetering van 0.00036 graden in twintig jaar wel enorm eigenlijk. :) Als Amerika dan ook zijn best doet, dan zitten we al op 0,00664. Dat begint er een beetje op te lijken.

En als heel Europa meedoet, hebben we het al over 0.36. En dan hebben we het nog niet over allerlei andere landen.

Wat is eigenlijk je probleem met zo'n percentage? Het lijkt mij juist best veel, als ik het zo even bereken.
Mijn probleem zijn de vele "alsen" in je post.
Want de werkelijkheid is dat Noorwegen 10 miljard gaat investeren in fossiel.
Wat NL gaat bereiken in de 20 jaar is wat China nu in 1 dag uitstoot en - naar verwachting - over 20 jaar in een halve dag. (die hebben niet zoveel met jouw "geals")

Maar goed, de klimaat discussie wordt - helaas - gedomineerd door de alfa's die van een goed gevoel houden en dat mag heel wat kosten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Ik zie wel dat alleen een energietransitie niet het verschil gaat maken. We moeten ook echt op andere punten ons aanpassen.

Verder zijn de kosten van een energietransitie deels investeringen, die ook andere voordelen hebben. We leren ook in het proces om dingen efficienter te doen.
Minder afhankelijkheid van de grondstoffen van landen als Rusland is prettig, al moeten we natuurlijk wel opletten dat we niet afhankelijk worden van grondstoffen in landen waar we ook liever niet van afhankelijk zijn (waar bijvoorbeeld uitbuiting aan de orde van de dag is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 21:06
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:49
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:24 Welnee. Die duizenden overlijden juist omdat de energietransitie te langzaam gaat.
Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
We zijn met 20 miljoen mensen dan ook maar een fractie van de wereldbevolking. Maar ik vind een verbetering van 0.00036 graden in twintig jaar wel enorm eigenlijk. :) Als Amerika dan ook zijn best doet, dan zitten we al op 0,00664. Dat begint er een beetje op te lijken.

En als heel Europa meedoet, hebben we het al over 0.36. En dan hebben we het nog niet over allerlei andere landen.

Wat is eigenlijk je probleem met zo'n percentage? Het lijkt mij juist best veel, als ik het zo even bereken.
Mijn probleem zijn de vele "alsen" in je post.
Want de werkelijkheid is dat Noorwegen 10 miljard gaat investeren in fossiel.
Wat NL gaat bereiken in de 20 jaar is wat China nu in 1 dag uitstoot en - naar verwachting - over 20 jaar in een halve dag. (die hebben niet zoveel met jouw "geals")

Maar goed, de klimaat discussie wordt - helaas - gedomineerd door de alfa's die van een goed gevoel houden en dat mag heel wat kosten.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van China. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden. Daar zouden we al meer dan druk genoeg mee kunnen zijn. Niet dat er iets mis mee is om ook anderen op te roepen om hun verantwoordelijkheid te nemen. Maar alleen maar naar anderen wijzen, is zelden de goede weg.

Overigens heb ik begrepen dat China juist heel veel investeert in duurzame energie. Dus daar hoeven we echt niet boos naar te kijken. China is al jaren bezig met het inperken van het aantal inwoners en dus met het verkleinen van de ecologische voetafdruk.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 30 jun 2023, 21:10 Ik zie wel dat alleen een energietransitie niet het verschil gaat maken. We moeten ook echt op andere punten ons aanpassen.

Verder zijn de kosten van een energietransitie deels investeringen, die ook andere voordelen hebben. We leren ook in het proces om dingen efficienter te doen.
Minder afhankelijkheid van de grondstoffen van landen als Rusland is prettig, al moeten we natuurlijk wel opletten dat we niet afhankelijk worden van grondstoffen in landen waar we ook liever niet van afhankelijk zijn (waar bijvoorbeeld uitbuiting aan de orde van de dag is).
De hele oorlog in Oekraine, de Donbas, gaat over grondstoffen?
De electrificering maakt maakt meer afhankelijk dan fossiel.......
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 30 jun 2023, 21:20
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 21:06
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:49
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39

Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
We zijn met 20 miljoen mensen dan ook maar een fractie van de wereldbevolking. Maar ik vind een verbetering van 0.00036 graden in twintig jaar wel enorm eigenlijk. :) Als Amerika dan ook zijn best doet, dan zitten we al op 0,00664. Dat begint er een beetje op te lijken.

En als heel Europa meedoet, hebben we het al over 0.36. En dan hebben we het nog niet over allerlei andere landen.

Wat is eigenlijk je probleem met zo'n percentage? Het lijkt mij juist best veel, als ik het zo even bereken.
Mijn probleem zijn de vele "alsen" in je post.
Want de werkelijkheid is dat Noorwegen 10 miljard gaat investeren in fossiel.
Wat NL gaat bereiken in de 20 jaar is wat China nu in 1 dag uitstoot en - naar verwachting - over 20 jaar in een halve dag. (die hebben niet zoveel met jouw "geals")

Maar goed, de klimaat discussie wordt - helaas - gedomineerd door de alfa's die van een goed gevoel houden en dat mag heel wat kosten.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van China. Wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden. Daar zouden we al meer dan druk genoeg mee kunnen zijn. Niet dat er iets mis mee is om ook anderen op te roepen om hun verantwoordelijkheid te nemen. Maar alleen maar naar anderen wijzen, is zelden de goede weg.

Overigens heb ik begrepen dat China juist heel veel investeert in duurzame energie. Dus daar hoeven we echt niet boos naar te kijken. China is al jaren bezig met het inperken van het aantal inwoners en dus met het verkleinen van de ecologische voetafdruk.

Dan heb je dat verkeerd begrepen. Wat minder msm lezen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Welnee. Er zijn steeds meer initiatieven om boerderijen, dorpen, wijken en andere regio's zelfvoorzienend te maken. Dat is juist met elektrificatie goed mogelijk. Zie bijvoorbeeld boerderijen met grote warmteopslag en of waterstofproductie.

Op zo'n manier word je juist steeds minder afhankelijk van derden, althans, zolang zo'n systeem ook los van het stroomnet kan functioneren. Dat is niet altijd het geval.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Nog even over Noorwegen dat investeert in fossiele brandstoffen. Daar is natuurlijk veel op aan te merken, maar het gaat daar om productie, niet om afname (waar het in energietransitie om gaat en waar Noorwegen ook heel veel investeert om tot duurzamer gebruik te komen).

Natuurlijk hangen productie en afname samen, maar gas/olie kan ook kool vervangen in Europa. Uiteindelijk moet natuurlijk de vraag omlaag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ik zie geen bezwaar om te investeren in gas. Het is nu eenmaal vermoedelijk niet mogelijk om binnen 20 jaar alle energie uit hernieuwbare bronnen te halen.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:49
Wim Anker schreef: 30 jun 2023, 20:39
DDD schreef: 30 jun 2023, 20:24 Welnee. Die duizenden overlijden juist omdat de energietransitie te langzaam gaat.
Tja.

28 miljard voor 0,00036 graad mider temperatuurverhoging in 2050. (aldus minister Jetten). Overheidsgeld. Nog los van particuliere (hoge) kosten.

Ik kijk er echt met verbijstering naar.
We zijn met 20 miljoen mensen dan ook maar een fractie van de wereldbevolking. Maar ik vind een verbetering van 0.00036 graden in twintig jaar wel enorm eigenlijk. :) Als Amerika dan ook zijn best doet, dan zitten we al op 0,00664. Dat begint er een beetje op te lijken.

En als heel Europa meedoet, hebben we het al over 0.36. En dan hebben we het nog niet over allerlei andere landen.

Wat is eigenlijk je probleem met zo'n percentage? Het lijkt mij juist best veel, als ik het zo even bereken.
Je mist wel wat in de berekening. (Wat "Klavertje's zeg maar).

Maar leuk om het sommetje te maken uitgaande van:

28 miljard op 20 miljoen mensen levert 0,000036 graad.
Wat zijn dan de kosten Europa en de opbrengst in graden?
idem VS, India, China? Rest v/d wereld?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 03 jul 2023, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 01 jul 2023, 09:55 Ik zie geen bezwaar om te investeren in gas. Het is nu eenmaal vermoedelijk niet mogelijk om binnen 20 jaar alle energie uit hernieuwbare bronnen te halen.
Ik zie het probleem om te investeren in gas ook niet. Ik zie wel een probleem als NL 28 miljard uitgeeft om (onder andere) van het gas af te komen en tegelijk Noorwegen 10 miljard in gas investeert om, o.a., aan de energiebehoefte van NL te gaan voldoen.
Plaats reactie